Δευτέρα, 17 Οκτωβρίου 2016

Συνέντευξη Ευάγγελου Βενιζέλου στο ραδιόφωνο του Alpha

και στον δημοσιογράφο Σπύρο Χαριτάτο

Σπ. Χαριτάτος:  Τι κάνετε κύριε Καθηγητά;

Ευ. Βενιζέλος: Καλημέρα. Καλημέρα σε όλους όσοι μας ακούνε.

Σπ. Χαριτάτος:  Δεν ξέρω ποιον απ’ όλους τους τίτλους να σας δίνω. Αλλά το Καθηγητής μου βγαίνει καλύτερα, γιατί για πράγματα που αποκωδικοποιούν τα ερωτήματα  μας, είναι εξαιρετικά πολύτιμος ο δικός σας λόγος και η δική σας επιστημονική γνώση.

Ευ. Βενιζέλος: Να είστε καλά.

Σπ. Χαριτάτος:  Θα ήθελα λίγο τη δική σας πρώτη αντίδραση από τον διαρκή τίτλο όλων των μέσων ενημέρωσης σήμερα, και όταν λέω όλων, καθ ‘ολοκληρίαν, τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες. Ο Αλέξης Τσίπρας επανεξελέγη με 93,54%. Πόσο πραγματικός είναι αυτός ο τίτλος και γιατί επιμένουμε οι δημοσιογράφοι να υπενθυμίζουμε ένα ποσοστό σ’ ένα κλειστό συνέδριο ενός κόμματος την εκλογή, εάν θέλετε την επανεκλογή, του ιδίου προσώπου.

Ευ. Βενιζέλος: Πρώτον, αυτά είναι τριτοκοσμικά στοιχεία τα οποία από αδράνεια παραμένουν στο ελληνικό πολιτικό σύστημα. Το εντυπωσιακό, δεύτερον, είναι ότι όσοι έχουνε εμφανιστεί στο όνομα του νέου και του νεωτερικού και του ανανεωτικού, τελικά έρχονται και αναπαράγουν τις πιο αρνητικές όψεις του παλαιού πολιτικού μοντέλου.

 

Σπ. Χαριτάτος:  Θα ήθελα λίγο τη δική σας ερμηνεία και την πολιτική σας σοφία αλλά και την επιστημονική σας σοφία, που αφορά αυτόν τον ξαφνικό θάνατο που επιχείρησε ο Υπουργός Επικρατείας κ. Νίκος Παππάς την Παρασκευή το βράδυ με ότι ακολούθησε, επακολούθησε μετά. Πώς ερμηνεύετε αυτήν τη συμπεριφορά;

Ευ. Βενιζέλος: Κοιτάξτε, όπως είπα και σε μία δήλωση που έκανα, προσπαθεί να δημιουργήσει τετελεσμένα γεγονότα, δηλαδή να προκαταλάβει την απόφαση του ΣτΕ. Δεν είναι καθόλου βέβαιοι για την έκβαση της υπόθεσης αυτής, γιατί οι αντισυνταγματικότητες είναι κραυγαλέες, η υπεξαίρεση των αρμοδιοτήτων του ΕΣΡ δεν θεραπεύεται ούτε ο τεχνητός περιορισμός των αδειών σε τέσσερις θεραπεύεται συνταγματικά, αλλά και από πλευράς Ευρωπαϊκού Κοινοτικού Δικαίου. Οπότε θέλουν να δημιουργήσουν ένα νέο τοπίο de facto πριν έχουμε τη δικαστική κρίση επί του θέματος αυτού, δικαστική κρίση που δεν θα είναι μόνον εθνικού επιπέδου στο ΣτΕ, αλλά και διεθνούς με το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Όμως, με την τροπολογία και την απόσυρσή της τελικά έκαναν δύο λάθη: πρώτον, προσέβαλλαν το ΣτΕ γιατί αυτό συμβαίνει τη στιγμή που διασκέπτεται το Δικαστήριο. Άρα έχουμε μία προσβολή στην ανεξαρτησία και το κύρος της Δικαιοσύνης. Δεύτερον, επειδή λένε ότι την αποσύραμε για να επιδιώξουμε την συγκρότηση του ΕΣΡ, είναι σαν να παραδέχονται ότι οι αρμοδιότητες αυτές κακώς έχουν αφαιρεθεί από το ΕΣΡ, δηλαδή έρχονται και συνομολογούν την βασική πλημμέλεια όλης της ρύθμισής τους.

Σπ. Χαριτάτος: Παραπέμπουν όμως στην ημέρα Τετάρτη, που θα πρέπει να συζητηθεί το θέμα της σύστασης του ΕΣΡ.

Ευ. Βενιζέλος: Κοιτάξτε, σε άλλες Ανεξάρτητες Αρχές όπως είναι ο Συνήγορος του Πολίτη, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, το ΑΣΕΠ επιτεύχθηκε τέτοια συναίνεση.  Και τώρα η αντιπολίτευση, απ’ ότι έχω καταλάβει από τη θέση της ΝΔ, λέει ότι εάν ανακληθεί ο νόμος και επαναληφθούν οι διαδικασίες από το ΕΣΡ είναι έτοιμη να συναινέσει στην ανάδειξη νέων μελών του ΕΣΡ.

Σπ. Χαριτάτος:  Μα αυτό ο κ. Παππάς το λέει αντιθεσμική παρέμβαση.

Ευ. Βενιζέλος: Όχι. Αντιθεσμική παρέμβαση ήταν ο δικός του νόμος, ο οποίος παραδέχεται ότι οι αρμοδιότητες ανήκουν στο ΕΣΡ και μετά τις αφαιρεί. Τον ρώτησα στη Βουλή: έχεις τώρα ως Υπουργός και τις αρμοδιότητες εποπτείας, δηλαδή ελέγχεις το πρόγραμμα, μπορείς να επιβάλεις κυρώσεις όταν ας πούμε το πρόγραμμα προσβάλλει την ισότητα των δύο φύλων ή προσβάλει την παιδική ηλικία ή εκπέμπει μηνύματα ρατσιστικά ή ξενοφοβικά; Και δεν απάντησε, γιατί είναι δυνατόν να δεχθούμε ότι την εποπτεία του προγράμματος και των εκπομπών την έχει ο Υπουργός, από τον οποίο το Σύνταγμα το 2001 την αφαίρεσε για να την δώσει στο ΕΣΡ; Και να πω και κάτι άλλο. Η αφαίρεση της αρμοδιότητας αυτής από τον Υπουργό και από την πλειοψηφία της Βουλής σημαίνει ότι το Σύνταγμα του 2001 θέλησε τα ζητήματα των Μέσων Ενημέρωσης να κρίνονται με αυξημένη πλειοψηφία, μεταπλειοψηφικά. Σε πολλές διατάξεις του Συντάγματος το βλέπουμε αυτό. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στην πρώτη Βουλή εκλέγεται με 3/5. Τα ζητήματα του εκλογικού νόμου εάν αλλάξουν τίθενται σε εφαρμογή αμέσως, εάν ψηφιστούν από τα 2/3. Ο νόμος για την ψήφο των αποδήμων Ελλήνων θέλει 2/3. Σε πάρα πολλά θέματα το Σύνταγμα θεσπίζει μεταπλειοψηφικές εγγυήσεις. Γιατί σε θέματα που έχουν να κάνουν με την καρδιά της δημοκρατίας και τις εγγυήσεις πολυφωνίας δεν αρκεί η απλή πλειοψηφία. Ένα από τα θέματα αυτά είναι τα Μέσα Ενημέρωσης.

Σπ. Χαριτάτος:  Δεν σας έχω ρωτήσει, μάλλον δεν ξέρω αν σας έχουν ρωτήσει, Πρόεδρε, για τη δική σας άποψη, τη δική σας κρίση πάνω στην επίμαχη τροπολογία. Πώς την εκτιμάτε εσείς; Πώς την κρίνετε;

Ευ. Βενιζέλος: Σας είπα η τροπολογία αυτή, επειδή οδηγεί τα πράγματα στα άκρα, πέραν των προβλημάτων που έχει όλος ο υπόλοιπος νόμος σε σχέση με την αντισυνταγματικότητά του για το ΕΣΡ και για το τεχνητό ολιγοπώλιο των τεσσάρων μόνον αδειών, ενώ υπάρχουν αδιάθετες συχνότητες, και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λέει ότι δεν πρέπει να μένει αδιάθετο φάσμα γιατί αυτό είναι ένα αγαθό που ενδιαφέρει την Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ευρωπαϊκό Δίκαιο. Εδώ έχουμε και μία προσβολή του ΣτΕ γιατί όλα αυτά συμβαίνουν ενώ διεξάγεται η διάσκεψη για το μείζον θέμα του νόμου αυτού.

Σπ. Χαριτάτος:  Εδώ όμως αντιληπτό είναι, τουλάχιστον για τους ακροατές εάν θέλετε και για τους δημοσιογράφους, ότι εδώ υπάρχει ένα αδιέξοδο. Είναι δηλαδή σαν μια διελκυστίνδα, ο ένας τραβάει από την πλευρά ο άλλος από την άλλη.

Ευ. Βενιζέλος: Στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς τους είχα πει, ότι εάν αποπειραθείτε να εφαρμόσετε αυτόν τον νόμο και να κάνετε αυτή την διαδικασία θα οδηγηθείτε σε απόλυτο πολιτικό αδιέξοδο, αθεράπευτο. Τώρα το επιχείρημά τους είναι ότι πήραμε 255 εκατ. Τα προηγούμενα χρόνια το δημόσιο έχει πάρει, ξέρω γω, 1.5 δις από τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Αν θέλουν να πάρουν άλλα 250 μπορούσαν να διαθέσουν οκτώ άδειες, με λογικό τίμημα, με μία διαδικασία η οποία να είναι διαφανής, από το ΕΣΡ και να μην υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα. Να υπάρχει και διαφάνεια και νομιμότητα και πολυφωνία και σεβασμός του Συντάγματος.

Σπ. Χαριτάτος:  Την ίδια στιγμή ο Έλληνας πολίτης ενημερώνεται ότι πιθανόν κατά παράβαση της σαφής θέσης του Συντάγματος, η κυρία Θάνου συζητά να μπορέσει να παρατείνει τη θητεία της στην θέση της Προέδρου του Αρείου Πάγου, το ίδιο και ο κύριος Σακελλαρίου.

Ευ. Βενιζέλος: Νομίζω ότι αυτό ήταν τόσο προφανές που εγκαταλείφθηκε εξ αρχής. Επρόκειτο για μία κραυγαλέα προσβολή του Συντάγματος. Πρόκειται για κατηγορηματικές  διατάξεις  του Συντάγματος.  Κακώς άνοιξε αυτή η συζήτηση.

Αν και θα περίμενα από τον Υπουργό Δικαιοσύνης να κάνει μία λιτή δήλωση και όχι μία δήλωση τόσο έντεχνη και περίεργη που να μην κλείνει το θέμα οριστικά. Ήταν παρών όταν ετέθη το θέμα αυτό και έπρεπε  να έχει παρέμβει στη συζήτηση με τον πρωθυπουργό και να το έχει κλείσει το θέμα εκείνη τη στιγμή.

Σπ. Χαριτάτος:  Το εξόφθαλμο και το προφανές πώς το τολμάς; Δε γνωρίζεις ότι δημόσια θα εκτεθείς όταν θα υπάρχουν αντιδράσεις ; Αυτό αναρωτιέμαι εγώ.

Ευ. Βενιζέλος: Από ένα σημείο και μετά νιώθουν όλοι πανίσχυροι όταν κατέχουν  κάποιες θέσεις εξουσίας.  Επειδή δε θεωρούν ότι παίζουν ταυτόχρονα και το ρόλο της αντιπολίτευσης του εαυτού τους, δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα. Είναι μία ολιστική προσέγγιση. Είναι και εξουσία και αντιπολίτευση. Είναι  και μνημονιακοί και αντιμνημονιακοί. Είναι και σκληροί  με μέτρα λιτότητας αλλά και πονεμένοι  επειδή δεν θα ήθελαν να τα πάρουν τα μέτρα αυτά. Ως εκ τούτου έχουν δημιουργήσει μία επικοινωνιακή κατάσταση, η οποία είναι κωμικοτραγική, γιατί έχουν χάσει οι λέξεις την αξία τους, οι έννοιες τη σημασία τους και γιατί τελικά νομίζουν ότι δουλεύουν την κοινή γνώμη αλλά  δουλεύονται μεταξύ τους.

Σπ. Χαριτάτος:  Πάμε, σας παρακαλώ, Πρόεδρε, να σχολιάσουμε τα πρωτοσέλιδα τα σημερινά που αφορούν  στο άνοιγμα των λογαριασμών με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Για το πράσινο φως και αναδρομικούς ελέγχους και πριν το 2010, σύμφωνα με το ανώτατο δικαστήριο που αναφέρει προηγούμενη απόφαση του διοικητικού εφετείου Αθηνών που επιτρέπει στις φορολογικές αρχές σαρωτικές έρευνες  σε βάθος χρόνου.

Ευ. Βενιζέλος: Κοιτάξτε δεν έχω δει την απόφαση ώστε να ξέρω το κείμενο της. Οι έρευνες γίνονται και θα γίνονται στο βαθμό που το επιτρέπει ο νόμος, το Σύνταγμα και το διεθνές δίκαιο. Δηλαδή έχει πει το Συμβούλιο της Επικρατείας σε σειρά αποφάσεων του ότι δεν μπορεί να είναι απαράγραπτες αυτές οι αξιώσεις. Από ένα σημείο και μετά παραγράφονται. Από την άλλη μεριά, φυσικά κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί τη διαφάνεια στα τραπεζικά και φορολογικά του στοιχεία. Διότι ούτως ή άλλως αυτές οι καταστάσεις έχουν αντιμετωπιστεί από το 2010 - 2011 επί των ημερών μας, όταν  για πρώτη φορά κάναμε την άρση  του τραπεζικού απορρήτου. Πιστεύω ότι η άρση του τραπεζικού απορρήτου – την οποία, σημειωτέον, κατεψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση - είναι η κίνηση η καθοριστική, η οποία αλλάζει τα δεδομένα σε σχέση με τη διαφάνεια στις φορολογικές υποχρεώσεις.

Σπ. Χαριτάτος:  Πάμε λίγο στις σχέσεις κυβέρνησης και ΔΝΤ.  Δεν έχει διευκρινιστεί αν πραγματικά θέλουμε τη συμμετοχή του ΔΝΤ  ή δεν την επιθυμούμε. Δεν έχω καταλάβει με σαφήνεια.

Ευ. Βενιζέλος: Η συμμετοχή του ΔΝΤ επεβλήθη στην Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κυρίως από τη γερμανική κυβέρνηση και άλλες κυβερνήσεις που ήθελαν να εκδηλώσουν την δυσπιστία και τη δυσαρέσκεια  τους για την αδυναμία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να προβλέψει την εξέλιξη της κρίσης και να εισηγηθεί προληπτικά μέτρα ανάσχεσης της κρίσης. Δεν το φέραμε εμείς το ΔΝΤ στην Ελλάδα, αν και εκείνη την εποχή κάποιοι νόμιζαν ότι θα εκβιάσουν την Ευρωπαϊκή Ένωση ζητώντας τη βοήθεια του ΔΝΤ. Και είναι παράδοξο, αν το δει κανείς μακροσκοπικά και διαχρονικά, να ασχολείται το ΔΝΤ με την πιο πλούσια οικονομικά ζώνη που είναι η Ευρωζώνη. Δηλαδή, το ΔΝΤ είναι εκ καταγωγής προσανατολισμένο στις χώρες τις υπό ανάπτυξη, στις χώρες του τρίτου κόσμου, στις χώρες της Λατινικής Αμερικής που είχαν προβλήματα κ.ο.κ.  Και γι ΄αυτό πρέπει πάντα να εξηγεί η Γενική Διευθύντρια του ΔΝΤ στο διοικητικό συμβούλιο, για ποιο λόγο ασχολείται με την Ευρωζώνη. Αλλά από την άλλη μεριά οι κυβερνήσεις οι ευρωπαϊκές, ελλείψει τεχνογνωσίας αντιμετώπισης των κρίσεων, θέλανε το ΔΝΤ, όχι τόσο ως δανειστή - συνδανειστή, όσο ως εμπειρογνώμονα. Αυτό το ρόλο τον έχει, ούτως ή άλλως, γιατί ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM), προβλέπει στον κανονισμό του ότι το ΔΝΤ μετέχει ως εμπειρογνώμων. Τώρα ο κ. Τσίπρας και οι  περί τον κ. Τσίπρα  νομίζουν ότι μπορούν να έχουν μία σχέση με το ΔΝΤ αλά κάρτ.  Δηλαδή: «Είναι καλό το ΔΝΤ, όταν πιέζει τους ευρωπαίους σε σχέση με το χρέος. Είναι κακό το ΔΝΤ όταν ζητάει πρόσθετα μέτρα λιτότητας». Μα δεν μπορείς να κάνεις αυτό το διαχωρισμό γιατί το ΔΝΤ έχει τη δική του λογική, η οποία λογική συνδέεται με την υποχρέωση της διοίκησής του και της γραφειοκρατίας του να δίνει εξηγήσεις σε 200 χώρες που είναι μέλη.  Και που στην πλειοψηφία τους δεν είναι ευρωπαϊκές χώρες ή χώρες της Ευρωζώνης βέβαια.

Σπ. Χαριτάτος:  Θέλω να γυρίσουμε πίσω, θα μου επιτρέψετε στην αρχή της κουβέντας μας, στον ξαφνικό θάνατο που επιχείρησε με την τροπολογία ο Νίκος Παππάς, ο Υπουργός επικρατείας

Ευ. Βενιζέλος: Ούτως ή άλλως όποια τροπολογία και να κάνει ο κ. Παππάς, όποια τροπολογία και αν ψηφίσει η Βουλή, μία διοικητική πράξη που θα επιβάλλει το κλείσιμο των σταθμών προσβάλλεται με αίτηση αναστολής στο ΣτΕ. Είναι διαφορετικό να προσβάλλεις με αίτηση αναστολής, με ασφαλιστικά μέτρα, τη συμμετοχή στο διαγωνισμό από τον οποίο δεν υφίστασαι μία άμεση και ανεπανόρθωτη βλάβη, γιατί εξακολουθείς να εκπέμπεις και διαφορετικό να προσβάλλεις μία πράξη διακοπής λειτουργίας, η οποία προκαλεί ανεπανόρθωτη βλάβη και οικονομική και στους εργαζόμενους, αλλά και επικοινωνιακή. Διότι μειώνει το βαθμό πολυφωνίας που υπάρχει στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο.  Ό,τι και να κάνει ο κ. Τσίπρας θα κριθεί δικαστικά. Και θα κριθεί δικαστικά με τους όρους, που σας είπα. Βέβαια υπάρχει η εξής διαφορά: Η προσφυγή, η αίτηση ακυρώσεως, η κύρια δίκη διεξάγεται στην Ολομέλεια με 31 δικαστές και τον Ιανουάριο η δεύτερη φουρνιά υποθέσεων θα εκδικαστεί από 45 δικαστές. Δεν θα απουσιάσει κανείς λόγω της κρισιμότητας του θέματος. Ενώ η επιτροπή αναστολών έχει  5 μέλη στις περιπτώσεις αυτές , η σύνθεση είναι πάρα πολύ μικρή. Βέβαια εκεί είχαμε το παράδοξο φαινόμενο  να υπάρχουν δισταγμοί να συγκλιθεί σε διάσκεψη το δικαστήριο  λόγω «κλίματος και πιέσεων» με τη μεγάλη του σύνθεση, ενώ με τη μικρή δίκαζε αιτήσεις  αναστολής και τις απέρριπτε. 

Σπ. Χαριτάτος: Το σενάριο, η φημολογία λέει ότι θέλει η κυβέρνηση τέσσερα κανάλια για να μπορέσει να πάει σε εκλογές για ενημέρωση μόνο από τέσσερις  ..

Ευ. Βενιζέλος: Καλά, εντάξει, αν είναι αυτό το θέμα! Από την άλλη μεριά λέει ο κ. Τσίπρας πάτε να εκπέμψετε δορυφορικά, πάτε να εκπέμψετε διαδικτυακά, υπάρχει διασυνοριακή εκπομπή η οποία προστατεύετε και από την ΕΕ με την οδηγία «Τηλεόραση χωρίς σύνορα» και από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.  Αν νομίζουν ότι κερδίζονται εκλογές περιστέλλοντας την πολυφωνία, φιμώνοντας την έκφραση της αντιπολίτευσης ή την έκφραση της κοινωνίας, κάνουνε λάθος. Είναι ένα ιστορικό λάθος το οποίο το κάνει πάντα μια εξουσία όταν γίνεται αλαζονική και αυτοκτονική βεβαίως. 

Σπ. Χαριτάτος: Ξέρετε όμως κ. Πρόεδρε, καλά τα λέμε αλλά όταν γίνει η ζημιά η βλάβη είναι ανήκεστος.

Ευ. Βενιζέλος: Συμφωνώ, αυτό το θέμα στην επιτροπή αναστολών θα αντιμετωπιστεί με τελείως διαφορετικούς όρους. Αν θέλουν οι δικαστές να οδηγήσουν στην απόλυση δημοσιογράφους, τεχνικούς και λοιπό προσωπικό και να μειώσουν το βαθμό πολυφωνίας ενώ εκκρεμεί προειδοποιητική επιστολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το θέμα αυτό, θα μείνω πραγματικά έκπληκτος. Γιατί ξέρω ότι οι Έλληνες δικαστές, η ελληνική δικαιοσύνη λαμβάνει πάρα πολύ σοβαρά υπόψη της τα δεδομένα και της ευρωπαϊκής νομολογίας αλλά και της διεθνούς νομολογίας.

Σπ. Χαριτάτος: Τι να σας πω ...με κάθε σεβασμό,  φοβάμαι την άποψη της κοινωνίας που αφουγκράζεται ο κ. Σακελαρίου

Ευ. Βενιζέλος: Αυτό ήταν ατυχέστατο γιατί ο δικαστής βεβαίως και ζει μέσα στην κοινωνία, βεβαίως και πρέπει να γνωρίζει τις αντιλήψεις της κοινωνίας, αλλά υπάρχει ως δικαστής επειδή έχει ως υποχρέωση να κινείται εναντίον των επιθυμιών της πλειοψηφίας, κατά του ρεύματος της κοινής γνώμης, για να προστατεύσει τη νομιμότητα και τα ατομικά δικαιώματα. Αλλιώς θα είχαμε «λαοδικεία», θα είχαμε μια δικαιοσύνη που δεν θα ήτανε πολιτειακά συντεταγμένη αλλά θα είχε τη μορφή μιας κοινωνικής αυτοδικίας.  

Σπ. Χαριτάτος: Εδώ έσπευσε ο Πρωθυπουργός μέσα από τη Βουλή να δικαιώσει τις απόψεις, τις σκέψεις του κ. Σακελαρίου, αναφερόμενος στο άρθρο 1 παρ 3 του Συντάγματος, φυσικά με την δική του συνταγματική ερμηνεία που έκανε ο ίδιος ο κ. Τσίπρας. 

Ευ. Βενιζέλος: Καλά ο κ. Τσίπρας έχει πει το αμίμητο ότι «θα είμαστε κάθε λέξη του Συντάγματος» εννοώντας όχι ότι θα σέβεται το Σύνταγμα και κάθε του λέξη, αλλά ότι αφού αυτοί είναι το Σύνταγμα και κάθε του λέξη μπορούν να το διαμορφώνουν όπως νομίζουν, κατά το δοκούν, επειδή αυτοί είναι όλες οι λέξεις! Αλλά εδώ βλέπετε δεν έχουμε να κάνουμε ούτε με συνδικαλισμό ούτε με φτηνή πολιτική, έχουμε να κάνουμε με τα όσια των οσίων της συνταγματικής τάξης και της δημοκρατικής νομιμότητας.

Δεν υπάρχουν λοιπόν τέτοιου είδους ερμηνείες. Η δικαστική εξουσία είναι δικαιοκρατική. Απονέμεται στο όνομα του ελληνικού λαού, αλλά απονέμεται κατά το νόμο και το Σύνταγμα. 

Σπ. Χαριτάτος: Έκανε άλλη ερμηνεία ο πρωθυπουργός μας ο κ. Τσίπρας

Ευ. Βενιζέλος: Να σας πω κάτι; Η ψήφος του ελληνικού λαού μπορεί να τον κάνει Πρωθυπουργό, αλλά πάντως επιστήμονα αρμόδιο για την ερμηνεία του Συντάγματος δεν μπορεί να τον κάνει.

Σπ. Χαριτάτος: Εκτός κι αν θέλει ο κ. Τσίπρας στο βαθύ μυαλό του να ψηφίζουμε και τους δικαστές...

Ευ. Βενιζέλος: Στην Αμερική ψηφίζονται σε πολλές περιπτώσεις οι δικαστές. Αλλά και ο αιρετός δικαστής, όπου υπάρχει, είναι υποχρεωμένος να εφαρμόσει το νόμο.  Ακόμη και ο ένορκος, στα μικτά ορκωτά δικαστήρια, ο λαϊκός δικαστής, είναι υποχρεωμένος να εφαρμόσει το νόμο. Και γιαυτό προβλέπεται ότι μπορεί μια ετυμηγορία των ενόρκων να είναι πεπλανημένη και να επαναληφθεί η δίκη. Γιαυτό και καταργήθηκε στην Ελλάδα το σύστημα των κακουργιοδικείων, και έγιναν τα μεικτά δικαστήρια ώστε να συνεδριάζουν τα λαϊκά μέλη μαζί με τους δικαστές. Ακριβώς γιατί πρέπει να επικρατήσει το στοιχείο του νόμου και του Συντάγματος και όχι της λαϊκής αίσθησης.

Σπ. Χαριτάτος: Επίσης να πούμε και προς την κυβέρνηση, επιτρέψτε μου να πάρω την πρωτοβουλία αυτή, πως οι δικαστές δεν συμμετέχουν στην κυβέρνηση υπό καμία έννοια.  Πριν από λίγο ο κ. Χρυσόγονος είπε πως όλα αυτά συμβαίνουν γιατί απευθυνόμαστε στο ΣτΕ ενώ θα έπρεπε να υπάρχει ξεκάθαρα ένα συνταγματικό δικαστήριο και να λύνει αυτές τις εκκρεμότητες.   

Ευ. Βενιζέλος: Η Ελλάδα είναι μία από τις λίγες χώρες στις οποίες δεν υπάρχει συνταγματικό δικαστήριο. Υπάρχει το λεγόμενο σύστημα του διαχύτου ελέγχου της συνταγματικότητας. Όμως με την πάροδο των χρόνων αφαιρέθηκε η αρμοδιότητα αυτή από τα κατώτερα δικαστήρια, τα δικαστήρια της ουσίας, με διάφορους τρόπους, τώρα πια και με την πιλοτική  δίκη και όλα πια συγκεντρώνονται στα τρία ανώτατα δικαστήρια και κυρίως τα θέματα συνταγματικότητας λόγω της φύσης τους στο ΣτΕ. Ενώ πριν από χρόνια δεν ήμουν οπαδός του Συνταγματικού Δικαστηρίου, τα τελευταία δέκα χρόνια βλέποντας την παγκόσμια τάση, και βλέποντας τις δυσκολίες που υπάρχουν σε σχέση με την απονομή της δικαιοσύνης στην Ελλάδα και τις καθυστερήσεις και τις ανασφάλειες, θεωρώ ότι και η Ελλάδα πρέπει να προσχωρήσει στο γενικώς ισχύον διεθνώς, δυτικό μοντέλο και το ευρωπαϊκό μοντέλο που είναι αυτό. Αυτό δεν σημαίνει  έλλειψη εμπιστοσύνης στους δικαστές και κυρίως στους δικαστές του ΣτΕ, γιατί η στελέχωση του Συνταγματικού δικαστηρίου θα γίνει πρωτίστως από δικαστές και κατ’ εξοχήν από τους δικαστές του ΣτΕ. Και βέβαια με εγγυήσεις οι οποίες θα πρέπει να είναι πάρα πολύ ισχυρές. Δεν νοείται να επιλέγονται από την κυβέρνηση οι δικαστές. Πρέπει να υπάρχει πολύ μεγάλη πλειοψηφία στο όργανο που τους επιλέγει ώστε να επιλέγονται αυτοί που έχουν ευρύτατη αποδοχή και πολύ μεγάλο κύρος.  

Σπ. Χαριτάτος: Άρα σε ότι αφορά την τροπολογία Παππά, νεώτερα Τετάρτη – Πέμπτη. Θα επιμείνει η κυβέρνηση, θα αντιδρά η αντιπολίτευση, θα εκκρεμεί η υπόθεση στο ΣτΕ..

Ευ. Βενιζέλος: Το θέμα είναι ότι τρώμε το χρόνο της χώρας και τις σάρκες της χώρας, διότι ασχολούμαστε με τα θέματα αυτά και μας έχει ξεφύγει βεβαίως η πορεία της οικονομίας, της οικονομικής πολιτικής, της πραγματικής οικονομίας, ο καθένας ζει το δράμα του και δεν υπάρχει μια σοβαρή απάντηση, και η απάντηση του κ. Τσίπρα είναι: το χρέος, το χρέος, το χρέος... το οποίο πρέπει να διευθετηθεί ...       

Ξέρετε αυτή  είναι η μεγαλύτερη ιδεολογική απάτη των τελευταίων ετών, γιατί το χρέος έχει περικοπεί το 2012, από τότε έχουμε αποσπάσει τη δέσμευση των Ευρωπαίων ότι θα γίνουν συμπληρωματικές επεμβάσεις μόλις πάμε σε ρυθμό ανάπτυξης και πρωτογενές πλεόνασμα. Αυτά θα μπορούσαν να έχουν γίνει από το 2015.  Κι επειδή η χώρα υπέστη μια τεράστια βλάβη τα δύο τελευταία χρόνια, ο κ. Τσίπρας τώρα έχει υπογράψει ότι αυτά θα γίνουνε το 2018, το ξαναυπέγραψε ο κ. Τσακαλώτος το Μάιο του 2016 αυτό, και λέει ψέματα στο συνέδριο του και στον ελληνικό λαό ότι υπάρχει υποχρέωση των ευρωπαίων να το κάνουν τώρα, όταν ο ίδιος έχει υπογράψει ότι τα οριστικά μέτρα για το χρέος θα δοθούν στο τέλος του τρίτου μνημονίου, του δικού του. Και δυστυχώς θα δοθούν με όρους ενός τέταρτου μνημονίου που δεν θα περιέχει δάνειο, αλλά θα περιέχει τις ρυθμίσεις για το χρέος, όχι όμως προκαταβολικά και άνευ όρων όπως έγινε το 2012, αλλά εκ των υστέρων και με όρους.    

Σπ. Χαριτάτος:  Αν λέει ψέματα τότε θέλει να δημιουργήσει τις συνθήκες για άλλη μια φορά πίεση στην κοινή γνώμη για να μπορέσει έτσι να υπερασπιστεί τον εαυτό του.   

Ευ. Βενιζέλος: Στην κοινή γνώμη κατ’ αρχάς δημιουργεί την εντύπωση ότι το πρόβλημα της χώρας είναι το δημόσιο χρέος, όταν το πρόβλημα της χώρας είναι οι τράπεζες, τα κόκκινα δάνεια δηλαδή το ιδιωτικό χρέος, η έλλειψη δανειοδοτήσεων, η έλλειψη επενδύσεων, η ανασφάλεια, η υπερφορολόγηση την οποία αυτός προκάλεσε λόγω της βλάβης που υπέστη η χώρα και της υποχώρησης που κάναμε.  Και δημιουργεί πάλι την εντύπωση ότι φταίνε οι ξένοι ενώ η ευθύνη είναι δική του και η ευθύνη είναι δική του και ιστορικά. Γιατί εδώ αποκαλύπτεται ότι εν ψυχρώ συζητούσαν πως θα οδηγήσουν τη χώρα στη δραχμή και στην καταστροφή.

Σπ. Χαριτάτος:   Αυτό το αποσιωπήσαμε τα ΜΜΕ γιατί πάθαμε ένα σοκ στην αρχή..

Ευ. Βενιζέλος: Οι ξένοι δεν τα αποσιωπούν και θα αρχίσουν να αποκαλύπτονται πολλά, πάρα πολλά.

Σπ. Χαριτάτος:  Πρόεδρε να σας πω δημόσια μια πικρή αλήθεια. Μόλις έσκασε η είδηση ότι οι δημοσιογράφοι του Ολάντ λέγανε ότι τον πήρε ο Πούτιν, ότι έχει τρελαθεί ο Τσίπρας και θέλει να τυπώσει νομίσματα, κάντε κάτι, μαζέψτε τον, γιατί αυτή ήταν η αλήθεια, παγώσαν όλα τα ΜΜΕ, όλοι αυτοί που μέχρι χθες κατακεραύνωναν την κυβέρνηση και τον Τσίπρα μέχρι να κάνουν σύσκεψη μεταξύ τους και τελικά να ρίξουνε τον μουτζούρη στον Λαφαζάνη. Δραχμές με τα γαϊδουράκια. Άρα δεν φταίει ο Αλέξης, φταίει ο Λαφαζάνης.

Ευ. Βενιζέλος: Καλά αυτό είναι προσπάθεια του κ. Τσίπρα να ενοχοποιήσει τον κ. Λαφαζάνη λες και η επιλογή του κ. Λαφαζάνη ως υπουργού ή του κ. Βαρουφάκη δεν ήταν έργο και ευθύνη του κ. Τσίπρα. Τώρα πια το δούλεμα αγγίζει τα όρια της αξιοπρέπειας.

Σπ. Χαριτάτος:   Κοιτάξτε, πρόεδρε, αν διαφωνείτε με την εισήγησή μου παρακαλώ ξαναψηφίστε...

Ευ. Βενιζέλος: (γέλια) 

Σπ. Χαριτάτος:  Καλή σας μέρα, σας ευχαριστώ θερμά!

Ευ. Βενιζέλος: Να είστε καλά! 

Tags: ΔικαιοσύνηΣυνεντεύξεις 2016