1η Δεκεμβρίου 2015
Oμιλία Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Οι βοσκήσιμες γαίες έχουν νόημα στο πλαίσιο του άρθρου 24 του Συντάγματος, όταν εντάσσονται σε μια ολοκληρωμένη αγροτική και κτηνοτροφική πολιτική που τουλάχιστον δε συνιστά μείωση του διαθέσιμου αγροτικού εισοδήματος. Δεν είναι ολοκληρωμένη αγροτική πολιτική η απειλή για τη φορολογία των αγροτών και η απόπειρα ανατροπής του πλαισίου της κοινωνικής ασφάλισής τους. Το να μιλήσουμε για τέτοια θέματα προϋποθέτει ότι η χώρα έχει στρατηγικό πλαίσιο και κυβέρνηση ικανή να ασκήσει τις αρμοδιότητές της. Δυστυχώς η χώρα δεν έχει ούτε στρατηγικό πλαίσιο, ούτε κυβέρνηση με στοιχειώδη ικανότητα διακυβέρνησης.
Και το ερώτημα είναι: Γιατί τις τελευταίες μέρες ο πρωθυπουργός ο κ. Τσίπρας πυροδότησε την πολιτική ένταση αναζητώντας δήθεν συναίνεση; Ποιος προκάλεσε τη συνάντηση των αρχηγών των κομμάτων, που είχε αυτήν την αντιπαραγωγική κατάληξη; Ποιος είναι αυτός που τροφοδότησε τα σενάρια για την αντοχή της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας; Ο ίδιος ο κ. Τσίπρας. Και στην πραγματικότητα το έκανε γιατί δεν θέλει συναίνεση, ούτε αλλαγή του στενού και ετερόκλητου κυβερνητικού σχήματος ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ, που τον αφήνει ανεξέλεγκτο. Επιδιώκει άλλα πράγματα.
Επιδιώκει την εκβιαστική συσπείρωση του χώρου του για να υπερψηφιστούν αντιδημοφιλείς και δύσκολες ρυθμίσεις, ρυθμίσεις χειρότερες από αυτές που ο ΣΥΡΙΖΑ "έφτυνε" τα προηγούμενα χρόνια, μέσα στο κλίμα της αντιμνημονιακής δημαγωγίας. Και τώρα τις εκθειάζει και τις "γλύφει" ως απολύτως αναγκαίες.
Αθήνα, 19 Νοεμβρίου 2015
Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Επείγουσες ρυθμίσεις για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων».
Κυρίες και κύριοι βουλευτές, όπως και να το κάνουμε, είναι μια ικανοποίηση να βλέπεις την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ να προσχωρεί στη στρατηγική μας, στη λογική του μνημονίου, να αυτοδιαψεύδεται, να δικαιώνει δύσκολες επιλογές των προηγούμενων έξι ετών.
Είπαμε να γίνει αυτό και έχει την ιστορική αξία του, αλλά όχι και έτσι. Η διαπραγματευτική τακτική του κ. Τσίπρα έχει διαμορφωθεί. Μας οδήγησε στο τρίτο μνημόνιο χωρίς αυτό να χρειάζεται το Δεκέμβριο του 2014. Η τακτική είναι πάρα πολύ απλή. Διαμορφώνεται ένα επικοινωνιακό σκηνικό δήθεν σκληρής διαπραγμάτευσης. Εξαντλείται ο χρόνος. Η χώρα κολλάει με την πλάτη στον τοίχο και η κυβέρνηση μετά υποχωρεί κατά κράτος.
Έτσι φτάσαμε να παραμείνουμε στο μνημόνιο άλλα τρία χρόνια και σήμερα μπορούμε να γιορτάσουμε την επέτειο του περιβόητου ιστορικού mail Χαρδούβελη, το οποίο μπορεί να συγκριθεί με το μνημόνιο ΙΙΙ και τα μέτρα που εισάγει η κυβέρνηση. Και ο καθένας μπορεί να κρίνει κατά συνείδηση και αν όχι μέσα στην αίθουσα αυτή, μόνος του, εάν η χώρα το Νοέμβριο του 2015 είναι σε καλύτερη ή χειρότερη κατάσταση από το Νοέμβριο – Δεκέμβριο του 2014.
Αθήνα, 11 Νοεμβρίου 2015
Απάντηση Ευ. Βενιζέλου στον κ. Χουλιαράκη κατά την συζήτηση στη Βουλή για την κύρωση του απολογισμού και του ισολογισμού του οικονομικού έτους 2013
Ο κ. Χουλιαράκης αναφέρθηκε κατ’ επανάληψη στις απόψεις μου, τις οποίες μετέτρεψε σε μομφή κατά του προσώπου μου και της πολιτικής που ασκήσαμε. Θέλω λοιπόν να διευκρινήσω τα εξής πάρα πολύ συνοπτικά. Λέει ο κ. Χουλιαράκης. Είχε συνειδητοποιήσει η προηγούμενη κυβέρνηση ότι υπάρχει πρόβλημα σχεδιαστικό στο πρόγραμμα, ότι λειτουργούν εσφαλμένα οι πολλαπλασιαστές, ότι παράγεται υπέρμετρη ύφεση;
Προφανώς δεν έτυχε να πληροφορηθεί ότι στις 31 Αυγούστου του 2011, ακριβώς με την επιχειρηματολογία αυτή φτάσαμε σε μία δραματική ρήξη με την Τρόικα και στην αποχώρηση της από το γραφείο μου στο Υπουργείο Οικονομικών και σε μία πάρα πολύ σκληρή διαπραγμάτευση που μας οδήγησε στο δεύτερο πρόγραμμα; Διότι πήραμε ένα δεύτερο πρόγραμμα με επιμήκυνση του χρόνου προσαρμογής, με πολύ μεγαλύτερο δάνειο, με πολύ ευνοικότερους όρους δανεισμού, με δραστική παρέμβαση στο χρέος, με τεράστια μείωση πραγματική του χρέους. Και επίσης πήραμε και ρήτρα βαθύτερης ύφεσης, η οποία επέτρεπε την αυτόματη επιμήκυνση του προγράμματος εάν διαπιστώναμε ότι οι επιπτώσεις είναι υφεσιακές λόγω των σχεδιαστικών προβλημάτων που είχε το πρόγραμμα με ευθύνη των εταίρων και κυρίως του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου που ερευνά τώρα τα δικά του προβλήματα. Αλλά εσείς θεωρείτε ότι είναι ο καλός εταίρος, ο οποίος σας συμβουλεύει σε σχέση με την Ευρωπαική Ένωση.
Τι προσδοκία υπήρχε σε σχέση με το πρόγραμμα; Να γίνει επέμβαση στην πραγματική οικονομία, στην ανταγωνιστικότητα ώστε να αλλάξει η λειτουργία της πραγματικής οικονομίας. Επετράπη αυτό; Όχι. Γιατί υπήρχε η πλατεία των αγανακτισμένων, γιατί υπήρχε πλήρης απουσία συναίνεσης, γιατί υπήρχε η κακοπιστία, γιατί υπήρχε το ψέμα, γατί υπήρχε η δημαγωγία, γιατί υπήρχε το λαθρεμπόριο φρούδας ελπίδας.
Αθήνα, 11 Νοεμβρίου 2015
Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην συζήτηση στην Ολομέλεια για την κύρωση του απολογισμού και του ισολογισμού του οικονομικού έτους 2013
Κυρίες και κύριοι βουλευτές, παίρνω το λόγο γιατί το επιβάλλει η ιστορική αλήθεια και η πολιτική ηθική. Η κυβερνητική πλειοψηφία ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ψηφίζει σήμερα τους κυρωτικούς νόμους του απολογισμού και του ισολογισμού του κράτους του οικονομικού έτους 2013. Φανταστείτε τι θα συνέβαινε αν η σημερινή συζήτηση διεξαγόταν υπό άλλες πολιτικές συνθήκες. Αν δεν είχαν μεσολαβήσει οι εκλογές του Ιανουαρίου, το δημοψήφισμα του Ιουλίου, η μεταστροφή και οι εκλογές του Σεπτεμβρίου. Αν ήμασταν ακόμη στην αντιμνημονιακή και δημαγωγική σφαίρα που έφερε το ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία. Τι θα λέγανε σήμερα οι υπερασπιστές του μνημονίου και οι εισηγούμενοι την υπερψήφιση των κυρωτικών νόμων για τον ισολογισμό και τον απολογισμό του 2013.
Νομίζετε ότι η κυβέρνηση και η κοινοβουλευτική πλειοψηφία ψηφίζει υπέρ για λόγους τυπικούς; Γιατί υπάρχει κάποια συνταγματική υποχρέωση της εκάστοτε κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας να κυρώνει τον απολογισμό των προηγουμένων ετών; Όχι. Η υποχρέωση σας είναι διεθνής. Είναι υποχρέωση αξιοπιστίας σε σχέση με την διαπραγμάτευση που γίνεται για την εφαρμογή και την εξειδίκευση του “Μνημονίου Τσίπρα - Καμμένου”.
Ψηφίζετε υπέρ της οικονομικής διαχείρισης του 2013 και των αποτελεσμάτων της επειδή «γλείφετε εκεί που φτύνατε», λόγω της ριζικής μεταστροφής.
Αθήνα, 5 Νοεμβρίου 2015
Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Κυρίες και κύριοι βουλευτές, παρακολουθώ τη συζήτηση, ακούω τις ομιλίες των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, ώς ένα βαθμό και των Ανεξαρτήτων Ελλήνων, που ομνύουν στο μνημόνιο και επικαλούνται την ανάγκη να ψηφιστούν τα προαπαιτούμενα εγκαίρως ώστε να ολοκληρωθεί η πρώτη αξιολόγηση.
Και το αντιμετωπίζω το φαινόμενο αυτό με ένα συγκαταβατικό πικρό χαμόγελο, γιατί θα ήταν πραγματικά μια ιστορική εισφορά του κ. Τσίπρα και του κόμματός του η μετατόπιση ενός μεγάλου τμήματος του εκλογικού σώματος και του Κοινοβουλίου, στη δική μας στρατηγική, την υπεύθυνη στρατηγική, αυτή που λέγαμε ότι είναι η μόνη. Η μόνη ασφαλής, η μόνη που μπορεί να οδηγήσει τη χώρα στην ανασυγκρότησή της, με το μικρότερο δυνατό κόστος.
Οι θυσίες είναι μεγάλες, ο πόνος είναι βαθύς, είναι ανυπόφορο να χάνεις σημαντικό τμήμα του κεκτημένου σου, αλλά δυστυχώς αυτός ήταν ο πιο εύκολος και ο πιο ανώδυνος συγκριτικά δρόμος σε σχέση με την απόλυτη καταστροφή.
Τα λέγαμε, αντιμετωπίζαμε απαντήσεις σκληρές, απαξιωτικές, συκοφαντικές που στόχευαν όχι μόνο στις πολιτικές μας επιλογές, αλλά στην ηθική μας υπόσταση.
Αθήνα, 31 Οκτωβρίου 2015
Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών, «Για το πλαίσιο ανακεφαλαιοποίησης των πιστωτικών ιδρυμάτων και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Οικονομικών.»
Κυρίες και Κύριοι βουλευτές, όταν έγιναν οι προηγούμενες ανακεφαλαιοποιήσεις Τραπεζών μετά το ξέσπασμα της κρίσης και την είσοδο της χώρας σε πρόγραμμα προσαρμογής και ανασυγκρότησης, η Βουλή γνώριζε ψηφίζοντας τους σχετικούς νόμους ποιο είναι το ακριβές σχήμα της ανακεφαλαιοποίησης, τι ζητούμε από τους ιδιώτες μετόχους, παλιούς και νέους και τι είναι έτοιμο να προσφέρει το κράτος μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Στήριξης και με επιβάρυνση του ελληνικού λαού, γιατί πρόκειται για επιβάρυνση του δημοσίου χρέους.
Αυτό δεν συμβαίνει με το παρόν νομοσχέδιο. Αυτή η ανακεφαλαιοποίηση, η ανακεφαλαιοποίηση που οφείλεται στα λάθη, τις αστοχίες και τις βλάβες που προκάλεσε η Κυβέρνηση Τσίπρα – Καμένου γίνεται στην πραγματικότητα ερήμην της Βουλής. Η Βουλή ψηφίζει σήμερα αόριστα και από αύριο το Υπουργικό Συμβούλιο με Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου θα προσδιορίσει τα πιο κρίσιμα στοιχεία της διαδικασίας και του σχήματος της ανακεφαλαιοποίησης.
Αυτό δεν γεννά απορίες; Δεν πρέπει να είναι αντικείμενο συζήτησης στην Ολομέλεια του Σώματος;
Αθήνα, 24 Οκτωβρίου 2015
Παρέμβαση Ευ. Βενιζέλου επί του Κανονισμού σχετικά με την τροπολογία της Κυβέρνησης για τις Ανεξάρτητες Αρχές, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου «Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης και άλλες διατάξεις»
Έχω ζητήσει το λόγο επι του Κανονισμού. Ο Κανονισμός της Βουλής προσδιορίζει τον τρόπο με τον οποίο εισάγονται σχέδια και προτάσεις νόμου και τροπολογίες.
Μία τροπολογία που τροποποιεί εκτελεστικό του Συντάγματος νόμο και μάλιστα προβλεπόμενο από το άρθρο 101Α για το καθεστώς των ανεξαρτήτων αρχών, δεν μπορεί να εισαχθεί την τελευταία στιγμή χωρίς συζήτηση, χωρίς προδικασία, με την μορφή δήθεν νομοτεχνικής βελτίωσης.
Εδώ, με την τροπολογία που εισάγει η κυβέρνηση, προβλέπεται η πρόωρη λήξη της θητείας υπηρετούντων μελών των εκ του Συντάγματος Ανεξαρτήτων Αρχών. Δηλαδή, του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, του ΑΣΕΠ, της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, της Αρχής Προστασίας του Απορρήτου των Επικοινωνιών και του Συνηγόρου του Πολίτη.
Πρόκειται για μείζονα θεσμική παρέμβαση που προσβάλει το κράτος δικαίου και είναι καθεστωτικού χαρακτήρα.
Αθήνα 24 Οκτωβρίου 2015
Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου «Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης και άλλες διατάξεις»
Είδα με ικανοποίηση τη χτεσινή και προχθεσινή επίσκεψη του Προέδρου Ολάντ στην Ελλάδα, το κλίμα φιλίας, αλληλεγγύης και αισιοδοξίας που εκπέμφθηκε και αναγκαστικά θυμήθηκα άλλες καταστάσεις με τον Πρόεδρο Ολάντ πριν από λίγα χρόνια.
Θυμήθηκα ότι το Μάιο του 2012 ο κ. Τσίπρας επισκέφθηκε τη γαλλική πρωτεύουσα για να συμπαρασταθεί στον κ. Μελανσόν της Ευρωπαϊκής Αριστεράς και να πει το περιβόητο «Ολαντρέου» για τον Πρόεδρο Ολάντ. Και λίγες μέρες μετά, πήγα εγώ προσκεκλημένος του Προέδρου Ολάντ στο Μέγαρο των Ηλυσίων προκειμένου να του εξηγήσω την κατάσταση στην Ελλάδα -ήταν νωπός Πρόεδρος τότε- και να τον παρακαλέσω και να του ζητήσω να βοηθήσει τη χώρα μας. Τη χώρα μας! Όχι το Κόμμα μου, ή την Κυβέρνησή μας.
Και στις 19 Φεβρουαρίου του 2013 θυμήθηκα ότι πραγματοποιήθηκε η προηγούμενη επίσκεψη του Προέδρου Ολάντ στην Αθήνα, όπου είχαμε την ευκαιρία να τον υποδεχτούμε και να συζητήσουμε μαζί του εις βάθος, αλλά ο κ. Τσίπρας χαιρέτιζε τη συγκέντρωση διαμαρτυρίας κατά του Μνημονίου συμπεριλαμβανομένης και της επίσκεψης Ολάντ και βέβαια ο Πρόεδρος Ολάντ δεν θέλησε να συναντήσει τότε την Αξιωματική Αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ γιατί θεωρούσε ότι είναι προσβλητική, αντιπαραγωγική, ότι δεν βοηθάει ούτε την ευρωπαϊκή πολιτική, αλλά ούτε την εθνική προοπτική διάσωσης και ανάταξης της χώρας.
Αθήνα, 22 Οκτωβρίου 2015
Παρέμβαση Ευάγγελου Βενιζέλου. Ένσταση αντισυνταγματικότητας του σχεδίου νόμου «Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης και άλλες διατάξεις».
Κύριε Πρόεδρε, το άρθρο 14 παράγραφος 9 του ισχύοντος Συντάγματος της χώρας, που είχα την τιμή να το εισηγηθώ το 2001 και να ψηφιστεί με συντριπτική πλειοψηφία στην τότε Ζ’ Αναθεωρητική Βουλή των Ελλήνων, επιβάλλει πολύ συγκεκριμένους κανόνες και πολύ σαφείς θεσμικές εγγυήσεις για τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης.
Ο θεμελιώδης κανόνας είναι η διασφάλιση της διαφάνειας και της πολυφωνίας και αυτό εξειδικεύεται στην υποχρέωση να είναι γνωστά τα μέσα χρηματοδότησης, το ιδιοκτησιακό καθεστώς και η οικονομική κατάσταση των μέσων ενημέρωσης, στην απαγόρευση συγκέντρωσης και πιο συγκεκριμένα στην απαγόρευση συγκέντρωσης περισσότερων από ένα ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης και βέβαια στην επιβολή ασυμβίβαστων δραστηριοτήτων μεταξύ της ιδιοκτησίας και της διεύθυνσης ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης και άλλων δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τον δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Θα περίμενε κανείς, μετά από όσα είχε προαναγγείλει κατά επανάληψη ο κ. Τσίπρας και η Κυβέρνησή του, να εισαχθεί τελικά στη Βουλή ένα δρακόντειο νομοσχέδιο, το οποίο εφαρμόζει το Σύνταγμα με άτεγκτο και αποτελεσματικό τρόπο, αναβαθμίζει τις εγγυήσεις διαφάνειας και πολυφωνίας, θεσπίζει αποτελεσματικούς μηχανισμούς ελέγχου της οικονομικής κατάστασης και του τρόπου απόκτησης των οικονομικών μέσων των σταθμών, διασφαλίζει στην πράξη την απαγόρευση συγκέντρωσης και βέβαια τη διαφάνεια στις άλλες οικονομικές δραστηριότητες του κράτους, ώστε να χτυπηθεί στον πυρήνα της η διαπλοκή.
Ενώ, λοιπόν, αναμένουμε «να γεννήσει το όρος» ένα νομοσχέδιο, το οποίο θα κάνει πάταγο, τελικά παρουσιάζεται ένα νομοσχέδιο που λειτουργεί ως όχημα διευκόλυνσης της αδιαφάνειας και της διαπλοκής.
Αθήνα, 16 Οκτωβρίου 2015
Παρέμβαση Ευάγγελου Βενιζέλου στη Βουλή με αφορμή ζήτημα εξωτερικής πολιτικής
Στο πλαίσιο μιας συζήτησης νομοθετικού έργου ξεκίνησε ως παρεμπίπτον ζήτημα να συζητείται στην Ολομέλεια ένα πολύ σοβαρό ζήτημα εξωτερικής πολιτικής. Ένα ζήτημα ιδιαίτερης ιστορικής και εθνικής ευαισθησίας.
Θεωρώ λοιπόν ότι μέσα στο πνεύμα του Κανονισμού της Βουλής και του Συντάγματος, το πρέπον θα ήταν, για να προστατεύσουμε τους χειρισμούς της εξωτερικής πολιτικής και το εθνικό συμφέρον, να διακοπεί εδώ η συζήτηση.
Κακώς απεστάλη έγγραφο χωρίς διαβάθμιση στα κόμματα και μάλιστα όχι σε όλα τα κόμματα, γιατί αν καταλαβαίνω καλά εστάλη στην Χρυσή Αυγή, αλλά όχι στο ΚΚΕ για παράδειγμα.
Και, εν πάση περιπτώσει, αυτό που πρέπει τώρα να γίνει είναι να δεσμευτεί ο κ. Υπουργός Εξωτερικών ότι το ταχύτερο θα διεξαχθεί μια σοβαρή, κεκλεισμένων των θυρών, συζήτηση στην αρμόδια διαρκή επιτροπή.