8 Ιουλίου 2009 (απόγευμα)


Παρέμβαση Ευ. Βενιζέλου κατά τη συζήτηση των άρθρων του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών «Κανόνες Τεκμηρίωσης Ενδοομιλικών Συναλλαγών, Κανόνες Υποκεφαλαιοδότησης Επιχειρήσεων, Διαδικασία Ταχείας Αδειοδότησης και άλλες διατάξεις»


Κύριε Πρόεδρε, απλώς θυμίζω στον Πρόεδρο του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού ότι η βασική πρότασή μας για το περιβόητο σκάνδαλο SIEMENS, είναι η ανάγκη να συγκληθεί η Βουλή σε έκτακτη σύνοδο προκειμένου να αποφασίσει τη σύσταση εξεταστικής των πραγμάτων επιτροπής. Κανείς τακτικός ανακριτής και καμία διαδικασία ενώπιον της κοινής ποινικής δικαιοσύνης δεν μπορεί να διερευνήσει αυτό το ζήτημα σε όλες του τις διαστάσεις και να παρουσιάσει μια πλήρη εικόνα στον νεοελληνικό λαό. 

Αυτό μπορεί και οφείλει να το κάνει η Βουλή των Ελλήνων και προφανώς κανείς δεν θα περιβληθεί με το ευεργέτημα της αμνηστίας, προκειμένου αζημίως να λέει ό,τι θέλει. Δεν είναι αυτή η πρόταση που έκανε ο Πρόεδρος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Η πρόταση θα έλθει στη Βουλή με τυπική μορφή ως πρόταση νόμου και εκεί θα δείτε ποια είναι η λογική που τη διέπει στο πλαίσιο του Συντάγματος και της ευρωπαϊκής σύμβασης δικαιωμάτων του ανθρώπου. Γιατί δεν μπορούμε φυσικά να απομακρυνθούμε από το πλαίσιο που θέτει το Σύνταγμα της χώρας και οι συμβατικές υποχρεώσεις ενώπιον του Συμβουλίου της Ευρώπης και άλλων διεθνών οργανισμών.


Δεν έχουμε όμως και κανένα λόγο να φερόμαστε ως νευρόσπαστα και να πεταγόμαστε κάθε φορά που ακούγεται κάτι για να δίνουμε εξηγήσεις ή να διευκρινίζουμε ότι αυτό δεν αφορά το ένα κόμμα ή το άλλο κόμμα, το ένα πρόσωπο ή το άλλο πρόσωπο. Πρέπει με θεσμική σοβαρότητα και με εγγυήσεις διαφάνειας να αντιμετωπίσει το πολιτικό σύστημα τη βαθειά κρίση που το διαπερνά αυτή τη στιγμή. Διότι δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι έχουν κλονιστεί βαθύτατα τα θεμέλια των σχέσεων πολιτικού συστήματος και ελληνικής κοινωνίας. Και αν διαβάσουμε σοβαρά ξανά και σκεφθούμε πάνω στις προτάσεις που έχουν διατυπωθεί από κόμματα, από πολιτικά πρόσωπα μέσα στην Αίθουσα αυτή και στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας θα δείτε ότι έχουμε ένα τεράστιο υλικό με συγκεκριμένες εύστοχες προτάσεις που δυστυχώς δεν εφαρμόζεται. Και είναι πάρα πολύ δύσκολο να κάνει κανείς ένα συγκεκριμένο βήμα.

Όταν καθιερώσαμε, κύριε Καρατζαφέρη, τον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου - και αυτό έγινε με δική μου πρωτοβουλία όταν ήμουν Υπουργός Ανάπτυξης το 1999, τότε καθιερώθηκε για πρώτη φορά ο προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου- έπρεπε να καταβάλουμε πολύ μεγάλο κόπο για να επιβληθούν αυτού του τύπου οι διαδικασίες. Και οι προτάσεις που τώρα ακούγονται από διάφορους επιχειρηματίες και από διάφορους πολιτικούς για την πλήρη διαφάνεια, την απλούστευση των διαδικασιών, και για τη μετάδοση από την τηλεόραση ή μέσω του διαδικτύου όλων των διαγωνιστικών διαδικασιών για έργα, προμήθειες και παροχή υπηρεσιών, έχουν διατυπωθεί εδώ και χρόνια και από το ΠΑ.ΣΟ.Κ. για παράδειγμα, αλλά - θα μου επιτρέψετε να πω - και προσωπικά τις έχω διατυπώσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Είναι ανηρτημένες και στο διαδίκτυο οι προτάσεις αυτές.

Επειδή το πρωί είχαμε τη δυνατότητα να αναπτύξουμε τις απόψεις μας, το ΠΑ.ΣΟ.Κ. εκφράστηκε και με τον Πρόεδρό του και με τον εισηγητή του τον κ. Σπηλιόπουλο και με εμένα και με πλειάδα συναδέλφων, αυτό που με εντυπωσιάζει, μετά και την ομιλία του κυρίου Υφυπουργού, είναι ότι στις συγκεκριμένες προτάσεις, στις συγκεκριμένες παρατηρήσεις, στις συγκεκριμένες καταγγελίες, δεν δίδεται καμία απάντηση ούτε από τον κ. Παπαθανασίου ούτε από τον κ. Μπέζα.

Έχουν διατυπωθεί προτάσεις που αφορούν το πακέτο των 28 δισεκατομμυρίων ευρώ, το περιβόητο πακέτο των τραπεζών, τι πρέπει να γίνει με τα 15 δισεκατομμύρια του κονδυλίου των εγγυήσεων που πρέπει να δοθούν απευθείας σε επιχειρήσεις, όχι με το σταγονόμετρο μέσω του ΤΕΜΠΜΕ, αλλά πολύ πιο μαζικά και γενναιόδωρα. Τι θα γίνει με τις οφειλές του δημοσίου προς τις επιχειρήσεις; Υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση για την τιτλοποίηση, ώστε να μπορούν οι επιχειρήσεις να εξοφλήσουν τους τίτλους αυτούς και να χρηματοδοτηθούν. Τι θα γίνει με την οφειλόμενη επιστροφή φόρου προστιθέμενης αξίας προς τις επιχειρήσεις; Έχουμε διατυπώσει συγκεκριμένη πρόταση. Τι θα γίνει με τον προϋπολογισμό της χώρας που πρέπει να κατατεθεί σε δυόμισι μήνες, τη Δευτέρα 5 Οκτωβρίου;

Δεν μας απάντησε ο κ. Παπαθανασίου τι έγινε στο ECOFIN. Δεν μας απάντησε γιατί όλες οι άλλες χώρες έχουν άνετα χρονοδιαγράμματα και εμείς στριμωχνόμαστε μόνοι μας σ’ αυτήν την περιβόητη διετία 2009-2010, όταν βλέπουμε ότι εκ των πραγμάτων αυτό είναι αδύνατο, όταν αυτό μας το λέει η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τις εκτιμήσεις της για το έλλειμμα του 2010, ο ΟΟΣΑ, το λέει ο προκάτοχος του κ. Παπαθανασίου, ο κ. Αλογοσκούφης, το λέει η κοινή λογική.

Σας έκανα συγκεκριμένη πρόταση για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να μετασχηματιστεί η ετήσια φορολογική δήλωση κάθε πολίτη σε ετήσια δήλωση εισοδήματος και περιουσιακής κατάστασης ώστε να συλλαμβάνεται πολύ εύκολα και πολύ πρακτικά μέσω του ΚΕΠΥΟ το πραγματικό εισόδημα, για να μην έχουμε μέτρα όπως η οριζόντια φορολόγηση με 10% για όποιον είναι κάτω από το αφορολόγητο όριο, είτε λένε αλήθεια, είτε λένε ψέματα, γιατί δυστυχώς αυτή η συνενοχή κράτους και κοινωνίας, αυτή η σύγκρουση οικονομίας και παραοικονομίας είναι κάτι το οποίο τώρα πια έχει φθάσει στα ακραία όριά του και δεν το αντέχει πια άλλο η ίδια η χώρα.

Σ’ αυτά δεν έχουμε πάρει καμία απάντηση. Τώρα, εάν θέλετε να περιορίσουμε τη συζήτηση σε τεχνικού χαρακτήρα παρατηρήσεις σε σχέση με τα συζητούμενα σήμερα άρθρα του κορμού του νομοσχεδίου, θα έλεγα από ένα σημείο και μετά ότι αδικούμε και τον εαυτό μας και τη λογική του Σώματος που λέγεται «Βουλή των Ελλήνων».

Ενδοομιλικές τιμολογήσεις! Υπάρχουν πολύ σοβαρές παρατηρήσεις, κύριε Υφυπουργέ, του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής και πρέπει να τοποθετηθεί η Κυβέρνηση επ’ αυτών, γιατί τίθεται ζήτημα εναρμόνισης με το κοινοτικό δίκαιο σε αρκετά σημεία.

Ξέρετε ούτως ή άλλως ότι έχετε πρόβλημα. Και έχετε πρόβλημα από το γεγονός ότι υπάρχουν δύο διαφορετικά κανονιστικά συστήματα, ένας νόμος και ένα νομοσχέδιο που θα γίνει νόμος του κράτους. Και δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε την πυρίτιδα! Με καθυστέρηση ερχόμαστε να εφαρμόσουμε αυτά τα συστήματα των ενδοομιλικών τιμολογήσεων και υποκεφαλαιοδοτήσεων. Υπάρχουν τουλάχιστον οι μισές χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εφαρμόζουν αυτό το σύστημα εδώ και χρόνια και όλες οι μεγάλες ελεγκτικές εταιρείες, οι Ορκωτοί Λογιστές, κλπ. Και οι άλλες ξένες ελεγκτικές εταιρείες επί χρόνια απορούν γιατί στη χώρα μας δεν εφαρμόζονται οι κατευθυντήριες αρχές του ΟΟΣΑ γύρω από αυτό το θέμα.

Και το ίδιο ισχύει για όλα τα κεφάλαια αυτού του νομοσχεδίου. Σας είπε ο κ. Σπηλιόπουλος προηγουμένως ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα - μην κάνουμε τρύπες στο νερό και μη ματαιοπονούμε- για την ταχύρυθμη διαδικασία επενδύσεων. Παρ’ ότι είναι μηχανικός, γνωρίζει πολύ καλά και τα νομικά θέματα και σας είπε το εξής: Όταν έχουμε ένα πολύ συγκεκριμένο δικαστικό σύστημα, όταν ο οποιοσδήποτε σε οποιαδήποτε διαδικασία αδειοδότησης, για οποιαδήποτε έγκριση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, για οποιαδήποτε πράξη χωροθέτησης, για οποιαδήποτε οικοδομική άδεια μπορεί και πρέπει να προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, πώς είναι δυνατόν να υπόσχεστε τέτοια χρονοδιαγράμματα; Πώς είναι δυνατόν να του υπόσχεστε ταχεία διεκπεραίωση του φακέλου, χωρίς να ληφθούν και δικονομικού χαρακτήρα μέτρα τα οποία όταν έχουν τη μορφή ασφυκτικών προθεσμιών, η ίδια η δικαιοσύνη τα χαρακτηρίζει αντισυνταγματικά;

Αυτό το έχουμε ζήσει επί χρόνια τώρα. Όσον αφορά τις αρχαιολογικές έρευνες, πώς είναι δυνατόν να επιταχυνθεί από ένα σημείο και μετά η αρχαιολογική έρευνα; Υπάρχουν αξεπέραστες δυσκολίες και αυτές οι δυσκολίες μόνο με διαφάνεια, αλλά και με διορατικότητα και με έμπνευση αντιμετωπίζονται.

Είπε, επίσης, ο κ. Καρατζαφέρης κάτι προηγουμένως που δεν θέλω να μείνει αναπάντητο. Είπε ότι δεν πρέπει να ακολουθείτε το κακό παράδειγμα του ΠΑ.ΣΟ.Κ. στα ολυμπιακά έργα που έγιναν με ανάθεση.

Κανένα ολυμπιακό έργο δεν έγινε με ανάθεση! Κανένα! Όλα τα ολυμπιακά έργα έγιναν με ανοικτούς διαγωνιστικούς κανονισμούς. Και μάλιστα υπό τον απηνή έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και του Συμβουλίου της Επικρατείας! Πενήντα δίκες έγιναν στην ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας για τα ολυμπιακά έργα! Και δεν υπολογίζω τις δίκες για απαλλοτριώσεις ή τα ασφαλιστικά μέτρα σε σωρεία περιπτώσεων!

Και βεβαίως όλα αυτά έγιναν με έντονο κοινοβουλευτικό έλεγχο, διαρκή και πολλές φορές κακόπιστο κοινοβουλευτικό έλεγχο. Και με τον έλεγχο της Εθνικής Επιτροπής Διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων. Και μακάρι να μπορούσε η χώρα να ξαναδείξει αυτήν την όψη της, μιας χώρας που κινητοποιείται και έχει στόχους, που ξέρει τι θέλει, που έχει ρυθμό, που χαίρεται γιατί πετυχαίνει! Μα, αυτό λείπει! Η χώρα δεν έχει ρυθμό, δεν έχει στόχο, δεν έχει αυτοπεποίθηση!

Και κλείνω επαναλαμβάνοντας το βασικό εισαγωγικό μου επιχείρημα, της πρωινής αγόρευσής μου. Η Κυβέρνηση συγχέει τα μέτρα, τον πληθωρισμό μέτρων, μέτρα που συμπληρώνουν, προηγούμενα που ανακαλούν, προηγούμενα που τροποποιούν, που ερμηνεύουν, που παραδέχονται και αποδεικνύουν την ανεπάρκεια άλλων μέτρων. Συγχέετε τα μέτρα και τη μετρολογία με αυτό που απαιτεί η περίσταση που είναι πολιτικός προσανατολισμός, αποφασιστικότητα, σταθερότητα, ασφάλεια. Τα πολλά μέτρα και τα πολλά αντιφατικά, πρόχειρα και επιπόλαια μέτρα στην πραγματικότητα δημιουργούν ανασφάλεια δικαίου και άρα οικονομική και κοινωνική ανασφάλεια στον πολίτη. Δεν σταθεροποιούν τις αγορές και τις οικονομικές συμπεριφορές. Κλονίζουν τις αγορές και τις επιλογές που είναι ψυχολογικές των οικονομικών υποκειμένων, είτε αυτά είναι φυσικά, είτε είναι νομικά πρόσωπα. Ε, αυτό δεν μπορείτε να το καταλάβετε! Και γι’ αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία να λέμε την αλήθεια για τα μακροοικονομικά δεδομένα της εθνικής οικονομίας, τα δημοσιονομικά δεδομένα, να λέμε την αλήθεια για το τι μπορούμε και τι πρέπει να κάνουμε. Όμως, πρέπει να ξέρουμε να πούμε και το παρακάτω. Αυτό δεν μπορεί να πει η Κυβέρνησή σας και γι’ αυτό έχει τελειώσει η πολιτική της παρουσία στην πραγματικότητα στη χώρα.

Tags: Αγορεύσεις | Παρεμβάσεις 2009