16 Ιουνίου 2009

Παρέμβαση Ευ. Βενιζέλου κατά τη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης: «Λειτουργική Τακτοποίηση και λοιπές διατάξεις»




Έχω εντυπωσιαστεί, κύριε Υπουργέ, γιατί παρακολούθησα μία προκλητική και ενοχλητική για τα δεδομένα του Ελληνικού Κοινοβουλίου επίδειξη κυβερνητικής αλαζονείας. Χαίρομαι κατ’ αρχάς, γιατί έστω και αργά αντιλαμβάνεστε τις αρνητικές επιπτώσεις της καταστροφολογίας για την ανάπτυξη του τόπου και την κοινωνική συνοχή και ειρήνη. Μετέχετε όμως σ’ ένα κόμμα και σε μια Κυβέρνηση που ως Αντιπολίτευση συστηματικά, καθ’ έξιν και κατά επάγγελμα, επιδίδονταν στην κινδυνολογία, υπονομεύοντας το κύρος της χώρας και επί πεντέμισι χρόνια ως Κυβέρνηση εξακολουθεί να κινδυνολογεί αντιπολιτευόμενη την ανάμνηση των κυβερνήσεων του ΠΑ.ΣΟ.Κ..

Δεν πρέπει να ξεχάσει η Αίθουσα αυτή και η ελληνική κοινή γνώμη το τι έχει ειπωθεί από το κόμμα σας και τον Πρωθυπουργό της σημερινής Κυβέρνησης ως αρχηγό της Αντιπολίτευσης, καθ’ όλη τη μακρά και δύσκολη περίοδο της ολυμπιακής προετοιμασίας. Αν είχαμε πιστέψει τα όσα έλεγε ο κ. Καραμανλής και το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, δεν θα είχαν γίνει οι Ολυμπιακοί Αγώνες, δεν θα είχαν ολοκληρωθεί οι ολυμπιακές υποδομές, που κάναμε τέσσερα χρόνια να τις φτιάξουμε, αλλά επί έξι χρόνια δεν μπορείτε να τις αξιοποιήσετε.

Το ίδιο βεβαίως συνέβη μ’ όλα τα μεγάλα θέματα, αλλά και με τα μικρότερα που έχουν συμβολικό βάρος. Θα εγκαινιάσει η Κυβέρνησή σας το Μουσείο της Ακρόπολης το Σάββατο, με μία συμβολική τελετή υψηλού επικοινωνιακού κύρους. Καλοδεχούμενη, όμως, πώς έγινε αυτό το Μουσείο; Σε πόσες και ποιες ενέργειες της Νέας Δημοκρατίας αναγκαστήκαμε να αντιταχθούμε; Σε μηνύσεις, σε προκλητικές δηλώσεις, σε αμφισβητήσεις θεμελιωδών επιλογών. Όλοι οι παράγοντες που αγωνίστηκαν να γίνει το Μουσείο οδηγήθηκαν κατηγορούμενοι για παράβαση καθήκοντος μετά από μήνυση αρμοδίου στελέχους της Νέας Δημοκρατίας που τιμήθηκε στη συνέχεια από τον κ. Καραμανλή με τη θέση του Υφυπουργού Πολιτισμού στην πρώτη Κυβέρνησή του, στην οποία Υπουργός Πολιτισμού ήταν ο ίδιος ο Πρωθυπουργός. Θα υπήρχε Μουσείο της Ακρόπολης αν είχαμε ακολουθήσει την καταστροφολογική και υπονομευτική λογική της παράταξής σας; Όχι.

Έχω χειριστεί και εγώ, ξέρετε, κρίσεις στον τουρισμό, όταν ήμουν Υπουργός Ανάπτυξης και είχα στο χαρτοφυλάκιό μου και το σημερινό Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, λόγω του μεγάλου πολέμου στη Γιουγκοσλαβία το 1999, μία κρίση εξίσου μεγάλη με τη διεθνή για τα ελληνικά δεδομένα, λόγω των γεωγραφικών χαρακτηριστικών της χώρας. Δεν βρήκαμε καμία συμπαράσταση από την τότε Αξιωματική Αντιπολίτευση.

Όμως, η μεγαλύτερη έκπληξή μου είναι το γεγονός πως είναι σαν να είστε ο πρώτος Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Όταν ανέρχεστε στο Βήμα και λέτε «πότε έγινε αυτό, πότε έγινε το άλλο, για πρώτη φορά πήγα στη Μόσχα, για πρώτη φορά πήγα στην Κίνα, για πρώτη φορά πήγα στο Λονδίνο», ποιους μέμφεστε; Τον κ. Αβραμόπουλο, την κυρία Πετραλιά, τον κ. Σπηλιωτόπουλο; Γιατί αυτοί τα προηγούμενα πέντε χρόνια διαχειρίστηκαν τα ζητήματα του τουρισμού. Αυτοί έπρεπε να σας έχουν προετοιμάσει το έδαφος. Αυτοί έπρεπε να έχουν κάνει για πρώτη φορά αυτό που δεν βρήκατε και το κάνετε τώρα για πρώτη φορά. Να είστε προσεκτικότερος, γιατί τώρα κόβετε το κλαδί πάνω στο οποίο κάθεστε και δεν είναι ώρα και στιγμή, μετά τα αποτελέσματα των Ευρωεκλογών, να εμφανίζεστε και να λέτε τέτοια απρόσεκτα πράγματα σήμερα στη Βουλή, στρεφόμενος κατά συναδέλφων σας μέσα στην Κυβέρνηση και στο κόμμα της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας.

Βεβαίως και έχουμε και εμείς προβεί στην επιλογή της λειτουργικής τακτοποίησης στο παρελθόν, διότι δεν υπήρχε άλλη λύση, αλλά ξέρετε μου προξενεί πολύ μεγάλη εντύπωση το γεγονός ότι αυτό το νομοσχέδιο το οποίο θεωρείτε κρίσιμο και αναγκαίο για λόγους ασφάλειας, για λόγους υγιεινής, για λόγους ελέγχου της ποιότητας, σε μια περίοδο διεθνούς οικονομικής κρίσης και διεθνούς κρίσης της τουριστικής αγοράς και κρίσης της αγοράς του μεσογειακού τουρισμού, εισάγεται στις 16 Ιουνίου στο Τμήμα και όταν εφαρμοστεί, θα έχει ολοκληρωθεί η τουριστική περίοδος.

Είναι δυνατόν να έρχεστε και να μου λέτε, ενώ βρισκόμαστε ήδη μέσα στο καλοκαίρι, ότι παίρνετε μια σοβαρή πρωτοβουλία για τη διασφάλιση της ποιότητας, της ασφάλειας, της υγιεινής, άρα του προϊόντος που προσφέρουμε στον τουρίστα και ότι έτσι συμβάλλετε στη διασφάλιση του ελληνικού τουρισμού, του σήματος, του ονόματος, του brand name της χώρας; Έλεος! Αυτά έπρεπε να έχουν γίνει από τότε που αποκτήσαμε και στην Ελλάδα πλήρη αίσθηση της διεθνούς οικονομικής κρίσης. Τον Οκτώβριο τον περασμένο, το Δεκέμβριο, τον Ιανουάριο; Πότε εξαγγέλθηκε η περιβόητη δέσμη μέτρων από τον Πρωθυπουργό για τον τουρισμό; Γιατί δεν εισήχθη με όσο γίνεται ταχύτερες διαδικασίες η ρύθμιση αυτή αφού είναι τόσο κρίσιμη; Για να ξέρουμε ποιο είναι το βασικό μας προϊόν: Η ξενοδοχειακή υποδομή, η εν ευρεία εννοία ξενοδοχειακή υποδομή, συμπεριλαμβανομένων και των ενοικιαζομένων δωματίων και των κάμπινγκ. Άρα δεν είστε ειλικρινείς. Ή είστε ειλικρινείς και έχετε χάσει πλήρως το χρονοδιάγραμμα και τον έλεγχο των καταστάσεων.

Πώς μπορούμε λοιπόν να συζητούμε σοβαρά όταν αυτή τη στιγμή στην πραγματικότητα έχει διαμορφωθεί η οικονομική κατάσταση του ελληνικού τουρισμού, έχει πουληθεί το προϊόν ή δεν έχει πουληθεί; Εντάξει, βεβαίως υπάρχουν πάντα οι επιλογές της τελευταίας στιγμής. Βεβαίως ελπίζουμε και θέλουμε το καλύτερο. Δεν επιχαίρουμε. Αγωνιζόμαστε να είναι όσο γίνεται μικρότερες οι επιπτώσεις, με συμβουλές, με γνώμες, με παρατηρήσεις. Και βεβαίως επειδή είναι όντως πολύ δύσκολο να βρεθεί μια οριστική λύση αποδεκτή από την ελληνική Δικαιοσύνη - απαιτείται στην πραγματικότητα συμφωνία μεταξύ Βουλής, Κυβέρνησης και Συμβουλίου της Επικρατείας για να βρεθεί μια λύση στο οξύτατο αυτό πρόβλημα των πολεοδομικών παραβάσεων των ελληνικών ξενοδοχείων κυρίως, της τουριστικής μας υποδομής θα έλεγα γενικότερα - πρέπει να ξεκινήσουμε από απλούστερα πράγματα, δηλαδή από την πλήρη απογραφή της υποδομής, του κτιριακού δυναμικού, να δούμε πότε θα γίνει μια λογική απόσβεση και πότε πρέπει να απαλλαγούμε από το απαξιωμένο και ξεπερασμένο λειτουργικά τμήμα της κτιριακής υποδομής. Μην μας φοβίζει το ενδεχόμενο να γκρεμιστούν κάποια απαξιωμένα κτίρια της περιόδου της χούντας ας πούμε ή των αρχών της μεταπολιτευτικής περιόδου ή ακόμη και της δεκαετίας του ’80. Άρα πρέπει να πάμε σε άλλη αντίληψη για άλλο εμβαδόν δωματίου, άλλο εμβαδόν των υπηρεσιών που πρέπει να έχει ένα δωμάτιο πέντε αστέρων με τα σημερινά δεδομένα τα διεθνή. Πρέπει να κινηθούμε με πιο ριζοσπαστικό τρόπο υποστηρίζοντας στην πραγματικότητα την ποιότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Άρα θα είχε νόημα να μας πείτε σήμερα ότι εισάγονται διαδικασίες τέτοιας απογραφής που θα μας επιτρέψει στη συνέχεια, σε συμφωνία με την αγορά, σε συμφωνία με τους παράγοντες της τουριστικής αγοράς, να προχωρήσουμε στις ριζοσπαστικές κινήσεις στις οποίες πρέπει να προχωρήσουμε. Διότι αλλιώς θα γίνεται ένα διαρκές μερεμέτι χωρίς καμία συνταγματική βάση και χωρίς καμία πραγματική αναπτυξιακή προοπτική. Γιατί περιττεύει να πω ότι και ο διαφεύγων της προσοχής της Βουλής Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ που δεν έχει υπογράψει το νομοσχέδιο και κρύβεται πίσω από τις ρυθμίσεις της λειτουργικής τακτοποίησης δημοσίευσε ένα Εθνικό Χωροταξικό που δεν προσέλαβε τη μορφή τυπικού νόμου, παρότι τον είχαμε προειδοποιήσει εδώ ότι το Εθνικό Χωροταξικό πρέπει να πάρει τη μορφή τυπικού νόμου για να μην προσκρούσει στον έλεγχο του Συμβουλίου της Επικρατείας. Και προώθησε ένα Ειδικό Χωροταξικό για τον τουρισμό το οποίο έχει γενετικά ελαττώματα τα οποία το καθιστούν έκθετο στον δικαστικό έλεγχο της συνταγματικότητάς του από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Δηλαδή μια μεγάλη τρύπα στο νερό! Γι’ αυτά θέλει συμφωνίες, μεγάλες θεσμικές συμφωνίες ώστε να μην οδηγούμε την αγορά, την οικονομία, την ανάπτυξη σε περιπέτειες και σε αδιέξοδα.

Άρα λοιπόν στην πραγματικότητα δεν κάνετε απολύτως τίποτα. Το νομοσχέδιο αυτό είναι απολύτως ανύπαρκτο στην ουσία του για την φετινή κρίσιμη τουριστική περίοδο. Δεν πρόκειται να την επηρεάσει, δεν θα εφαρμοστεί κατά τη διάρκειά της. Είναι ένας νόμος μέτρο που υποτίθεται ότι βάζει φραγμό σε μια παθολογική κατάσταση, αλλά δεν το κάνει αυτό, γιατί δεν θέτει τις βάσεις μιας νέας προσέγγισης η οποία έχει προοπτική και μέλλον. Άρα τίποτα! Τίποτα από τη μια πλευρά, τίποτα και από την άλλη πλευρά.

Οι άλλες διατάξεις τώρα δεν νομίζω ότι αξίζει να σχολιαστούν σ’ αυτή τη φάση. Καλά κάνετε σε σχέση με τους ξεναγούς. Οι άλλες ρυθμίσεις τώρα είναι ρυθμίσεις οι οποίες δεν νομίζω ότι μπορούν να είναι περιεχόμενο ενός αυτοτελούς νομοσχεδίου.
Ως εκ τούτου, κύριε Υπουργέ, κατεβάστε λίγο τους τόνους αυτής της αυταρέσκειας. Ακούστε αυτά που σας λέμε που είναι προϊόν εμπειρίας και καλής πρόθεσης για τη στήριξη της τουριστικής αγοράς και της εθνικής οικονομίας. Συνεννοηθείτε καλύτερα με τους συναρμόδιους συναδέλφους σας, διότι πολύ μικρό μέρος της πραγματικής ευθύνης για τον τουρισμό καλύπτει το Υπουργείο σας –το Υπουργείο Περιβάλλοντος, το Υπουργείο Μεταφορών, το Υπουργείο Οικονομίας είναι Υπουργεία πολύ πιο κρίσιμα για θεμελιώδεις όψεις της τουριστικής αγοράς- και ελάτε κάποια στιγμή με μία ώριμη πρόταση, αν φυσικά ο πολιτικός χρόνος της Κυβέρνησης το επιτρέπει, γιατί κατά τη γνώμη μου, ο πολιτικός χρόνος που εναπομένει στην Κυβέρνηση δεν το επιτρέπει αυτό.
Σας ευχαριστώ.

Tags: Αγορεύσεις | Παρεμβάσεις 2009