Πέμπτη, 9 Μαΐου 2013

Ομιλία Προέδρου του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελου Βενιζέλου στη συνεδρίαση του Πολιτικού Συμβουλίου

 Κατ’ αρχάς χαίρομαι που σας βλέπω κι εύχομαι χρόνια πολλά, η ανάσταση του Χριστού να λειτουργήσει ως προοίμιο για την ανάσταση της χώρας, το κλειδί για την οποία -όπως είπα στο μήνυμά μου- το κρατάμε στα χέρια μας εμείς οι ίδιοι οι Έλληνες και είναι μια ευκαιρία την εβδομάδα αυτή τη διακαινήσιμο να θέσουμε τις βάσεις για τη δράση μας στις επόμενες εβδομάδες. Θα λείψω, όπως ξέρετε, ένα δεκαήμερο στις Ηνωμένες Πολιτείες και στη Γερμανία, άρα πρέπει να έχουμε λύσει όλα τα προβλήματα που αφορούν τις επόμενες δύο εβδομάδες αλλά και τις εβδομάδες που ακολουθούν εν όψει και των εσωκομματικών διαδικασιών για την ανάδειξη των Δημοτικών και Νομαρχιακών μας Επιτροπών.

Α. Η επέτειος της Διακήρυξης Σουμάν – Ημέρα της Ευρώπης

Θα μου επιτρέψετε όμως να ξεκινήσω σήμερα από μία μεγάλη επέτειο που γιορτάζει όλη η Ευρώπη. Σήμερα 9 Μαΐου γιορτάζουμε την Ημέρα της Ευρώπης, δηλαδή την επέτειο της Διακήρυξης Ρομπέρ Σουμάν, όταν στις 9 Μαΐου του 1950 ο τότε Γάλλος Υπουργός Εξωτερικών Ρομπέρ Σουμάν πέντε μόλις χρόνια μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, με την ιστορική Διακήρυξή του για τη γαλλογερμανική συνεργασία και την ευρωπαϊκή ενοποίηση, έθεσε τις βάσεις του ευρωπαϊκού οικοδομήματος, κάνοντας το πρώτο βήμα για τη συγκρότηση της ευρωπαϊκής κοινότητας άνθρακα και χάλυβα, που ήταν το πεδίο των μεγάλων παγκοσμίων πολέμων και της διαρκούς σύγκρουσης ανάμεσα στις δύο μεγάλες γερμανικές χώρες.

 

Σήμερα, 9 Μαΐου, οι Ευρωπαίοι Σοσιαλιστές και πιο συγκεκριμένα η Κοινοβουλευτική Ομάδα των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών και Δημοκρατών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, δίνει στη δημοσιότητα ένα κείμενο με ιδέες και προτάσεις για το προοδευτικό μέλλον της Ευρώπης, εν όψει και των ευρωπαϊκών εκλογών που θα έχουμε σε ένα χρόνο.

Σήμερα, όλοι οι Ηγέτες των σοσιαλιστικών κομμάτων που μετέχουν στο Ευρωπαϊκό Σοσιαλιστικό Κόμμα και στην Κοινοβουλευτική Ομάδα των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών και δημοκρατών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, κάνουμε στις χώρες μας αντίστοιχες δηλώσεις και διακηρύξεις, αναδεικνύοντας αυτή την αντίληψή μας, την προοδευτική αντίληψή μας για την Ευρώπη, μια Ευρώπη που κυριαρχείται από συντηρητικές αντιλήψεις και από οικονομικούς εθνικισμούς, αλλά είναι το γήπεδο μέσα στο οποίο έχουμε την υποχρέωση να εργαστούμε για να ανατρέψουμε τους συσχετισμούς αυτούς.

Σήμερα λοιπόν, 9 Μαΐου, η Ευρώπη γιορτάζει την επέτειο της Διακήρυξης Σουμάν, που έθεσε πριν 63 χρόνια τις πολιτικές βάσεις της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, με πρώτο βήμα τη συγκρότηση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας Άνθρακα και Χάλυβα.

Αυτή την ημέρα σε όλες τις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι Ευρωπαίοι Σοσιαλιστές και Δημοκράτες θέτουμε στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης την επιτακτική ανάγκη η Ευρώπη να βρει ξανά την κοινωνική και πολιτική της ισορροπία, σε σχέση με τη νομισματική και χρηματοοικονομική της διάσταση.

  • Η κατάργηση της τρόικας

Η κατάργηση της τρόικας, ώστε να λειτουργήσει ξανά το θεσμικό σύστημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι η πιο κρίσιμη πρόταση των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών και Δημοκρατών, για τις χώρες που είναι εντεταγμένες σε προγράμματα προσαρμογής, όπως η Ελλάδα.
Αντί για τη σημερινή τρόικα, οι Ευρωπαίοι Σοσιαλιστές και Δημοκράτες προτείνουμε τη συνεργασία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που πρέπει να αποκατασταθεί στον θεσμικό της ρόλο, όχι μόνο με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, αλλά και με τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας.
Εξίσου σημαντική είναι η πρόταση να αποκτήσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τις αρμοδιότητες που του αναλογούν ως προς τον ευρωπαϊκό μηχανισμό σταθερότητας, τον ESM, τον διάδοχο του EFSF.

  • Ισχυρός κοινωνικός πυλώνας

Η πρόταση των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών και Δημοκρατών για το μέλλον της Ευρώπης βασίζεται στην ανάγκη να οργανωθεί ξανά ένας ισχυρός κοινωνικός πυλώνας, με ουσιαστικό σεβασμό των κοινωνικών δικαιωμάτων, χωρίς ανισότητες μεταξύ των κρατών-μελών ως προς το επίπεδο κοινωνικής προστασίας, με την απασχόληση και τη σύγκλιση των πραγματικών οικονομιών να είναι συστατικά στοιχεία του ευρωπαϊκού μοντέλου ανάπτυξης.

  • Τραπεζική Ένωση

Στη δική μας πρόταση για το μέλλον της Ευρώπης η Τραπεζική Ένωση μπορεί να λειτουργήσει μόνον μαζί με έναν ενιαίο ευρωπαϊκό μηχανισμό εγγύησης των καταθέσεων και ένα ενιαίο Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανασυγκρότησης των Τραπεζών, ώστε να μην σηκώνουν το βάρος αυτό οι χώρες μέσω του δημοσίου χρέους και των φορολογουμένων τους.

  • Ενιαία διαχείριση του δημοσίου χρέους

Το καταλυτικό όμως σημείο για την οριστική υπέρβαση της δημοσιονομικής και χρηματοοικονομικής κρίσης της Ευρωζώνης, είναι η εγκαθίδρυση μηχανισμών ενιαίας διαχείρισης του δημοσίου χρέους, μέσω ειδικού ταμείου, μέσω ευρωπαϊκών εντόκων γραμματίων και τελικά ευρωομολόγων που θα μεταβάλλουν τη σημερινή αδιέξοδη και άνιση σχέση μεταξύ δημοσιονομικά καλών και δημοσιονομικά κακών χωρών, προς όφελος όλων.

  • Αλλαγές των ευρωπαϊκών συσχετισμών

Οι σημερινοί συντηρητικοί διακρατικοί πολιτικοί συσχετισμοί στην Ευρωζώνη και την Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει και μπορεί να αλλάξουν. Αυτό προτείνουν οι Ευρωπαίοι Σοσιαλιστές και Δημοκράτες, αυτό προτείνει εξ ονόματός τους το ΠΑΣΟΚ στην Ελλάδα.
Η Ευρώπη μπορεί να βρει ξανά τον ιστορικό της ρυθμό, μέσα από μια πραγματική και ισορροπημένη διαδικασία ενοποίησης, πολιτική, κοινωνική, οικονομική. Μέσα από μια διορατική ευρωπαϊκή αλληλεγγύη, που αποβαίνει προς όφελος όλων των ευρωπαϊκών λαών, χωρίς μυωπικούς και στείρους οικονομικούς εθνικισμούς, χωρίς συγκυριακές αποσπασματικές νευρικές και αντιφατικές κινήσεις.


Β. Οι επισκέψεις σε Ουάσιγκτον και Λειψία

Επίσης, είναι ευκαιρία σήμερα να σας ενημερώσω πως στην Ουάσινγκτον στο πλαίσιο μιας ιδιωτικής επίσκεψης θα έχω την ευκαιρία να μιλήσω σε ένα σεμινάριο που οργανώνει το Woodrow Wilson Center, ένας από τους πολύ έγκυρους ερευνητικούς θεσμούς της αμερικανικής πρωτεύουσας, με θέμα «την κρίση στην Ευρώπη και την προοπτική και τις υποχρεώσεις του ευρωπαϊκού πολιτικού νότου».

Στη συνέχεια θα πάω στη Λειψία, όπου στις 22 και 23 του μηνός το SPD το Γερμανικό Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα γιορτάζει τα 150 χρόνια από την ίδρυσή του. Μια πολύ σημαντική στιγμή για την ιστορία της γερμανικής αλλά και της ευρωπαϊκής σοσιαλδημοκρατίας, εν όψει των γερμανικών εκλογών του Σεπτεμβρίου, αλλά και εν όψει των ευρωπαϊκών εκλογών του Μαΐου του 2014.


Γ. Το δίκτυο της Progressive Alliance

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Λειψίας θα υπογραφεί και επισήμως η Διακήρυξη ενός νέου δικτύου που έχει συγκροτηθεί και λειτουργεί από το Δεκέμβριο του 2012, όταν στις 15 Δεκεμβρίου στη συνάντησή μας στη Ρώμη οι επικεφαλείς των ευρωπαϊκών σοσιαλιστικών κομμάτων και επικεφαλείς άλλων κομμάτων και κινήσεων από άλλες ηπείρους, περιλαμβανομένων και των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, αποφασίσαμε να ιδρύσουμε την Προοδευτική Συμμαχία, την Progressive Alliance.

Αυτό όχι ως υποκατάστατο κάποιου άλλου διεθνούς θεσμού, αλλά ως ένα νέο φόρουμ, προκειμένου να συνεργαστούν τα σοσιαλιστικά σοσιαλδημοκρατικά και εργατικά κόμματα, με οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, με διεθνείς οργανισμούς, με προσωπικότητες, αλλά και με κινήσεις και κόμματα που δεν αυτοχαρακτηρίζονται ως σοσιαλιστικά, γιατί σε ορισμένες χώρες, όπως για παράδειγμα στις Ηνωμένες Πολιτείες, αυτό δε σημαίνει τίποτα σε σχέση με τη διάκριση μεταξύ συντηρητικής και προοπτικής αντίληψης για την πολιτική.

Το ΠΑΣΟΚ είναι ούτως ή άλλως από το Δεκέμβριο του 2012 ιδρυτικό μέλος της Progressive Alliance, γιατί απόφασή μας είναι και υποχρέωσή μας είναι, στο όνομα της παράταξης και της χώρας, να μετέχουμε στο κεντρικό ρεύμα όλων των ευρωπαϊκών και διεθνών εξελίξεων. Και φυσικά δε θα μπορούσαμε και δε θα έπρεπε να λείπουμε από μία πρωτοβουλία όλων των ευρωπαϊκών σοσιαλιστικών κομμάτων που είναι μέλη του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού Κόμματος και της Ομάδας των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών και Δημοκρατών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Είχα την ευκαιρία μιλώντας στη Ρώμη στις 15 Δεκεμβρίου, στη δημόσια εναρκτήρια εκδήλωση για την Προοδευτική Συμμαχία, να αναφερθώ στα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα μέσα στην Ευρώπη της κρίσης και στα καθήκοντα των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών. Αυτά θα τα ξαναπούμε τώρα στη Λειψία, αλλά σε πολύ μεγάλο βαθμό θα έχω την ευκαιρία να τα συζητήσω και στην εισήγηση που θα κάνω στο Woodrow Wilson Center στην Ουάσινγκτον.


Δ. Η πρόταση για την ευρύτερη Κεντροαριστερά

Ίσως διαβάσατε το άρθρο που ανάρτησα χθες στην ιστοσελίδα μου για το πλαστό δίπολο της κρίσης, μεταξύ δήθεν μνημονιακών και δήθεν αντιμνημονιακών δυνάμεων. Παρατήρησα πως η προσοχή έχει εστιαστεί σε ένα σημείο, σε μία και μόνη αναφορά από αυτές που περιλαμβάνονται στην ανάλυσή μου: στην πρότασή μας για κοινή κάθοδο με ένα ενιαίο ψηφοδέλτιο των δυνάμεων της ευρύτερης Κεντροαριστεράς στις επόμενες ευρωπαϊκές εκλογές του Μαΐου του 2014.

Δεν ήταν αυτό και δεν είναι αυτό το κεντρικό μήνυμα του κειμένου. Το κεντρικό μήνυμα είναι πως ποτέ δεν ήταν δικαιολογημένη και έντιμη απέναντι στον ελληνικό λαό η δήθεν μετωπική σύγκρουση μεταξύ μνημονιακών και αντιμνημονιακών δυνάμεων. Και εν πάση περιπτώσει, αν αυτό είχε ένα νόημα πριν από δύο ή τρία χρόνια, σίγουρα δεν έχει κανένα νόημα τώρα και δε θα έχει απολύτως κανένα νόημα σε λίγο καιρό, γιατί όλοι θα έχουν αντιληφθεί αυτό που είναι η απλή πραγματικότητα, πως λύση μέσα στο ευρώ αλλά εκτός μνημονίου δεν υπάρχει.

Ελπίζω να θυμόμαστε όλοι την πολύ νωπή και πολύ σκληρή κυπριακή εμπειρία κι είναι σημαντικό ότι ένα μεγάλο κυπριακό κόμμα, ένα κόμμα που ασκούσε την εξουσία μέχρι πριν από λίγους μήνες, το ΑΚΕΛ, τάχθηκε καθαρά υπέρ της εξόδου της χώρας από το ευρώ, με αυτήν την καθαρή και έντιμη σκέψη, πως αν είσαι μέσα στην Ευρώπη και μέσα στο ευρώ είσαι υποχρεωμένος να ακολουθήσεις τους συσχετισμούς και τους κανόνες, αλλιώς πρέπει να βγεις έξω και να αναζητήσεις μια εναλλακτική λύση.

Αυτό το λένε με καθαρό και ευθύ τρόπο κάποιες πολιτικές δυνάμεις στην Ελλάδα, όπως είναι για παράδειγμα το Κομμουνιστικό Κόμμα, αλλά η επαμφοτερίζουσα και αντιφατική στάση δε σημαίνει τίποτα. Το να λες ότι "είμαι μια αντιμνημονιακή δύναμη εντός Ευρώπης" στην πραγματικότητα βοηθάει να συγκαλυφθεί η πραγματικότητα και η πραγματικότητα ποια είναι; Η πραγματικότητα είναι ότι αντιμνημονιακό μέτωπο δεν υπάρχει.

Το Κομμουνιστικό Κόμμα δε θέλει να έχει καμιά συνάφεια με τις άλλες αυτοχαρακτηριζόμενες ως αντιμνημονιακές δυνάμεις.

Η Χρυσή Αυγή ψαρεύει στα θολά νερά του δήθεν αντιμνημονιακού μετώπου, κάποιοι την αντιμετωπίζουν ως εξ αντικειμένου εταίρο και αυτή η νόθα κατάσταση στην πραγματικότητα παρεμποδίζει τη συγκρότηση και τη λειτουργία του συνταγματικού τόξου, που έχει ως κοινό παρονομαστή την ανάγκη προάσπισης της δημοκρατικής νομιμότητας εναντίον του ναζισμού, εναντίον της ρατσιστικής και ξενοφοβικής βίας, εναντίον κάθε μορφής πολιτικής και κοινωνικής βίας.

Τι απομένει; Απομένει ένα ψευδεπίγραφο κέλυφος, που επιτρέπει στον ΣΥΡΙΖΑ να ξεπερνά τεχνητά τη βαθιά αντίφαση που διαπερνά αυτό το χώρο, την αντίφαση ανάμεσα σε κάποιες πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις που θέλουν την Ελλάδα μέσα στην Ευρώπη και μέσα στο ευρώ και τις δυνάμεις εκείνες που συστεγάζονται και που μιλούν καθαρά για την προοπτική και την ανάγκη εξόδου από την Ευρώπη και το ευρώ.

Αυτή η θεμελιώδης αντίφαση, που είναι αξεπέραστη, για πόσο καιρό μπορεί να συγκαλύπτεται; Ή για πόσο καιρό μπορεί να ακούμε στα σοβαρά ότι η πρόταση για το μέλλον της χώρας περνάει μέσα από τη συνεργασία του ΣΥΡΙΖΑ και των Ανεξαρτήτων Ελλήνων;

Με ποια ιδεολογική, πολιτική, αξιακή, αισθητική συνάφεια και ποιος μπορεί να εμπιστευθεί το μέλλον του σε ένα τέτοιο σχήμα, ακόμη κι αν έβγαιναν οι αριθμοί; Οι οποίοι αριθμοί προφανώς δεν βγαίνουν, οι χώρες δεν κυβερνούνται, οι κοινωνίες δεν μπορούν να ελπίζουν και να προσδοκούν χωρίς σχήματα τα οποία έχουν καθαρότητα, υπόσταση, προοπτική και εύρος.

Άρα λοιπόν όλο αυτό το κλίμα το παραπλανητικό, μπορεί να είχε νόημα όταν πολλοί άλλοι εμφανίστηκαν ως δήθεν αντιμνημονιακοί στην πρώτη φάση της προσπάθειας, όταν το ΠΑΣΟΚ σήκωνε το σταυρό του μαρτυρίου μόνο του.

Από τον Ιούνιο του 2011 που μπήκαμε στη δεύτερη φάση κι αν όχι από τον Ιούνιο του 2011 από τον σχηματισμό της πρώτης Κυβέρνησης συνεργασίας υπό το Λουκά Παπαδήμο το Νοέμβριο του 2011 και μετά, ποιος μπορεί να μιλά πραγματικά για μία διάκριση μνημονιακών και αντιμνημονιακών δυνάμεων, αν και τότε στην κρίσιμη ψηφοφορία του Φεβρουαρίου του 2012 για το αν η χώρα θα μείνει στην Ευρώπη ή όχι, γεννήθηκαν μορφώματα πολιτικά, σχήματα τα οποία αυτή τη στιγμή κινούνται, όπως σας είπα και προηγουμένως, στο θολό χώρο του δήθεν αντιμνημονιακού μετώπου.

Τώρα όμως έχουν μεσολαβήσει οι εκλογές του Μαΐου και του Ιουνίου του 2012, τώρα έχει αποφανθεί ο ελληνικός λαός απαντώντας σε πολύ συγκεκριμένα ερωτήματα, με πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Τώρα η Νέα Δημοκρατία διατηρεί μια καθαρή, υπεύθυνη ευρωπαϊκή στάση συντηρητικής αντίληψης. Τώρα η ΔΗΜΑΡ έχει αποδεχθεί τη στρατηγική μας. Τώρα το ΠΑΣΟΚ είναι αυτό που βλέπει να συσπειρώνονται άλλες δυνάμεις γύρω από τις στρατηγικές μας επιλογές.

Άρα λοιπόν, αυτό είναι το μεγάλο θέμα της περιόδου που ακολουθεί: Όταν το στοίχημά μας είναι να ξεπεράσουμε οριστικά το μνημόνιο στο όνομα ενός εθνικού σχεδίου ανασυγκρότησης, μπορούν κάποιοι να καθηλώνουν τη χώρα σε μία διάκριση νόθα και πλαστή με βάση το μνημόνιο που θέλουμε οριστικά να ξεπεράσουμε;

Κι εδώ τοποθετείται η πρότασή μας για την ευρύτερη δυνατή Κεντροαριστερά. Κάποιοι θεωρούν ότι αυτό είναι μια επίμονη πρόταση, σχεδόν μια παρενόχληση πολιτική, σε σχέση με τη ΔΗΜΑΡ. Μα η πρόταση απευθύνεται στην κοινωνική βάση, στους πολίτες, δεν μας ενδιαφέρει μια συζήτηση μεταξύ κομματικών οντοτήτων, που μπορεί να έχουν τη μια ή την άλλη αντίληψη για το ρόλο τους και το μέλλον τους. Μας ενδιαφέρει μια προσέγγιση που υπερβαίνει τις αγκυλώσεις, μια προσέγγιση που μιλάει στην ψυχή και το μυαλό του πολίτη.

Άρα, όσοι νομίζουν ότι χθες απευθυνθήκαμε για μια ακόμη φορά στη ΔΗΜΑΡ και μάλιστα σε ηγετικό επίπεδο, κάνουν πάρα πολύ μεγάλο λάθος. Χθες είπαμε για μια ακόμη φορά με απόλυτη σαφήνεια και ευθύτητα την πρότασή μας, απευθυνόμενοι στην κοινωνία και τον πολίτη.

Το αίτημα της μεγάλης Κεντροαριστεράς είναι αίτημα της κοινωνίας που θέλει να εκφραστεί. Και είναι κρίμα η Κεντροαριστερά, ο μεγάλος προοδευτικός δημοκρατικός χώρος, που έχει τη σχετική πλειοψηφία, να υποτάσσεται σε συντηρητικές αντιλήψεις ή ψευτοριζοσπαστικές ανεύθυνες αντιλήψεις, γιατί δεν μπορεί να συγκροτηθεί ο ίδιος.

Και θα ήταν ακόμη πιο αστείο να σκεφτεί κανείς ότι απευθύνουμε πρόσκληση συνεργασίας σε ένα τμήμα του ΣΥΡΙΖΑ. Εμείς λέμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να διατηρήσει επί μακρόν αυτή την αξεπέραστη εσωτερική του αντίφαση μεταξύ ευρωπαϊκών και αντιευρωπαϊκών δυνάμεων, που κρύβεται πίσω από το πρόσχημα της αντιμνημονιακής στάσης.

Άρα λοιπόν, έχει πολύ μεγάλη σημασία να ανοίξουμε αυτή τη συζήτηση, εφαρμόζοντας πιστά τις στρατηγικές αποφάσεις του συνεδρίου μας, σε σχέση με την Κυβέρνηση, σε σχέση με την προοπτική της χώρας και σε σχέση βεβαίως με τη συσπείρωση των προοδευτικών δυνάμεων στη βάση. Αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία να τοποθετηθεί στην προοπτική των ευρωπαϊκών εκλογών και των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών του επομένου Μαΐου.


Ε. Οι κομματικές διαδικασίες

Στο μεταξύ τις επόμενες εβδομάδες, όπως θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε στη συνέχεια, το ΠΑΣΟΚ εκλέγει τις δημοτικές νομαρχιακές και περιφερειακές του οργανώσεις και εφαρμόζει πλήρως το καταστατικό του σε σχέση με τη σύγκλιση της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής και τη συγκρότηση Νομαρχιακών Συνελεύσεων σε όλη την Ελλάδα. Με μία συγκροτημένη κοινωνική και αναπτυξιακή θεματολογία, όχι με μία κλειστή κομματική συζήτηση, αλλά μια ανοιχτή συζήτηση με την κοινωνία σε κάθε πόλη, σε κάθε νομό, σε κάθε περιφέρεια.

Και φυσικά θα έχουμε την ευκαιρία στη συνεδρίασή μας αργότερα να μιλήσουμε για τη συγκρότηση των τομέων δράσης και πολιτικής του ΠΑΣΟΚ, που πρέπει οπωσδήποτε να αρχίσουν να λειτουργούν την επόμενη εβδομάδα. Το μεγάλο μας θέμα βεβαίως είναι οι πρωτοβουλίες σε σχέση με την κυβερνητική πολιτική και σε σχέση με τα θέματα που θα έρθουν προς συζήτηση στη Βουλή τις επόμενες μέρες.


ΣΤ. Πρωτοβουλίες του ΠΑΣΟΚ σε σχέση με το κυβερνητικό έργο

  1. Θυμίζω πολύ βιαστικά πως το ΠΑΣΟΚ έχει καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση νόμου κατά της ρατσιστικής βίας. Θεωρούμε ανεπίτρεπτη την καθυστέρηση στην ψήφιση σχετικού νομοθετικού πλαισίου, θεωρούμε ότι η πρότασή μας είναι ολοκληρωμένη και ο Υπουργός Δικαιοσύνης διαβεβαίωσε χθες τον Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής μας Ομάδας το Γιάννη Μανιάτη που επικοινώνησε μαζί του σύμφωνα με τις οδηγίες μου, πως στο σχέδιο νόμου που θα καταθέσει τις επόμενες μέρες η Κυβέρνηση η πρόταση νόμου του ΠΑΣΟΚ θα περιλαμβάνεται και θα είναι ο κορμός της νομοθετικής ρύθμισης. Για μας αυτό είναι μία κόκκινη γραμμή.
  2. Πρώτη προτεραιότητά μας στα θέματα κοινωνικής πολιτικής και κοινωνικής συνοχής, είναι όλα όσα σχετίζονται με τα προγράμματα ανεργίας. Είχα την ευκαιρία να συζητήσω σήμερα με τον πρώην Διοικητή του ΟΑΕΔ τον Ηλία Κικίλια, που με ενημέρωσε λεπτομερώς για την προετοιμασία που υπάρχει στον ΟΑΕΔ. Είναι κρίσιμο αυτό προκειμένου να εφαρμοστεί άμεσα το πρόγραμμα για την προσωρινή απασχόληση, που μπορεί να καλύψει μόλις αναπτυχθούν όλα τα προγράμματα, 200 χιλιάδες ανέργους, με διαφανείς διαδικασίες, μέσω ΑΣΕΠ, χωρίς κανέναν ενδιάμεσο, με την πλήρη συνεργασία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, έτσι ώστε να χτυπήσουμε τον πυρήνα του προβλήματος που είναι η απόλυτη ανεργία. Δηλαδή η βοήθεια σε οικογένειες που δεν έχουν κανένα εργαζόμενο μέλος.
    Εξίσου σημαντικό είναι και το άλλο σκέλος, που αφορά τη στήριξη υφισταμένων θέσεων εργασίας, σε τομείς που δοκιμάζονται. Δεν είναι όλοι οι τομείς της οικονομίας όπως ο τουρισμός, υπάρχουν τομείς που περνάνε μια εξαιρετικά δύσκολη φάση μετά από έξι χρόνια ύφεσης, από τρία χρόνια ανοικτής κρίσης. Χωρίς επίσης να μεσολαβεί ανθρώπινο χέρι με αυτόματο και οριζόντιο τρόπο, υπάρχει δυνατότητα να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις που διατηρούν θέσεις εργασίας μέσα από τη μείωση των εργοδοτικών εισφορών, με ενίσχυση των ταμείων απευθείας από τα κονδύλια που μπορούν να διατεθούν προς το σκοπό αυτό.
  3. Η πρόταση νόμου για το ταμείο αλληλεγγύης των γενεών χαιρόμαστε γιατί έγινε αποδεκτή από την Κυβέρνηση στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων και θέλουμε να καταστεί νόμος του κράτους.
  4. Πάρα πολλές οικογένειες απασχολούνται με το πρόβλημα που έχει προκύψει σε σχέση με τα αυθαίρετα, το νομικό καθεστώς, την ανασφάλεια δικαίου. Είμαστε βέβαιοι πως το Συμβούλιο Επικρατείας αντιλαμβάνεται την ανάγκη η σχετική απόφαση της Ολομέλειας, όποια κι αν είναι αυτή, στο πλαίσιο της δικαστικής ανεξαρτησίας, να δημοσιευθεί το ταχύτερο δυνατό, ώστε να ξέρουν τα πολιτειακά όργανα και η κοινωνία τι έχει πει η δικαιοσύνη. Κι εμείς επεξεργαζόμαστε λύση, σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος, προκειμένου να έχουμε μία έντιμη σχέση με τους πολίτες, ουσιαστική προστασία του περιβάλλοντος και οριστική λύση ενός διαχρονικού προβλήματος που ταλανίζει την οικονομία, που ταλανίζει τις οικογένειες, γιατί χωρίς τη λύση του προβλήματος αυτού δεν πρόκειται να πάρει μπροστά η αγορά κατοικίας και η οικοδομική δραστηριότητα, που όπως κι αν το κάνουμε είναι πάντα πυλώνας της οικονομίας, όποιο μοντέλο ανάπτυξης κι αν ακολουθήσει κανείς.
  5. Οι προτάσεις μας για τον ενιαίο φόρο ακινήτων, για έναν προοδευτικό φόρο αναλογικό, με αφορολόγητο όριο, είναι επίσης στο τραπέζι της διακομματικής συζήτησης που θέλουμε να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατό, γιατί έχουμε υποχρέωση απέναντι στην κοινωνία, απέναντι στην κοινή γνώμη, αυτό που είπαμε πως είναι η τελευταία χρονιά που θα εισπράττεται το ειδικό τέλος μέσω της ΔΕΗ να γίνει πράξη κι άρα χρειαζόμαστε το ταχύτερο την ολοκληρωμένη νομοθετική ρύθμιση με προοπτική το εθνικό φορολογικό σύστημα βεβαίως.
  6. Έδωσα ήδη οδηγίες χθες στον Τομέα Οικονομικών να δούμε με άμεση επίσκεψη στο Γενικό Λογιστήριο του κράτους οριζόντια το ζήτημα της ολοκλήρωσης της καταβολής των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του δημοσίου σε όλο το φάσμα της οικονομίας. Πρόκειται για 9 περίπου δισεκατομμύρια που μπορούν να πέσουν στην αγορά. Δεν αρκεί να γίνεται μία λογιστική εκταμίευση και τα χρήματα να μετακινούνται από το Υπουργείο Οικονομικών σε κάποιον άλλον κρατικό φορέα, όπως είναι για παράδειγμα κάποιοι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή ο ΕΟΠΥΥ, πρέπει να φτάνουν στις επιχειρήσεις, στην αγορά, πρέπει να διευκολύνουμε τη ρευστότητα, πρέπει να διευκολύνουμε την πραγματική οικονομία.
  7. Η παρέμβασή μας για τις συντάξεις του ΤΕΒΕ, για τις συντάξεις του Οργανισμού Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών, έπιασε τόπο τις προηγούμενες εβδομάδες. Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε το θέμα, ώστε να διατηρηθεί αυτό που πετύχαμε με τις παρεμβάσεις του ΠΑΣΟΚ κατά τη διαδικασία προετοιμασίας του τελευταίου νόμου.
  8. Οι οικογένειες που ζουν μαζί με τα παιδιά τους την αγωνία των εισαγωγικών εξετάσεων για τα πανεπιστήμια, δεν μπορούν να διανοηθούν ότι μπορεί αυτή η διαδικασία που είναι και μια οικογενειακή δοκιμασία, να διαταραχθεί από μία απεργία. Η στάση μας σε σχέση με την κυοφορούμενη απεργία των εκπαιδευτικών λειτουργών, κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, είναι απολύτως καθαρή, απολύτως αρνητική. Πρέπει να δείξουν όλοι σεβασμό στις οικογένειες, στα παιδιά, στην εκπαιδευτική διαδικασία, στο γενικό συμφέρον της ελληνικής κοινωνίας.
  9. Η συνάντηση της αντιπροσωπείας του ΠΑΣΟΚ με τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης για τα θέματα που αφορούν τη Δημόσια Διοίκηση, την κινητικότητα, την αξιολόγηση, ήταν πάρα πολύ σημαντική. Οι θέσεις μας είναι γνωστές, πιστεύουμε στην αξιολόγηση υπηρεσιών και προσώπων, πιστεύουμε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων δεν έχει τίποτα να φοβηθεί, είναι άνθρωποι που κάνουν τη δουλειά τους ευόρκως και αποτελεσματικά, αλλά κανείς δεν αμφιβάλλει ότι η οικονομία, η κοινωνία χρειάζεται ένα κράτος, μια Δημόσια Διοίκηση υπηρέτη του Δημοσίου συμφέροντος με σεβασμό στον πολίτη, έτοιμη να συνεισφέρει στις ανάγκες ανάκαμψης της οικονομίας.
  10. Πριν από το ταξίδι μου στις Ηνωμένες Πολιτείες θα οργανώσουμε μια συνάντηση με τους φορείς του τουρισμού γιατί θέλουμε το τουριστικό ρεύμα που υπάρχει, η πολύ θετική προοπτική του ελληνικού τουρισμού φέτος να διασπαρεί κατά τρόπο δίκαιο και αναλογικό σε όλες τις περιοχές, σε όλα τα μεγέθη επιχειρήσεων του ευρύτερου τουριστικού κλάδου. Και θέλουμε να συμβάλλουμε ώστε να λυθούν όλα τα πρακτικά προβλήματα τα οποία εκκρεμούν, γιατί πράγματι αυτό μπορεί να λειτουργήσει εξαιρετικά ευεργετικά για το σύνολο της ελληνικής οικονομίας και κυρίως για την απασχόληση.
  11. Είναι επίσης πολύ σημαντικό για μας να έχουμε το νου μας στραμμένο στα θέματα που αφορούν το κοινωνικό κράτος και εν προκειμένω την υγεία και άρα οι παρεμβάσεις της επόμενης εβδομάδας θα έχουν ως προτεραιότητά τους και ό,τι σχετίζεται με την υγεία, το φάρμακο και κυρίως με τον ΕΟΠΥΥ.

Ζ. Τα οικονομικά του ΠΑΣΟΚ

  1. Έρχομαι στο τελευταίο θέμα της σημερινής μας συζήτησης, που είναι το θέμα που έχει δει το φως της δημοσιότητας με ένα περίεργο και στρεβλό τρόπο, το ζήτημα των οικονομικών του ΠΑΣΟΚ. Θα μιλήσω με πολύ καθαρό και απερίφραστο τρόπο. Τις τελευταίες μέρες το θέμα αυτό έχει έρθει στην επικαιρότητα με παράδοξο τρόπο και λέω «παράδοξο» γιατί το ζήτημα αυτό είναι γνωστό και ανοιχτό εδώ και πολύ καιρό και δεν αφορά μόνο το ΠΑΣΟΚ, αφορά κι άλλα Κόμματα σχεδόν όλα τα Κόμματα.
  2. Όταν πριν από ένα χρόνο υπό εξαιρετικά δύσκολες πολιτικές συνθήκες και παραμονές εκλογών ανέλαβα τα καθήκοντα του Προέδρου.
    - Οι εργαζόμενοι του ΠΑΣΟΚ ήταν επί μήνες απλήρωτοι και είχαν κλιμακώσει τις κινητοποιήσεις τους με καταλήψεις των γραφείων του Κόμματος.
    - Τα μισθώματα της Ιπποκράτους και της Χαριλάου Τρικούπη αλλά και των γραφείων πολλών Οργανώσεών μας, δεν είχαν καταβληθεί επί καιρό.
    - Οι διάφοροι προμηθευτές πίεζαν προκειμένου να εισπράξουν συσσωρευμένες οφειλές για ορισμένες από τις οποίες είχαν εκδοθεί επιταγές.
    - Το μεγάλο ύψος των δανείων που είχε συνάψει το Κόμμα ήταν σε γενικές γραμμές γνωστό. Γνωστό ήταν και το γεγονός ότι για την εξυπηρέτηση των δανείων αυτών είχε εκχωρηθεί, δηλαδή προεξοφληθεί η κρατική επιχορήγηση των επόμενων πολλών ετών, ακόμη κι αν η εκλογική δύναμη του ΠΑΣΟΚ παρέμενε αμείωτη.
  3. Ήταν ρητή δέσμευσή μου πριν την εκλογή μου στην ηγεσία του ΠΑΣΟΚ ότι θα διενεργηθεί έλεγχος από έγκυρη ελεγκτική εταιρεία ώστε να μπορέσουμε να τραβήξουμε μια καθαρή και αξιόπιστη διαχωριστική γραμμή και έτσι να περάσουμε σε ένα άλλο  μοντέλο οικονομικής διαχείρισης με τις περιορισμένες πλέον πηγές χρηματοδότησης που διαθέτουμε. Ένα μοντέλο βασισμένο στην αυτοχρηματοδοτούμενη δημοτική και νομαρχιακή Οργάνωση και σε μια κεντρική Οργάνωση εξαιρετικά λιτή.
  4. Ο έλεγχος από τις ελεγκτικές εταιρείες είναι οικειοθελής και πρόσθετος, με στόχο να οργανωθεί ένα άλλο μοντέλο διαχείρισης. Ο έλεγχος από τις εταιρείες δεν υποκαθιστά ούτε αμφισβητεί τον προβλεπόμενο από το Σύνταγμα και το νόμο έλεγχο που διενεργεί κάθε χρόνο και μετά από κάθε εκλογική αναμέτρηση το αρμόδιο όργανο του άρθρου 29 του Συντάγματος με τη συμμετοχή δικαστικών λειτουργών και τη βοήθεια ορκωτών λογιστών.
  5. Η αλλαγή της πρακτικής μετά τη 18η Μαρτίου του 2012 ήταν ριζική και άμεση. Οι δαπάνες μας στις δίδυμες εκλογές του Μαΐου και του Ιουνίου του ’12 ήταν περιορισμένες κατά 80% περίπου σε σχέση με προηγούμενες βουλευτικές εκλογές και τις ευρωεκλογές του 2009. Στο σκέλος της μετακίνησης αποδήμων και ετεροδημοτών η δαπάνη ήταν μειωμένη κατά 95%. Το ίδιο συνέβη και με το πρόσφατο Συνέδριο, ο προϋπολογισμός του οποίου ήταν το 1/5 του προϋπολογισμού του προηγούμενου Συνεδρίου.
  6. Ζητήσαμε από τις έξι αναγνωρισμένες εταιρείες που λειτουργούν στη χώρα μας να υποβάλλουν προσφορές και αυτές αντιπρότειναν να αναλάβουν από κοινού τον έλεγχο λόγω της θεσμικής φύσης του ΠΑΣΟΚ. Άρα προφανώς δεν διενεργούνται έξι έλεγχοι αλλά ένας, από ομάδα έμπειρων ελεγκτών.
  7. Με το συντονισμό του νέου Γενικού Διευθυντή του Κόμματος του Νίκου Σαλαγιάννη που επωμίστηκε τεράστιο και δυσάρεστο βάρος, καταφέραμε να κάνουμε ένα πρώτο κύμα αναγκαίων κινήσεων μέσα σε ένα ασφυκτικό νομικό πλαίσιο:
    - Καταβλήθηκαν οι δεδουλευμένες αποδοχές των εργαζομένων από το 2011 έως τον Ιανουάριο του 2013. Παράλληλα οι εργαζόμενοι εντάχθηκαν σε πρόγραμμα περιορισμένης εβδομαδιαίας απασχόλησης με κίνητρα αποχώρησης ώστε να παραμείνει τελικά μόνο ο απολύτως αναγκαίος αριθμός.
    - Έγινε επαναδιαπραγμάτευση και δραστική μείωση στο 50% των μισθωμάτων της Ιπποκράτους και της Χαριλάου Τρικούπη και αυτό όμως δεν είναι αρκετό.
    - Οργανώθηκε σε νέες βάσεις η καθημερινή λειτουργία του Κόμματος με εξαιρετικά περιορισμένους πόρους και δρακόντειες οικονομίες.
  8. Τα οικονομικά του ΠΑΣΟΚ και άλλων κομμάτων (που πρέπει να αξιολογούνται με βάση το εκλογικό και κοινοβουλευτικό μέγεθός τους πριν τις τελευταίες εκλογές, γιατί με βάση αυτό υπολογιζόταν η κρατική επιχορήγηση και άρα το ύψος του δανεισμού), δεν είναι θέμα «μαύρης τρύπας» ή κάποιων αδικαιολόγητων δαπανών για κάποια ταξίδια ή κάποιες εκδηλώσεις. Έχει εντοπιστεί λογιστικά για κάποια κονδύλια (μικρά, σε σχέση με το συνολικό χρέος και τη διαχείριση της τελευταίας δεκαετίας) η ανάγκη συμπλήρωσης των παραστατικών. Το κρίσιμο ζήτημα δεν είναι όμως αυτό.
    Το ζήτημα δεν είναι ούτε η αναδρομική αξιολόγηση πολιτικών επιλογών σε σχέση με τη σκοπιμότητα της μιας ή της άλλης δαπάνης. Μέσα σε κάθε πολιτική συγκυρία κάθε Κόμμα εκτιμά ποια δαπάνη θεωρεί αναγκαία για την προώθηση των σκοπών του εκλογικών, ή ευρύτερα πολιτικών.
  9. Το κρίσιμο ζήτημα είναι ότι τα προηγούμενα χρόνια υπήρχε μια σταθερά ελλειμματική ετήσια διαχείριση. Με τις ετήσιες δαπάνες να υπερβαίνουν κατά 30% περίπου κατά μέσο όρο τα διασφαλισμένα ετήσια έσοδα, όχι τις εκλογικές χρονιές, όλες τις χρονιές. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι την περίοδο 2003-2011 κάθε χρόνο προσετίθετο χρέος 10 εκ. ευρώ, καθώς τα διασφαλισμένα έσοδα ήταν περίπου 20 εκ. και οι δαπάνες περίπου 30 εκ.
  10. Το ΠΑΣΟΚ είναι συνεπώς εδώ και χρόνια υπερχρεωμένο. Καλείται επίσης να λύσει οριστικά το ζήτημα του μεγάλου αριθμού των εργαζομένων του και το ζήτημα των συμβάσεων για τους μισθωμένους χώρους που χρησιμοποιεί. Χωρίς σε αυτά να υπολογίζονται οι δραστικά περιορισμένες τρέχουσες ανάγκες και οι ανάγκες των δημοτικών, νομαρχιακών και περιφερειακών Οργανώσεων που καλούνται να λειτουργήσουν ως αυτοχρηματοδοτούμενες. Το ΠΑΣΟΚ καλείται να το πετύχει αυτό χωρίς προοπτική να λάβει τακτική κρατική επιχορήγηση, καθώς αυτή είναι εκχωρημένη για τις επόμενες δεκαετίες. Αυτή είναι μια δύσκολη κατάσταση που πρέπει να αντιμετωπιστεί στο πλαίσιο της συνολικής ανασυγκρότησης και ανανέωσης της Παράταξης, όπως αποφάσισε το πρόσφατο συνέδριό μας. Διαφάνεια σημαίνει ότι λειτουργούν θεσμοί και διαδικασίες.
  11. Τα ζητήματα της οικονομικής διαχείρισης δεν ήταν διαχρονικά αντικείμενο διαρκούς και αναλυτικής συζήτησης στα συλλογικά, καταστατικά όργανα: Επιτροπή Οικονομικού Ελέγχου, Πολιτικό Συμβούλιο, Κεντρική Πολιτική Επιτροπή. Τώρα αυτό αλλάζει.
  12. Η έκθεση των ελεγκτικών εταιρειών δεν έχει υποβληθεί. Συνεπώς δήθεν πληροφορίες για επιμέρους δαπάνες ή παραστατικά που είδαν το φως τη δημοσιότητας δεν έχουν σχέση με την έκθεση και το περιεχόμενό της. Αυτό έχει δηλωθεί κατ’ επανάληψη. Δεν μας αφορούν και δεν μας αποπροσανατολίζουν κουτσομπολιά. Το ζήτημα είναι για μας ζήτημα αξιοπιστίας, διαφάνειας και προοπτικής της Παράταξης. Τα άλλα κόμματα που κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν τα αντίστοιχα δικά τους προβλήματα, δεν θα κρυφτούν και πάλι πίσω από τη σταθερή απόφαση του ΠΑΣΟΚ να τραβήξει διαχωριστική γραμμή από το παρελθόν και να οικοδομήσει μια σχέση ειλικρίνειας με την κοινωνία.
  13. Κατανοώ την αντίδραση του Γιώργου Παπανδρέου σε σχέση με ορισμένα απαξιωτικά ανακριβή αδιασταύρωτα και ανεύθυνα δημοσιεύματα για ταξίδια και ούτω καθ’ εξής. Δεν ξέρω όμως τι εννοεί σε σχέση με το εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ, θέλω να είμαι απολύτως σαφής: η αντιμετώπιση του οικονομικού ζητήματος του ΠΑΣΟΚ έγινε και γίνεται και θα γίνεται με τρόπο διαφανή και θεσμικό. Με αυτό τον τρόπο λειτουργεί πλέον το ΠΑΣΟΚ σε όλα τα θέματα. Άλλωστε όταν τροφοδοτούνται εσωτερικές τριβές και δίδεται έμφαση σε ζητήματα αρνητικά για το ΠΑΣΟΚ, έστω κι αν αυτά αφορούν το παρελθόν, πρώτος και κύριος στόχος είναι εξ αντικειμένου η σημερινή ηγεσία του ΠΑΣΟΚ, που αγωνίζεται για την Παράταξη χάριν της χώρας, στο πλαίσιο των πολύ καθαρών στρατηγικών αποφάσεων του Συνεδρίου μας. Ενθαρρύνω φυσικά κάθε δημόσιο πρόσωπο που θεωρεί ότι θίγεται, κατά μείζονα λόγο το Γιώργο Παπανδρέου, να προσφύγει στη Δικαιοσύνη.
  14. Η ενότητα αλλά και η προοπτική της παράταξης, περνάει μέσα από την αλήθεια, τη διαφάνεια, τη σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες, την καθημερινή μας προσπάθεια στη Βουλή και την κοινωνία, τις προτάσεις και τις πρωτοβουλίες μας σε σχέση με την πολιτική της κυβέρνησης, τη συμμετοχή μας στη δυναμική της μεγάλης Κεντροαριστεράς, την ενεργό συμβολή μας στη διαμόρφωση των προτάσεων των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών για μια άλλη Ευρώπη, την επαφή μας με τις αγωνίες και τις προτεραιότητες των Ελλήνων και των Ελληνίδων.
    Εγγυητές της ενότητας και της προοπτικής της παράταξης είναι τα μέλη και οι φίλοι του ΠΑΣΟΚ, τα καταστατικό μας όργανα, οι άνθρωποι που αγωνίζονται και αντέχουν στη βάση. Αυτούς έχουμε όλοι την υποχρέωση να τους σεβόμαστε και ιδίως όσοι διαχειριστήκαμε στο όνομά τους την κομματική και την κρατική εξουσία και μάλιστα στο υψηλότερο επίπεδο.
  15. Τα επόμενα βήματά μας στο θέμα αυτό είναι συνεπώς τα εξής:

α. Σήμερα, ο Γενικός Διευθυντής του Κόμματος, θα ενημερώσει το Πολιτικό Συμβούλιο για την εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών από το 2003 έως την 18η Μαρτίου 2012 και από την 18η Μαρτίου 2012 έως σήμερα με βάση τα στοιχεία των Οικονομικών Υπηρεσιών του ΠΑΣΟΚ και τις εκθέσεις της αρμόδιας Επιτροπής του άρθρου 29 του Συντάγματος. Ο σχετικός ενημερωτικός φάκελος είναι στη διάθεση τη δική σας και όλων των μελών της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής. Το φάκελο αυτό έθεσα και στη διάθεση του Γιώργου Παπανδρέου, στη συνάντηση που του ζήτησα να κάνουμε τη Μεγάλη Τρίτη.
β. Η ενημέρωση αυτή θα γίνεται στο Πολιτικό Συμβούλιο κάθε μήνα.
γ. Ταυτόχρονα, η Επιτροπή Οικονομικού Ελέγχου καλείται να ασκεί πλήρως τα καθήκοντά της και να ενημερώνει την Κεντρική Πολιτική Επιτροπή σε κάθε τακτική Σύνοδό της.
δ. Αναμένουμε την έκθεση των Ελεγκτικών Εταιρειών, που θα έχει δυο σκέλη: Ένα απολογιστικό που θα υποβληθεί πρώτο κι ένα προγραμματικό με προτάσεις για ένα άλλο μοντέλο διαχείρισης που θα υποβληθεί στη συνέχεια. Προκειμένου να υποβάλλουν το πρώτο σκέλος της έκθεσής τους, οι Ελεγκτικές Εταιρείες ζήτησαν ορισμένες διευκρινίσεις που μπορεί να δοθούν απ’ όσους είχαν την ευθύνη της οικονομικής διαχείρισης την αντίστοιχη περίοδο. Αυτό όμως αφορά επιμέρους ζητήματα λογιστικής απεικόνισης και δεν επηρεάζει τη γενική εικόνα της οικονομικής κατάστασης του ΠΑΣΟΚ όπως θα μας την παρουσιάσει ο Γενικός Διευθυντής.
ε. Η έκθεση των Ελεγκτικών Εταιρειών μόλις υποβληθεί, θα τεθεί αμέσως υπ' όψιν του Πολιτικού Συμβουλίου και της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής. Έχουμε ζητήσει η έκθεση να υποβληθεί το ταχύτερο.
στ. Στο μεταξύ το ΠΑΣΟΚ θα παρουσιάσει την ολοκληρωμένη θεσμική πρότασή του για τα οικονομικά των κομμάτων, λαμβάνοντας υπ' όψιν όλες τις έως τώρα εμπειρίες, όχι μόνο του ΠΑΣΟΚ αλλά όλων των κομμάτων. Η πρότασή μας θα είναι ειλικρινής, απλή, ρεαλιστική, εφαρμόσιμη, έντιμη απέναντι στην κοινή γνώμη.
Για τη διατύπωση των τελικών προτάσεών μας, προτείνω να συγκροτηθεί Ομάδα Εργασίας με τη συμμετοχή του Παναγιώτη Αλαμάνου και της Νάντιας Γιαννακοπούλου από το Πολιτικό Συμβούλιο, των συναρμόδιων εισηγητών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας μας Φίλιππου Σαχινίδη, Πάρη Κουκουλόπουλου και Παναγιώτη Ρήγα, των έμπειρων  συναδέλφων Δημήτρη Ρέππα και Μιλτιάδη Παπαϊωάννου καθώς και του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Εσωτερικών Γιάννη Ιωαννίδη.
ζ. Παράλληλα, συνεχίζονται όπως ανέφερα, με εντατικό και συστηματικό τρόπο, οι προσπάθειες για τον περιορισμό των λειτουργικών δαπανών, για ένα λιτό σχήμα Κεντρικής Οργάνωσης και για εφαρμογή του μοντέλου της αυτοχρηματοδοτούμενης Δημοτικής και Νομαρχιακής Οργάνωσης.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.




 

8 σημεία από τη δευτερολογία στη συνεδρίαση του Πολιτικού Συμβουλίου

 

1. Η σύγκρουση για την εθνική στρατηγική στο εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ 

Το δίπολο «μνημόνιο-αντιμνημόνιο» είναι τεχνητό και νόθο δίπολο, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως εμείς ως ιστορικό και κοινωνικό ΠΑΣΟΚ δεν έχουμε ευθύνη για τη δημιουργία αυτού του τεχνητού δίπολου.

Η εσωτερική αντίφαση που έχει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι δυσβάσταχτη για ένα κόμμα που είναι πολύ υπερήφανο για τις τελευταίες εκλογικές του επιδόσεις, που δεν οφείλονται όμως σε αυτό, αλλά στη σφοδρή σύγκρουση ανάμεσα στο πολιτικό ΠΑΣΟΚ της κρίσης, στο ΠΑΣΟΚ που κλήθηκε να σηκώσει ένα δυσανάλογα μεγάλο εθνικό και ιστορικό βάρος και το κοινωνικό ΠΑΣΟΚ της μεταπολίτευσης, που συγκρότησε τις μεγάλες, πολυσυλλεκτικές πλειοψηφίες. Αυτές που διαλύθηκαν και ζήτησαν καταφύγιο και όχημα κατά βάση στο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και αλλού, ακριβώς επειδή δεν πείστηκαν για την ανάγκη αυτής της εθνικής στρατηγικής.

Άρα εμείς, στο εσωτερικό μας, είχαμε να αντιμετωπίσουμε τη μήτρα του προβλήματος αυτού, πολύ πριν το κίνημα των αγανακτισμένων και πολύ πριν -στην ιστορική ψηφοφορία της 12ης Φεβρουαρίου 2012- συγκροτηθούν μέσα στη Βουλή μορφώματα, όπως οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, τροφοδοτηθεί η Χρυσή Αυγή, αποκτήσει υπόσταση η ΔΗΜΑΡ και φυσικά καταγραφή επίσημα η οριστική μεταστροφή της Ν.Δ. από τον αντιμνημονιακό στον υπεύθυνο ευρωπαϊκό χώρο.

Και φυσικά, όταν αυτό διαπερνά την κοινωνική βάση, διαπερνά και το στελεχικό δυναμικό. Με αμφιθυμίες, δυσκολίες και τελικά και με διαχωρισμό της θέσης κάποιων στελεχών, διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το ΠΑΣΟΚ έχασε την πλειοψηφία στη Βουλή και γι’ αυτό βρεθήκαμε στην ανάγκη  να πάμε σε σχήματα συνεργασίας και σε επίσπευση των εκλογών. Χάσαμε ένα μεγάλο  αριθμό βουλευτών σε σχέση με την  κοινοβουλευτική δύναμη του 2009.

Από την άλλη μεριά, υπάρχει μια βασική διάκριση ανάμεσα στη δημοσιονομική και τη διαρθρωτική προσαρμογή. Η δημοσιονομική προσαρμογή με τόσο βίαιο τρόπο, σε τόσο σύντομο χρόνο δεν θα ήταν ποτέ μια επιλογή. Δεν είναι μια σωστή επιλογή. Είναι μια επιλογή ανάγκης. Όταν, ενώ έχεις αυτό το δημοσιονομικό πρόβλημα, προωθείς φιλόδοξα, διαρθρωτικά σχέδια, δεν έχεις στήριξη της κοινωνίας. Οφείλουμε όμως να παραδεχτούμε ότι ριζοσπαστικές, διαρθρωτικές αλλαγές δεν θα τις υιοθετούσαμε και δεν θα τις εφαρμόζαμε ως χώρα  και μάλιστα με ταχύτητα και πυκνότητα, αν δεν υπήρχε ο δημοσιονομικός κίνδυνος, η απειλή και η πίεση .Θα τα συζητούσαμε αυτά επί μακρόν, θα τα επωάζαμε, θα πηγαινοερχόμασταν, αλλά καθαρή απόφαση, σταθερή γραμμή, δεν θα είχαμε διαμορφώσει ως χώρα.


 

2. Πολιτικές και ιδεολογικές διάφορες μέσα στο Ευρωπαϊκό πλαίσιο 

Κινούμαστε όλοι εντός ενός ευρωπαϊκού πλαισίου, που βασίζεται στη συνύπαρξη των μεγάλων πολιτικών δυνάμεων της Ευρώπης. Η συνύπαρξη αυτή οδηγεί σε ένα μόνιμο, κυλιόμενο, μεγάλο, κυβερνητικό συνασπισμό, ο οποίος καταγράφεται στο επίπεδο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με την εναλλαγή στην προεδρία, ανά δυόμισι χρόνια, μεταξύ του Ευρωπαϊκού Λαϊκού και του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού Κόμματος και καταγράφεται μέσα από την διάθλαση διακρατικών και πολιτικών συσχετισμών στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και στο Συμβούλιο.

Αυτή η πραγματικότητα δεν αλλάζει, είτε είναι πρώτο κόμμα το Λαϊκό, είτε είναι πρώτο κόμμα το Σοσιαλιστικό. Δεν αλλάζει ως γενικό πλαίσιο. Δεν πρόκειται να υπάρξει μία μονοκομματική λύση προοδευτικής Ευρώπης με τους Ευρωπαίους Σοσιαλιστές. Ούτε μια λύση μονοκομματικής, συντηρητικής Ευρώπης με τους Ευρωπαίους Λαϊκούς, Συντηρητικούς, Χριστιανοδημοκράτες, ή Χριστιανοκοινωνιστές. Θα υπάρχει πάντα μια συνύπαρξη, η οποία, όπως σας είπα, διαθλάται μέσα από μόνιμες εθνικές και κρατικές στρατηγικές.

Εδώ τώρα εμείς θα συγκρουστούμε με τη Ν.Δ. στις ευρωεκλογές ως εκπρόσωποι των δύο μεγάλων πολιτικών οικογενειών της Ευρώπης. Η Ν.Δ. εκπροσωπεί το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, εμείς εκπροσωπούμε  το Ευρωπαϊκό Σοσιαλιστικό Κόμμα.

Τα δύο κόμματα συνυπάρχουν στο Ευρωπαϊκό  Κοινοβούλιο, συνυπάρχουν στα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εμείς συνυπάρχουμε με τη Ν.Δ. ως εκφραστές δύο διαφορετικών αντιλήψεων που πρέπει να συνεργαστούν για λόγους ανάγκης. Γιατί είμαστε μια κυβέρνηση εθνικής ανάγκης.

Κόκκινες γραμμές είχαμε από την αρχή σε σχέση με τη διαπραγμάτευση με την τρόικα μεταξύ Ιουλίου και Νοεμβρίου 2012. Είχαμε απέναντί μας ένα μεγάλο μέτωπο αντίδρασης σε αυτό που κάναμε, γιατί δεν μας αναγνωρίζανε το δικαίωμα να έχουμε διαφορετική άποψη. Τώρα σταδιακά μας αναγνωρίζουν ξανά το δικαίωμα να έχουμε άποψη και τώρα καταλαβαίνουν και τη συμβολή μας. Την ιστορική μας συμβολή πρέπει να αναδείξουμε. Η χώρα έχει υποστεί πολύ μεγάλη πίεση. Μετά από έξι χρόνια ύφεσης, μετά από τρία χρόνια συνειδητής συμμετοχής στην κρίση, η αισιοδοξία και η ανάκαμψη είναι ανάγκη επιβίωσης.

Εάν από μια ύφεση 4,5% πας σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης 0,5% η διαφορά είναι 5 μονάδες του ΑΕΠ. Είναι ένα ρεύμα ολόκληρο. Εάν η ανεργία δεν αυξηθεί, αλλά παραμείνει σταθερή με τα προγράμματα που θέλουμε να προωθήσουμε, η διαφορά είναι πάρα πολύ μεγάλη.

Εμείς λοιπόν πρέπει να εφαρμόσουμε αυτό που ψήφισε το συνέδριό μας. Δεν χαρίζουμε την υπόθεση αυτή σε κανέναν. Κατεβήκαμε μαζί με τη χώρα, θα ανέβουμε μαζί με τη χώρα. Διεκδικούμε τη συμμετοχή μας στο ανοδικό ρεύμα. Φυσικά με τις προτάσεις μας, για τη συγκρότηση της κυβέρνησης, για τη λειτουργία της κυβέρνησης, για την επικαιροποίηση της προγραμματικής συμφωνίας. Ό,τι έχουμε πει θα γίνει.

Εάν θα γίνει σε μια εβδομάδα, ή σε ένα μήνα, έχει πολύ μικρή σημασία. Βεβαίως θα προτιμούσαμε να γίνει το ταχύτερο γιατί δεν πρέπει να χάνουμε χρόνο. Κάθε εβδομάδα έχει τη σημασία της. Αλλά βλέπετε, εδώ υπάρχει ο παράγοντας του τρίτου εταίρου. Γι’ αυτό έχει σημασία να είναι διπολικό το σχήμα της συνεργασίας. Η συντηρητική αντίληψη, η προοδευτική αντίληψη.


 

3. Ο τρίτος εταίρος: η ΔΗΜΑΡ

Ο τρίτος εταίρος δημιουργεί μια σύγχυση, η οποία διασταυρώνεται με μια ειδική κατηγορία ανθρώπων που δεν ανήκουν ιστορικά στο χώρο της Ανανεωτικής Αριστεράς από τον οποίο προέρχεται η ΔΗΜΑΡ, του ευρωκομμουνισμού, του παλιού ΚΚΕ Εσωτερικού, αλλά ανήκουν ιστορικά στο χώρο του ΠΑΣΟΚ, οι οποίοι επιδίδονται σε αυτό τον περίεργο πολιτικό τυχοδιωκτισμό. Δεν θέλουν φυσικά να καταγραφούν ως παντελώς ανεύθυνοι και να συμπράξουν με το λεγόμενο δήθεν αντιμνημονιακό χώρο, αλλά αναζητούν προσχήματα, ή οχήματα ευκαιρίας τα οποία δεν πρέπει να τους τα δίνει η ΔΗΜΑΡ.

Εμείς είμαστε ένα κόμμα που έχει πέσει κοινοβουλευτικά και εκλογικά για τους λόγους που έχουμε εξηγήσει και που καταλαβαίνουμε και που είναι και πολιτικοί και κοινωνικοί και ηθικοί και ιστορικοί. Εκφράζουμε όμως μια παράταξη και έχουμε συνείδηση μεγάλου κόμματος και δεν θέλουμε να εγκλωβιστούμε σε ένα ρόλο ο οποίος είναι δεύτερος ή τρίτος. Η ΔΗΜΑΡ έχει άλλη διαδρομή. Μπορεί να αρκείται στο ρόλο ενός μικρού κόμματος, μπορεί να αρκείται σε ένα μονοψήφιο ποσοστό.

Η αντίληψή μας για την κομματική οντότητα και την κομματική υπόσταση είναι διαφορετική. Εμείς προσεγγίζουμε τα πράγματα στη μεγάλη κλίμακα και με παραταξιακά χαρακτηριστικά. Η ΔΗΜΑΡ τα προσεγγίζει στη μικρή κλίμακα με κομματικά χαρακτηριστικά. Έχει έναν κομματικό υπερπατριωτισμό. Είναι μια διαφορετική αντίληψη. Από πού χθες ανέγνωσαν το άρθρο μου ως απευθυνόμενο σε αυτούς; Έλεγε μέσα τίποτα περί ΔΗΜΑΡ; Γιατί θεωρούν ότι τους αφορά η υπόθεση;

Εμείς είμαστε ευγενικοί, το είπαμε μια φορά, το είπαμε δυο. Είπαμε στο συνέδριό μας ότι θα προχωρήσουμε μόνοι μας, δεν εξαρτόμαστε από κανέναν, δεν θεωρούμε προϋπόθεση την αποδοχή και τη συμφωνία κανενός άλλου. Δεν διαβάζουν τις αποφάσεις του συνεδρίου μας; Ή τις υποτιμούν; Να μην τις υποτιμούν και να τις διαβάζουν.

Αλλά κάθε τι που λέμε είτε γίνει δεκτό, είτε δεν γίνει δεκτό, δίνει ένα επιχείρημα πολιτικό και ηθικό, το οποίο κρίνεται από την κοινή γνώμη. Στη βάση της κοινωνίας κρινόμαστε. Το θέμα είναι να μην δίνουμε σε μορφές πολιτικού τυχοδιωκτισμού –επαναλαμβάνω- προερχόμενες από τον ιστορικό χώρο του ΠΑΣΟΚ, τη δυνατότητα διαφυγής, διότι αυτό έχουμε να αντιμετωπίσουμε.

Και νομίζω ότι όλοι παροικούμε την Ιερουσαλήμ και όλοι ξέρουμε πρόσωπα και πράγματα, για να μιλάμε πολύ καθαρά.


 

4. Ο επαναπατρισμός των ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ 

Δεν έχουμε την ψευδαίσθηση ότι μπορεί να απευθυνθεί η πρόσκληση μας  σε ένα τμήμα της ηγεσίας του ΣΥΡΙΖΑ; Η ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ είναι διασπασμένη μεταξύ ευρωπαϊκής και αντιευρωπαϊκής πτέρυγας.

Εμάς μας ενδιαφέρει ο επαναπατρισμός της βάσης του ΠΑΣΟΚ που πήγε στο ΣΥΡΙΖΑ ως εκλογική λύση ανάγκης. Η κοινωνική βάση του ΠΑΣΟΚ που πήγε εκλογικά στο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι διασπασμένη. Αυτή στην δημοκρατική παράταξη ανήκει. Δεν ανήκει στη Ριζοσπαστική Αριστερά, ή στις συνιστώσες του ΣΥΡΙΖΑ.

Άρα αναδεικνύοντας την αξεπέραστη αντίφαση που έχει ο ΣΥΡΙΖΑ ως ηγεσία, στη βάση του απευθυνόμαστε και λέμε να επαναπατριστεί εκεί που ανήκει. Ιδίως τώρα που τελειώνει το ζήτημα του μνημονίου, γιατί θα βγούμε από το μνημόνιο ούτως ή άλλως και άρα τι συζητάμε για μνημόνιο – αντιμνημόνιο;

Δεν καταλάβανε στην Κύπρο ότι δεν υπάρχει πλάνο β’; Ότι το πλάνο β’ είναι χειρότερο από το πλάνο α’; Εμείς δώσαμε στην Κύπρο με σεβασμό το δικαίωμα να απορρίψει το πλάνο α’ και να επιλέξει το πλάνο β’ και γύρισε αυτό μπούμερανγκ. Εμείς αναγνωρίσαμε με απόλυτο σεβασμό το δικαίωμα των κυπριακών πολιτικών δυνάμεων και του κυπριακού λαού να αποφασίσει, αλλά τώρα έχουμε δεδομένα τα οποία μπορούμε να αξιολογήσουμε.


 

5. Οι ευρωεκλογές και οι δημοτικές και περιφερειακές εκλογές 

Αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία για τις κινήσεις μας σε σχέση με τις ευρωεκλογές και τις περιφερειακές  και δημοτικές εκλογές. Γιατί η χώρα πρέπει να βγει κερδισμένη από την διαδικασία αυτή. Δεν λέω τα επιμέρους κόμματα, ή ο κυβερνητικός συνασπισμός, ή το ΠΑΣΟΚ, η χώρα πρέπει να καταλάβει ότι πρέπει να βγει κερδισμένη, όπως το κατάλαβε στις εκλογές του Μαΐου και ιδίως του Ιουνίου. Αλλά βεβαίως τον Ιούνιο του 2012  το κατάλαβε υπό τον εκβιασμό του εκλογικού συστήματος, για το οποίο θα μιλήσουμε μια άλλη φορά. Έχω μιλήσει δημοσίως ,ούτως ή άλλως, πολλές φορές για το θέμα αυτό.


 

6. Η συζήτηση για τα οικονομικά του ΠΑΣΟΚ 

Αυτά που είπα σήμερα είναι αυτά που είπα και στη συνάντηση της Μεγάλης Τρίτης με τον Γιώργο Παπανδρέου . Τα ίδια. Και τα αποτυπώσαμε σε μια πολύ ψύχραιμη και ισορροπημένη ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ. Και θα μπορούσε το θέμα να είχε κλείσει εκεί, αλλά υπήρξε δήλωση μετά την ανακοίνωση και άρα έπρεπε να διευκρινίσουμε ορισμένα πράγματα.

Μιλάμε για διαρροές οι οποίες -είπα στην ομιλία μου- ότι στρέφονται εναντίον μου πρωτίστως και εξ αντικειμένου. Διότι πράγματι είχα υποστεί και προσωπικά τις επιθέσεις και τη φθορά των προηγούμενων εβδομάδων για την τροπολογία σε σχέση με τα δάνεια των κομμάτων στη Βουλή, η οποία - κατά μια ερμηνεία - αφορούσε τις προηγούμενες ηγεσίες των κομμάτων που δανείστηκαν μέχρι το 2011.

Οι διαρροές από ένα σημείο και μετά σε μια κοινωνία της πληροφορίας η οποία λειτουργεί χωρίς κανόνες, ασύντακτα, είναι δυστυχώς αναπόφευκτες. Είναι όμως άλλο πράγμα διαρροές που γίνονται από τα ΜΜΕ  με τρόπο ο οποίος μπορεί να είναι απολύτως αυθαίρετος, χωρίς καμία πηγή και άλλο πράγμα διαρροές κύκλων που αφορούν την υπόσταση και την ενότητα της παράταξης. Είναι άλλο διαρροή σε σχέση με ένα περιστατικό και άλλο διαρροή σε σχέση με την υπόσταση του χώρου. Είναι δυο διαφορετικής  τάξεως διαρροές και δεν πρέπει να τις συγχέουμε και δεν θέλω να επαναληφθεί το φαινόμενο αυτό.

Σήμερα είπαμε τι πρέπει να γίνει, δεν μιλήσαμε για διαγραφή χρέους, αντιθέτως είπαμε πως θεωρούμε το χρέος όχι απλώς και μόνο οικονομικό,  αλλά και ηθικό. Και αυτό είναι ένα μήνυμα που πρέπει να βγει.

Από την άλλη μεριά  δεν νομίζω ότι είναι καθόλου δίκαιο και λογικό να υφιστάμεθα και να υφίσταμαι την αδιανόητη αντίφαση ως Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και όλοι εσείς ως συλλογική ηγεσία του Κινήματος να σηκώνουμε το ιστορικό βάρος, συμπεριλαμβανομένου και του οικονομικού βάρους, για ένα παρελθόν στην διαχείριση του οποίου στα θέματα αυτά δεν μετείχαμε.

Δηλαδή τελικά εμείς είμαστε αυτοί οι οποίοι θα σηκώσουμε το βάρος της παράταξης, ή το βάρος και το άγος της μεταπολίτευσης; Ποιος το προτείνει  αυτό; Πώς το βλέπουμε;

Άρα θα παρακαλούσα πάρα πολύ να εστιάσουμε στο πρόβλημα το οποίο είναι υπαρκτό και προφανές, στην πολιτική και θεσμική του αντιμετώπιση και στην πρόταση του Νίκου Σαλαγιάννη, ο οποίος τι λέει;

Λέει, διαφάνεια σε σχέση με το παρελθόν, λιτή διαχείριση στα μέτρα μας σε σχέση με το παρόν και το μέλλον. Άρα πράγματι μπορούμε να διαμορφώσουμε ένα μοντέλο, όπως το είπα στην εισήγησή μου, λιτής, βατής κεντρικής διαχείρισης και αυτοχρηματοδοτούμενης Δημοτικής και Νομαρχιακής Οργάνωσης.

Πράγματι μπορούμε να έχουμε έναν προϋπολογισμό εκατό χιλιάδων το μήνα, ως κεντρική δαπάνη, συν τις αυτοχρηματοδοτούμενες Οργανώσεις και να οργανώσουμε το δίκτυο των στελεχών και των εισφορών, γιατί εμείς είμαστε αυτοχρηματοδοτούμενοι πραγματικά και εκτός κρατικού προϋπολογισμού.

Ο κρατικός προϋπολογισμός πηγαίνει στο τραπεζικό και ηθικό χρέος, το οποίο ήταν μια προεξόφληση βεβαίως εις βάρος της δυνατότητάς μας να υπάρχουμε τώρα.

Άρα να πούμε ότι αποδέχεται το Πολιτικό Συμβούλιο την πρόταση αυτή  του Γενικού Διευθυντή που σημαίνει δραστική μείωση  των ενοικίων, του κόστους των εγκαταστάσεων, δραστική μείωση του κόστους μισθοδοσίας, δραστική μείωση των δαπανών των λειτουργικών( στο 5% μόλις σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια ) και αυτοχρηματοδότηση  με απολύτως διαφανή, αλλά και απολύτως προφανή τρόπο.


 

7. Η εκλογή δημοτικών και νομαρχιακών επιτροπών 

Σε σχέση με τις εσωτερικές διαδικασίες, θα εφαρμόσουμε το καταστατικό. Θα συνέλθει η Κεντρική Επιτροπή η οποία θα αποφασίσει ,όπως προβλέπει το καταστατικό, για τον τρόπο διεξαγωγής της διαδικασίας ανάδειξης των Δημοτικών Νομαρχιακών και Περιφερειακών Οργανώσεων, θα αποφασίσει το ποσοστό σταυροδοσίας όπως λέει το καταστατικό. Θα εφαρμόσουμε- προτείνω -το ποσοστό που εφαρμόσαμε για την ανάδειξη των μελών της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής στο Συνέδριο.

Και βεβαίως θα αποφασίσουμε για  τα θέματα του μητρώου , διότι πρέπει να δούμε την σαφήνεια του μητρώου και πρέπει να δούμε εάν υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι οι οποίοι θέλουν να ενταχθούν στο ΠΑΣΟΚ τώρα και δεν εντάχθηκαν προσυνεδριακά. Αυτό θα βρούμε ένα τρόπο να το λύσουμε πριν.

Πρέπει επιτέλους να αποκτήσει το ΠΑΣΟΚ ένα μητρώο το οποίο να είναι εκκαθαρισμένο.


 

8. Οι τομείς δράσης και πολιτικής    

Συγκροτήσαμε και ενεργοποιήσαμε τους τομείς δράσης. Οι τομείς πολιτικής έχουν την εξής ιδιομορφία. Έχουν την σχέση με την βουλή, γιατί εμείς θέλουμε να υποστηρίξουμε και να ενθαρρύνουμε την δράση των εισηγητών στην Βουλή και των ομάδων που έχουν συγκροτηθεί εκ των πραγμάτων γύρω από κάθε εισηγητή.

Αυτό το οποίο πρέπει να κάνουμε τώρα είναι ,σε συνεννόηση και με τους εισηγητές μας τους αντίστοιχους, να ορίσουμε τις επόμενες μέρες τους Γραμματείς του κάθε τομέα πολιτικής, χωρίς να περιοριζόμαστε στο κύκλο των μελών της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής, διότι μπορεί να έχουμε κατάλληλους ανθρώπους από άλλους χώρους και ούτως ή άλλως θα διευρύνουμε το κύκλο αυτό στον μέγιστο δυνατό βαθμό, με βάση τις προτάσεις των εισηγητών, με βάση τις προτάσεις της Μονάδας Ανάπτυξης Πολιτικών, με βάση προτάσεις από το ΙΣΤΑΜΕ και με βάση προτάσεις από κοινωνικούς και επαγγελματικούς χώρους, ώστε να έχουμε ένα ευρύ δίκτυο ανθρώπων.

Όμως σίγουρα πρέπει να έχουμε έναν άνθρωπο ο οποίος θα αναλάβει σε συνεργασία με τον Γραμματέα και το Πολιτικό Συμβούλιο να έχει τον συντονισμό. Και θα είναι κάποιος άνθρωπος ο οποίος κάτι συμβολίζει.

 

Tags: Η Εξέλιξη της ΚρίσηςΕκφασισμός | ΝεοναζισμόςΕυρωπαϊκή ΈνωσηΠΑ.ΣΟ.ΚΠολιτικές Ομιλίες, 2013