Πέμπτη, 17 Φεβρουαρίου 2011

 

Απάντηση Υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελου Βενιζέλου στην επίκαιρη ερώτηση (559/14-2-2011) του βουλευτή Θ.Δρίτσα (ΣΥΡΙΖΑ) σχετικά με τις ασκήσεις καταστολής πλήθους των Ενόπλων Δυνάμεων


Κυρία Πρόεδρε, θα παρακαλούσα τον αγαπητό συνάδελφο τον κ. Δρίτσα, να επανεξετάσει και να ανακαλέσει το τμήμα της επιχειρηματολογίας του, που αναφέρεται σε πιθανότητα εσωτερικής παρέμβασης των Ενόπλων Δυνάμεων στην Ελλάδα. Αυτό είναι αδιανόητο, βρίσκεται έξω από τη δημοκρατική μας αντίληψη, αντίκειται στο Σύνταγμα. Και συνιστά προσβολή για τις  Ένοπλες Δυνάμεις να ισχυριζόμαστε, εδώ και μάλιστα επίσημα, ότι εκπαιδεύονται με πρωτοβουλία της στρατιωτικής ηγεσίας ή με την ανοχή της πολιτικής ηγεσίας, για να μετάσχουν σε διαδικασίες αστυνομικού χαρακτήρα εντός Ελλάδος.


Ελπίζω ότι δεν υπάρχει κανείς εδώ μέσα που πιστεύει ότι αυτό μπορεί να συμβαίνει. Και δεν υπάρχει κανείς εδώ μέσα που να ήθελε να προσβάλει τις Ένοπλες Δυνάμεις, ότι ξεφεύγουν από τη συνταγματική τους αποστολή και δεν έχουν συνείδηση της δημοκρατικής τους ευθύνης. Θέλω να ελπίζω ότι διερμηνεύω και τη θέση του κ. Δρίτσα, λέγοντας ότι όλη η Βουλή τιμά τις  Ένοπλες Δυνάμεις, τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων έχουν πλήρη συνείδηση των συνταγματικών τους καθηκόντων και υπόκεινται σε πολιτικό έλεγχο και υπηρετούν τη Δημοκρατία, υπηρετούν την εθνική άμυνα της χώρας και την εξωτερική της ασφάλεια.

Εάν είχα ερωτηθεί για το σχεδιασμό της άσκησης, θα είχα δώσει οδηγίες για διαφορετική επικοινωνιακή διαχείριση και για διαφορετικό επιχειρησιακό σχεδιασμό. Γιατί  η περίοδος είναι ύποπτη και δεν πρέπει να εκτίθενται στον κίνδυνο παρεξηγήσεων οι  Ένοπλες Δυνάμεις. Αλλά άλλο αυτό και άλλο εμείς να ερχόμαστε και να δημιουργούμε εκ του μηδενός κάποιο ζήτημα.

Τώρα που βλέπω το φάκελο της υπόθεσης αυτής, διαπιστώνω ότι υπήρχαν προληπτικού χαρακτήρα δημοσιεύματα. Δηλαδή κάποιοι περίμεναν την άσκηση από την παραμονή της, από τις 3 Φεβρουαρίου, προκειμένου να δημιουργήσουν πολιτικό θέμα, γνωρίζοντας -ενώ αυτό δεν το ξέραμε εμείς- ότι έχουν κληθεί και τα τοπικά Μέσα Ενημέρωσης να την παρακολουθήσουν. Αν υπήρχε κάτι το ύποπτο, δεν θα εκκαλούντο  τα τοπικά Μέσα Ενημέρωσης να μαγνητοσκοπήσουν και να μεταδώσουν την άσκηση παρουσία δεκατριών ξένων παρατηρητών από διαφορετικές χώρες. Γιατί η άσκηση ήταν πράγματι άσκηση της HELBROC, που είναι μια εν δυνάμει αναπτυσσόμενη Ομάδα Μάχης, με τη συμμετοχή της Ελλάδος, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Κύπρου.

Από την άλλη μεριά, τέτοια άσκηση είχαμε το 2000, το 2004, το 2007 και το 2008. Έχουν βρεθεί ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις αντιμέτωπες με παρόμοιου τύπου προβλήματα  στο εξωτερικό; Ναι, έχουν βρεθεί. Στο Κοσσυφοπέδιο, υπάρχει ελληνική δύναμη που βρέθηκε στην ανάγκη να διαχωρίσει αντιμαχόμενες ομάδες. Μακάρι όταν βρισκόμαστε σε τέτοιου είδους αποστολές, να εμπλεκόμαστε σε τέτοιου είδους περιστατικά και όχι σε βαρύτερα περιστατικά, τα οποία μπορεί να οδηγήσουν σε εκτεταμένες συγκρούσεις και σε θανάτους.

Άρα, συνοψίζω: Οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν συνείδηση της αποστολής τους. Τελούν υπό τον πολιτικό έλεγχο της Κυβέρνησης και δια της Κυβέρνησης, υπό τον πολιτικό έλεγχο της Βουλής. Κανείς δεν είχε πρόθεση να δημιουργήσει ηθελημένες παρεξηγήσεις. Και έχω διερευνήσει πλήρως το ζήτημα με τα ανώτερα και τα μεσαία στρατιωτικά κλιμάκια.

Βεβαίως, από την άλλη μεριά, πρέπει να κατανοεί η Βουλή πώς εξελίσσονται οι διεθνείς μας αποστολές στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ και πώς πρέπει και εμείς να μετέχουμε σε μια προσπάθεια να διατηρηθεί η σταθερότητα, κυρίως στην περιοχή μας, στη ΝΑ  Ευρώπη, διότι αυτό έχει πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και για εμάς. Ενδιαφέρον κοινωνικό, πολιτικό, αναπτυξιακό και διπλωματικό βεβαίως.

Και βλέπετε ότι δυστυχώς, ορισμένες εστίες στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ  Ευρώπης διατηρούνται και υπάρχουν ανεπτυγμένες αποστολές της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του ΝΑΤΟ. Υπάρχει η παρουσία της K-FOR στο Κοσσυφοπέδιο. Υπάρχει η παρουσία της ALTHEA στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Είναι μια πραγματικότητα. Βοηθάμε να  βρουν όλες οι περιοχές και όλες οι χώρες το δρόμο τους και την προοπτική τους προς την σταθερότητα, την ευημερία, την κοινωνική συνοχή και την ανάπτυξη. Εποικοδομητικός και συνεκτικός είναι ο ρόλος μας.

Δευτερολογία

Κρατώ, κυρία Πρόεδρε, τη δήλωση του κ. Δρίτσα ότι δεν συνδέει την άσκηση με οποιοδήποτε εσωτερικό ζήτημα, δεν συνδέει την άσκηση με την εσωτερική πολιτική και κοινωνική ζωή της χώρας και τον ευχαριστώ, γιατί έκανε αυτήν την αποσαφήνιση.

Η χώρα μας μετέχει σε μια σειρά διεθνών στρατιωτικών αποστολών υπό τη σημαία του ΝΑΤΟ ή υπό τη σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης πάντα μετά από απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του Οργανισμού Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών. Αυτό συμβαίνει με την ΚFOR στο Κοσσυφοπέδιο, με την ALTHEA στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη που είναι αποστολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τα μέσα του ΝΑΤΟ -αποστολή BERLIN PLUS, όπως λέγεται-  αυτό συμβαίνει στον αγώνα κατά της πειρατείας στη Σομαλία και το Κέρας της Αφρικής με την ATALANTA, που είναι ευρωπαϊκή αποστολή, και την ΟCEAN SHIELD που είναι νατοϊκή, αυτό συμβαίνει με την ACTIVE ENDEAVOUR στη Μεσόγειο κατά των ασύμμετρων απειλών και της τρομοκρατίας, αυτό συμβαίνει με την παρουσία μας στο Λίβανο, αυτό  συμβαίνει με την παρουσία μας στο Σουδάν, όπως ακριβώς είναι και η δύναμη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών στην Κύπρο επί δεκαετίες τώρα, με την ίδια νομική βάση.

Και είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί, διότι η παρουσία μας σε αυτές στις αποστολές, πρώτον, μας ενδιαφέρει άμεσα, είτε λόγω γειτνίασης, όπως συμβαίνει με το Κοσσυφοπέδιο και τη Βοσνία, είτε λόγω ιδιαιτέρων συμφερόντων και λόγω του μεγέθους της εμπορικής ναυτιλίας, όρα Σομαλία και Κέρας της Αφρικής, είτε γιατί πρέπει να καλλιεργήσουμε τις σχέσεις μας με τον αραβικό κόσμο, όπως συμβαίνει με το Λίβανο. Και γενικότερα σας λέω για πολλοστή φορά ότι η παρουσία μας σε αυτές τις αποστολές που συνιστούν κεντρικές αποφάσεις οργανισμών στους οποίους μετέχουμε, μας ενισχύει διαπραγματευτικά για τα θέματα που μας ενδιαφέρουν από πλευράς εθνικής ασφάλειας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Όταν θέλουμε την Frontex εμείς για την ασφάλεια, την αστυνομική φύλαξη των ελληνικών συνόρων, πρέπει να είμαστε διατεθειμένοι να μετάσχουμε σε κάποιες δραστηριότητες. Δεν είναι δυνατόν να είναι ετεροβαρής η αντίληψή μας για το τι σημαίνει διεθνής συμμετοχή.

Και πρέπει επίσης να σας πω, κύριε Δρίτσα, ότι η HELBROC είναι πολύ παλαιότερη από τη Συνθήκη της Λισαβόνας, διότι Κοινή Πολιτική Ασφάλειας και Άμυνας υπήρχε και υπό το προηγούμενο καθεστώς των ιδρυτικών συνθηκών. Αντιθέτως, με τη Λισαβόνα η Κοινή Πολιτική Ασφάλειας και Άμυνας συνδέεται στενότερα με τις αρχές του Καταστατικού Χάρτη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Και πρέπει να σας πω ότι δεν υπάρχει σύνοδος, όχι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του ΝΑΤΟ -για να πάω στο σκληρό πυρήνα των θεμάτων αυτών- που να μην διεξάγεται παρουσία είτε του ίδιου του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ είτε του εκπροσώπου του. Διότι και η αποστολή στο Αφγανιστάν είναι αποστολή του ΟΗΕ. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Διεξάγονται εκεί αποστολές, οι οποίες είναι υπό τη σημαία του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.

Γι' αυτό, λοιπόν, μη νομίζετε ότι ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών είναι η λύση, δυστυχώς. Διότι ένα μεγάλο θέμα που έχει να αντιμετωπίσει η διεθνής κοινωνία είναι η αποδυνάμωση του ίδιου του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και η αδυναμία του να λειτουργήσει ως Προμηθεύς, να προλάβει εξελίξεις και να δημιουργήσει ένα ασφαλές σύστημα αναφοράς και πολιτικά και κοινωνικά και οικονομικά -αυτό είναι το μεγάλο κενό της παγκόσμιας διακυβέρνησης, η οποία βέβαια πρέπει να είναι δημοκρατική- και να έχει βεβαίως και μία έντονη οικονομική διάσταση για να ξεφύγουμε από την περιδίνηση στην οποία βρισκόμαστε, όχι μόνο εμείς, αλλά και πολλές άλλες χώρες.

Tags: Εθνική Άμυνα