Υπαναχώρηση των εταίρων σε σχέση με το χρέος

Αθήνα, 10 Μαΐου 2016

 Σχόλιο Ευάγγελου Βενιζέλου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Τι λέει αλήθεια η χθεσινή δήλωση του Eurogroup;

Η κυβέρνηση έσπευσε να πανηγυρίσει για τη χθεσινή δήλωση του Eurogroup. Συνάντηση Τσίπρα - Παυλόπουλου, τηλεφωνική ενημέρωση των αρχηγών των κομμάτων, σύγκληση του Υπουργικού Συμβουλίου!

Ας δούμε λοιπόν τι έγινε χθες.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ / ΑΝΕΛ αποδέχθηκε χθες στο Eurogroup:

1. Ότι η ολοκλήρωση της αξιολόγησης προϋποθέτει την λήψη μιας σειράς προαπαιτούμενων μέτρων ( prior actions ) στα οποία εκτός από το ασφαλιστικό και τη φορολογία εισοδήματος, περιλαμβάνονται οι νέες ρυθμίσεις ( δηλαδή αυξήσεις )  ως προς τον ΦΠΑ και οι νέες ρυθμίσεις (δηλαδή μειώσεις) ως προς τους μισθούς στο δημόσιο τομέα. Τα προαπαιτούμενα αυτά μέτρα πρέπει να νομοθετηθούν.

2. Τη θεσμοθέτηση αυτόματου μηχανισμού περικοπών που θα ενεργοποιείται σε περίπτωση αποκλίσεων από το στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος. Αυτόματος μηχανισμός που θα ενεργοποιείται προσωρινά εντός του τρέχοντος κάθε φορά οικονομικού έτους, ενώ τα πρόσθετα μέτρα θα αποκτούν μόνιμο χαρακτήρα εντασσόμενα  στον επόμενο Κρατικό προϋπολογισμό.

3. Την αλλαγή του νομικού πλαισίου των κόκκινων δανείων έτσι ώστε προστασία πρώτης κατοικίας να υπάρχει προσωρινά για μικρά μόνο δάνεια με στόχο τη βελτίωση των ισολογισμών των τραπεζών .

4. Την νομοθέτηση του «υπερταμείου» ιδιωτικοποιήσεων

Περισσότερα...

Άρθρο | Πρωτογενές πλεόνασμα ευθύνης ή ζήτημα δημοκρατίας

Αθήνα 19 Απριλίου 2016

Άρθρο Ευάγγελου Βενιζέλου στην προσωπική ιστοσελίδα του evenizelos.gr 

Πρωτογενές πλεόνασμα ευθύνης  ή ζήτημα δημοκρατίας

Πίσω από τις αρνητικές εξελίξεις στην Ουάσιγκτον και στην ομώνυμη ομάδα των θεσμικών πιστωτών της χώρας που ζητούν επιτακτικά νέα δημοσιονομικά μέτρα χωρίς να προχωρούν στις αναμενόμενες παραμετρικές αλλαγές στο χρέος, βρίσκεται η στάση που ακολούθησαν από το 2012 έως σήμερα οι δυνάμεις που συγκροτούν τη σημερινή κυβέρνηση.

Ο ΣΥΡΙΖΑ και από κοντά οι ΑΝΕΛ και οι κρυφοί κυβερνητικοί εταίροι αρνήθηκαν να αποδεχθούν τη σημασία της αναδιάρθρωσης που έγινε στο ελληνικό δημόσιο χρέος το 2012 και να συνομολογήσουν το μέγεθος του κουρέματος του χρέους σε ονομαστική και κυρίως σε παρούσα αξία. Τώρα φαίνεται η πρακτική σημασία της φράσης «εκεί που έφτυναν γλείφουν», αλλά δεν το κάνουν αποτελεσματικά για τη χώρα! Το ακριβώς αντίθετο.

Την Τρίτη 12 Απριλίου στην εκδήλωση που οργάνωσε ο ekyklos στο αμφιθέατρο Καρατζά της ΕτΕ είχαμε την ευκαιρία με τους Ντανιέλ Κοέν, Πολ Καζαριάν και Γιώργο Στρατόπουλο να παρουσιάσουμε τα στοιχεία και να συζητήσουμε όχι τόσο τι επιτεύχθηκε το 2012, αλλά κυρίως  τι πρέπει να γίνει τώρα.

Περισσότερα...

ekyklos.gr | Τα δήθεν ανώδυνα ψέματα καταστρέφουν το έθνος.

Αθήνα 13 Απριλίου 2016

 

Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην εκδήλωση του ekyklos.gr
«Μύθοι και αλήθειες για το δημόσιο χρέος. Πριν και μετά το PSI / OSI»
(Τρίτη 12 Απριλίου 2016)
με τους Daniel Cohen και Paul Kazarian.
Την εκδήλωση συντόνιζε ο Παντελής Καψής
Παρουσίαση στοιχείων για το χρέος: Γιώργος Στρατόπουλος

Σας ευχαριστώ πολύ για την παρουσία σας, κύριε Πρόεδρε, κύριε Διοικητά, κυρίες και κύριοι. Θα προσπαθήσω να συνθέσω αυτά που ακούσαμε και από τον Daniel Cohen και από τον Paul Kazarian, που νομίζω ότι ήταν και πολύ ενδιαφέροντα και πολύ εντυπωσιακά, αλλά πρέπει να τα προσγειώσουμε όλα αυτά σε μια πολιτική πραγματικότητα που τη βιώνουμε τα τελευταία 6 χρόνια.

Θα μου επιτρέψετε να θυμίσω λιγάκι την κατάσταση το 2009. Η ελληνική κρίση που δεν ξέσπασε, αλλά έγινε αντιληπτή το 2009, τέλη του 2009, δεν ήταν μια κρίση χρέους. Ήταν μια σύνθετη και πολυεπίπεδη κρίση ανταγωνιστικότητας και πολιτικής και θεσμικής αξιοπιστίας.

Αυτή η κρίση αποτυπωνόταν ανάγλυφα στα γνωστά διπλά ελλείμματα, το τεράστιο συνολικό δημοσιονομικό έλλειμμα και το πολύ μεγάλο πρωτογενές έλλειμμα του 2009, το πρωτογενές έλλειμμα σας θυμίζω ότι έφτανε τότε τα 25 δισεκατομμύρια, το 10,5% του ΑΕΠ εκείνης της εποχής, το 13,5% του τωρινού ΑΕΠ.

Και βέβαια στο έλλειμμα των τρεχουσών συναλλαγών που έφτανε το 15% του ΑΕΠ και ο αριθμός αυτός κωδικοποιούσε τα προβλήματα παραγωγικότητας, παραγωγής και ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.

Αν όμως θέλουμε να εστιάσουμε στο χρέος, είναι γεγονός ότι η αρχική κρίση ρευστότητας και αναχρηματοδότησης του χρέους που εμφανίστηκε στις αρχές του 2010, εξελίχθηκε πάρα πολύ γρήγορα σε κρίση φερεγγυότητας για λόγους που είναι πρωτίστως ευρωπαϊκοί. Έγινε αντιληπτό, το εξήγησε και ο Daniel Cohen προηγουμένως, ότι η ευρωζώνη ήταν και σε μεγάλο βαθμό εξακολουθεί να είναι, παρά τις προόδους που έγιναν, μια ατελής Νομισματική Ένωση, που μπορεί να λειτουργήσει μόνο υπό φυσιολογικές συνθήκες θερμοκρασίας και πιέσεως.

Περισσότερα...

Οι παραδοχές του κ. Τσακαλώτου για το χρέος και η διαφορά φάσης του κ. Μάρδα Οι δυσκολίες της αλήθειας.

Αθήνα, 9 Δεκεμβρίου 2015

Συνεργάτες του Ευάγγελου Βενιζέλου που παρακολουθούν τα δημοσιονομικά και χρηματοοικονομικά ζητήματα συνέταξαν το ακόλουθο ενημερωτικό σημείωμα:

Οι παραδοχές του κ. Τσακαλώτου για το χρέος και η διαφορά φάσης του κ. Μάρδα

Οι δυσκολίες της αλήθειας. 

Στις 1 .12.2015 ο Υπουργός Οικονομικών κ. Ευ. Τσακαλώτος απαντώντας σε σχετική ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων που είχε  υποβάλει ο κ. Ευ. Βενιζέλος  στις 20.10.2015,  κοινοποίησε προς τη Βουλή έγγραφο του ΟΔΔΗΧ (ΑΠ 2117/2015 ) σύμφωνα με το οποίο η ονομαστική μείωση του δημοσίου χρέους μετά το κούρεμα του 2012 ( PSI και επαναγορά χρέους γνωστή ως debt buyback, DBB) είναι στο επίπεδο της Κεντρικής Κυβέρνησης 108,5 δις και στο επίπεδο της Γενικής Κυβέρνησης 96 δις. Δηλαδή ίση με περίπου 50% του ΑΕΠ του 2012.

Από την ονομαστική αυτή μείωση στο επίπεδο της Γενικής Κυβέρνησης έχει ήδη αφαιρεθεί ο συμψηφισμός ενδοκυβερνητικού χρέους μεταξύ του δημοσίου (Κεντρική Κυβέρνηση) και των ασφαλιστικών ταμείων ( Γενική Κυβέρνηση ). Τα ασφαλιστικά ταμεία και άλλοι φορείς της γενικής κυβέρνησης μετείχαν στη διαδικασία κουρέματος ( PSI ) μόνο για λόγους νομικούς, προκειμένου να είναι νομικά θωρακισμένη η διαδικασία του κουρέματος έναντι αλλοδαπών ασφαλιστικών ταμείων και άλλων αλλοδαπών κομιστών που δεν ανήκουν στον επίσημο τομέα ( ευρωπαϊκοί θεσμοί και ΔΝΤ).

Ας ξαναθυμίσουμε ότι 14 δις ( 16 δις αν υπολογισθούν και άλλα ΝΠΔΔ πέραν των ασφαλιστικών) μεταφέρθηκαν λογιστικά από τα ταμεία στο δημόσιο. Οι ετήσιες αποδόσεις του κεφαλαίου αυτού ήταν για τα ταμεία περίπου 600 εκατ. το χρόνο. Για την περίοδο 2009-2015 το δημόσιο επιχορήγησε τα ασφαλιστικά ταμεία με 104,5 δις, ποσό που υπερβαίνει κατά πολύ τη νομοθετημένη συμμετοχή του στην τριμερή χρηματοδότηση. Το ποσό αυτό των 104,5 δις ευρώ περιλαμβάνεται στην από 1.12.2015 απάντηση του κ. Τσακαλώτου ( ΑΠ ΑΤΚΕ 1154253 ΕΞ 2015 80 ) σε άλλη ερώτησή του κ. Ευ. Βενιζέλου που υποβλήθηκε στις 20.10.2015. Τα ταμεία υπάρχουν επειδή υπάρχει δημόσιο. Στο επίπεδο της γενικής κυβέρνησης ενώνεται η περιουσία του δημοσίου και των ταμείων.

Περισσότερα...

Βουλή | Ο κ. Μάρδας εψεύσθη ασύστολα προσπαθώντας να παραπλανήσει την κρίση του Σώματος

Αθήνα, 4 Δεκεμβρίου 2015

 

Παρέμβαση Ευ. Βενιζέλου επί του Κανονισμού σχετικά με την ομιλία του κ. Μάρδα, κατά τη συζήτηση επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2016» 

Κύριε Πρόεδρε, το ζήτημα που θέλω να θέσω επί του Κανονισμού και πιο συγκεκριμένα το ζήτημα της παραβίασης των άρθρων 24 και 77 του Κανονισμού, αφορά το γεγονός ότι πριν από λίγο στην αίθουσα της Βουλής και ενώπιων του Σώματος, Υφυπουργός εψεύσθη ασύστολα προσπαθώντας να παραπλανήσει την κρίση του Σώματος, ενώ διεξάγεται η κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία του Προϋπολογισμού στη Βουλή.

Ο κ. Μάρδας ζήτησε να παρεμβληθεί στη συζήτηση για να ενημερώσει το Σώμα πόση είναι η ονομαστική μείωση του χρέους που επιτεύχθηκε με τις μεγάλες παρεμβάσεις του 2012. Και είπε, ούτε λίγο ούτε πολύ,  ότι η συνολική ονομαστική μείωση είναι 51 δις τα οποία συγκεντρώθηκαν από τις ελληνικές τράπεζες και τα ελληνικά ασφαλιστικά ταμεία. Πρόκειται για ένα ωμό ψέμα και για μία επιχείρηση συνειδητής παραπλάνησης της Βουλής και της κοινής γνώμης. Και επειδή έχω πραγματικά κουραστεί να επικαλούμαι αριθμούς, απηύθυνα προ πολλών εβδομάδων σχετικές ερωτήσεις στον κ. Υπουργό των Οικονομικών, ο οποίος με καθυστέρηση και καθ’ υπέρβαση του Κανονισμού, απάντησε μόλις χθες ότι η ονομαστική μείωση του χρέους το 2012 είναι στο μεν επίπεδο του χρέους της Κεντρικής Κυβέρνησης 108,5 δις, στο δε επίπεδο του χρέους της Γενικής Κυβέρνησης, δηλαδή αφαιρούμενου και του συμψηφισμού των Ταμείων γιατί πρόκειται για την συνολική ωφέλεια της γενικής κυβέρνησης, 96 δις, δηλαδή 50 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ του 2012, πολύ περισσότερο τώρα που έχει δυστυχώς μειωθεί το ΑΕΠ.

Περισσότερα...

Προσχέδιο προϋπολογισμού 2016

Προσχέδιο προϋπολογισμού 2016

Το παρακάτω κείμενο είναι το προσχέδιο προϋπολογισμού 2016 που κατέθεσαν οι κ.κ. Τσακαλώτος και Χουλιαρακης.

Στη σελίδα 49 καταγράφεται το όφελος λόγω PSI / OSI 2012 με τη δραστική μείωση του ετήσιου κόστους εξυπηρέτησης. 

 

Ετήσια έκθεση του ESM / EFSF για το 2014

Ετήσια έκθεση του ESM / EFSF για το 2014

Το παρακάτω κείμενο είναι η τελευταία ετήσια έκθεση του ESM / EFSF για το 2014. Στις σελίδες 29-30 καταγράφεται η πρόσθετη μείωση του ελληνικού δημόσιου χρέους σε καθαρή παρούσα αξία (πέραν της ονομαστικής μείωσης που επέφερε το PSI).

Αυτό είναι το OSI ( official sector involvement )  που έγινε το 2012 και προσδιορίζεται σε 49% του ελληνικού ΑΕΠ του 2013, δηλαδή περίπου 100 δις ευρώ. Αυτό οφείλεται σε μείωση επιτοκίων, μακρά περίοδο χάριτος, μακρά περίοδο αποπληρωμής

 

Δελτίο Δημόσιου Χρέους, Μάρτιος 2012

 Δελτίο Δημόσιου Χρέους, Μάρτιος 2012

Το PSI  έγινε το Μάρτιο του 2012. Στο σχετικό δελτίο  δημοσίου χρέους  υπ´ αριθμόν 65 του ΓΛΚ αποτυπώνεται σε απόλυτους αριθμούς το χρέος την 31.12.2011 και την 31.3.2012 . Από την σύγκριση των δυο αριθμών προκύπτει η ονομαστική μείωση του χρέους ( κούρεμα ) χάρις στο PSI