Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2013

Παρουσίαση από τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης και ΥΠΕΞ Ευ. Βενιζέλο του λογοτύπου της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης


Ευ. Βενιζέλος: Κύριοι Γενικοί Γραμματείς, κυρίες και κύριοι Πρέσβεις, κυρίες και κύριοι, σας καλωσορίζω στη σημερινή εκδήλωση για την επικείμενη Ελληνική Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την πέμπτη κατά σειρά προεδρία που ασκεί η Ελληνική Δημοκρατία μετά την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στις τότε Ευρωπαϊκές Κοινότητες.

Η σημερινή εκδήλωση έχει ως ειδικότερο αντικείμενο την επικοινωνιακή μας στρατηγική και αφορά πρωτίστως την παρουσίαση του λογοτύπου που θα συνοδεύει κάθε δραστηριότητά μας το α’ εξάμηνο του 2014.

Θα μου επιτρέψετε εν είδει προλόγου στην επικοινωνιακή στρατηγική της Προεδρίας να θυμίσω το πολιτικό, ευρωπαϊκό και εθνικό πλαίσιο μέσα στο οποίο έχουμε αποφασίσει να κινηθεί η Ελληνική Προεδρία.

Το Α΄ εξάμηνο του 2014 είναι μία περίοδος ιδιαίτερης σημασίας για την Ελλάδα, στόχος μας είναι να είναι εμφανή πλέον τα θετικά στοιχεία εξόδου από την κρίση, μετά από ένα δύσκολο και μακρύ διάστημα σκληρών θυσιών του ελληνικού λαού.

Κάνουμε από το 2010 μία τεράστια προσπάθεια που έχει στοιχίσει στην ελληνική οικονομία μια σωρευτική ύφεση που φτάνει το 25% του ΑΕΠ, έχει στοιχίσει στον Έλληνα πολίτη μία δραστική μείωση του διαθέσιμου εισοδήματός του που κινείται μεταξύ του 35% και του 40%, έχει στοιχίσει την απώλεια πολλών θέσεων εργασίας, μια απαράδεκτα υψηλή ανεργία 27% στον γενικό πληθυσμό και 60%, δυστυχώς, στους νέους μέχρι 24 ετών.

Τώρα είναι η ώρα της στροφής, της αλλαγής, της εξόδου από το μνημόνιο, της εξόδου από την κρίση, της ανάκαμψης της ελληνικής πραγματικής οικονομίας. Τώρα μπορούμε να παρουσιάσουμε πρωτογενές πλεόνασμα, διαρθρωτικό πρωτογενές πλεόνασμα, το καλύτερο στον ευρωζώνη και την Ευρωπαϊκή Ένωση που ξεπερνά το 6% του ΑΕΠ. Τώρα μπορούμε να παρουσιάσουμε ένα δημοσιονομικό έλλειμμα που θα κινείται από φέτος κάτω από το γενικό όριο του 3%.

Τώρα μπορούμε να παρουσιάσουμε ένα δημόσιο χρέος, το οποίο είναι πραγματικά βιώσιμο, όχι μόνο γιατί μειώθηκε δραστικά με τις μεγάλες πρωτοβουλίες του 2012, αλλά γιατί έχει αναδιαρθρωθεί ριζικά σε σχέση με τη μέση διάρκειά του που είναι μεγάλη, 16,5 χρόνια, σε σχέση με το μέσο επιτόκιό του που είναι μικρό, περίπου 2,2%, σε σχέση με την περίοδο χάριτος, σε σχέση με τις λήξεις των ομολόγων και των δόσεων του δανείου.

Ο Έλληνας πολίτης, φυσικά, βιώνει την κρίση στο δικό του ατομικό και οικογενειακό επίπεδο και θέλουμε το εξάμηνο της Ελληνικής Προεδρίας να συμβολίζει στη δική του συνείδηση πάντα, αυτήν την αλλαγή, αυτή τη στροφή.

Δεν είναι εύκολη. Είναι κάτι που θα το κατακτήσουμε, αλλά είναι πάρα πολύ σημαντικό η Ελλάδα να μην εμφανιστεί πλέον στην Ευρωπαϊκή οικογένεια και διεθνώς ως μία χώρα σε κρίση, αλλά ως μία χώρα θεσμικά ισότιμη, ως ένα παλιό κράτος - μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωζώνης, ως ένα κράτος κυρίαρχο, ανεξάρτητο, υπερήφανο, που υφίσταται τις επιπτώσεις της κρίσεις, αλλά που έχει το δικαίωμα να ελπίζει στην αποκατάσταση της κανονικότητάς του.

Η Ελλάδα εκπροσωπεί το εξάμηνο αυτό μία Ευρωπαϊκή Ένωση, που πρέπει να δείξει ότι πιστεύει ξανά σε μεγάλες αξίες και η πρώτη αξία είναι βεβαίως, η αξία της αλληλεγγύης, η αξία του Ευρωπαϊκού κοινωνικού κράτους, η αξία ενός μοντέλου Ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας και ανάπτυξης, που θα διασφαλίσει τους λαούς της Ευρώπης και βεβαίως και τον ελληνικό λαό από την επανάληψη αυτής της περιπέτειας της κρίσης.

Έχει λοιπόν πάρα πολύ μεγάλη σημασία η πρόοδος, αυτή που έχει συντελεστεί, να φανεί στη πράξη και να διαχυθεί ως μήνυμα και στο εσωτερικό της ελληνικής κοινωνίας, αλλά και διεθνώς.

Οι Ευρωπαίοι εταίροι μας μιλούν πάρα πολύ συχνά, με σεβασμό για τις θυσίες του ελληνικού λαού. Μιλούν πολύ συχνά με σεβασμό για την τεράστια προσπάθεια που έγινε και που γίνεται στην Ελλάδα.

Αυτή η επιτυχία είναι μία ελληνική εθνική επιτυχία, αλλά θέλουμε να πιστωθεί και ως μία Ευρωπαϊκή επιτυχία, ιδίως το 1ο εξάμηνο του 2014, που είναι το εξάμηνο προετοιμασίας των εκλογών για την ανάδειξη του νέου Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Η οικονομική κρίση ανέδειξε την ανάγκη γεφύρωσης της απόστασης ανάμεσα στη περιγραφή των θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στη περιγραφή της λειτουργίας της θεσμικής, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τις ιδρυτικές συνθήκες, και σε μία πολιτική πραγματικότητα, που είναι στο επίπεδο της Ευρωζώνης τελείως διαφορετική. Άρα αυτό το χάσμα πρέπει να γεφυρωθεί.

Η γεφύρωση, όμως, πρέπει να ξεκινήσει από μία μεγάλη συζήτηση για τις αναγκαίες θεσμικές αλλαγές και είναι ευτύχημα ότι η Ελλάδα θα ασκεί τη Προεδρία αυτό το εξάμηνο της μεγάλης Πανευρωπαϊκής συζήτησης για το μέλλον της Ευρώπης και για την αποκατάσταση της θεσμικής τάξης στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωζώνης, μετά την εμπειρία της κρίσης.

Γιατί σίγουρα αυτό που συμβαίνει στην Ευρωζώνη, δεν ταυτίζεται με την περιγραφή της συνθήκης της Λισσαβόνας. Όπως είπα και προηγουμένως, το εξάμηνο της επόμενης Ελληνικής Προεδρίας, είναι το εξάμηνο της Πανευρωπαϊκής εκλογικής συζήτησης για την ανάδειξη του νέου Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αλλά και του νέου Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Είναι το εξάμηνο που θα προετοιμάσει την ανάδειξη και άλλων πολύ σημαντικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως είναι ο Ύπατος Εκπρόσωπος και ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Όλα αυτά προβάλουν, τελικά, ως ανάγκη για μία νέα αφήγηση γύρω από την Ευρώπη. Αφήγηση που επαναφέρει στο προσκήνιο τις θεμελιώδεις αρχές και αξίες, που επέτρεψαν στο Ευρωπαϊκό εγχείρημα, να μεγαλουργήσει ως προϊόν, όμως, ενός πολιτικού βολονταρισμού.

Έχει πολύ μεγάλη σημασία τώρα να μιλήσουμε ξανά για δημοκρατία, για θεσμική ισοτιμία, για κράτος δικαίου, για θεμελιώδη δικαιώματα, για πολυφωνία, να μιλήσουμε για μία Ευρώπη που δεν έχει καμία σχέση με ξενοφοβικές και ρατσιστικές συμπεριφορές.

Πρέπει να μιλήσουμε ξανά για μία Ευρώπη του πολιτισμού, για μία Ευρώπη που έχει συνείδηση της ιστορίας, για μία Ευρώπη που είναι Κοινότητα και κοινωνία ειρήνης, δημοκρατία, ευημερίας, σύνθεσης, συνέργιας και αλληλεγγύης.

Πρέπει λοιπόν να αντιμετωπίσουμε το εξάμηνο αυτό νέα κύματα και νέες μορφές ευρωσκεπτικισμού, που δεν έχουν σχέση με τις παραδοσιακές, συντηρητικές, ακροδεξιές ή ριζοσπαστικές μορφές ευρωσκεπτικισμού.

Άρα, το εξάμηνο αυτό, είναι το εξάμηνο στο οποίο το Ευρωπαϊκό εγχείρημα, το εγχείρημα της Ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης ζητάει ξανά μία νέα νομιμοποίηση. Την ζητάει μέσα στους λαούς της Ευρώπης, μέσα στις ευρωπαϊκές κοινωνίες. Και χαιρόμαστε πραγματικά γιατί τα έφερε έτσι η μοίρα ώστε η Ελλάδα που είναι το μεγάλο εργαστήριο της κρίσης στην ευρωζώνη να είναι και η προεδρεύουσα χώρα το εξάμηνο αυτό.

Έχει, λοιπόν, πολύ μεγάλη σημασία να απευθυνθούμε σε όλους τους Ευρωπαίους πολίτες αλλά πρωτίστως στους νέους, στη νέα γενιά, στους Ευρωπαίους πολίτες που φοβούνται ότι θα είναι τα θύματα της κρίσης. Πρέπει πάση θυσία η Ευρώπη, πάση θυσία η Ελλάδα, να αποφύγει τον κίνδυνο της χαμένης γενιάς. Χρειαζόμαστε μια νέα ευρωπαϊκή γενιά με αυτοπεποίθηση αντάξια των πολύ μεγάλων ικανοτήτων της. Αντάξια της πολύ μεγάλης επένδυσης που έχει γίνει στο διανοητικό κεφάλαιο που διαθέτει η νέα ευρωπαϊκή γενιά.

Μέσα, λοιπόν, σε αυτό το πλαίσιο ο αντικειμενικός στόχος της δικής μας επικοινωνιακής στρατηγικής είναι απλός. Προσβλέπουμε σε μια Ελληνική Προεδρία που θα αναδείξει την Ελλάδα ως κανονικό ευρωπαϊκό κράτος, ως θεσμικά ισότιμο κράτος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Θέλουμε μια πετυχημένη ευρωπαϊκή προεδρία με ελληνική ταυτότητα. Μια Ελληνική Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης που θα προωθήσει τις βασικές προτεραιότητές της προς όφελος όλων των Ευρωπαίων πολιτών.

Γνωρίζουμε πως τώρα η περιοδική προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει περιορισμένες αρμοδιότητες λόγω των μονίμων προεδριών και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων και του Eurogroup, αλλά παρόλα αυτά η προεδρία του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων και όλων των άλλων συνθέσεων του Συμβουλίου ασκεί έναν πάρα πολύ σημαντικό ρόλο μέσα στο θεσμικό οικοδόμημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Θα κάνουμε, λοιπόν, στο επίπεδό μας, με ρεαλιστικό και υπεύθυνο τρόπο, ό,τι μπορούμε για να πείσουμε ότι η ελληνική προεδρία αφορά όλους τους Ευρωπαίους πολίτες και ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους, για να προωθήσουμε την ιδέα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και του ευρωπαϊκού δημοκρατικού εγχειρήματος, για να προβάλουμε την εικόνα της Ελλάδας, μια αυθεντική, ισορροπημένη και δίκαιη εικόνα της Ελλάδας.

Δεν θέλουμε να αποκρύψουμε την πραγματικότητα. Δεν θέλουμε να συγκαλύψουμε τα προβλήματα, δεν θέλουμε να εξωραΐσουμε τα δεδομένα. Αλλά δεν θέλουμε και να αδικούμε αυτοβούλως τη χώρα μας. Πρέπει τα επιτεύγματα να προβληθούν, οι θυσίες να αναδειχθούν και να γίνουν σεβαστές, η προοπτική εξόδου από την κρίση να είναι οφθαλμοφανής.

Θέλουμε αυτό το νέο αφήγημα να μην είναι ένας λόγος απλός αλλά να είναι μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική ανασυγκρότησης που αφορά όλη την Ευρώπη γιατί η επιτυχία της ελληνικής προσπάθειας θα είναι μια ευρωπαϊκή επιτυχία.

Αυτός ο βασικός επικοινωνιακός στόχος οδηγεί σε μια προεδρία που θέλουμε να είναι και θα είναι ευρωπαϊκή σε περιεχόμενο, λιτή σε εκτέλεση, αποτελεσματική σε εφαρμογή.

Ευρωπαϊκή σε περιεχόμενο σημαίνει μια προεδρία με θεματικές προτεραιότητες που υπαγορεύονται από τις ανάγκες των ίδιων των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θεματικές προτεραιότητες που αφορούν σε κοινά προβλήματα και αναδεικνύουν την ανάγκη αντιμετώπισής τους από κοινού από όλα τα κράτη-μέλη και τους ευρωπαϊκούς λαούς.

Θεματικές προτεραιότητες που οικοδομήθηκαν συλλογικά στο πλαίσιο του τρίο της προεδρίας και καθιστούν σαφή την ανάγκη προστασίας και ενίσχυσης του ευρωπαϊκού εγχειρήματος ως του καλύτερου δυνατού πλαισίου για την εξεύρεση λύσεων.

Μπορεί να μην μας αρέσει πολλές φορές το πλαίσιο αυτό, μπορεί να είναι για τα δικά μας κριτήρια συντηρητικό, δυσκίνητο, αναποτελεσματικό, αλλά ειλικρινά δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο, τίποτα συγκρίσιμο με το ευρωπαϊκό πλαίσιο. Και κυρίως δεν υπάρχει τίποτα ασφαλέστερο για τον ελληνικό λαό και τους άλλους λαούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πρέπει εδώ να προσθέσω ότι η ελληνική προεδρία καλύπτει το πρώτο εξάμηνο του 2014 και είναι εξαιρετικά καλή σύμπτωση το γεγονός ότι το δεύτερο εξάμηνο μας διαδέχεται η ιταλική προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δύο νότιες χώρες, δύο μεσογειακές χώρες, δύο χώρες που έχουν εγκαθιδρύσει μία εταιρική σχέση, άρα οι δύο προεδρίες του 2014, η ελληνική και η ιταλική, όπως είπαμε σε όλες τις συναντήσεις μας με την ιταλική Κυβέρνηση και σε όλα τα επίπεδα, συγκροτούν ένα Μεσογειακό Έτος, μία ετήσια μεσογειακή προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κάτι που μεταφέρει το βάρος στη Μεσόγειο, στο νότο, στη νότια γειτονία.

Η Προεδρία μας, είπαμε, θα είναι λιτή σε εκτέλεση. Αυτό σημαίνει ότι είναι μία προεδρία που ανταποκρίνεται στην απαίτηση όλων των πολιτών να αλλάξει ο τρόπος διαχείρισης του δημοσίου χρήματος. Μία Ελλάδα που καταβάλλει τεράστια προσπάθεια δημοσιονομικής ανασυγκρότησης πρέπει να δείχνει σε όλες τις κινήσεις της ότι σέβεται τους πολίτες της που με το υστέρημά τους συμβάλλουν στη δημοσιονομική αναδιοργάνωση του τόπου.

Άρα θα αξιοποιήσουμε πλήρως τις υπάρχουσες υποδομές, τους υπάρχοντες πόρους, το ανθρώπινο κεφάλαιο που διαθέτει το Υπουργείο Εξωτερικών και όλος ο κρατικός μηχανισμός.

Η Προεδρία έχει αναγκαστικά μέτρο, αξιοποιεί τη δυναμική που υπάρχει, την εμπειρία που υπάρχει, χωρίς καμία περιττή δαπάνη. Η Προεδρία μας θέλουμε να είναι αποτελεσματική σε εφαρμογή, αυτό σημαίνει μία προεδρία ευέλικτη που ξεπερνά εμπόδια, που αξιοποιεί την εμπειρία της, που διαχειρίζεται κρίσεις, που ξέρει να προτείνει συμβιβασμούς, μία προεδρία που προβάλλει την εικόνα μίας Ελλάδας παρούσας στην ευρωπαϊκή πολιτική, παρούσας στη διεθνή πολιτική χωρίς μικρομεγαλισμούς, χωρίς υπερβολές, αλλά και χωρίς να υποτιμούμε τις δυνατότητες που έχει η Ελλάδα, λόγω του πολυδιάστατου χαρακτήρα των ταυτοτήτων της. Γιατί η Ελλάδα είναι μία χώρα ευρωπαϊκή, μία χώρα του ευρωπαϊκού νότου, μία χώρα μεσογειακή, μία χώρα βαλκανική, μία χώρα με στενούς παραδοσιακούς δεσμούς με τη Μαύρη Θάλασσα, μία χώρα που έχει έντονους δεσμούς με τον αραβικό κόσμο. Αυτό νομίζω ότι συνιστά προστιθέμενη αξία και για την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Θυμίζω τις προτεραιότητες της Προεδρίας μας γιατί συνδέονται και με την επικοινωνιακή μας στρατηγική. Οι προτεραιότητες, όπως είπα, υπαγορεύονται από τις ανάγκες των Ευρωπαίων πολιτών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν υπαγορεύονται από την ευρωπαϊκή γραφειοκρατία, από τις κοινωνίες της Ευρώπης υπαγορεύονται, αναδεικνύουν την χρησιμότητα και τη σημασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως το βέλτιστο πλαίσιο συλλογικής αντιμετώπισης τέτοιων προβλημάτων και υπογραμμίζουν και τον όποιο ρόλο παίζει η Ελληνική Προεδρία.

Πρώτη προτεραιότητα είναι η προτεραιότητα όλων των ευρωπαϊκών χωρών και λαών: η ανάπτυξη, η δημιουργία θέσεων απασχόλησης, η διαφύλαξη της κοινωνικής διάστασης, του ευρωπαϊκού κοινωνικού κράτους που ξεπερνά, που πρέπει να ξεπερνά και τη δημογραφική και τη δημοσιονομική του κρίση. Χωρίς έμφαση στην πραγματική οικονομία, χωρίς ένα μοντέλο ανταγωνιστικότητας και ανάπτυξης, χωρίς κεφάλαια που επενδύονται, χωρίς θέσεις εργασίας που δημιουργούνται, δεν υπάρχει προοπτική, δεν υπάρχει αφήγηση.

Προτεραιότητά μας είναι η εμβάθυνση φυσικά των θεσμών οικονομικής διακυβέρνησης και της ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 28, ώστε ο κάθε Ευρωπαίος πολίτης να αισθάνεται ασφαλής και εν προκειμένω, επειδή το μεγάλο στοίχημα του εξαμήνου είναι η προώθηση της τραπεζικής ένωσης, έχει πολύ μεγάλη σημασία πέρα από τον ενιαίο μηχανισμό επιτήρησης των συστημικών τραπεζών, πέρα από τον ενιαίο μηχανισμό εκκαθάρισης και ανασυγκρότησης των τραπεζών να προωθηθεί και η ιδέα του ενιαίου ευρωπαϊκού μηχανισμού εγγύησης καταθέσεων, γιατί ο Έλληνας πολίτης και κάθε Ευρωπαίος πολίτης πρέπει να αισθάνεται κατά ίσο τρόπο ασφαλής σε σχέση με την προστασία των καταθέσεών του.

Προτεραιότητά μας είναι, επίσης, η προστασία των κοινών ευρωπαϊκών συνόρων, η σωστή διαχείριση των μεταναστευτικών ροών, η διαφύλαξη της κινητικότητας και η δίκαιη κατανομή των βαρών και των ευθυνών μεταξύ των κρατών μελών. Και εδώ ο ευρωπαϊκός νότος, οι παράκτιες χώρες, οι μεσογειακές χώρες έχουμε να πούμε πολλά. Χαρακτηριστική ήταν η τελευταία μας πρωτοβουλία σε συνεργασία με την Ιταλία και τη Μάλτα.

Οριζόντια προτεραιότητά μας, που διαπερνά όλες τις άλλες προτεραιότητες είναι η ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική, από την οποία απορρέουν ένα πλήθος πρωτοβουλιών. Η γαλάζια ανάπτυξη, ο τουρισμός, εναλλακτικές μορφές ενέργειας, η αλιεία, ο χωροταξικός σχεδιασμός του θαλάσσιου χώρου, η εφαρμογή της συνθήκης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για το δίκαιο της θάλασσας στη Μεσόγειο και η αξιοποίηση των θαλασσίων ζωνών, σύμφωνα και με τη μελέτη που παρουσίασε πολύ πρόσφατα η αρμόδια Γενική Διεύθυνση και η αρμοδία Επίτροπος, η κυρία Δαμανάκη.

Οι προτεραιότητες της προηγούμενης ελληνικής Προεδρίας, του 2003, η Ατζέντα Θεσσαλονίκη 2014 για την Ευρωπαϊκή, πιο συγκεκριμένα την ευρω-ατλαντική προοπτική των Δυτικών Βαλκανίων, είναι ήδη ενσωματωμένες στις Ευρωπαϊκές πολιτικές. Χαιρόμαστε λοιπόν, γιατί ως Προεδρία βρίσκουμε τώρα ξανά, μετά από 11 χρόνια, σε εξέλιξη τις παλιές προτεραιότητες του 2003. Αυτό αφορά την έναρξη των διαπραγματεύσεων με τη Σερβία. Αφορά την ευρω-ατλαντική προοπτική όλων των χωρών της ευρύτερης περιοχής μας, των Δυτικών Βαλκανίων. Όποια προβλήματα υπάρχουν, δεν είναι προβλήματα διμερή, είναι προβλήματα ευρωπαϊκά, είναι προβλήματα που θα λυθούν μέσα από την εφαρμογή των κριτηρίων της Κοπεγχάγης, μέσα από τις σχέσεις καλής γειτονίας, μέσα από το σεβασμό του διεθνούς δικαίου.

Ερχόμαστε τώρα στη παρουσίαση του λογοτύπου. Έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία το λογότυπο της Προεδρίας, γιατί είναι η σφραγίδα της Προεδρίας.

Αυτή η σφραγίδα θα παρακολουθεί κάθε μας δράση και θα την πιστοποιεί. Θα συνοδεύει κάθε γεγονός που θα συμβεί στο πλαίσιο της Προεδρίας.

Αποτυπώνει με σαφή και εύλογο τρόπο πιστεύω, τη βασική επικοινωνιακή μας στρατηγική για μία Ευρωπαϊκή Προεδρία με ελληνική σφραγίδα και ταυτότητα.

Πιο συγκεκριμένα, θέλουμε το λογότυπο αυτό να είναι απλό, λιτό και περιεκτικό. Απλό στη σχεδίαση, αλλά πλούσιο σε ουσία και μηνύματα, όπως επιβάλει η έννοια του ελληνικού μέτρου, αλλά και η σχέση που έχουμε με τους συμβολισμούς.

Απλό και ουσιαστικό, όπως θέλουμε να είναι η Ελληνική Προεδρία, προς όφελος όλων των Ευρωπαίων πολιτών.

Δεύτερον, θέλαμε ένα λογότυπο Ευρωπαϊκό και με ξεκάθαρη ελληνική σφραγίδα. Λογότυπο που αναδεικνύει το E.U. της European Union, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και να τα αποτυπώνει με έναν τρόπο ευρηματικό, θέλουμε να πιστεύουμε.

Εσείς θα κρίνετε. Ελληνικό, που παραπέμπει σε σχήματα ελληνικά, σε χρώματα ελληνικά. Πάντα με αναφορά στη θάλασσα. Τη θάλασσα ως θεμελιώδη στοιχείο της ελληνικής ταυτότητας, αλλά και της Ευρωπαϊκής ιστορίας.

Τη θάλασσα ως οριζόντια προτεραιότητα της Προεδρίας μας, αλλά και ως παράγοντα ανάπτυξης, δημιουργίας θέσεων εργασίας, προοπτικής για τους Ευρωπαϊκούς λαούς, για της Ευρωπαϊκές οικονομίες.

Τρίτον, θέλουμε ένα λογότυπο που υπενθυμίζει σε όλους την αφήγηση περί Ευρώπης, που μας ένωσε μετά από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, μετά από καταστροφές και περιπέτειες, την αφήγηση που λέει, γιατί πρέπει να θυμηθούμε τα βασικά, ότι σε αυτήν την Ευρωπαϊκή οικογένεια, είναι όφελος όλων μας να πορευόμαστε μαζί, άλλοτε σε συνθήκες κανονικότητας και ηρεμίας, άλλοτε σε συνθήκες κρίσης.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση και ιδίως η Ευρωζώνη είναι θεσμικά σχεδιασμένες για φυσιολογικές συνθήκες θερμοκρασίας και πιέσεως. Η τελευταία εμπειρία της κρίσης από το 2008 και μετά, έδειξε ότι χρειαζόμαστε Ευρωπαϊκούς θεσμούς, ικανούς να αντιδρούν με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στις προκλήσεις των κρίσεων. Έχει λοιπόν πολύ μεγάλη σημασία και αυτό να αποτυπώνεται στο λογότυπο της Ελληνικής Προεδρίας.

Τέταρτον. Θέλαμε ένα λογότυπο που αναδεικνύει το ημικύκλιο. Το ημικύκλιο που αντιπροσωπεύει το Κοινοβούλιο, αλλά και το αρχαίο θέατρο. Το Ωδείο. Το ημικύκλιο σύμβολο της μήτρας, από την οποία γεννήθηκε η δημοκρατία, η ελεύθερη σκέψη, η διαπάλη των ιδεών, αλλά και σε τελευταία ανάλυση και ο Ευρωπαϊκός θεσμικός πολιτισμός.

Το ημικύκλιο είναι, επίσης, μία γέφυρα που ενώνει το χθες με το σήμερα, το αρχαίο με το νέο. Έχει λοιπόν πάρα πολύ μεγάλη σημασία το ημικύκλιο, ως στοιχείο της σύνθετης Ευρωπαϊκής ταυτότητας, καθώς παραπέμπει στη δημοκρατία, την ελευθερία της σκέψης και του λόγου, άρα σε θεμελιώδη στοιχεία του Ευρωπαϊκού νομικού και πολιτικού πολιτισμού, που φτάνει στην αντιπροσωπευτική δημοκρατία και στον κοινοβουλευτισμό. Ιδίως τώρα που μιλάμε για την ανάγκη να καλύψουμε το δημοκρατικό έλλειμμα, τώρα, που μιλάμε για την ανάγκη να επανανομιμοποιηθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση και η πορεία προς την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση, έχει πολύ μεγάλη σημασία το ημικύκλιο.

Πέμπτον, θέλαμε ένα λογότυπο αισιόδοξο, μια ρεαλιστική νότα αισιοδοξίας, την οποία όλοι χρειαζόμαστε στην Ελλάδα - και στην Ευρώπη γενικότερα - χωρίς να παραγνωρίζουμε ούτε το τι έγινε, ούτε τα προβλήματα που υπάρχουν, ούτε τη δύσκολη πορεία που έχουμε μπροστά μας.

Χρειάζεται όμως μια νότα αισιοδοξίας. Πρέπει οι Έλληνες να ασκήσουν το δικαίωμα στην αισιοδοξία. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να κατακτήσουμε τη θέση που δικαιούμαστε ιστορικά αλλά, κυρίως, με βάση τις δυνατότητες που έχει μέσα της η ελληνική οικονομία και η ελληνική κοινωνία.

Είναι, λοιπόν, στο χέρι μας, στο χέρι του κάθε πολίτη χωριστά αλλά και όλων μαζί να πάμε καλύτερα. Καλύτερα για τις επόμενες γενιές, κυρίως για τους νέους και τις νέες σε όλη την Ευρώπη, ειδικότερα στον ευρωπαϊκό νότο γιατί αυτοί υφίστανται όπως είπα και προηγουμένως δυσανάλογα τις συνέπειες της κρίσης.

Θέλουμε, λοιπόν, αυτό το λογότυπο να συμπυκνώνει όλα αυτά τα μηνύματα και ταυτόχρονα να είναι λιτό και ευανάγνωστο. Λύσαμε αυτό τον γόρδιο δεσμό με τη βοήθεια των τεχνικών μας συμβούλων και έτσι σας παρουσιάζομε σήμερα τη λύση στην οποία καταλήξαμε.

Είναι σημαντικό να σας πω ότι η λύση αυτή βρέθηκε με ελάχιστη δαπάνη, με πολύ μεγάλη συμβολή των υπηρεσιών του Υπουργείου Εξωτερικών, με τη συμβολή της εταιρίας Beetroot, η οποία μας βοήθησε να σχεδιάσουμε το λογότυπο της Ελληνικής Προεδρίας. Αλλά, κυρίως, μέσα από το μεράκι και τον προβληματισμό των στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης.

Κυρίες και κύριοι Πρέσβεις, κυρίες και κύριοι, μπορούμε τώρα να παρακολουθήσουμε ένα βίντεο για το λογότυπο της Ελληνικής Προεδρίας.

ΠΡΟΒΟΛΗ ΒΙΝΤΕΟ

Ευ. Βενιζέλος: Σας ευχαριστώ για τη θετική αντίδρασή σας. Όπως λέει και το μότο της προεδρίας «η Ευρώπη είναι η κοινή μας αναζήτηση. Our common quest, notre quête commune.

Γιατί η Ευρώπη, είναι όσα είπαμε ως έννοιες αρχών ή όλα όσα θέλουμε. Δημοκρατία, πολιτισμό, διαφωτισμό, ανεκτικότητα, κράτος δικαίου, κοινωνικό κράτος, προοπτική ευημερίας.

Όλα αυτά όμως δεν είναι δεδομένα, πρέπει να τα κατακτά κανείς κάθε φορά, ίσως κάθε μέρα. Άρα στόχος μας είναι να παλέψουμε πάλι για αυτά, να παλέψουμε, ώστε η Ελλάδα να κατακτήσει τη θέση της μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να δώσουμε τη δυνατότητα σε κάθε νέο Έλληνα, σε κάθε νέα Ελληνίδα να παλέψει ώστε να κατακτήσει τη θέση της κάτω από τον ήλιο της πατρίδα μας.

Με την ευκαιρία θα μου επιτρέψετε να σας πω και μερικά βασικά στοιχεία της πολιτιστικής ταυτότητας της Ελληνικής Προεδρίας. Η Προεδρία, όπως σας είπα και προηγουμένως, συνοδεύεται από ένα πρόγραμμα που εκφράζει το λιτό, αποτελεσματικό και ρεαλιστικό της χαρακτήρα. Αυτό αφορά και τις πολιτιστικές δραστηριότητες.

Δεν μπορούμε να αποφύγουμε, φυσικά, την πολιτιστική διάσταση της Προεδρίας γιατί η Ελλάδα είναι ταυτισμένη με τον πολιτισμό. Αλλά αυτό θέλουμε να το κάνουμε με ένα τρόπο εστιασμένο, ένα τρόπο που σέβεται την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η ελληνική κοινωνία.

Ταυτόχρονα, όμως, πρέπει να γιορτάσουμε την ευρωπαϊκή προοπτική, να αναδείξουμε την Προεδρία και να τροφοδοτήσουμε τη δημόσια συζήτηση ενόψει των εκλογών για την ανάδειξη του νέου Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Σε πολύ στενή συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού προετοιμάστηκε ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει πρωτίστως την τελετή έναρξης της Ελληνικής Προεδρίας η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 8 Ιανουαρίου 2014 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με βασικό περιεχόμενο μία παράσταση με τίτλο «Ταξίδι στην αιωνιότητα», με την ορχήστρα και το μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε μουσική Ελένης Καραΐνδρου.
Μία έκθεση με τίτλο «Ναυτίλος, Navigating Greece» αφιερωμένη στη θάλασσα και τη διαχρονική της σχέση με τη Ελλάδα οργανώνονται στο Μουσείο Bozar των Βρυξελών και μέσα σε αυτή περιλαμβάνονται και αναδεικνύονται 8 βασικές έννοιες που σχετίζονται με το θαλάσσιο στοιχείο. 100 έργα της ελληνικής αρχαιότητας συνδιαλέγονται με 22 έργα της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Στην έκθεση συνεργάζονται 29 δημόσια αρχαιολογικά μουσεία, το νέο Μουσείο της Ακρόπολης, που είναι και αυτό δημόσιο, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, καθώς και καλλιτέχνες και ιδιώτες συλλέκτες σύγχρονης τέχνης.

Η επιμέλεια της έκθεσης ανήκει στα στελέχη του Υπουργείου Πολιτισμού υπό την εποπτεία και το συντονισμό της Γενικής Γραμματέας του Υπουργείου, της κυρίας Λίνας Μενδώνη. Τα εγκαίνια θα γίνουν στις Βρυξέλες στις 24 Ιανουαρίου και η έκθεση θα διαρκέσει έως το τέλος Απριλίου.

Οι πρεσβείες μας στην Ευρώπη και σε άλλες περιοχές του κόσμου θα κάνουν πολύ προσεγμένες, λιτές πολιτιστικές δραστηριότητες, στο βαθμό που είναι αναγκαίο. Θα αναφέρω όμως μία δραστηριότητα που μας συνδέει με την Ιταλική Προεδρία, με τη Μεσογειακή Προεδρία του 2014. Σε συνεννόηση με την Προεδρία της Ιταλικής Δημοκρατίας, διοργανώνεται από κοινού ένα μεγάλο πολιτιστικό γεγονός στο ίδιο το Προεδρικό Μέγαρο, στο Κυρηνάλιο, κατά τη διάρκεια των τελευταίων δύο μηνών της Ελληνικής Προεδρίας και των δύο πρώτων μηνών της Ιταλικής Προεδρίας, με πολύ σημαντικά αρχαιολογικά αντικείμενα τεσσάρων διαφορετικών περιόδων από την Ελλάδα και τη Μεγάλη Ελλάδα, με ταυτόχρονη παρουσίαση Ελλήνων και Ιταλών σύγχρονων εικαστικών δημιουργών.

Κυρίες και κύριοι, ήδη έχει ενεργοποιηθεί ο λογαριασμός της Ελληνικής Προεδρίας @gr2014eu στο twitter, έχει παρουσιαστεί η ιστοσελίδα μας http://gr2014.eu/ στο διαδίκτυο.

Θα ήθελα μάλιστα να εκφράσω και δημόσια τις ευχαριστίες μου στο Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου αλλά και στην υπηρεσιακή και πολιτική ηγεσία και τα στελέχη των Γενικών Γραμματειών Ενημέρωσης και Επικοινωνίας που δούλεψαν εντατικά για μία υψηλού επιπέδου και καλαίσθητη παρουσία της Ελληνικής Προεδρίας στο διαδίκτυο και φυσικά τον εκπρόσωπο της Προεδρίας, τον κύριο Κούτρα που, πέρα από τα καθήκοντα του εκπροσώπου του Υπουργείου Εξωτερικών, θα επωμιστεί και τα καθήκοντα του εκπροσώπου της Προεδρίας.

Άρα, είμαστε σε ένα πολύ καλό σημείο προετοιμασίας, σήμερα νομίζω ότι με το λογότυπο και το μότο επιβεβαιώνουμε την αίσθηση αυτή. Σας ευχαριστώ για μία ακόμη φορά για την παρουσία σας και παρακαλώ τον κ. Κούρκουλα, τον Υφυπουργό Εξωτερικών, αρμόδιο για τις ευρωπαϊκές υποθέσεις να μας πει μερικά στοιχεία για την τεχνική προετοιμασία της Προεδρίας.

Δ. Κούρκουλας: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Φοβάμαι ότι θα είναι ανώμαλη προσγείωση από πολύ σημαντικά πολιτικά σε κάποια πιο πεζά στοιχεία αλλά νομίζω ότι είναι αναγκαία, διότι νομίζω ότι, εκτός από αυτούς που επαγγελματικά έχουν ασχοληθεί με την Ευρωπαϊκή Ένωση και τους θεσμούς, η κοινή γνώμη γενικά δεν γνωρίζει τι ακριβώς σημαίνει πρακτικά η Προεδρία.

Πρακτικά η Προεδρία σημαίνει ότι η χώρα η οποία την ασκεί και στις Βρυξέλες πρέπει να ενισχύσει την παρουσία της διότι σε κάθε ομάδα εργασίας είτε είναι αυτή σε επίπεδο τεχνικό είτε είναι σε επίπεδο ανώτερο, είτε σε επίπεδο υπουργικό, η Ελλάδα στο εξάμηνο αυτό θα πρέπει να έχει δύο εκπροσώπους: έναν, ο οποίος θα ασκεί την Προεδρία, και έναν, ο οποίος θα είναι ο εθνικός εκπρόσωπος.

Παράλληλα, όμως, η Προεδρία φιλοξενεί παραδοσιακά στη χώρα γύρω στις 120 συναντήσεις επίσημες, στις οποίες συμμετέχουν τα 28 κράτη – μέλη, συν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συν η Γραμματεία του Συμβουλίου. Και αυτές οι 120 συναντήσεις αυτή τη φορά, σε αντίθεση με τη Προεδρία του 2003, αφορούν 28 κράτη – μέλη και όχι 15 όπως ήταν τότε.

Άρα, θέλω να πω, ότι όπως εξήγησε και ο Πρόεδρος, υπάρχει μία διαφορά, μία μείωση, αν θέλετε, του ειδικού βάρους της Προεδρίας σε ορισμένους τομείς. Από την άλλη, υπάρχει μία αύξηση όσον αφορά τη προετοιμασία τη Διοικητική, του αριθμού των συναντήσεων που πρέπει να οργανωθούν στη χώρα υποδοχής.

Εμείς αποφασίσαμε ότι όλες αυτές οι συναντήσεις, με πολύ ελάχιστες εξαιρέσεις που δικαιολογούνται από ειδικούς λόγους, θα γίνουν στην Αθήνα. Όλες στο ίδιο μέρος, στο Ζάππειο, το οποίο, νομίζω, και οι ξένοι προσκεκλημένοι μας γνωρίζουν.

Αυτό για λόγους οικονομίας, για λόγους οικονομίας στις μετακινήσεις, σε θέματα ασφάλειας. Όσον αφορά την ενίσχυση της Μόνιμης Ελληνικής Αντιπροσωπείας, που θα επωμιστεί το μεγάλο βάρος της εκπροσώπησης σε όλες τις συναντήσεις, που είναι και οι περισσότερες που γίνονται στις Βρυξέλλες, εκεί ενδεικτικά αναφέρω ότι έχει αυξηθεί ο αριθμός των υπαλλήλων της Μόνιμης Αντιπροσωπείας από γύρω στους 110 που ήταν πριν, σε 150.

Συγκριτικά αναφέρω ότι άλλες Προεδρίες είχανε αυξήσει πολύ πιο πολύ τον αριθμό των υπηρετούντων στις Μόνιμες Αντιπροσωπείες τους. Η Πολωνία νομίζω είχε αυξήσει τον αριθμό των υπηρετούντων σε 300, η Κύπρος σε 260, η Δανία σε 220. Άρα και εκεί προσπαθούμε με πολύ περιορισμένους πόρους και ανθρώπινους και οικονομικούς, να αντεπεξέλθουμε στις υποχρεώσεις μας.

Συνολικά ο προϋπολογισμός της Προεδρίας έχει προϋπολογιστεί για τα έτη 2013 – 2014 σε 50 εκατομμύρια ευρώ. Ο αριθμός αυτός είναι πολύ πιο κάτω από τον προϋπολογισμό όλων των τελευταίων Προεδριών, τουλάχιστον από τότε που μπήκε σε εφαρμογή η συνθήκη της Λισσαβόνας. Ενδεικτικά αναφέρω ότι η Κυπριακή Προεδρία είχε προϋπολογισμό άνω των 60 εκατομμυρίων. Η Δανία νομίζω το ίδιο. Η Πολωνία είχε 70 εκατομμύρια. Ελπίζουμε και έχουμε ισχυρές ενδείξεις ότι δεν θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε και το συνολικό ποσό των 50 εκατομμυρίων.

Όσον αφορά την οργάνωση της Προεδρίας, τη βασική ευθύνη έχει το Υπουργείο Εξωτερικών. Έχει δια νόμου ιδρυθεί ένα Γραφείο Προεδρίας, το οποίο απασχολεί μόνο 19 άτομα, ενώ, σε σύγκριση, άλλες Προεδρίες είχαν πολύ μεγαλύτερες ομάδες. Και από αυτά τα 19 άτομα, η μεγάλη πλειοψηφία είναι υπάλληλοι του Υπουργείου Εξωτερικών, μερικοί από άλλες δημόσιες υπηρεσίες και θα προσλάβουμε, είμαστε στη διαδικασία, στη τελική φάση, να προσλάβουμε, για ορισμένες συγκεκριμένες ειδικότητες, 9 άτομα από την αγορά.

Μόνο 9 άτομα καινούρια θα μπουν στο σύστημα οργάνωσης της Προεδρίας και μόνο για το διάστημα μέχρι να τελειώσει η Προεδρεία. Δηλαδή δεν θα είναι κάποιος διορισμός, ο οποίος θα επεκταθεί. Αν γνωρίζατε και την αμοιβή αυτών των ατόμων, θα καταλαβαίνατε ότι όταν λέμε λιτότητα, την εννοούμε. Το ίδιο ισχύει, βεβαίως, και για την ενίσχυση της Μόνιμης Ελληνικής Αντιπροσωπείας. Όσοι πάνε εκεί για να ενισχύσουν τη Μόνιμη Αντιπροσωπεία λόγω Προεδρίας, και αυτοί θα πληρωθούνε από τα 50 εκατομμύρια, τα οποία ανέφερα στην αρχή και θα επανέλθουν αμέσως μόλις λήξει η Προεδρία.

Έχουμε κάνει χρήση χορηγιών και αυτά θα ανακοινωθούν πιο αναλυτικά σε κάποια άλλη ευκαιρία. Αλλά απλώς αναφέρω ότι παραδείγματος χάρη, τα οχήματα τα οποία χρειάζονται για τη διακίνηση των ατόμων που θα έρθουν στη χώρα μας, για τις 120 συναντήσεις - υπολογίζουμε γύρω στις 14.000 αφίξεις και γύρω στις 18.000 διανυκτερεύσεις στη διάρκεια του εξαμήνου - θα διατεθούν για αυτό το σκοπό από χορηγία. Όπως, επίσης, και πολλές άλλες εκδηλώσεις πολιτιστικές και άλλες θα χρηματοδοτηθούν από χορηγούς.

Για το Γραφείο Προεδρίας, το οποίο κάνει μία εξαιρετική δουλειά όλους αυτούς τους τελευταίους μήνες, με ελάχιστο ανθρώπινο δυναμικό, είχε εξ’ αρχής προβλεφθεί ότι θα πρέπει - διότι είναι ίσως η πιο σημαντική αποστολή του Υπουργείου Εξωτερικών, τους επόμενους μήνες - να γίνει ο διορισμός ενός ανώτερου στελέχους του Υπουργείου Εξωτερικών, ο οποίος θα γίνει τις επόμενες μέρες.

Και θέλω εδώ να ευχαριστήσω τον κ. Ανδρουλάκη, ο οποίος θα συνεχίσει να μας βοηθάει σε αυτό το έργο όπως έχει κάνει μέχρι τώρα πολύ αποτελεσματικά, να τον ευχαριστήσω και από εδώ για όλες τις προσπάθειες που έκανε αυτός και όλη του η ομάδα. Πραγματικά, για να σας δώσω να καταλάβετε, να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, η Κυπριακή Προεδρία είχε 70 άτομα για τον ίδιο σκοπό.

Τελειώνοντας, δυο λόγια για ένα θέμα που έχει απασχολήσει τα μέσα ενημέρωσης τελευταία. Δεν θέλω να στεναχωρήσω τους Πρέσβεις των χωρών που μας κάνουν την τιμή να παρίστανται εδώ, ίσως αυτό που θα τους πω δεν θα τους ευχαριστήσει πολύ. Όπως ξέρουμε, όλοι όσοι ασχολούμαστε με τα ευρωπαϊκά χρόνια, υπάρχει η παράδοση εδώ και τουλάχιστον 20 χρόνια κάθε προεδρία να προσφέρει στους προσκεκλημένους γραβάτες. Ο αριθμός των γραβατών που πρέπει να ετοιμαστούν ανταποκρίνεται στους αριθμούς που σας είπα πριν, δηλαδή πρέπει να είναι γύρω στις 20.000-30.000 γιατί τόσος είναι ο αριθμός όσων συμμετέχουν και στην Ελλάδα και στις Βρυξέλες στα διάφορα όργανα.

Είθισται, λοιπόν, εδώ και 20 χρόνια. Και όταν ξεκινήσαμε το σχεδιασμό και ζητήσαμε και από τα ευρωπαϊκά όργανα την τεχνική τους βοήθεια - για να κάνουμε τον αναλυτικό κατάλογο των υποχρεώσεών μας - βεβαίως οι γραβάτες και τα φουλάρια για τις γυναίκες συγκαταλέγονταν στις υποχρεώσεις μας. Σωστά το Υπουργείο και οι υπηρεσίες ξεκίνησαν όλη την προετοιμασία για να γίνουν οι παραγγελίες αυτών των γραβατών. Λόγω της ειδικής δημοσιονομικής κατάστασης που βρισκόμαστε - και όχι μόνο στην Ελλάδα - και του συμβολισμού που θέλουμε να δώσουμε όσον αφορά το λιτό χαρακτήρα της προεδρίας τελικά ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και Υπουργός Εξωτερικών πήρε την απόφαση να διακόψουμε αυτή την παράδοση. Για την ιστορία, θέλω να αναφέρω ότι οι υπηρεσίες του Υπουργείου είχαν την πρόθεση να γίνει η κατασκευή 12.000 γραβατών και όχι 25.000, όπως γίνονταν παλιά. Και το συνολικό κόστος θα ήταν λογικό. Αλλά πήραμε την απόφαση αυτή και για λόγους συμβολισμού. Νομίζω ότι όλοι αντιλαμβάνονται τους λόγους για τους οποίους πρέπει να δοθεί και αυτός ο ισχυρός συμβολισμός. Δεν έχω αυτή τη στιγμή να προσθέσω τίποτε όσον αφορά τα οργανωτικά. Ακόμα μια φορά ευχαριστώ για την παρουσία σας.

Κ. Κούτρας: Με δεδομένο ότι ο χρόνος είναι πολύ περιορισμένος αν υπάρχουν κάποιες ερωτήσεις που θέλετε να θέσετε είτε στον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, είτε στον Υφυπουργό τον κ. Κούρκουλα, πολύ ευχαρίστως.

Λ. Μπεθάνη: Ακούσαμε από τον Αντιπρόεδρο ότι αναφέρθηκε στο θέμα του ευρωσκεπτικισμού που αναπτύσσεται σε καιρό κρίσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Θα ήθελα αν μπορούσατε, αν είμαστε έτοιμοι σαν προεδρία να δώσουμε ένα στίγμα, ένα περίγραμμα ποιες θα είναι αυτές οι πρωτοβουλίες που θα αναλάβουμε ως προεδρία σε αυτή την κατεύθυνση, καθώς υπάρχει αυτή η διαφαινόμενη άνοδος της ακροδεξιάς στην Ευρώπη και του ευρωσκεπτικισμού. Ευχαριστώ.

Ευ. Βενιζέλος: Το πρόβλημα του ρατσισμού, της ξενοφοβίας, του διχαστικού λόγου, της ακροδεξιάς που δεν σέβεται τον ευρωπαϊκό πολιτικό και νομικό πολιτισμό είναι πάρα πολύ παλιό δυστυχώς. Θέλω να μνημονεύσω εδώ - το θεωρώ αυτό και ως μια προσωπική μου επιστημονική και ηθική υποχρέωση - την πρώτη έκθεση που υπέβαλε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για το ρατσισμό και την ξενοφοβία ο καθηγητής Δημήτρης Ευρυγένης, τότε μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και δικαστής του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου το 1984. Αυτό είναι ίσως το πρώτο ιστορικά σημαντικό κείμενο αναφοράς στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα για την αντιμετώπιση του φαινομένου του ρατσισμού και της ξενοφοβίας.

Δυστυχώς, στην Ελλάδα εμφανίζεται ένα πολιτικό κόμμα που λειτουργεί ως κέλυφος εγκληματικής οργάνωσης, σύμφωνα με τις διώξεις που έχει ασκήσει η εισαγγελία, το οποίο είναι απροκάλυπτα ναζιστικό, δηλαδή κινείται έξω από το πλαίσιο του συνταγματικού φάσματος.

Δεν υπάρχουν, όμως, μόνον τέτοιες μορφές ευρωσκεπτικισμού τώρα. Τώρα υπάρχει μια αμφισβήτηση της δυνατότητας της Ευρώπης να διαχειριστεί την κρίση και να δώσει προοπτική, η οποία ξεκινά από πολλές αφετηρίες. Ξεκινάει από αφετηρίες ριζοσπαστικές, λαϊκιστικές, αφετηρίες, οι οποίες είναι εθνικιστικές. Υπάρχουν φαινόμενα όχι απλά και μόνο παραδοσιακού εθνικισμού αλλά και οικονομικού εθνικισμού.

Υπάρχει ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα πολιτικών συμπεριφορών και πολιτικών αξιών στην Ευρώπη. Η προεδρία μπορεί να θέσει το θέμα αυτό για συζήτηση στο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων. Μπορεί να οργανώσει - και θα οργανώσει - φόρα συζήτησης θεσμικής, επιστημονικής και πολιτικής, τους μήνες πριν από τις εκλογές, για την ανάδειξη του νέου Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Μπορεί να συνεργαστεί και θα συνεργαστεί με θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να αναδειχθεί το ζήτημα αυτό. Αλλά η μεγάλη ευθύνη ανήκει στους ίδιους τους ευρωπαϊκούς λαούς που αναδεικνύουν τα εθνικά τους κοινοβούλια και τις εθνικές τους κυβερνήσεις.

Γιατί το μεγάλο πρόβλημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης εξακολουθεί να είναι ένα πρόβλημα, το οποίο αντιμετωπίζεται διακυβερνητικά. Άρα έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία οι κυβερνήσεις, άρα τα εθνικά κοινοβούλια, άρα τελικά τα εθνικά εκλογικά σώματα να έρθουν αντιμέτωπα με το πρόβλημα αυτό και να τοποθετηθούν με ευθύτητα και ειλικρίνεια επί της ουσίας.

Γιατί μερικά πράγματα που τα θεωρούσαμε αυτονόητα δεν είναι πλέον αυτονόητα. Αυτονόητη ήταν η πρόοδος, η ευημερία, η γραμμική εξέλιξη από το καλό στο καλύτερο. Κανείς δεν φαντάστηκε ότι μπορεί να μειωθούν τα εισοδήματα, να μειωθούν οι συντάξεις, να τεθούν σε αμφισβητήσεις οι κατακτήσεις του κοινωνικού κράτους.

Το ίδιο τώρα κανείς δεν φαντάζεται ότι υπάρχει πρόβλημα δημοκρατίας ή κοινοβουλευτισμού ή κράτους δικαίου στην Ευρώπη. Μπορεί, όμως, ξαφνικά μια μέρα απροσδόκητα να ξυπνήσουμε και να υπάρχει κάπου ένα θέμα.

Άρα πρέπει να πούμε ότι τίποτα δεν είναι αυτονόητο, τίποτα δεν είναι δεδομένο, όλα πρέπει να τα επιβεβαιώνουμε και να τα κατακτούμε συνεχώς. Για αυτό και το μότο της Προεδρίας είναι «η Ευρώπη, η κοινή μας αναζήτηση». Η αναζήτηση γίνεται και μια επανακατάκτηση των μεγάλων ευρωπαϊκών αξιών κάθε μέρα.

Ευ. Βενιζέλος: Σας ευχαριστώ πολύ. Και τους συναδέλφους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και τους κυρίους και τις κυρίες Πρέσβεις και τους Γενικούς Γραμματείς, τον Γενικό Γραμματέα της Προεδρίας της Δημοκρατίας, τον εκπρόσωπο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την παρουσία σας εδώ. Σας ευχαριστούμε πολύ.