Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2010

Ευ. Βενιζέλος: Έχω τονίσει ευθύς εξαρχής, ότι όλες μας οι προσπάθειες αποβλέπουν στην καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και των υποδομών των Ενόπλων Δυνάμεων. Στο πλαίσιο αυτό διαμορφώσαμε και τις προτεραιότητές μας που επιγραμματικά είναι: Διασφάλιση και προαγωγή του αξιόμαχου και της αποτρεπτικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων. Επαγγελματισμός, αξιοκρατία, ισονομία στις Ένοπλες Δυνάμεις σε όλα τα επίπεδα.
Διαφάνεια στις διαδικασίες επιλογής προμηθειών και εξοπλισμών για την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των χρημάτων που διατίθενται από το υστέρημα του ελληνικού λαού για την αμυντική θωράκιση της χώρας. Οι σύγχρονες Ένοπλες Δυνάμεις βασίζονται στη διακλαδικότητα και την κάθετη δομή διοίκησης. Αυτά έχουμε δώσει εντολή στα Επιτελεία να γίνουν πράξη με ταχείς ρυθμούς.

Ευ. Βενιζέλος: Τιμάμε και προστατεύουμε τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων. Ξέρουμε πόσο δύσκολες είναι οι συνθήκες της ζωής τους. Ξέρουμε ότι η επιλογή τους δεν είναι επιλογή επαγγέλματος, αλλά ευθύνης και ότι τελούν υπό ειδικό νομικό καθεστώς πειθαρχίας. Υπάρχουν οι γνωστές ιδιαιτερότητες της στρατιωτικής ζωής. Επεξεργαζόμαστε εντατικά το νομοσχέδιο περί ιεραρχίας και προαγωγών ώστε η νομοθεσία μας να εναρμονιστεί με όσα συμβαίνουν σε άλλους σύγχρονους στρατούς. Οι αποφάσεις μας θα είναι ορθολογικές και δίκαιες τόσο για τα στελέχη όσο και για την κοινωνία. Η Πατρίδα επενδύει χρήμα και προσδοκίες στην εκπαίδευση, την μετεκπαίδευση και την εμπειρία των στελεχών και θέλει αυτά να τα ανταποδίδουν όσο μπορούν και για όσο γίνεται περισσότερο χρόνο. Ένας αξιωματικός δεν εντάσσεται στο στράτευμα και δεν εκπαιδεύεται για να παραιτείται σε ηλικία 41 ή 42 χρονών αλλά ούτε και για να αποστρατεύεται αναγκαστικά σε ηλικία 50 ή 51 χρόνων.

Ευ. Βενιζέλος: Οι εταίροι μας στο πλαίσιο του Ecofin ή του Eurogroup πράγματι είναι υπέρμαχοι της σκληρής δημοσιονομικής πολιτικής αλλά ως διαχειριστές της δικής τους εθνικής αμυντικής βιομηχανίας προφανώς και ενδιαφέρονται για την προώθηση δικών τους προϊόντων. Δεν το έχει κρύψει κανείς αυτό και γι’ αυτό θεωρώ σκόπιμο να τονίσω για μία ακόμη μια φορά, πως η Ελλάδα είναι συνεπής προς τις συμβατικές υποχρεώσεις της και τις ανειλημμένες πολιτικές της δεσμεύσεις, αλλά επιλέγει τα εξοπλιστικά της προγράμματα με μόνο κριτήριο τις πραγματικές αμυντικές της ανάγκες, την ενίσχυση της ελληνικής βιομηχανικής συμμετοχής, την αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας, την μεγαλύτερη δυνατή μεταφορά τεχνογνωσίας. Το μήνυμα μας είναι παντού ότι οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς φίλους. Όπως οι χώρες που λειτουργούν ως πωλήτριες προστατεύουν τα εθνικά τους συμφέροντα και τα συμφέροντα της εθνικής τους οικονομίας, έτσι και εμείς θα κάνουμε κατά μείζονα λόγο το ίδιο για τα δικά μας συμφέροντα.

Ευ. Βενιζέλος: Μία από τις βασικές εξαγγελίες στις οποίες επέμεινα και κατά την ομιλία μου στην Βουλή πριν από την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης προς την Κυβέρνηση είναι η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου των εξοπλισμών ώστε να είναι ουσιαστική και αποφασιστική η συμμετοχή της Διαρκούς Επιτροπής Εξωτερικών και Άμυνας. Θυμίζω επίσης ότι ακριβώς για να είναι πιο αποτελεσματικό το έργο της Επιτροπής πρότεινα στη Βουλή, δια του Προέδρου της, τη συγκρότηση στους κόλπους της ειδικής υποεπιτροπής μικρότερης σύνθεσης, ώστε να είναι όσο γίνεται πιο ουσιώδης και υποστηρικτική η συμμετοχή της Διαρκούς Επιτροπής και κυρίως να είναι εγγυητική της διαφάνειας. Η επιτροπή διατυπώνει γνώμη με μεγάλη πολιτική και θεσμική βαρύτητα.

Ευ. Βενιζέλος: Προφανώς και θα ισχύσει άμεσα. Η ρύθμιση αυτή δεν οφείλεται άλλωστε μόνον ή πρωτίστως σε λόγους δημοσιονομικούς, αλλά και σε λόγους οικολογικούς και επιχειρησιακούς. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να κυκλοφορούν άρματα στις πόλεις ούτε να απομακρύνονται από τις μονάδες τους της Βόρειας Ελλάδας. Καμία σοβαρή χώρα δεν επιδεικνύει έτσι τα οπλικά της συστήματα.

Ευ. Βενιζέλος: Παρακολουθούμε με πάρα πολύ μεγάλη προσοχή και με στρατηγική ψυχραιμία αυτά που καθημερινά συμβαίνουν στο Αιγαίο και από πλευράς αεροπορικών αλλά και από πλευράς ναυτικών κινήσεων. Παράλληλα παρακολουθούμε τις διακυμάνσεις της εσωτερικής πολιτικής κατάστασης στην Τουρκία που θέλουμε να λειτουργεί ως ένα σύγχρονο, ευρωπαϊκό, δημοκρατικό κράτος δικαίου. Ένα τέτοιο κράτος έχει ως θεμελιώδες χαρακτηριστικό τον απόλυτο πολιτικό έλεγχο επί των ενόπλων δυνάμεων. Οι πρόσφατες δημοσιογραφικές πληροφορίες για παλαιότερα σενάρια τεχνητής έντασης στο Αιγαίο και τη Θράκη με στόχο να εκβιαστούν εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις στην Τουρκία έχουν ανοίξει μεγάλη συζήτηση στην γειτονική χώρα. Ελπίζω αυτή η συζήτηση να έχει ευεργετικά αποτελέσματα και να λειτουργήσει θετικά ως προς τις ελληνοτουρκικές σχέσεις και την τουρκική πρακτική στο Αιγαίο.

Ευ. Βενιζέλος: Σε μια περίοδο βαθιάς οικονομικής κρίσης, σε μια περίοδο δυσπραγίας της αγοράς ο αποκλεισμός των εθνικών οδών και η παρεμπόδιση των μεταφορών και άρα της διεξαγωγής του εμπορίου δεν βοηθάει κανέναν. Κανείς δεν υποτιμά τις μεγάλες δυσκολίες του αγροτικού κόσμου, τη σταδιακή μείωση του αγροτικού εισοδήματος τα τελευταία χρόνια, τα μεγάλα διαρθρωτικά προβλήματα της ελληνικής γεωργίας, αλλά και γενικότερα της ελληνικής υπαίθρου, την ανασφάλεια που νιώθει ο αγροτικός κόσμος. Όλα αυτά προφανώς δεν λύνονται με αποσπασματικές κινήσεις ή με επιδοματικές πολιτικές, αλλά μέσα από την ολοκληρωμένη πολιτική για τον πρωτογενή τομέα και την ύπαιθρο που συγκροτεί η κυβέρνηση.

Ευ. Βενιζέλος: H διατύπωση σχολίων είναι εύκολη, ιδίως όταν γίνεται από την ασφαλή πλευρά του παρατηρητή. Η Κυβέρνηση κάνει ό,τι μπορεί για να διαχειριστεί υπεύθυνα και αποτελεσματικά την κρίση. Όταν υπάρχει αίσθημα κοινωνικής ευθύνης από όλες τις πλευρές βρίσκονται λύσεις. Σ΄ αυτό θα βοηθήσουν και οι νέες μορφές αυθεντικής συλλογικής έκφρασης και αντιπροσώπευσης των αγροτών.

Ευ. Βενιζέλος: Η κυβέρνηση πήρε και θα πάρει αναγκαία και δίκαια -στο μέτρο του δυνατού- μέτρα που δεν έχουν στόχευση μόνον δημοσιονομική αλλά και αναπτυξιακή και αναδιανεμητική. Πιο σημαντικό από το «κοινωνικό προφίλ» είναι άλλωστε το να μπορείς να καταβάλεις κανονικά μισθούς, συντάξεις και επιδόματα ανεργίας. Γι’ αυτό πρέπει να κινούμαστε ταυτόχρονα και στο επίπεδο των άμεσων σωστικών μέτρων αλλά και στο επίπεδο των διαρθρωτικών αλλαγών και των αναπτυξιακών πρωτοβουλιών στήριξης της πραγματικής οικονομίας.

Ευ. Βενιζέλος: Οι αγορές κινούνται τις περισσότερες φορές «αυτόνομα» και χωρίς κάποια προφανή λογική που να συνδέεται με την προσπάθεια που καταβάλλει η χώρα να σπάσει τον δημοσιονομικό φαύλο κύκλο στον οποίον έχει εμπλακεί. Επαναλαμβάνω λοιπόν πως εκτός από τα δικά μας μακροχρόνια διαρθρωτικά προβλήματα για τα οποία όλοι μας -κράτος, αγορά και κοινωνία- έχουμε τις δικές μας επιμερισμένες ευθύνες, η Ελλάδα χρησιμοποιείται ως πεδίο εφαρμογής διαφόρων τεχνικών επιρροής επί του ευρώ και ως άλλοθι για επιδιώξεις που συνδέονται με τις διεθνείς αγορές και τις ευκαιρίες που ανοίγει η κρίση για κερδοσκοπικές κινήσεις. Για αυτό και πρέπει να είμαστε και είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί καθώς τα ζητήματα δεν αντιμετωπίζονται μόνον ή πρωτίστως με έναν θεσμικό και διαφανή τρόπο σε εθνικό ή κοινοτικό επίπεδο.

Ευ. Βενιζέλος: Μια νέα αντίληψη για τη στελέχωση της κυβέρνησης μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις, μπορεί ακόμη να γίνουν και λάθη, αλλά εκπέμπεται ένα άλλο ποιοτικό μήνυμα. Δεν χειρίζομαι το θέμα και άρα δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο σε αυτό.
