3 Μαΐου 2006

Αγόρευση Ευ. Βενιζέλου κατά τη συζήτηση επί της αρχής του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης: «Κώδικας Νόμων για ναρκωτικά (Κ.Ν.Ν.)».


 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όταν η Βουλή των Ελλήνων διαθέτει δύο πλήρεις συνεδριάσεις της ολομέλειάς της στο ζήτημα των ναρκωτικών, οφείλει να επικοινωνήσει με τους πολίτες και να στείλει ένα σαφές και ουσιαστικό μήνυμα στην ελληνική κοινωνία.

Δεν μπορεί να διαθέτουμε εδώ δύο πολύωρες συνεδριάσεις ασχολούμενοι με νομοτεχνικά ζητήματα με την παλιά νομοθεσία και τις αντιφάσεις της.

Εμφανίζεται η Βουλή με ευθύνη της Κυβέρνησης κατώτερη των περιστάσεων σε ένα ζήτημα που μόνιμα συγκινεί την κοινή γνώμη, γιατί είναι ένα πραγματικό πρόβλημα της κοινωνίας και κυρίως των νέων ανθρώπων. Και είναι κρίμα που δεν πήρε η Κυβέρνηση μια ουσιαστική πρωτοβουλία σεβόμενη και αξιοποιώντας την πολύ σημαντική δουλειά που έχει γίνει στη διακομματική επιτροπή της Βουλής για τα ναρκωτικά. Είναι πραγματικά κρίμα όταν η διακομματική επιτροπή βρίσκεται στη φάση της σύνταξης του πορίσματός της, εμείς να ερχόμαστε ως Νομοθετικό Σώμα και να ανακυκλώνουμε με σφάλματα και με προβλήματα την ισχύουσα νομοθεσία. Στέλνουμε ένα μήνυμα γραφειοκρατικής, αδιάφορης και πολιτικά άδικης αντιμετώπισης μιας αγωνίας των πολιτών, μιας αγωνίας όλων των γονέων και όλων των οικογενειών. Δεν αξίζει αυτή η μεταχείριση στη Βουλή των Ελλήνων. Όταν μπορούμε να πάρουμε πρωτοβουλίες και να διαθέσουμε ώρες για συζήτηση όπως οφείλουμε σε τέτοια θέματα, πρέπει να το κάνουμε ουσιαστικά, υπεύθυνα και να λέμε κάποια πράγματα που έχουν ουσία.

Συγχαίρω τον κ. Σούρλα πραγματικά γιατί διέθεσε το χρόνο της ομιλίας του για να θέσει το ζήτημα στην οικουμενική του διάσταση γιατί μόνο μέσα στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών του Ο.Η.Ε. και των κατευθυντηρίων οδηγιών του Ο.Η.Ε. μπορεί να κινείται και η Ευρωπαϊκή Ένωση και όλες οι χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ο.Η.Ε. ως προς την αντιμετώπιση των ναρκωτικών.

Τι συμβαίνει στην πραγματικότητα; Το πρώτο που συμβαίνει είναι ότι η Κυβέρνηση δεν έχει νομοθετική πρωτοβουλία ενεργό, δεν έχει νομοσχέδια να φέρει και, βεβαίως, τώρα βρήκε την ευκαιρία να διαθέσει δύο συνεδριάσεις σε μια κωδικοποίηση ισχυουσών διατάξεων.

Το δεύτερο είναι ότι έχει οδηγηθεί σε αδιέξοδο όλη η πολιτική για τα ναρκωτικά τα τελευταία δύο χρόνια. Διότι η τελευταία πρωτοβουλία πριν από την κωδικοποίηση αυτή ποια ήταν; Ένα σχέδιο προεδρικού διατάγματος που το παρουσίασε ενώπιον της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων ο κ. Νικήτας Κακλαμάνης για την ενεργοποίηση του ιδιωτικού τομέα στην αντιμετώπιση των ναρκωτικών για τη σύσταση και τη λειτουργία ιδιωτικών θεραπευτικών κέντρων και συμβουλευτικών σταθμών. Ήρθε, λοιπόν, με τις γνωστές παράτες ο τότε Υπουργός στη Διαρκή Επιτροπή και παρουσίασε την καινοτομία του σχεδίου του προεδρικού διατάγματος. Του είπαμε ότι αυτό είναι εκτός εξουσιοδότησης, ανεύθυνο, αντιφατικό, συμπλέκει τα θεραπευτικά κέντρα με τις ιδιωτικές ψυχιατρικές κλινικές, ανοίγει τεράστια προβλήματα και ότι θα απορριφθεί από το Συμβούλιο Επικρατείας. Έστειλε το σχέδιο του προεδρικού διατάγματος στο Συμβούλιο της Επικρατείας και το Συμβούλιο της Επικρατείας με την 27/2006 γνωμοδότησή του το τίναξε στον αέρα. Τους ανάγκασε να το αποσύρουν γιατί ήταν όλο παράνομο, αντιφατικό και ανεφάρμοστο. Και αφού, λοιπόν, την πάτησαν –θα καταθέσω το πρακτικό του Συμβουλίου της Επικρατείας στα Πρακτικά της Βουλής- στην καινοτομία τους στο σχέδιο προεδρικού διατάγματος, έρχονται τώρα, την ανάγκην φιλοτιμίαν ποιούμενοι, και φέρνουν την κωδικοποίηση των ισχυουσών διατάξεων.

Στο μεταξύ τι γίνεται με τα κέντρα πρόληψης; Πόσα έχουν δημιουργηθεί στους νομούς και τους δήμους με βάση το εθνικό σχέδιο δράσης που υπήρχε; Τι έγινε τους τελευταίους είκοσι έξι μήνες; Καθυστέρηση, αδράνεια, αποτυχία.

Τι γίνεται με τον Ο.ΚΑ.ΝΑ.; Έχει διοίκηση ο Ο.ΚΑ.ΝΑ.; Συνεργάζεται η νέα ηγεσία του Υπουργείου Υγείας με τον κ. Γιαννάκη τον εκλεκτότατο και συμπαθέστατο πρόεδρο του Ο.ΚΑ.ΝΑ.; Γιατί δεν διορίζεται παρότι εξαγγέλθηκε νέα ηγεσία στον Ο.ΚΑ.ΝΑ.; Τι γίνεται με τη συνεργασία του Ο.ΚΑ.ΝΑ. με το ΚΕ.Θ.Ε.Α.; Λειτουργεί το 18ΑΝΩ; Εκεί το μόνο που βλέπουμε είναι να υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα διαδικασίας προσλήψεων με καταπάτηση του άρθρου 103 του Συντάγματος και των αρμοδιοτήτων του Α.Σ.Ε.Π. Αυτή είναι η κατάσταση και ερχόμαστε τώρα να συγκαλύψουμε με μία δήθεν συναινετική χρυσόσκονη το τεράστιο αυτό πρόβλημα έλλειψης συντονισμού, ανικανότητας, αναποτελεσματικότητας και αμηχανίας και η Κυβέρνηση μας καλεί να ψηφίσουμε την κωδικοποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας.

Είπαμε στην επιτροπή –και το επαναλαμβάνω και θα μου επιτρέψετε εδώ να επικαλεστώ και την επιστημονική μου ιδιότητα- ότι, όπως γνωρίζουν πάρα πολύ καλά οι κυρίες και οι κύριοι συνάδελφοι, οι περιβόητες κωδικοποιήσεις είναι τριών ειδών.

Πρώτον, είναι η ψήφιση νέου πρωτογενούς νομοθετήματος με τη διαδικασία των κωδίκων, κατά το άρθρο 76 παράγραφος 6 του Συντάγματος. Δεν πρόκειται περί αυτού. Αυτό συμβαίνει όταν ψηφίζουμε, για παράδειγμα, τον Αστικό Κώδικα ή τον Ποινικό Κώδικα.

Η δεύτερη διαδικασία είναι η γνωστή διοικητική κωδικοποίηση με προεδρικό διάταγμα που δεν αναβαθμίζει την τυπική ισχύ των κωδικοποιημένων διατάξεων, και άρα αφήνει περιθώριο στον ερμηνευτή και τον εφαρμοστή του δικαίου, ιδίως στο δικαστή, να κάνει τη δική του ερμηνεία, εάν υπάρξει πρόβλημα αντίφασης και αντινομίας.

Το τρίτο που μπορεί να συμβεί είναι αυτό που συμβαίνει σπανίως και συμβαίνει και τώρα: νομοθετική κωδικοποίηση ισχυουσών νομοθετικών διατάξεων με το άρθρο 76 παράγραφος 7, που δεν είναι πρωτογενής νομοθεσία. Είναι δευτερογενής κωδικοποίηση, αλλά περιάπτεται με τον τύπο του τυπικού νόμου. Και άρα όλα καλώς ή κακώς ερριμμένα μέσα στο νομοθέτημα αυτό, αναβαθμίζονται σε τυπικό νόμο.

Κάναμε μια σειρά από παρατηρήσεις. Και ξέρω πάρα πολύ καλά ότι η Κυβέρνηση ζήτησε από την Κεντρική Επιτροπή Κωδικοποιήσεων απάντηση και σχόλια στις παρατηρήσεις μας. Και ο εκλεκτότατος –πραγματικά εκλεκτότατος- πρόεδρος της Κεντρικής Επιτροπής Κωδικοποιήσεων, ο Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου Επικρατείας, ο κ. Μενουδάκος, αναγκάστηκε να συντάξει οκτώ σελίδων σημείωμα, απευθυνόμενος προφανώς προς την Κυβέρνηση και δια της Κυβέρνησης προς τη Βουλή, για να εξηγήσει ποιες είναι οι απαντήσεις που δίνει η Κεντρική Επιτροπή στις παρατηρήσεις! Αλλά αν χρειάζονται οκτώ σελίδες εξηγήσεων, υπάρχει πρόβλημα ερμηνείας! Διότι τι λέει ο κ. Μενουδάκος;

Πρώτον, ότι πράγματι υπάρχει τεράστιο πρόβλημα αντίφασης γιατί κωδικοποιούνται διατάξεις μεγάλης χρονικής απόστασης από το 1932 μέχρι το 2005. Και έκανε ως εκ τούτου –λέει ο κ. Μενουδάκος- ουσιαστικές επιλογές η Επιτροπή. Παρέλειψε να εντάξει διατάξεις, ενώ τροποποίησε ελαφρά κάποιες άλλες.
Αλλά τότε ας πάμε σε ένα νέο νόμο, ας αξιοποιήσουμε το υλικό αυτό, το οποίο είναι πολύτιμο. Είναι μια επιστημονική κωδικοποίηση. Διευκολύνει πολύ την ερμηνεία, διευκολύνει πολύ τον εφαρμοστή του δικαίου, αλλά δεν χρειάζεται να του δώσουμε και το κύρος του νέου τυπικού νόμου. Γιατί έτσι όπως υπάρχει και η αυστηροποίηση των νοοτροπιών στη δικαιοσύνη λόγω της διάχυτης απειλής από το περιβόητο παραδικαστικό κύκλωμα, όπου ο δικαστής για να διαφυλαχθεί γίνεται αυστηρός –γιατί ο επιεικής δικαστής πρέπει να απολογείται πειθαρχικά- πολύ φοβούμαι ότι αυτό το νομοθέτημα θα οδηγήσει σε παράλογες και αυστηρές ποινικές λύσεις.

Φέρτε μια κωδικοποίηση διοικητικών θεμάτων! Φέρτε την κωδικοποίηση της ασφαλιστικής νομοθεσίας. Φέρτε την κωδικοποίηση της νομοθεσίας περί νοσοκομείων. Φέρτε την κωδικοποίηση της νομοθεσίας περί εργασιακών σχέσεων και απασχόλησης. Γιατί φέρνετε με τον τρόπο αυτό κωδικοποίηση ποινικών κυρίως διατάξεων; Και μόνο η αλλαγή της αρίθμησης, σε σχέση με την αρίθμηση που ξέρουν τώρα οι νομικοί, της πράξης με αναφορά στο νόμο 1729/1987 που είναι το βασικό ποινικό νομοθέτημα, αρκεί για να δημιουργήσει σύγχυση.

Αλλά επιπλέον, ο πραγματικά έγκριτος και συγκροτημένος πρόεδρος της Επιτροπής λέει τι πρέπει να λάβει υπ' όψιν του ο ερμηνευτής. Ακόμα όμως και αν αυτό το σημείωμα περιληφθεί στα πρακτικά, δεν δεσμεύει τον ερμηνευτή και τον εφαρμοστή του δικαίου, του νομοθετήματος αυτού, γιατί η ιστορική ερμηνεία είναι μια παράμετρος, δεν είναι αναγκαστική ερμηνεία. Η ερμηνεία είναι αντικειμενική. Και εδώ μιλάμε για γραμματοπαγείς διατάξεις, ποινικές, όπου όλα ξεκινούν από το γράμμα και καταλήγουν στο γράμμα του νόμου.

Άρα, τι λέμε; Λέμε, πρώτον, να αποσυρθεί αυτή η πρόταση νομοθετικής κωδικοποίησης, να αξιοποιηθεί. Να αξιοποιηθεί από μια επιτροπή, η οποία θα λάβει υπ' όψιν της τα πορίσματα της διακομματικής επιτροπής. Να ληφθούν υπ' όψιν και οι κωδικοποιήσεις των κανονιστικών διατάξεων, των διατάξεων προεδρικών διαταγμάτων, υπουργικών αποφάσεων και άλλων κανονιστικών πράξεων.

Γιατί η Κεντρική Επιτροπή Κωδικοποίησης λέει: Κάνουμε έναν κώδικα των τυπικών νόμων και θα ακολουθήσει κώδικας των κανονιστικών διατάξεων. Και θα έχουμε –ακούστε- δύο κώδικες: έναν κώδικα που θα κωδικοποιεί νομοθετικά τις ισχύουσες διατάξεις επιπέδου τυπικού νόμου και ένα δεύτερο κώδικα που θα κωδικοποιεί διοικητικά ή και νομοθετικά ισχύουσες κανονιστικές διατάξεις.

Ε, έλεος! Διότι όταν μια κανονιστική διάταξη κινείται στο πλαίσιο της εξουσιοδότησης, ανυψώνεται στο επίπεδο του εξουσιοδοτικού νόμου.

Πώς είναι δυνατόν να ξεκινάμε με την υπόσχεση ότι θα έχουμε έναν κώδικα και ένα δεύτερο κώδικα και μετά έναν κώδικα του κώδικα και θα παίζουμε στο μεταξύ με την αγωνία των παιδιών που είναι ουσιοεξαρτημένα, την αγωνία των ανθρώπων που βλέπουν τη λίστα αναμονής για τα υποκατάστατα να αυξάνεται, την αγωνία των οικογενειών που θα βλέπουν την Κυβέρνηση να μην προχωρεί τα κέντρα πρόληψης και την αγωνία όλων μας που βλέπουμε τον Ο.ΚΑ.ΝΑ. να μην μπορεί να λειτουργεί με τον ρυθμό που πρέπει;

Και δεν μπορεί πραγματικά εν έτει 2006, εάν η συναινετική διάθεση της Κυβέρνησης και των κομμάτων είναι πραγματική, να παίζουμε με τις λέξεις και με τις νομοθετικές πρακτικές.

Λοιπόν, απόσυρση αυτής της νομοθετικής πρωτοβουλίας, αξιοποίηση της πολύ σημαντικής δουλειάς που έγινε από την Επιτροπή Κωδικοποίησης, αξιοποίηση του πορίσματος της διακομματικής επιτροπής και επαναφορά στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων και στην Ολομέλεια για να αποκτήσουμε μια ολοκληρωμένη, σύγχρονη, ενιαία, εφαρμόσιμη νομοθεσία χωρίς αντιφάσεις.
Ευχαριστώ.

Tags: Αγορεύσεις | Παρεμβάσεις 2006