Κυριακή, 24 Φεβρουαρίου 2013

Το σχέδιό μου για χτύπημα της ανεργίας και στήριξη της απασχόλησης

της Φώφης Γιωτάκη

Ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ αναλύει το Εθνικό Σχέδιο Ανασυγκρότησα της χώρας δίνοντας έμφαση στις λύσεις για τους ανέργους και τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, θέτει το πλαίσιο για τον διάλογο της Κεντροαριστεράς και κάνει άνοιγμα στους ψηφοφόρους που επέλεξαν Μάιο και Ιούνιο να ψηφίσουν τον ΣΥΡΙΖΑ.

Σαφές άνοιγμα στην «κοινωνική και εκλογική βάση» του ΣΥΡΙΖΑ, θεωρώντας ότι έδωσε συγκυριακά ψήφο στην Κουμουνδούρου τον περασμένο Μάιο και Ιούνιο, κάνει με τη σημερινή του συνέντευξη στο «Έθνος της Κυριακής» ο Ευάγγελος Βενιζέλος. Λίγες ημέρες πριν από το 9ο Τακτικό Συνέδριο, ο αρχηγός του ΠΛΣΟΚ δηλώνει την πρόθεσή του να αποκτήσει το ΠΑΣΟΚ καθαρή, αξιακή και ιδεολογική ταυτότητα ως εκφραστής της Κεντροαριστεράς και ως ένα κόμμα λαϊκό, πατριωτικό, ριζοσπαστικό και πρώτα απ' όλα εθνικά υπεύθυνο.


Στις συζητήσεις που είχατε με τον Πρόεδρο Ολάντ την εβδομάδα που πέρασε είπατε καθαρά ότι η Ελλάδα δεν αντέχει πρόσθετα δημοσιονομικά και εισοδηματικά μέτρα. Η θέση αυτή πιστεύετε ότι γίνεται αντιληπτή από τους εταίρους μας;

Ο Πρόεδρος Ολάντ έχει πλήρη αντίληψη για το πόσο οριακή είναι η κατάσταση στην ελληνική κοινωνία. Γνωρίζει ότι ούτε το πολιτικό σύστημα ούτε η κοινωνία ούτε η πραγματική οικονομία αντέχουν τυχόν πρόσθετα δημοσιονομικά και εισοδηματικά μέτρα που θα λειτουργήσουν υφεσιακά και θα τροφοδοτήσουν την ανεργία.
Έχει  γίνει αντιληπτό ότι πρέπει να εκτελεσθεί φυσικά ο προϋπολογισμός, αλλά ότι οποιαδήποτε διόρθωση καταστεί αναγκαία πρέπει να επιτευχθεί μέσα από την αύξηση του παρανομαστή, δηλαδή μέσα από την αύξηση του ΑΕΠ και όχι μέσα από περιστολή του αριθμητή.  Ίδιο ήταν το αντικείμενο της συζήτησής μας και με τον Πέερ Στάινμπρουκ, δυο φορές μάλιστα,  στο Βερολίνο και στην Αθήνα.
Μπορεί κάποιοι ν’ ανακαλύπτουν τώρα με εντυπωσιακή καθυστέρηση τα περιβόητα «λάθη» του ΔΝΤ, αυτά όμως ήταν προφανή το αργότερο από τις αρχές του 2011 και βασική μου αποστολή όταν ανέλαβα τα επαχθή καθήκοντα του Υπουργού Οικονομικών, ήταν  να αναδείξω αυτό ακριβώς το ζήτημα. Η σύγκρουσή μου  με την τρόικα,  στα τέλη Αυγούστου του 2011 αυτό το αντικείμενο είχε και μέσα από αυτή τη σύγκρουση φτάσαμε στο δεύτερο πρόγραμμα και στο κεκτημένο του  Φεβρουαρίου του 2012 με ένα πολύ μεγαλύτερο δάνειο, με πολύ μεγαλύτερη διάρκεια, με πολύ καλύτερους όρους, μ’ εντυπωσιακό κούρεμα του δημοσίου χρέους, με ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών.
Το κεκτημένο του Φεβρουαρίου ξαναπλησιάσαμε με τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Eurogroup του Δεκεμβρίου του 2012.

Παρουσιάσετε την εβδομάδα αυτή στους κοινωνικούς εταίρους  το εθνικό σχέδιο ανασυγκρότησης που προτείνει το ΠΑΣΟΚ . Ποια ήταν η αντίδραση τους;

Η αντίδρασή τους ήταν  εξαιρετικά θετική, συμφώνησαν όλοι με τις προτεραιότητες και τους στόχους του Εθνικού Σχεδίου Ανασυγκρότησης και χάρηκαν που είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν με το ΠΑΣΟΚ ως κοινοβουλευτικό κόμμα αλλά και ως κυβερνητικό εταίρο. Από τη συνάντηση αυτή αναδείχθηκε η ανάγκη να είναι διαρκής η επαφή μας με τους κοινωνικούς εταίρους και τους παραγωγικούς φορείς, γιατί χρειάζεται εθνική συστράτευση και συνεχής διάλογος.
Άλλωστε,  μια βασική μου πρόταση στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανασυγκρότησης είναι να εφαρμοστεί  το οργανωτικό σχήμα της ολυμπιακής προετοιμασίας. Αυτό που καταφέραμε να κάνουμε την περίοδο 2000-2004 για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, μπορούμε και πρέπει να το κάνουμε τώρα κινητοποιώντας και το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα και την κεντρική Διοίκηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Τι εμποδίζει να υιοθετηθεί από την κυβέρνηση και κυρίως να εφαρμοστεί αυτό το εθνικό σχέδιο ανασυγκρότησης;

Νομίζω τίποτα. Το Εθνικό Σχέδιο ανασυγκρότησης όπως το παρουσιάσαμε, θέλουμε ν’ αποτελέσει και μπορεί ν’ αποτελέσει τη βάση για την επικαιροποίηση της συμφωνίας της προγραμματικής σύγκλησης των τριών κομμάτων και χαίρομαι γιατί ήδη στην τελευταία συνάντηση που είχαμε με τον κ. Σαμαρά και τον κ. Κουβέλη ορισμένα βασικά στοιχεία του Εθνικού Σχεδίου Ανασυγκρότησης υιοθετήθηκαν ως κυβερνητική προτεραιότητα. Και μάλιστα σε σχέση με την ανεργία και τις ευπαθείς ομάδες.

Εκτιμάτε ότι η κοινωνία αντέχει να περιμένει τα αποτελέσματα της ανάκαμψης της οικονομίας ή τα περιθώρια  στενεύουν με την ανεργία να φτάνει στο 30% και την  φτώχεια να απειλεί ένα μεγάλο μέρος της μεσαίας τάξης;

Η κοινωνία έχει φτάσει στα ακραία όρια της αντοχής της. Και η πιο ευπαθής ομάδα, αυτή που υφίσταται τις πιο βάναυσες συνέπειες της κρίσης, είναι οι άνεργοι. 
Γι’ αυτό η προτεραιότητά  είναι ταυτοχρόνως η κινητοποίηση της πραγματικής οικονομίας και η υποστήριξη της ανάπτυξης  αλλά και η διαφύλαξη της κοινωνικής συνοχής ,όπου προτεραιότητα είναι η οικογένεια σε απόλυτη ανεργία, δηλαδή χωρίς κανένα εργαζόμενο μέλος και χωρίς άλλα εισοδήματα και η απόλυτη φτώχια. Τα δίχτυα αλληλεγγύης  δε μπορεί να είναι εγκαταλελειμμένα σε όσους ψαρεύουν στα θολά νερά της απόγνωσης στο όνομα των ρατσιστικών, ξενοφοβικών και ναζιστικών απόψεών τους, όπως η Χρυσή Αυγή.  Αλλά δεν είναι ούτε απλή φιλανθρωπία. Η κοινωνική πολιτική δε συνιστά  φιλανθρωπία και ελεημοσύνη, αλλά ηθική, κοινωνική και πολιτική υποχρέωση της Πολιτείας.

Προτείνετε ένα μεγάλο «επιθετικό» πρόγραμμα ανάσχεσης της ανεργίας  και στήριξης της απασχόλησης . Μπορούν να βρεθούν τα αναγκαία  κονδύλια και να τεθεί άμεσα σε εφαρμογή το πρόγραμμα αυτό;

Ναι. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη μια σειρά από προγράμματα του Υπουργείου Εργασίας και του ΟΑΕΔ. Αυτά καλύπτουν περίπου 160.000 ανέργους ή απασχολούμενους που δεν πρέπει να βρεθούν σε κατάσταση ανεργίας. Εδώ χρειαζόμαστε ένα μεγάλο επιθετικό πρόγραμμα το οποίο να καλύψει τουλάχιστον 700.000 εργαζομένους και ανέργους, γιατί υπάρχουν επιχειρήσεις που βρίσκονται στο σημείο μηδέν, υπάρχει κίνδυνος να χαθούν θέσεις εργασίας, άρα πρέπει να προστατευθούν τουλάχιστον 500.000 θέσεις εργασίας και για να καλυφθούν οι ανάγκες της απόλυτης ανεργίας, πρέπει να ενεργοποιηθούν περίπου 150.000 με 200.000 προσωρινές θέσεις εργασίας μέσα από τα προγράμματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης- αυτεπιστασία και κοινωφελής εργασία- μέσα από τα προγράμματα που διαχειρίζονται οι φορείς της λεγόμενης κοινωνικής οικονομίας ,αλλά και μέσα  από επιχειρήσεις που μπορούν να διαχειριστούν παρόμοια προγράμματα.
Για να γίνει αυτό, χρειαζόμαστε περίπου 1 δις ευρώ που πρέπει να μεταφερθεί , μέσα στο πλαίσιο των υπαρχόντων κονδυλίων του ΕΣΠΑ ,από το Περιφερειακό  Ταμείο στο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο.  Αυτό πρέπει να καταστεί σαφής προτεραιότητα της κυβέρνησης και της χώρας και πρέπει να μας υποστηρίξουν οι εταίροι μας χωρίς γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και καθυστερήσεις.

Υπάρχουν όμως ακόμη πιο θεμελιώδεις εκκρεμότητες. Πολλοί άνεργοι μένουν χωρίς ιατροφαρμακευτική περίθαλψη γιατί δεν έχουν τον ελάχιστο αριθμό ενσήμων ή είναι πλέον πολύ καιρό άνεργοι. Τι θα γίνει με αυτούς;

Πράγματι, παρ’ ότι και οι ανασφάλιστοι έχουν πρόσβαση στο σύστημα υγείας και της πρωτοβάθμιας και της νοσοκομειακής περίθαλψης, οι άνεργοι δε μπορεί να μένουν χωρίς ιατροφαρμακευτική περίθαλψη επειδή τους λείπουν κάποια ένσημα ή επειδή είναι πλέον πολύ καιρό άνεργοι και δεν έχουν συμπληρώσει τα ένσημα αυτά.
Άρα επαναφέρουμε την πρόταση νόμου που εδώ και καιρό έχει υποβάλλει το ΠΑΣΟΚ, να διασφαλιστεί η πλήρης ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των ανέργων. Η κατανομή της δαπάνης μεταξύ των Ασφαλιστικών Ταμείων και του κρατικού προϋπολογισμού, είναι κάτι που μπορεί  εύκολα να γίνει. 

Αναδεικνύετε πάντα ως πρώτο πρόβλημα της πραγματικής οικονομίας την έλλειψη ρευστότητας. Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών ολοκληρώνεται. Πώς μπορεί αυτό  να  περάσει στην πραγματική οικονομία και να βοηθήσει επιχειρήσεις, εργαζόμενους και ανέργους;

Όλες οι προτάσεις που το ΠΑΣΟΚ έχει διατυπώσει προεκλογικά  για την αναζήτηση και την άντληση ρευστότητας που  μπορεί να πέσει άμεσα και πρακτικά στην πραγματική οικονομία, ισχύουν.  Τώρα που ολοκληρώνεται η ανακεφαλαιοποίηση πρέπει  να συναφθούν  προγραμματικές  συμφωνίες  με τις Τράπεζες για τη διοχέτευση πραγματικής ρευστότητας στην αγορά, δηλαδή όχι απλά και μόνο για ρυθμίσεις υφισταμένων δανείων, αλλά για τη χορήγηση νέων υγιών δανείων, κεφαλαίων κίνησης ,εγγυητικών επιστολών. Τα κονδύλια του ΕΣΠΑ και οι μηχανισμοί του Υπουργείου Ανάπτυξης, όπως το ΕΤΕΑΝ, πρέπει να αναπτύξουν τις μέγιστες συνέργιες με το τραπεζικό σύστημα.
Χρειάζεται επίσης να γυρίσουν οι καταθέσεις στις τράπεζες προκειμένου αυτές να έχουν την άνεση να διοχετεύουν μεγαλύτερη ρευστότητα .


ΥΠΕΡΧΡΕΩΜΕΝΑ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΑ ΜΕ ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΑ
Λύση σε συμφωνία με τις τράπεζες

Πώς μπορεί να ενθαρρυνθεί η επιστροφή των καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες; Απαλείφθηκαν οι λόγοι που τις έκαναν να φύγουν;

Από τον Ιούνιο έως σήμερα έχουν γυρίσει περίπου 12 δις, αλλά κατά τη διάρκεια της κρίσης είχαν φύγει 90. Υπολογίζω ότι το 1/3 από τα 90 δις  έχει δαπανηθεί για τις ανάγκες των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών. Τα 2/3 όμως, που είτε είναι στο εξωτερικό είτε έχουν παραμείνει στην Ελλάδα αλλά εκτός τραπεζικού συστήματος, μπορούν σ’ ένα  μεγάλο ποσοστό να επιστρέψουν.  Για να γίνει αυτό όμως, πρέπει να  διαμορφώσουμε ένα δίκαιο, διαφανές αλλά και  σταθερό  φορολογικό και γενικότερα νομοθετικό πλαίσιο. 
Υπάρχουν διεθνή παραδείγματα τα οποία μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, αφαιρώντας τα στοιχεία που σε άλλες χώρες δημιούργησαν προβλήματα.

Τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και ιδίως αυτά που έχουν στεγαστικά δάνεια ενώ τα σπίτια τους έχουν  τώρα μειωμένη αγοραία αξία, πώς μπορούν να βοηθηθούν;

Αυτό είναι ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα, γιατί όταν έχεις αναλάβει το βάρος ενός στεγαστικού δανείου και μιας μεγάλης μηνιαίας δόσης για ν’ αποκτήσεις ένα σπίτι που είχε μια αγοραία αξία η οποία τώρα έχει μειωθεί, υπάρχει ένα διπλό πρόβλημα. Υπάρχει ένα πρόβλημα με την Τράπεζα  η οποία δεν έχει επαρκή στοιχεία εμπράγματης ασφάλειας και  ένα πρόβλημα με το δανειολήπτη ο οποίος αγωνίζεται να ξεπληρώσει κάτι που τώρα έχει μειωμένη αξία.
Η πρόταση νόμου του ΠΑΣΟΚ για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, γίνεται τώρα εν μέρει δεκτή από το Υπουργείο Ανάπτυξης. Επιμένουμε να γίνει δεκτή στο σύνολό της. Οι εταίροι μας θα συμφωνήσουν. Το ζήτημα των στεγαστικών δανείων πρέπει όμως ν’ αποτελέσει αντικείμενο και μιας μεγάλης συμφωνίας με το τραπεζικό σύστημα γιατί πρέπει να θέσουμε το νέο μοντέλο ανάπτυξης και την έξοδο της χώρας από την κρίση, σε υγιείς βάσεις ,χωρίς να υπάρχει κανένα κατάλοιπο το οποίο να μην είναι ρεαλιστικό.


Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΦΟΡΑ ΜΟΝΟ ΤΗΝ ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ
Μας ενδιαφέρει η κοινωνική και εκλογική βάση του ΣΥΡΙΖΑ

Τι θέλετε να προκύψει από το συνέδριο του ΠΑΣΟΚ;

Από το συνέδριο θέλουμε να προκύψει η καθαρή, αξιακή και ιδεολογική ταυτότητα του ΠΑΣΟΚ ως ενός ευρωπαϊκού σοσιαλιστικού κόμματος, ως εκφραστή της Κεντροαριστεράς, ως ενός κόμματος που είναι έμπρακτα και αποδεδειγμένα λαϊκό , πατριωτικό και ριζοσπαστικό, αλλά πριν απ’ όλα εθνικά υπεύθυνο. Θέλουμε σε οργανωτικό επίπεδο να προκύψει ένα θεσμοποιημένο, αποπροσωποποιημένο ΠΑΣΟΚ που λειτουργεί συλλογικά, δημοκρατικά, ανοιχτά, αποκεντρωμένα ,χωρίς μηχανισμούς, χωρίς παλαιοκομματισμούς, χωρίς τις αντιλήψεις που κυριάρχησαν στο παρελθόν, όχι μόνο στο ΠΑΣΟΚ αλλά σε όλα τα κόμματα.
Θέλουμε να προκύψει μια καθαρή θέση για την εθνική στρατηγική και την κυβερνητική σταθερότητα και να επιβεβαιωθεί πως το ΠΑΣΟΚ είναι ο εγγυητής της πορείας εξόδου της χώρας από την κρίση και δεν εμπιστευόμαστε σε κανένα άλλον περισσότερο από τον εαυτό  μας την εφαρμογή αυτής της στρατηγικής, γιατί σε περίπτωση επιτυχίας θέλουμε να κεφαλαιοποιήσουμε όλη αυτή την υπεράνθρωπη προσπάθεια.
Η δε περίπτωση αποτυχίας είναι αδιανόητη γιατί  θα συνεπάγεται μια καταστροφή εθνικά ανυπόφορη. Άρα θέλουμε να εγκριθεί ένα  Εθνικό Σχέδιο Ανασυγκρότησης που δεν αποτελεί κομματική πλατφόρμα, αλλά εθνική ενωτική πρόταση.

Υπάρχουν και στελέχη που θέτουν πολιτικά ζητήματα και δείχνουν να διαφωνούν όχι μόνο με ενεργότερη συμμετοχή του ΠΑΣΟΚ στην κυβέρνηση, αλλά ακόμη και με την στήριξη της κυβέρνησης.

Τα ζητήματα που αφορούν την κυβέρνηση, όπως έχω πει, δε θα τεθούν με συγκυριακό ή επιφανειακό τρόπο στο Συνέδριο. Το Συνέδριο δεν ασχολείται με τη διαχείριση συγκυριακών θεμάτων, αλλά με τις μεγάλες στρατηγικές επιλογές. Το ζήτημα δεν είναι αν το ΠΑΣΟΚ θα μετέχει στην κυβέρνηση με προβεβλημένα ή λιγότερο προβεβλημένα στελέχη, με τον α’ ή το β’ τρόπο, σημασία έχει να αντιληφθούμε ότι υπάρχει μια εθνική στρατηγική στην οποία προσχώρησαν και η Νέα Δημοκρατία και η ΔΗΜΑΡ. Μια εθνική στρατηγική απέναντι στην οποία ποτέ δεν αντιτάχθηκε μια πραγματική εναλλακτική λύση πλην της εναλλακτικής λύσης της απομόνωσης, της καταστροφής  και της απελπισίας, την οποία ευτυχώς δε βίωσαν οι Έλληνες. Και αυτό που βιώνουν τώρα ως τεράστιο πρόβλημα είναι κάτι ασύγκριτα μικρότερο από αυτό που θα έχει συμβεί. Σημασία έχει να πεισθούμε ότι το ΠΑΣΟΚ  που κατέβηκε μαζί με τη χώρα, θα ανέβει μαζί με τη χώρα .Αλλά για να επιτευχθεί αυτό πρέπει ν’ ανέβει η χώρα. Άρα πρέπει να εφαρμόσουμε με επιτυχία  την εθνική στρατηγική που έχουμε διαμορφώσει και η οποία  αποτελεί, επί τη βάσει της βούλησης του ελληνικού λαού που εκφράστηκε στις εκλογές του Ιουνίου, την εθνική πολιτική. Γιατί κάποιοι ξεχνούν το αποτέλεσμα των εκλογών του Ιουνίου.

Σας απογοήτευσε  η αρνητική απάντηση του κ. Κουβέλη στην επιστολή σας; Έχει προοπτική η μεγάλη κεντροαριστερά με άξονα το ΠΑΣΟΚ και τη ΔΗΜΑΡ; Γιατί υπάρχουν και αρκετοί   που πιστεύουν πως χωρίς τον  ΣΥΡΙΖΑ δεν συγκροτείται η Κεντροαριστερά;

Η επιλογή μας είναι σταθερή και με σεβασμό σε όλους θα επιμείνουμε. Πρώτο μας όμως καθήκον είναι να συγκροτήσουμε τη φυσιογνωμία και να διασφαλίσουμε τη δυναμική του ΠΑΣΟΚ. Αυτό θα λειτουργήσει καταλυτικά και για τη συσπείρωση και συστράτευση της ευρύτερης Κεντροαριστεράς.
Κεντροαριστερά σημαίνει υπευθυνότητα και σταθερός ευρωπαϊκός προσανατολισμός μέσα  στην προοπτική μιας Ευρώπης που εμείς τη θέλουμε προοδευτική και όχι συντηρητική. Αλλά το γήπεδό μας είναι η Ευρώπη. Η συνωμοσιολογία, η δημαγωγία, ο λαϊκισμός, η απλούστευση, το φλερτ με τη βία, ο αμφίσημος λόγος δεν είναι στοιχεία της Κεντροαριστεράς.   Άλλωστε εμάς μας ενδιαφέρει η κοινωνική και εκλογική βάση που επέλεξε συγκυριακά να ψηφίσει ΣΥΡΙΖΑ το Μάιο και τον Ιούνιο. Η κριτική μας για το ΣΥΡΙΖΑ αφορά την ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ , δεν αφορά μια  κοινωνική βάση η οποία ψάχνει τον προσανατολισμό της μετά από το σοκ που υπέστη λόγω κρίσης η ελληνική κοινωνία.-

Tags: Η Εξέλιξη της ΚρίσηςΕργασιακές Σχέσεις | Ανάσχεση της ανεργίαςΕκφασισμός | ΝεοναζισμόςΣυνεντεύξεις 2013