Αθήνα, 5 Ιουλίου 2016 

Συνέντευξη Ευ. Βενιζέλου στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ
και στον δημοσιογράφο Άρη Πορτοσάλτε

Α. Πορτοσάλτε:  Ο κύριος Ευάγγελος Βενιζέλος είναι μαζί μας κυρίες και κύριοι και θα ήθελα μαζί του να συζητήσουμε κυρίως το ζήτημα με το θέμα των τηλεοπτικών αδειών.  κ. Βενιζέλο, καλημέρα σας.

Ευ. Βενιζέλος:  Καλημέρα.  Καλημέρα στους ακροατές και τις ακροάτριές μας.

Σχετικά με τη διαδικασία αδειοδότησης τηλεοπτικών καναλιών 

Α. Πορτοσάλτε:  Σας ευχαριστώ πολύ για την πρωινή μας επικοινωνία.  κ. Βενιζέλο, έχουμε καταρχάς την παράκαμψη των δύο ανεξάρτητων αρχών, της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, καθώς επίσης και του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης.  Η κυβέρνηση αναθέτει στον εαυτό της τη διενέργεια αυτής της διαδικασίας αδειοδότησης και επ’ αυτού απαντά ο κύριος Κοινοτικός Επίτροπος ο οποίος παρακολουθεί ακριβώς αυτήν τη διαδικασία.  Πριν προχωρήσουμε στο εάν μπαίνει να σχολιάσει ο Επίτροπος το πώς διεξάγεται ο διαγωνισμός, η παράκαμψη των δύο ανεξάρτητων αρχών δημιουργεί θέμα ή όχι;

Ευ. Βενιζέλος:  Απολύτως.  Αλλά πριν απαντήσω διεξοδικά στην ερώτησή σας θα μου επιτρέψετε να θυμίσω κι εγώ ότι σήμερα είναι 5 Ιουλίου και είναι η επέτειος του δημοψηφίσματος του 2015 και αξίζει τον κόπο να κρατήσετε ένα λεπτό τουλάχιστον να κάνουμε ένα σχόλιο για το τί συνέβη στη χώρα από το δημοψήφισμα έως σήμερα, τον έναν αυτό χρόνο μετά και την εμπειρία του Brexit. 

Απαντώ τώρα στην ερώτησή σας σε σχέση με τις ανεξάρτητες αρχές.  Έχετε απόλυτο δίκιο, έχουμε το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης που είναι μία από τις πέντε συνταγματικά προβλεπόμενες ανεξάρτητες αρχές.  Δεν είναι έρμαιο στις διαθέσεις του νομοθέτη το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, οι αρμοδιότητές του είναι συνταγματικά καθορισμένες.  Ο έλεγχος του κράτους επί της ραδιοτηλεοράσεως ασκείται διά του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης.  Όπως μου έχει δοθεί η ευκαιρία  να πω κατ’ επανάληψη στη Βουλή, η αφαίρεση της αρμοδιότητας αυτής και η μεταφορά της στον Υπουργό είναι κατάφωρα αντισυνταγματική.  Το επιχείρημα τους  ήταν «τί γίνεται όταν δεν μπορούμε να συγκροτήσουμε το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης γιατί δεν συμφωνούμε με τη διαδικασία των 4/5 στη διάσκεψη των Προέδρων του Κοινοβουλίου γύρω από την επιλογή των μελών», τί γίνεται λοιπόν  στην περίπτωση αυτή;  Η απάντηση είναι ότι αυτό που γίνεται είναι η παράταση της θητείας της προηγούμενης σύνθεσης του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης Πέραν του ότι πρακτικά η απάντηση είναι ότι προτείνουμε πρόσωπα τέτοιου κύρους και τέτοιας ουδετερότητας και τόσο αυτονόητα που να μην μπορεί κανείς να αρνηθεί την ψήφο του στην διάσκεψη των Προέδρων.  Αυτή είναι άλλωστε η λογική των 4/5 στη διάσκεψη των Προέδρων.  Αλλά ας είναι, αν αυτό το αυτονόητο δεν μπορεί να γίνει, τότε στα άμεσα όργανα του κράτους όπως είναι το προβλεπόμενο απευθείας από το Σύνταγμα σχετικά με τη συγκρότηση και τις αρμοδιότητές του Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, η απάντηση είναι: παρατείνεται η θητεία του προηγουμένου.  Αυτό είπε και η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η οποία πρόλαβε να συνεδριάσει υπό την προεδρία πρώην ανώτατου δικαστού και εξέφρασε την άποψή της για το τί γίνεται στην περίπτωση που δεν μπορούν να ανανεωθούν τα μέλη μίας ανεξάρτητης αρχής.  Πάντως το να πάρεις τις αρμοδιότητες και να τις πας στον Υπουργό είναι προκλητικά αντισυνταγματικό. 

Τώρα, το ίδιο συμβαίνει και για τις ρυθμιστικές αρχές.  Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων δεν είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη άμεσα αλλά είναι κοινοτικά κατοχυρωμένη και η σχετική υπεροχή αλλά στην πράξη απόλυτη του Κοινοτικού Δικαίου, του Δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης...

Α. Πορτοσάλτε:  Υπερτερεί του εθνικού συντάγματος, κ. Βενιζέλο;

Ευ. Βενιζέλος:  Κοιτάξτε, τα συνταγματικά δικαστήρια στην Ευρώπη προσπαθούν να διαφυλάξουν το κύρος του συντάγματος.  Πρακτικά όμως έχει επιβληθεί, μέσω της νομολογίας του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η υπεροχή και επί των εθνικών συνταγμάτων τα οποία πρέπει να ερμηνεύονται σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Ενωσιακό Δίκαιο.  Δεν λέω ότι αυτό είναι σωστό, λέω ότι πρόκειται για μία σύγκρουση εννόμων τάξεων η οποία πρακτικά καταλήγει στο συμπέρασμα αυτό αφ’ ης στιγμής υπάρχει ένα δικαστήριο διεθνές, ευρωπαϊκού χαρακτήρα, όπως το δικαστήριο του Λουξεμβούργου, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης δηλαδή, το οποίο ελέγχει τη συμμόρφωση των κρατών μελών με το Κοινοτικό Δίκαιο.  Άλλωστε στοιχείο του Δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι ο σεβασμός και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, αλλά και του κοινού ευρωπαϊκού συνταγματικού πολιτισμού.  Όταν, λοιπόν, έρχεται και λέει ο αρμόδιος Επίτροπος ότι υπάρχουν παραβιάσεις που μου επιβάλλουν να κινήσω τη διαδικασία την τυπική κατά της Ελλάδος, έχει παραβιαστεί το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ένα όργανο το οποίο εμπλέκεται εμμέσως πλην αποφασιστικώς στη διαδικασία αδειοδότησης, γιατί εδώ μιλάμε τώρα για την κατανομή του φάσματος.  Σας δίνω πρακτικό...

Α. Πορτοσάλτε:  Τώρα είναι δύσκολα αυτά τα θέματα για το ακροατήριο αλλά...

Ευ. Βενιζέλος:  Να πω κάτι πρακτικό.

Α. Πορτοσάλτε:  Βεβαίως να το πείτε.

Ευ. Βενιζέλος:  Το τέσσερις άδειες, ενώ τώρα έχουμε έξι άδειες και στην πράξη λειτουργούν πολύ περισσότεροι σταθμοί, δεν προκύπτει επιστημονικά από πουθενά, η μελέτη του Πανεπιστημίου της Φλωρεντίας σε σχέση με το θέμα αυτό είναι παντελώς αβάσιμη κι είναι μία από τις πολλές εκδοχές που μπορεί να υποστηριχθούν.

Πριν από ένα μήνα περίπου διορίστηκε νέος Πρόεδρος στην Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, ένας αξιοπρεπής καθηγητής του Πολυτεχνείου.  Όταν πέρασε από τη Βουλή, από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, στην οποία ήρθε για ακρόαση, τον ρώτησα πάρα πολύ απλά και κατανοητά «Πόσες άδειες μπορούν να δοθούν;  Πόσοι πανελλήνιοι σταθμοί χωρούν στο φάσμα των συχνοτήτων;» και μου είπε ο άνθρωπος αυθόρμητα και πολύ φυσικά «Όχι περισσότεροι από δέκα με άνεση».  Άρα ο ίδιος μίλησε αμέσως για τουλάχιστον δέκα σταθμούς από πλευράς χωρητικότητας.  Από εκεί και πέρα η οικονομική βιωσιμότητα είναι άλλο πράγμα και συνδέεται με τη διαδικασία του πλειοδοτικού διαγωνισμού και με το κουμάντο το επιχειρηματικό που κάνει κάποιος, ο οποίος θέλει να έχει έναν ακριβό ή έναν φθηνό σταθμό, γιατί μπορεί να έχω ένα σταθμό πολύ φθηνό ως κόστος, γιατί θέλω να υπάρχει πλουραλισμός και πολυφωνία στην ενημέρωση και τη συζήτηση που κάνει ο ελληνικός λαός.

Α. Πορτοσάλτε:  Η κυβέρνηση χθες, ο κ. Παππάς συγκεκριμένα, είπε στην κοινή γνώμη, ορίστε, προσέφυγαν στην Ευρώπη κι ο Επίτροπος δεν απαντά για τη διαδικασία με την οποία διεξάγεται ο διαγωνισμός και δίνει άλλη απάντηση αναφορικά με τις άδειες.

Ευ. Βενιζέλος:  Μα το είπα κι εγώ στη δήλωσή μου, αν προσέξατε.  Είπα ότι η επιστολή του κ. Oettinger ο οποίος δεν είναι ένας τυχαίος Επίτροπος, είναι ο Γερμανός Επίτροπος, πρώην  πρωθυπουργός της Βάδης-Βυρτεμβέργης, ο άνθρωπος ο οποίος…

Α. Πορτοσάλτε:  Και απαντά με 29 σελίδες βέβαια, δεν έγραψε ένα δισέλιδο να πει εντάξει, παιδιά, είστε άριστοι.

Ευ. Βενιζέλος:  Μα πρόκειται για την κανονική διαδικασία της προειδοποιητικής επιστολής, μετά ακολουθεί αιτιολογημένη γνώμη και παραπομπή στο δικαστήριο.  Άρα δεν πρόκειται για μία επιστολή αλληλογραφίας, πρόκειται για μία επιστολή, εντός εισαγωγικών, που είναι η προειδοποίηση ότι κινείται η διαδικασία κατά της χώρας.  Αλλά εδώ, πράγματι, αυτό δεν αφορά το διαγωνισμό των αδειών, αφορά όμως το όργανο που κατανέμει το φάσμα και λέει πόσοι σταθμοί χωρούν τεχνικά στο φάσμα των συχνοτήτων.  Δηλαδή πρόκειται για το όργανο που δε θα ανεχόταν το ψεύδος ότι χωρούν τέσσερις σταθμοί.

Α. Πορτοσάλτε:  Και των όσων έχει κάνει ο κ. Σπίρτζης με το νόμο για να χειραγωγήσει την ΕΕΤΤ και το ΕΣΡ στη συνέχεια ο κ. Παππάς.

Ευ. Βενιζέλος:  Καλά αυτό είναι κραυγαλέο.  Μα ήθελε να τους διώξει, ευθέως τους έχει ζητήσει να παραιτηθούν και να φύγουν.  Επειδή παραιτήθηκε μετά τις εκλογές ο Πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, άλλαξε τον Πρόεδρο και σας είπα ότι ο νέος Πρόεδρος αυθορμήτως και επιστημονικώς μίλησε για δέκα διαθέσιμες συχνότητες σε τηλεοπτικά κανάλια εθνικής εμβέλειας.  Άρα πράγματι η επιστολή του Επιτρόπου δεν αφορά το διαγωνισμό των αδειών, αλλά τις τεχνικές προϋποθέσεις του διαγωνισμού κι ένα όργανο που είναι αρμόδιο γι’ αυτά.  Κατά μείζονα λόγο έχουμε τα θέματα του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, τα οποία δε χρειάζεται καν να τοποθετηθούν στο πλαίσιο του Ενωσιακού Δικαίου, του Δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διότι υπάρχει πρόδηλη παραβίαση του άρθρου 15 του Συντάγματος.

Α. Πορτοσάλτε:  Τώρα θέλω να σταθούμε σε δύο σημεία πολιτικού περιεχομένου, δηλαδή να δούμε το πολιτικό σκέλος αυτής της ιστορίας, κ. Βενιζέλο.  Διαβάζω από την υποστήριξη που παρέχουν οι νομικοί σύμβουλοι του κράτους στη διαδικασία χθες στο Συμβούλιο της Επικρατείας το εξής, λέει η εκπρόσωπος του κράτους, νομική σύμβουλος που εκπροσωπεί το ελληνικό κράτος «Από τη συνταγματική τάξη δεν εμποδίζεται στο να ανατεθεί και σε άλλο όργανο του κράτους η αρμοδιότητα αδειοδοτήσεων των τηλεοπτικών σταθμών, καθώς κρίσιμα θέματα της ενημέρωσης υπάγονται στον έλεγχο του κράτους».  Οι άνθρωποι έχουν μία αντίληψη, ότι η ενημέρωση είναι θέμα κρατικό.

Ευ. Βενιζέλος:  Εντάξει, αυτό είναι η αδυναμία να συσχετίσεις το άρθρο 15 που αφορά τους ειδικότερους κανόνες της ραδιοτηλεόρασης με τη βασική διάταξη περί ελευθερίας του τύπου, ελευθερίας του λόγου, που είναι το άρθρο 14 του Συντάγματος και με τις σχετικές διατάξεις της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και με πολλές άλλες ρυθμίσεις του Διεθνούς Δικαίου Προστασίας των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.  Εδώ υπάρχουν πράγματι, κύριε Πορτοσάλτε, κι άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης την περίοδο αυτή που έχουν προβλήματα κακών σχέσεων της κυβέρνησης με τα μέσα ενημέρωσης και τη δικαιοσύνη, είναι η Ουγγαρία και η Πολωνία.  Μάλιστα για την Πολωνία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κίνησε τη διαδικασία του άρθρου 7 της Συνθήκης  για την Ευρωπαϊκή Ένωση που είναι η λεγόμενη παραβίαση των αξιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μία πολύ βαριά και σκληρή διαδικασία.  Από πίσω, δυστυχώς, έρχεται και η Ελλάδα, όπου έχουμε θέματα δημοκρατίας και κράτους δικαίου, προσβολές της δημοκρατικής τάξης και των εγγυήσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.  Μη μας φαίνεται αυτό περίεργο ή υπερβολικό.  Δείτε γύρω σας, έχουμε αδυναμία λειτουργίας των ανεξαρτήτων αρχών, υφαρπαγή αρμοδιοτήτων των ανεξαρτήτων αρχών, μεγάλη ένταση στη δικαιοσύνη, πρωτοφανείς συγκρούσεις στην κορυφή της δικαιοσύνης με μηνύσεις, ποινικούς και πειθαρχικούς ελέγχους και βεβαίως έχουμε αυτή την εικόνα στα μέσα ενημέρωσης όπου βλέπουμε τώρα τί δίνει ως αποτέλεσμα η προσπάθεια της κυβέρνησης κατά της διαπλοκής και υπέρ της διαφάνειας.  Θα δούμε τώρα τη συνέχεια του ποιος είναι ποιος και τί διεκδικεί ο οποιοσδήποτε και τί εγγυήσεις διαφάνειας παρέχονται

Α. Πορτοσάλτε:  Το επόμενο θέμα είναι το εξής, λέει ο κ. Παππάς και ενδεχομένως να βρίσκει και ευήκοα ώτα σε μέρος της κοινωνίας, ότι η αταξία του παρελθόντος θα γίνεται τώρα τάξη με αυτούς τους κυρίους καναλάρχες και με τους τηλεοπτικούς σταθμούς.  Στο παρελθόν δούλευαν χωρίς…

Ευ. Βενιζέλος:  Θα δούμε.  Τώρα αυτοί που ζητούν άδεια τίθενται υπό τον έλεγχο της Βουλής και του δημοσίου διαλόγου από πλευράς διαφάνειας, όπως ακριβώς και οι κατέχοντες ώς τώρα τις άδειες, προσωρινές ή οριστικές.  Τώρα πλέον ο τρόπος απόκτησης των οικονομικών μέσων και όλοι οι κανόνες διαφάνειας ισχύουν και για τους υποψηφίους. 

Α. Πορτοσάλτε:  Στα χρόνια που ήσασταν εσείς στη διοίκηση των πραγμάτων, κ. Βενιζέλο, οι τηλεοπτικοί σταθμοί ήταν ανεξέλεγκτοι;  Λειτουργούσαν χωρίς άδεια;  Ξέρετε, έχει εμπεδωθεί μία αντίληψη στην κοινωνία ότι εδώ δεν καταβάλλονται φόροι, δεν καταβάλλεται το τέλος συχνότητας κ.λπ.  Πιθανώς να μη συμβαίνει από το σύνολο, αλλά, δεν κατάλαβα, υπάρχει μια αδικία σε αυτούς οι οποίοι είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους όμως. 

Ευ. Βενιζέλος:  Κοιτάξτε, το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, το οποίο έχει την αρμοδιότητα της εποπτείας, λειτουργεί ήδη από τη δεκαετία του ‘90, πολύ πριν αποκτήσει και συνταγματική υπόσταση.  Συνταγματική υπόσταση απέκτησε το 2001 με την αναθεώρηση, στην οποία ήμουν εισηγητής, και θεωρώ ότι η συνταγματική κατοχύρωση των ανεξαρτήτων αρχών και ιδίως του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης είναι μία από τις μεγάλες καινοτομίες της αναθεώρησης του 2001.  Δεν είχε ο Υπουργός καμία ιδιαίτερη αρμοδιότητα.  Τώρα, εάν αναφέρεστε στις γενικές διατάξεις τις φορολογικές, στον τραπεζικό δανεισμό, σε όλα αυτά, αυτά τα ελέγχει κανείς ελέγχοντας τη διαφάνεια των μέσων λειτουργίας των σταθμών και πρέπει να σας πω ότι ο καθένας φυσικά εδώ είναι μια χωριστή περίπτωση.  Υπάρχουν οι καλοί και οι κακοί, υπάρχουν αυτοί οι οποίοι δεν έχουν πραγματικά να φοβηθούν κανέναν έλεγχο και αυτοί οι οποίοι πρέπει να αποδείξουν πράγματα στον έλεγχο, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι με τη διαδικασία που επέλεξε η κυβέρνηση αλλάζει το τοπίο ή αλλάζει ο βαθμός διαφάνειας των όσων συμβαίνουν ή ο βαθμός απεξάρτησης από τη λεγόμενη οικονομική εξουσία. 

Α. Πορτοσάλτε:  Το εξειδικεύω και τελειώνω, γιατί έχουμε άλλα δύο θέματα που πρέπει να συζητήσουμε.  Το εξειδικεύω και τελειώνω κ. Βενιζέλο, με τη διαδικασία αυτή του δούναι και λαβείν, που εδώ, όπως βλέπω, εξελίσσει τώρα η κυβέρνηση, αποτρέπεται ο έχων μία άλλη δουλειά ή λαμβάνων δουλειές από το δημόσιο να έχει τον τηλεοπτικό σταθμό για να πιέζει προς αυτή την κατεύθυνση, ναι ή όχι;

Ευ. Βενιζέλος:  Όχι βέβαια, το αντίθετο βλέπω.  Βλέπω το αντίθετο, μπορείτε να δείτε κι εσείς τί ακριβώς συμβαίνει στην πράξη.  Εμένα με εντυπωσιάζει η επιβεβαίωση, η τόσο απόλυτη επιβεβαίωση αυτών που λέγαμε στη Βουλή όταν προβάλαμε τις ενστάσεις μας, αντισυνταγματικότητας και δυσλειτουργίας, κατά του νόμου αυτού.  Η διαδικασία η χθεσινή νομίζω ότι είναι η έναρξη της πλήρους απόδειξης του αδιεξόδου,  της πλήρους απόδειξης αυτών που έχουμε καταγγείλει στη Βουλή

 

Σχετικά με την «επέτειο» του δημοψηφίσματος

Α. Πορτοσάλτε:  Όπως θα έλεγαν και οι σύντροφοι, 5 του Ιούλη σήμερα κ. Βενιζέλο. 

Ευ. Βενιζέλος:  Ακριβώς.  

Α. Πορτοσάλτε:  Ξαναγυρίζουμε σε αυτό το οποίο θέλετε να σχολιάσετε, εγώ ήθελα να το αφήσω προς το τέλος.  Ορίστε, ένας χρόνος δημοψηφίσματος υπό τις αποκαλύψεις Galbraith ότι οι άνθρωποι αυτοί ετοίμαζαν εκτροπή κ. Βενιζέλο, οικονομική εκτροπή. 

Ευ. Βενιζέλος:  Οι αποκαλύψεις του κ. Galbraith δείχνουν τί αποφύγαμε, δηλαδή τί θα μπορούσε να έχει συμβεί στη χώρα.  Η χώρα θα μπορούσε να έχει γίνει μία χώρα της Λατινικής Αμερικής και να ζήσει τη δραματική ιστορία της Βενεζουέλας έτσι στα καλά καθούμενα.  Δηλαδή η χώρα είχε αρχίσει να αλλάζει κλίμα, να ανακάμπτει, να βλέπει προς την έξοδο από το Μνημόνιο από το 2014 και μετά, το 2014 ήταν ένα έτος στροφής, και όχι απλώς ξαναγυρίσαμε χρόνια πίσω, μπήκαμε βαθιά στο Μνημόνιο.  Όχι απλώς έχουμε παραδώσει την εθνική μας κυριαρχία πλήρως πια.  Όχι μόνο έχουμε αναλάβει ένα κόστος λόγω της κακής διαπραγμάτευσης, το οποίο το μετρούν σε πολλά δισεκατομμύρια, σε δεκάδες δισεκατομμύρια, με διαφόρους μεθόδους, βλέπω πολλές μεθόδους υπολογισμού του κόστους της διαπραγμάτευσης, εδώ, ο κ. Regling του ESM που μας έχει δανείσει μίλησε για 100 δισεκατομμύρια τουλάχιστον κόστος διαπραγμάτευσης, αλλά εδώ βλέπουμε και ζητήματα ελευθεριών και δημοκρατίας. Διότι δεν εθνικοποιείς την Τράπεζα της Ελλάδος, δεν αλλάζεις νόμισμα, δεν επιβάλεις αλλαγή του νομίσματος των καταθέσεων έτσι απλά με μία νομική πράξη, εδώ η κοινωνία θα γινόταν κόλαση, θα είχαμε προβλήματα βίας, προβλήματα στοιχειωδών ελευθεριών και όλα αυτά λέγονται με μία απίθανη ελαφρότητα.  Αντιθέτως, μας λέει σήμερα δημοσίευμα ότι ο κ. Παπάς και ο κ. Κοτζιάς μαρτυρούν ότι το Φεβρουάριο του 2015 ο κ. Βαρουφάκης ήθελε να συνεχίσει τη δική μας την πολιτική και μετά πήγε στο άλλο άκρο και το άλλο άκρο μας έχει οδηγήσει εδώ, δηλαδή στο απόλυτο διέξοδο, το αδιέξοδο δε αποτυπώνεται με το ντόμινο στο κλείσιμο επιχειρήσεων, στην πραγματική οικονομία, στην αδυναμία ανάκαμψης της πραγματικής οικονομίας, στις δυσκολίες που έχουν οι τράπεζες σε σχέση με τις καταθέσεις και την εθνική αποταμίευση, γιατί από εκεί θα εκπηγάσει η ανασυγκρότηση της χώρας. 

Α. Πορτοσάλτε:  Τον εκλογικό νόμο το ΠΑΣΟΚ δεν τον ψήφισε…

Ευ. Βενιζέλος:  Και το Brexit, κ. Πορτοσάλτε, και όλη αυτή η αμηχανία, σε ένα μεγάλο έθνος, όπως είναι το βρετανικό, οι παραιτήσεις των πρωταγωνιστών του Brexit…

Α. Πορτοσάλτε:  Των καιροσκόπων λαϊκιστών, ναι.

Ευ. Βενιζέλος:  Όλο αυτό δείχνει το αδιέξοδο του λαϊκισμού, του οπορτουνισμού, της δημαγωγίας και της ανευθυνότητας, όχι σε ένα κράτος που κινδυνεύει ανά πάσα στιγμή να διολισθήσει στην ασύντακτη χρεοκοπία, όπως η Ελλάδα, αλλά σε ένα έθνος ιστορικό, μεγάλο, ισχυρό, ένα κράτος όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο είναι μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας, έχει το δικό του νόμισμα. 

Α. Πορτοσάλτε:  Ναι, αλλά το ταρακουνά, όμως, κ. Βενιζέλο.  Βλέπουμε ότι το Ηνωμένο Βασίλειο υφίσταται κραδασμούς τώρα σοβαρούς, πολύ σοβαρούς. 

Ευ. Βενιζέλος:  Προφανώς, για να δείτε τί σήμαινε το δημοψήφισμα και ο ευτελισμός της κυριαρχίας.  Διότι το δημοψήφισμα του 2015 τί ήταν, μία καταστρατήγηση της διαδικασίας του δημοψηφίσματος, μία προσβολή της λαϊκής κυριαρχίας όταν σου λέει, έλα σε πέντε ημέρες να ψηφίσεις γύρω από κείμενα τα οποία κανείς δεν ήξερε, τα οποία δεν είχαν καν μεταφραστεί καλά-καλά στα ελληνικά, κείμενα τα οποία ήταν άνευ σημασίας, διότι είχαν ήδη ανατραπεί μέσα από τις εξελίξεις και τη διαπραγμάτευση.  Κείμενα, βέβαια, καλύτερα από αυτά που τελικά συγκροτούν τη συμφωνία του τρίτου Μνημονίου και του Μνημονίου 3+, στο οποίο έχουμε μπει στο διηνεκές τώρα, διότι το Μνημόνιο δεν τελειώνει, δυστυχώς, το 2018.  Και την επομένη, ενώ το 60% του ελληνικού λαού καλώς-κακώς πείστηκε, ψήφισε «όχι», έρχεται η κυβέρνηση με το πρόσχημα μιας σύσκεψης αρχηγών και το ανατρέπει και πηγαίνει σε ένα «ναι», το οποίο τώρα είναι «ναι σε όλα», «ναι σε όλα», χωρίς καμία διαπραγμάτευση, ποτέ δεν υπήρχε τέτοια ενδοτική και υποτακτική συμπεριφορά χωρίς κανένα εθνικό σχέδιο. 

 

Σχετικά με τον εκλογικό νόμο 

Α. Πορτοσάλτε:  Πρέπει να κλείσουμε.  Η τελευταία ερώτηση, τελικώς το ΠΑΣΟΚ δεν ψηφίζει τον εκλογικό νόμο.

Ευ. Βενιζέλος:  Όχι, δεν ψηφίζει, διότι εδώ δεν πρόκειται για εκλογικό νόμο, εδώ πρόκειται για μία πρωτοβουλία αλλαγής των εντυπώσεων, αλλαγής του πεδίου της συζήτησης, για μία πρωτοβουλία δήθεν ανάκαμψης της ηγεμονίας του κ. Τσίπρα και του ΣΥΡΙΖΑ στις πολιτικές εξελίξεις, ενώ έχουμε βαθιά κρίση αξιοπιστίας και νομιμοποίησης και αδιέξοδο της κυβέρνησης.  Εδώ ψηφίζουμε εκλογικό νόμο χωρίς να υπάρχει καμία συναίνεση, κανένα σχέδιο, κανένα σημείο επαφής και χωρίς να ξέρουμε τί θα γίνει την επόμενη ημέρα.  Εδώ οι συζητήσεις γίνονται τυχοδιωκτικά και επιπόλαια, δεν μπορεί η αντιπολίτευση να συμπράξει σε μία τέτοια αντίληψη της κυβέρνησης. 

 Α. Πορτοσάλτε:  Σας ευχαριστώ πολύ, κ. Βενιζέλο, καλημέρα σας. 

 
* Για το ηχητικό της συνέντευξης, δείτε εδώ: http://www.skai.gr/news/politics/article/319490/venizelos-o-etinger-proeidopoiei-gia-diadikasia-kata-tis-elladas-opos-me-polonia/ 

 

Tags: Συνεντεύξεις 2016