Απαντητική επιστολή στον Μητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείμ

Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2013

Απαντητική επιστολή του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελου Βενιζέλου στον Μητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείμ:

Αθήνα 5 Δεκεμβρίου 2013

Προς: 

τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πειραιώς κ. Σεραφείμ


Σεβασμιώτατε,

έλαβα την ΑΠ 1329/3.12.2013 επιστολή Σας με αφορμή την πρόταση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ να ρυθμιστεί νομικά το πραγματικό γεγονός της συμβίωσης ατόμων του ίδιου φύλου σε συμμόρφωση προς τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) που ερμηνεύει και εφαρμόζει την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου ( ΕΣΔΑ ).

Σας ευχαριστώ θερμά για την αναγνώριση της εθνικής προσπάθειας που κάνουμε για την έξοδο από τη κρίση και για τα πάντοτε έκδηλα αισθήματα αγάπης και εκτίμησης προς το πρόσωπο μου, χρόνια τώρα. Τα αισθήματα αυτά είναι- Σας διαβεβαιώ - αμοιβαία και ανυπόκριτα. Σας εύχομαι πολλά τα έτη με αφορμή τα πρόσφατα Ονομαστήρια Σας.

Όπως ξέρετε ως νομικός, η ΕΣΔΑ ισχύει στην εσωτερική έννομη τάξη ως κανόνας σχετικά αυξημένης τυπικής ισχύος (άρθρο 28 παρ .1 του Συντάγματος), ενώ, λόγω του συστήματος διεθνούς δικαστικού ελέγχου που τη συνοδεύει, γίνεται καθολικά δεκτό στην επιστήμη και τη νομολογία ότι ο εθνικός νομοθέτης και ο εθνικός δικαστής έχουν υποχρέωση σύμφωνης προς την Ευρωπαϊκή Σύμβαση ερμηνείας των ρυθμίσεων των εθνικών συνταγμάτων των κρατών μελών.

Από την άποψη αυτή καμία χώρα - μέλος της ΕΣΔΑ δεν μπορεί να αγνοήσει τη νομολογία του ΕΔΔΑ χωρίς επιπτώσεις πολιτικές ή ακόμη και νομικές στο επίπεδο του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Περισσότερα...

Ανάγκη αποκλιμάκωσης βίας και αποκατάστασης δημοκρατικών θεσμών και διαδικασιών ώστε να λειτουργήσει η ελεύθερη βούληση του φίλου αιγυπτιακού λαού

Τρίτη 9 Ιουλίου 2013

Συνάντηση Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και ΥΠΕΞ Ευ. Βενιζέλου με τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Θεόδωρο Β’
 

Ευ. Βενιζέλος: Είναι πάντα μεγάλη χαρά και τιμή για μένα να συναντώ τον Μακαριώτατο και να συζητώ μαζί του για το τεράστιο ιεραποστολικό και κοινωνικό έργο που επιτελεί το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας στην Αίγυπτο και όλη την αφρικανική ήπειρο.

Στην πραγματικότητα, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, ο Μακαριώτατος, οι Αρχιερείς, ο κλήρος, τα ιδρύματα που υπάρχουν σε όλες τις χώρες της αφρικανικής ηπείρου, είναι μία παρουσία όχι μόνον χριστιανική, ορθόδοξη, αλλά και εθνική, ελληνική.

Βεβαίως, σήμερα το βασικό αντικείμενο της συζήτησής μας ήταν η βαθιά κρίση στην Αίγυπτο, η κατάσταση που επικρατεί, οι κίνδυνοι που υπάρχουν.

Χαίρομαι γιατί το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, όλοι οι ναοί, όλα τα ιδρύματα, είναι σε κατάσταση απολύτου ασφάλειας, υπάρχει πλήρης σεβασμός προς την Ορθοδοξία, προς τους ελληνορθόδοξους κληρικούς μας, προς τον Πατριάρχη προσωπικά.

Έχουμε στενή συνεργασία με το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και θα την εμβαθύνουμε σε όλους τους τομείς, γιατί για μας είναι πάντα το προκεχωρημένο φυλάκιό μας στην αφρικανική ήπειρο.

Περισσότερα...

Ο ρόλος της Εκκλησίας είναι καθοριστικός για τη διαφύλαξη της κοινωνικής συνοχής

Κύπρος, 5 Ιουλίου 2013

Κοινές Δήλωσεις Αντιπροέδρου Κυβέρνησης και ΥΠΕΞ Ευάγγελου Βενιζέλου
με Α.Θ.Μ. Αρχιεπίσκοπο Κύπρου Χρυσόστομο B΄μετά τη συνάντησή τους

 

Αρχιεπίσκοπος Κύπρου : Είχαμε τη χαρά και σήμερα να έχουμε μαζί μας τον Αντιπρόεδρο της Ελληνικής Κυβέρνησης και Υπουργό Εξωτερικών. Τον ακούσαμε με πολύ προσοχή. Ο ίδιος επίσης μας άκουσε. Ενημερώσαμε τον κύριο Αντιπρόεδρο και Υπουργό των Εξωτερικών για την οικονομική κατάσταση που επικρατεί στον τόπο μας. Βεβαίως τα γνωρίζει πολύ καλύτερα απ΄ό,τι τα γνωρίζουμε εμείς.

Αλλά, ως Εκκλησία, είχαμε και έχουμε ξεκάθαρες απόψεις και ενδιαφέρον και για τη δική μας την πατρίδα, την Κύπρο αλλά και για τη Μητέρα Πατρίδα. Εμείς είμεθα στην διάθεση των κυβερνήσεων Ελλάδος-Κύπρου. Ό,τι μπορούμε να βοηθήσουμε σ΄οποιονδήποτε τομέα -και στον εθνικό και στον ελλαδικό- θα το πράξουμε με πολλή αγάπη διότι αυτό είναι το καθήκον μας και η υποχρέωση που έχουμε σ΄αυτόν το λαό.

Ευ. Βενιζέλος: Ευχαριστώ θερμά τον Μακαριώτατο για τη θερμή υποδοχή και για τα αισθήματα αγάπης προς την Ελλάδα, την Κυβέρνηση και προς εμένα προσωπικά. Κάθε συνάντηση με τον Μακαριώτατο είναι ιδιαίτερα χρήσιμη γιατί ο λόγος του είναι καθαρός, σαφής. Αυτά που λέει δημόσια τα λέει και στις κατ΄ιδίαν συνομιλίες. Άρα ξέρει κανείς με ποιον συνομιλεί και ποιο είναι το πλαίσιο, προς το οποίο κινείται η σκέψη του. Αυτό είναι εξαιρετικά χρήσιμο.

Περισσότερα...

Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην εκδήλωση με τίτλο «Ας σκεφτούμε τη Βίβλο σήμερα»

Σάββατο 24 Απριλίου 2010

 

Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην εκδήλωση με τίτλο «Ας σκεφτούμε τη Βίβλο σήμερα», στην 7η ΔΕΘ


Συνδέομαι με το ίδρυμα «Άρτος Ζωής», με έναν  περίεργο τρόπο. Πέρα από τον σεβασμό μου προς το πρόσωπο του Σάββα Αγουρίδη, ο τρίτος πρόεδρος του ιδρύματος ο Γιάννης  Στεργόπουλος που είναι σήμερα παρών εδώ, είναι πολύ στενός, αδελφικός μου φίλος. Και  έτσι είμαι αποδέκτης και αναγνώστης σε μεγάλο βαθμό των εκδόσεων του ιδρύματος  «Άρτος Ζωής».
Επίσης, κατά καιρούς η βασική μου ιδιότητα του καθηγητού του Συνταγματικού Δικαίου με φέρνει αντιμέτωπο με τα μεγάλα ερωτήματα που τέθηκαν και σήμερα και τίθενται διαρκώς από μια σκοπιά ορθολογική, κανονιστική, από την σκοπιά του ευρωπαϊκού συνταγματικού, νομικού και πολιτικού πολιτισμού, από την σκοπιά της ευρωπαϊκής συνταγματικής ηθικής,  που είναι σε πολύ μεγάλο βαθμό διαφορετική από την χριστιανική ηθική.

Περισσότερα...

Άρθρο στην Κ. Ε. | Αναθεώρηση σχέσεων κράτους και εκκλησίας

19 Φεβρουαρίου 2006

Αναθεώρηση σχέσεων κράτους και εκκλησίας

του Ευ. Βενιζέλου

Στην πρόταση αναθεώρησης του Συντάγματος που υπέβαλε η κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ το 1995 στη Βουλή του 1993 περιλαμβανόταν και το άρθρο 3. Η πρόταση αυτή προκάλεσε την έντονη αντίδραση της Εκκλησίας της Ελλάδος και προσωπικά του τότε αρχιεπισκόπου Σεραφείμ, ενώ αμέσως δηλώθηκε η διαφωνία του κόμματος της Ν.Δ.

Με δεδομένη συνεπώς την αδυναμία συγκέντρωσης της αναγκαίας αυξημένης πλειοψηφίας των 3/5 τουλάχιστον, το ΠΑΣΟΚ απέσυρε την πρότασή του. Δήλωσε, όμως, ταυτόχρονα, ότι η θρησκευτική ελευθερία κατοχυρώνεται απολύτως στο άρθρο 13 παρ. 1 Συντ. που ανήκει μάλιστα στον σκληρό πυρήνα των μη υποκείμενων σε αναθεώρηση διατάξεων κατά το άρθρο 110 παρ.

1. Αργότερα, στη Βουλή του 1996, κατατέθηκαν προτάσεις 52 βουλευτών του ΠΑΣΟΚ και ενός της Ν.Δ. για την αντικατάσταση του προοιμίου του Συντάγματος («εις το όνομα της Αγίας και Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδος») με την επίκληση του ονόματος του ελληνικού λαού και την αντικατάσταση του θρησκευτικού τύπου του «όρκου», τόσο του Προέδρου της Δημοκρατίας κατά το άρθρο 33 παρ. 2 όσο και των βουλευτών κατά το άρθρο 59, από «όρκο» με την επίκληση του ονόματος του ελληνικού λαού. Κατά την ψηφοφορία η πρόταση για αναθεώρηση του άρθρου 33 έλαβε 20 ψήφους και η πρόταση για αναθεώρηση του άρθρου 59, 23 ψήφους.

Περισσότερα...

Άρθρο στα ΝΕΑ |Kαι τα του Θεού τω Θεώ

8 Μαρτίου 2005

Το πρόβλημα των σχέσεων Κράτους και Εκκλησίας, που κατέστη επίκαιρο λόγω των γνωστών υποθέσεων, δεν είναι μόνο ζήτημα θεσμών, αλλά και ζήτημα ιδεολογίας και νοοτροπίας.

Το Σύνταγμα δεν επιβάλλει ούτε μία πολιτειοκρατική αντίληψη της Εκκλησίας, ούτε μια εκκλησιοκρατική αντίληψη του Κράτους. Επιβάλλει (άρθρο 13) τον απόλυτο σεβασμό της θρησκευτικής ελευθερίας και ισότητας όλων των πολιτών, oρθοδόξων και μη, τόσο ατομικά όσο και μέσω των θρησκευτικών και μη ομολογιακών ενώσεών τους (Εκκλησιών, κοινοτήτων κ.ο.κ.). Επιβάλλει επίσης να τηρούνται οι εκκλησιαστικοί κανόνες που διέπουν τη σχέση Εκκλησίας της Ελλάδος και Οικουμενικού Πατριαρχείου (άρθρο 3). Όλα τα άλλα μπορούν και πρέπει να ρυθμιστούν με τον νόμο, έτσι ώστε όλοι να νιώθουν ατομικά και συλλογικά ελεύθεροι και ίσοι στα θέματα αυτά, το Κράτος να μην ασχολείται με ζητήματα που δεν το αφορούν και η Εκκλησία να απαλλαγεί από πολιτειοκρατικές, δηλαδή κοσμικές εξαρτήσεις, αλλά και εκκλησιοκρατικές ροπές.

Περισσότερα...

Άρθρο στην ΚΕ | Η ευκαιρία του όρκου του προέδρου

27 Φεβρουαρίου 2005

Το ζήτημα των σχέσεων κράτους και Εκκλησίας δεν πρέπει να τίθεται συγκυριακά, ούτε εξαρτάται από τη διακύμανση του κύρους και της κοινωνικής απήχησης της εκκλησιαστικής ιεραρχίας.

Δεν πρέπει, άλλωστε, να ξεχνάμε: Πρώτον, ότι αυτό που θεωρείται ως ισχύον καθεστώς είναι αποτέλεσμα πρακτικών, παραδόσεων και νομοθετικών αδρανειών και όχι συνταγματική ρύθμιση. Και δεύτερον, ότι το ισχύον καθεστώς ιστορικά επιβλήθηκε αμέσως μετά την ανακήρυξη της ανεξαρτησίας του ελληνικού κράτους (σε συνδυασμό με την αυτοκεφαλία της Ελλαδικής Εκκλησίας) ως πρωτοβουλία όχι της Εκκλησίας, αλλά της κρατικής εξουσίας που ήθελε να έχει υπό έλεγχο την Εκκλησία.

Περισσότερα...

Άρθρο στο ΒΗΜΑ |Ο χωρισμός δεν προσκρούει στο Σύνταγμα

13 Φεβρουαρίου 2005

Τις τελευταίες ημέρες παρακολουθούμε να διαμορφώνεται μια εικόνα βαθιάς και γενικευμένης κρίσης στην Εκκλησία της Ελλάδος μετά τις πρωτοφανείς καταγγελίες και αποκαλύψεις για τον βίο και την πολιτεία κληρικών όλων των βαθμίδων. H αποσταθεροποίηση της Εκκλησίας και το κλίμα απαξίωσης θέτουν, για μία ακόμη φορά, το μείζον ζήτημα του «ιερού διαζυγίου»· του χωρισμού της Εκκλησίας από το Κράτος.

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης κ. Γ. Παπανδρέου έθεσε ανοικτά το θέμα. Το ίδιο έπραξαν και κορυφαία στελέχη του κυβερνώντος κόμματος. Ο ευρωβουλευτής και εκ των ιστορικών στελεχών της ΝΔ κ. I. Βαρβιτσιώτης επισημαίνει ότι η Ελληνική Πολιτεία οφείλει σε όσα βήματα θελήσει να προβεί, αυτά να γίνουν ύστερα από πλήρη συμφωνία με την Εκκλησία. H κυβέρνηση, από την πλευρά της, δήλωσε πως δεν τίθεται θέμα χωρισμού. Πάγια είναι η θέση υπέρ του χωρισμού των δύο άλλων κομμάτων του Κοινοβουλίου, του KKE και του Συνασπισμού. Ούτως ή άλλως πρόκειται για ένα ζήτημα «καυτό» με παρελθόν πολλών χρόνων και ιστορικό μεγάλων πολιτικών αντιπαραθέσεων, ήδη από τον 19ο αιώνα. «Το Βήμα» ανοίγει σήμερα έναν ουσιαστικό διάλογο για το θέμα του χωρισμού Κράτους και Εκκλησίας που απασχόλησε και θα απασχολεί την ελληνική κοινωνία, η οποία βαδίζει ήδη στον 21ο αιώνα «κουβαλώντας» ένα άλυτο ιστορικά ζήτημα που απαιτεί, είτε το θέλουμε είτε όχι, λύση.

Περισσότερα...