Το νομικό πλαίσιο της υπόθεσης Γεωργίου / ΕΛΣΤΑΤ

Αθήνα 6 Σεπτεμβρίου 2016

Άρθρο Ευάγγελου Βενιζέλου στην προσωπική ιστοσελίδα του 

Το νομικό πλαίσιο της υπόθεσης Γεωργίου / ΕΛΣΤΑΤ

- Άσκηση αντοχής του κράτους δικαίου 

Γράφονται και λέγονται πολλά για την υπόθεση Γεωργίου /ΕΛΣΤΑΤ. Έχει συνεπώς σημασία να διαβάσουμε με προσοχή αυτά που έχει πει η ελληνική δικαιοσύνη με το 1331/2016 βούλευμα του ποινικού τμήματος του Αρείου Πάγου επί της από 14.9.2015 αναίρεσης που άσκησε η σημερινή Εισαγγελέας του ΑΠ και αποτέλεσε   την βάση της πρότασης της ενώπιον του Συμβουλίου του ΑΠ. Καταγράφω λοιπόν, επειδή θεωρώ ότι έχω επιστημονική πρωτίστως υποχρέωση, τα κατά τη γνώμη μου  κρίσιμα σημεία επισημαίνοντας κάθε φορά τι έχει γίνει δεκτό από το αναιρετικό βούλευμα του ΑΠ και τι περιλαμβάνεται στην εισαγγελική πρόταση:

1. Η «εγκληματική πράξη» συνίσταται στον τελικό προσδιορισμό, το Νοέμβριο του 2010, από την ΕΛΣΤΑΤ, του δημοσιονομικού ελλείμματος του 2009 στο ύψος του 15,4% του ΑΕΠ και εν τελεί (λόγω του προς τα κάτω επαναπροσδιορισμού του ΑΕΠ) στο ύψος του 15,8 %, αντί του μόλις προηγούμενου προσδιορισμού του Απριλίου του 2010 στο ύψος του 13,6 %. Η ελληνική δικαιοσύνη θεωρεί, εμμέσως πλην σαφώς, ότι ως προς το 13,6 % του ΑΕΠ δεν τίθεται κανένα απολύτως θέμα! 

Το δυσθεώρητο όμως 13,6 % δεν είχε ούτως ή άλλως καμία σχέση ούτε με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού του 2009 που ψηφίστηκε στα τέλη του 2008, ούτε με τις σταδιακές αναπροσαρμογές των επισήμων εκτιμήσεων της κυβέρνησης της περιόδου 2007-2009, με βάση τις οποίες διεξήχθησαν οι εκλογές του 2009. 

Περισσότερα...

ΣΚΑΙ | Βρισκόμαστε μπροστά σε μια κατάσταση αδιέξοδη και εκρηκτική

Αθήνα, 5 Σεπτεμβρίου 2016  

Συνέντευξη Ευάγγελου Βενιζέλου στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ 100,3 με τον δημοσιογράφο Άρη Πορτοσάλτε 

Άρ. Πορτοσάλτε: Καλημέρα, καλή εβδομάδα σας εύχομαι. Προτού ξεκινήσουμε παρακαλώ να θυμηθούμε πως ακριβώς το είπε ο Υπουργός, κ. Παππάς εκεί στο Προεδρικό «και να συγκροτήσουμε βεβαίως μία ισχυρή εποπτική  αρχή η οποία θα είναι ο  άγρυπνος φρουρός του επιπέδου και της ποιότητας που οφείλουμε ως πολιτεία να διασφαλίσουμε για τους Έλληνες και της Ελληνίδες». Κύριε Βενιζέλε τώρα η κυβέρνηση, ο κ. Παππάς θυμήθηκε το Εθνικό συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, να συγκροτήσουμε τη ρυθμιστική αρχή...

Ευ. Βενιζέλος: Μάλιστα ο Γενικός Γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης κάποια στιγμή φάνηκε να λέει ότι οι άδειες των περιφερειακών και  θεματικών σταθμών θα ήταν σκόπιμο να δοθούν από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης.

Άρ. Πορτοσάλτε: Τι εννοεί σκόπιμο; Τι καταλαβαίνετε; 

Ευ. Βενιζέλος: Κοιτάξτε, αυτό που είπε ο κ. Παππάς απευθυνόμενος στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ότι χρειάζεται μία ρυθμιστική αρχή όχι επειδή αυτό είναι επικοινωνιακά χρήσιμο αλλά επειδή το προβλέπει το Σύνταγμα. Το κακό είναι ότι η κύρια αποστολή της ρυθμιστικής αυτής αρχής είναι να δίνει τις άδειες.  Και τις άδειες τις υφάρπαξε η κυβέρνηση, επικαλούμενη το «δίκαιο της ανάγκης». Με μία καταπληκτική αιτιολογία που λέει: «Αφού η Βουλή, η Διάσκεψη των Προέδρων, δεν μπορεί να ανανεώσει τη θητεία ή να βρει νέα μέλη, στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, τότε μεταφέρονται οι αρμοδιότητες του Εθνικού Συμβουλίου  στην ίδια την κυβέρνηση». Μα, το Σύνταγμα, το 2001, αφαίρεσε τις αρμοδιότητες εποπτείας της ραδιοτηλεόρασης και αδειοδότησης από την εκτελεστική εξουσία και διαμόρφωσε μία Ανεξάρτητη Αρχή υπό τον έλεγχο της Βουλής, ακριβώς για να υπάρχουν εγγυήσεις διαφάνειας και πολυφωνίας. Ακριβώς για να μην υπάρχει η καχυποψία ότι μία κυβέρνηση επιδιώκει την αναπαραγωγή των απόψεων της μέσα από τα Μέσα Ενημέρωσης. Τώρα αφού τελείωσε υποτίθεται η δημοπρασία, ο πλειοδοτικός διαγωνισμός, ξαναθυμούνται με έναν προκλητικό -θα έλεγα - τρόπο το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης και ομολογούν ότι αυτό που έγινε, έγινε κατά παράβαση του άρθρου 15 του Συντάγματος.

Περισσότερα...

Άρθρο | Τηλεοπτικό τοπίο: τώρα αρχίζουν τα δύσκολα

Αθήνα, 4 Σεπτεμβρίου 2016

Άρθρο Ευάγγελου Βενιζέλου στην προσωπική ιστοσελίδα του

Τηλεοπτικό τοπίο: τώρα αρχίζουν τα δύσκολα 

Το φαινομενικά υψηλό τίμημα αναιρεί το κυβερνητικό επιχείρημα περί τεσσάρων αδειών!

Η διαδικασία αδειοδότησης των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών πανελλήνιας εμβέλειας δεν έληξε. Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα.

Το γενετικό ελάττωμα της παράκαμψης του ΕΣΡ δεν θεραπεύεται από το απλό πραγματικό γεγονός της διεξαγωγής της δημοπρασίας και δεν μπορεί να θεραπευτεί γιατί παραβιάζει βάναυσα τα άρθρα 15 και 101Α του Συντάγματος. Η ανάθεση της διεξαγωγής της διαδικασίας αυτής στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας που υπάγεται στον Υπουργό Επικρατείας βασίστηκε στην επίκληση του «δικαίου της ανάγκης» που προκύπτει δήθεν λόγω της αδυναμίας επιλογής των μελών του ΕΣΡ από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής με αυξημένη πλειοψηφία 4/5 (που προβλέπεται από το άρθρο 101 Α του Συντάγματος λόγω της υπερεκπροσώπησης της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας στη Διάσκεψη).

Το «δίκαιο της ανάγκης» είναι όμως ένα νομικό σόφισμα άκρως επικίνδυνο για ένα δημοκρατικό κράτος δικαίου που λειτουργεί ομαλά και όχι υπό συνθήκες πολιτειακής κρίσης. Το Σύνταγμα προβλέπει συγκεκριμένες διαδικασίες και εγγυήσεις για την αντιμετώπιση καταστάσεων ανάγκης στις οποίες δεν συμπεριλαμβάνεται η δυσκολία στην επιλογή των μελών των  ανεξάρτητων αρχών!  Η ύπαρξη ανεξαρτήτων αρχών σε πεδία όπως η ραδιοφωνία και η τηλεόραση λειτουργεί ως θεσμική εγγύηση πρωτίστως έναντι της εκτελεστικής εξουσίας από την οποία αφαιρέθηκαν, με την αναθεώρηση του Συντάγματος του 2001, οι σχετικές αρμοδιότητες που τώρα επανέρχονται κατά παράβαση του Συντάγματος σε αυτή υπό το πρόσχημα της αδυναμίας συγκρότησης του ΕΣΡ. Η ίδια η δήλωση του Γενικού Γραμματέα Επικοινωνίας και Ενημέρωσης ότι μπορούμε να περιμένουμε το ΕΣΡ για τις περιφερειακές άδειες συνιστά αυτοδιάψευση του συνταγματικά βάναυσου επιχειρήματος περί «δικαίου της ανάγκης».

Περισσότερα...

Δελφοί | Ολέθριο ιστορικό λάθος η σύνδεση προσφυγικού με οικονομική διαπραγμάτευση.

Δελφοί, 28 Φεβρουαρίου 2016

Ο Ευάγγελος Βενιζέλος στην έναρξη της τρίτης ημέρας του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών απαντά σε ερωτήματα του δημοσιογράφου Γιάννη Πολίτη

Γ. Πολίτης Καλή σας ημέρα.  Είναι ιδιαίτερη τιμή για εμένα να ανοίγω τις εργασίες της τρίτης ημέρας αυτού του σημαντικού Συνεδρίου, το οποίο λένε όλοι και αρχίζει να φαίνεται ότι θα γίνει το ελληνικό Νταβός.  Ελπίζω να είναι κάτι καλύτερο και από το ελληνικό Νταβός, γιατί έχει ανάγκη η χώρα αυτή την ώρα, αν μη τι άλλο να συζητούμε, και τα πρόσωπα που είναι σήμερα εδώ έχουν να μας πουν σημαντικά πράγματα.

Θα ξεκινήσω με μία ιστορία γιατί η δημοσιογραφία γράφεται με ιστορίες, με ιστορίες ανθρώπων.  Ένα ιστορικό στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας μου είπε, μπορώ να χάσω τα πάντα αυτό τον καιρό, ένα πράγμα δε χάνω ποτέ, τις ομιλίες του Βαγγέλη Βενιζέλου στη Βουλή.  Λέω, γιατί αυτό;  Γιατί κάθε φορά, Γιάννη μου, που ακούω Βενιζέλο στη Βουλή, κάνω ένα διδακτορικό.  Αυτό το διδακτορικό, το δικό μας σήμερα, ξεκινάμε τώρα, και καλώ τον Πρόεδρο, τον κύριο Βενιζέλο, στο βήμα.     

Καλή σας ημέρα, θα ξεκινήσω με την επικαιρότητα και η επικαιρότητα δεν είναι άλλη από το προσφυγικό.  Ο ίδιος βάλατε, τις τελευταίες ημέρες, μία νέα διάσταση διεθνοποίησης του θέματος.  Το πρώτο ερώτημα μου είναι η διεθνοποίηση εάν προχωρά.  Δεύτερον, τί θα προσκομίσει στη χώρα.  Τρίτον, εάν οι χειρισμοί που έχουν γίνει μέχρι σήμερα –και σε επίπεδο Ευρώπης και σε επίπεδο Ελλάδας– αφήνουν ένα παράθυρο αισιοδοξίας, γιατί εάν αφεθούμε παρακολουθώντας και καταγράφοντας κάθε ημέρα την ειδησιογραφία, μόνο πανικό μπορούμε να εισπράξουμε.  Θα ήθελα, λοιπόν, να μου πείτε εάν βλέπετε φως κάπου;  Και η εμπλοκή του ΝΑΤΟ που είναι το τρίτο ερώτημα, εάν περιμένετε ότι θα αλλάξει ριζικά την κατάσταση, είναι μία ασπιρίνη μέσα σε αυτό το δράμα που ζούμε στο Αιγαίο.

Περισσότερα...

Ευ. Βενιζελος στον ALPHA 989 : Η Ελλάδα κινδυνεύει να γίνει ένα πολύ μεγάλο hotspot η ίδια

Αθήνα, 25 Φεβρουαρίου 2016

Συνέντευξη Ευ. Βενιζέλου στον ALPHA 989 
και στον δημοσιογράφο Σπύρο Χαριτάτο

Δημοσιογράφος:  Φίλες και φίλοι, κυρίες και κύριοι, ακροατές του ραδιοφώνου του Alpha 989 και Alpha 96.5 της Θεσσαλονίκης, καλή σας ημέρα.  Συντονιστείτε, μπείτε στους διαύλους επικοινωνίας, 989 κενό και αποστολή στο 19400 ή 212-2124700 γιατί οι δικές σας τοποθετήσεις, τα δικά σας ερωτήματα, οι δικές σας αντιδράσεις θα γίνουν, αν θέλετε, αρωγός στην προσπάθεια, στη συμπεριφορά του δημοσιογράφου απέναντι σε έναν εξαίρετο καλεσμένο.  Στο ραδιοθάλαμο του ραδιοφώνου του Alpha, κάτι που μπορείτε να διαπιστώσετε πληκτρολογώντας στο www.alpha989.com, γιατί το ραδιόφωνο του Alpha είναι ραδιόφωνο-κανάλι, ή κανάλι-ραδιόφωνο αν θέλετε, βρίσκεται ο Ευάγγελος Βενιζέλος, ο πρώην Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, πρώην Υπουργός, ένα από τα σημαντικότερα στελέχη της πολιτικής μας ζωής, ενεργός, δυναμικός.  Πρόεδρε, καλημέρα.

Ευ. Βενιζέλος:  Καλημέρα, καλημέρα και στις ακροάτριες και τους ακροατές μας.

Δημοσιογράφος:  Νομίζω ότι και ο πιο αυστηρός στην κριτική απέναντί σας, δημοσιογράφος, οφείλει να δεχθεί, αν έχει καλή μνήμη, ότι είχατε προειδοποιήσει για πολλά από τα όσα βιώνουμε σήμερα.  Και στο οικονομικό πεδίο αλλά κυρίως σε αυτό που λέγεται, χαρακτηρίζεται σήμερα, προσφυγικό μεταναστευτικό μέτωπο, μέτωπο το οποίο φαίνεται ότι είναι πολύ δύσκολο για την Ελληνική Κυβέρνηση να μπορέσει να το διαχειριστεί.  Και όχι μόνο για την Ελληνική Κυβέρνηση, αλλά μάλλον νιώθουμε απομονωμένοι, είναι δική μου ιδέα αυτή, Πρόεδρε;

Σχετικά με το προσφυγικό – μεταναστευτικό 

Ευ. Βενιζέλος:  Όχι, η αλήθεια είναι ότι τα πράγματα πηγαίνουν πάρα πολύ άσχημα. Η Ελλάδα κινδυνεύει να γίνει ένα πολύ μεγάλο hotspot η ίδια, ένας χώρος αναγκαστικής φιλοξενίας προσφύγων και παράτυπων μεταναστών, μεταναστών χωρίς χαρτιά, δυστυχώς αυτή τη στιγμή η Ελλάδα είναι το μαύρο πρόβατο της Ευρώπης, δεν έχουμε προετοιμαστεί. 

Περισσότερα...

Ερώτηση Ευ. Βενιζέλου προς τον Υπουργό Επικρατείας κ. Ν. Παππά

18 Φεβρουαρίου 2016 

Προς τον

Υπουργό Επικρατείας κ. Ν. Παππά αρμόδιο για τα θέματα της Γ.Γ. Ενημέρωσης και Επικοινωνίας 

Κατά την πρόσφατη συζήτηση στη Βουλή για τη ψήφιση του νόμου 4367/2016 ως άρθρο τρίτο  του οποίου εντάχθηκε η τροπολογία για τον καθορισμό σε 4  του αριθμού των υπό δημοπράτηση αδειών ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας, η επιχειρηματολογία της κυβέρνησης βασίστηκε στην επίκληση των τεχνικών συμπερασμάτων μελέτης του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου της Φλωρεντίας.

Επειδή τα τεχνικά συμπεράσματα της μελέτης αυτής αμφισβητήθηκαν (ενδεικτικά αναφέρω το κείμενο του κ. Μιχάλη Μπλέτσα, διευθυντή πληροφορικής του MED LAB του MIT στην Athens Voice),αναζήτησα  και μελέτησα το πλήρες  κείμενο της παραπάνω  μελέτης " A Preparatory Study for the DDT auction in Greece. Number of Licences and reserve price ".

Στο δεύτερο μέρος της μελέτης αυτής ( σελίδες 13-19 ), που εμφανίστηκε ως θέσφατο ως προς  τον αριθμό  των αδειών, περιλαμβάνεται  ανάλυση ως προς την εύλογη τιμή εκκίνησης της δημοπρασίας  για κάθε άδεια με βάση τα διαθέσιμα συγκριτικά δεδομένα (κατά τη πρώτη χρησιμοποιούμενη μέθοδο) στην Ιταλία και τη Ρουμανία και (κατά τη δεύτερη χρησιμοποιούμενη μέθοδο)  στην Πορτογαλία και το Ηνωμένο Βασίλειο . Το συμπέρασμα - σύσταση της συγκριτικής αυτής ανάλυσης, λαμβανομένων υπόψη των δεδομένων της ελληνικής διαφημιστικής αγοράς, είναι ότι η τιμή εκκίνησης πρέπει να κινηθεί μεταξύ πεντακοσίων χιλιάδων ( 500.000) και δυο εκατομμυρίων (2.000.000) ευρώ. Το δεύτερο αυτό μέρος της μελέτης δεν αναφέρεται  στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας και δεν έγινε ουσιαστικό αντικείμενο της κοινοβουλευτικής συζήτησης.  

Περισσότερα...

Βουλή | Και όταν ανέβουν στο δέντρο, η παροιμία λέει ότι θα φανούν τα οπίσθια

Αθήνα, 11 Φεβρουαρίου 2016

Τοποθέτηση Ευ. Βενιζέλου επί της ενστάσεως αντισυνταγματικότητας στην τροπολογία για τις τηλεοπτικές άδειες

Η τροπολογία που υπογράφει ο κ. Υπουργός Επικρατείας και ενσωματώνεται στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών, δημιουργεί ζήτημα αντισυνταγματικότητας του νομοσχεδίου, το οποίο και θέτω κατά το άρθρο 100 του Κανονισμού της Βουλής.  Το ζήτημα της αντισυνταγματικότητας δεν το θέτω προκειμένου να κριθεί από τη Βουλή οριστικά και αμετάκλητα, αυτός είναι ένας πολιτικός έλεγχος της συνταγματικότητας.  Το θέτω για να καταγραφεί η συζήτηση στα πρακτικά, γιατί τα θέματα αυτά θα γίνουν αντικείμενο και δικαστικού ελέγχου από τα εθνικά δικαστήρια και διεθνούς δικαστικού ελέγχου στο επίπεδο του Συμβουλίου της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως συνέβη και με άλλες χώρες που έκαναν ωμές παρεμβάσεις στο πεδίο των μέσων ενημέρωσης.  Αυτό συνέβη πρόσφατα και με την Ουγγαρία και με την Πολωνία, γιατί παραβιάζονται όχι μόνο συνταγματικές αρχές, αλλά και οι αρχές και οι αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι συστάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης, της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης και της Επιτροπής Υπουργών, αλλά βεβαίως και το άρθρο 10 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. 

Η τροπολογία λοιπόν πάσχει από δύο κραυγαλέες και οφθαλμοφανείς αντισυνταγματικότητες.  Η διάταξη με την οποία προβλέπεται η μεταφορά της αρμοδιότητας για τους διαγωνισμούς αδειών από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης στον αρμόδιο Υπουργό, είναι αντίθετη στο γράμμα και το πνεύμα του άρθρου 15 παράγραφος 2 του Συντάγματος, που λέει ότι στα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης ασκείται άμεσος έλεγχος του Κράτους δια του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης και ο έλεγχος αυτός περιλαμβάνει και την προηγούμενη άδεια.

Περισσότερα...

Βουλή | Αυτά που κάνετε θα κριθούν απο τη δικαιοσύνη κ την ιστορία

Αθήνα, 11 Φεβρουαρίου 2016 

Πρώτη παρέμβαση Ευ. Βενιζέλου επί του Κανονισμού σχετικά με την τροπολογία για τις τηλεοπτικές άδειες

Ευ. Βενιζέλος:  Το νομοσχέδιο αυτό εισάγεται με τις ειδικές νομοθετικές διαδικασίες του άρθρου 108, παράγραφος 6.  Έχει ψηφιστεί στην αρμόδια διαρκή επιτροπή με πλειοψηφία που υπερβαίνει τα 4/5, άρα συζητείται και ψηφίζεται συνοπτικά και ως εκ τούτου η δυνατότητά του να υποδεχθεί τροπολογίες είναι προφανώς περιορισμένη, γιατί έτσι αλλάζει ριζικά η αρχή και η φύση του, παύει να είναι ένα νομοσχέδιο κύρωσης διεθνούς συνθήκης, παύει να είναι ένα συναινετικό νομοσχέδιο ψηφισμένο με ευρύτατη πλειοψηφία και γίνεται ένα συγκρουσιακό νομοσχέδιο άλλου αντικειμένου, που πρέπει να συζητηθεί με άλλη διαδικασία.

Ο κανονισμός είναι σαφής, άρα η διαδικασία που προτείνεται, παραβιάζει ευθέως το άρθρο 108, παράγραφοι 1 και 6 του Κανονισμού.  Επιπλέον, η τροπολογία η οποία εισάγεται, είναι οφθαλμοφανώς εκπρόθεσμη με σφραγίδα, παραβιάζει συνεπώς το άρθρο 87 παράγραφος 2 του Κανονισμού και το άρθρο 74 παράγραφος 5 του Συντάγματος κι επιπλέον είναι προφανώς παντελώς άσχετη με το αντικείμενο του νομοσχεδίου, το οποίο κυρώνει μία σύμβαση με τη Λευκορωσία για τις οδικές μεταφορές.

Άρα αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορεί να εισαχθεί η τροπολογία αυτή για συζήτηση και να αλλάξει η φύση της διαδικασίας και εσείς, ως Πρόεδρος της Βουλής, πρέπει να αρνηθείτε να θέσετε προς συζήτηση το ζήτημα.  Έχετε υποχρέωση εκ του Κανονισμού και εκ του Συντάγματος να αρνηθείτε να ανοίξετε τη συζήτηση για το θέμα αυτό και εν πάση περιπτώσει θεωρώ ότι αυτού του είδους η διαδικασία προσβάλλει  βαθύτατα το Κοινοβουλευτικό Πολίτευμα, ευθέως το Σύνταγμα, τον Κανονισμό της Βουλής, αλλά και την έννοια του δημοκρατικού διαλόγου.

Περισσότερα...