Κρατάμε ψηλά την ευθύνη.

Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2014

 Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου, Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, στην συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας

Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, αρχίζει σήμερα η κορυφαία θεσμική διαδικασία της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας. Η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι μια διαδικασία συναίνεσης, έτσι τη θέλησε το Σύνταγμα από το 1975, δεν είναι ένας μηχανισμός πόλωσης και τεχνητής πρόκλησης εκλογών.

Στην ιστορία της μεταπολίτευσης μόλις μια φορά οδηγήθηκε η χώρα σε εκλογές λόγω αδυναμίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας, το 1990, αλλά αυτό ήταν συμφωνημένο να γίνει ούτως ή άλλως γιατί η Κυβέρνηση, η λεγόμενη Οικουμενική, είχε εξ αρχής περιορισμένο χρόνο ζωής.

Αντιλαμβάνεστε ότι ιδίως μέσα σε μια τόσο κρίσιμη οικονομική και κοινωνική συγκυρία, είναι πολύ σημαντικό η διαδικασία αυτή να αποκτήσει ξανά τα θεσμικά χαρακτηριστικά της. Εν πάση περιπτώσει σήμερα διεξάγεται ο πρώτος από τους τρεις γύρους και συνεπώς οι επόμενες δέκα περίπου μέρες είναι ιδιαίτερα κρίσιμες, αλλά και χρήσιμες για τον τόπο.

Για πρώτη φορά διασταυρώνονται χρονικά δυο τόσο κρίσιμες διαδικασίες: μια θεσμική, η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας και  μία που βρίσκεται σε εξέλιξη: η διαπραγμάτευση με τους εταίρους για το μέλλον της χώρας, μιας διαπραγμάτευση πολυεπίπεδη, που δεν αφορά απλά και μόνο την ολοκλήρωση του λήγοντος προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και την επόμενη σελίδα, τον θώρακα προστασίας της χώρας εκτός Μνημονίου και εκτός τρόικας.

Περισσότερα...

Ενεργούμε στο όνομα του ελληνικού λαού. Ο ελληνικός λαός μπορεί να κάνει την επιλογή των εκλογών, αλλά μπορεί να κάνει και την επιλογή των μη εκλογών

Αθήνα, 7 Δεκεμβρίου 2014

 Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου, Προέδρου του ΠΑΣΟΚ και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης στη Βουλή κατά τη συζήτηση επί του προϋπολογισμού 2015

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, το κρίσιμο ερώτημα, καθώς βρισκόμαστε στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2015, είναι εάν αυτός ο προϋπολογισμός που καλούμαστε να ψηφίσουμε είναι ένας εικονικός, ένας τυπικός και ανούσιος προϋπολογισμός, γιατί εξαρτάται από την κατάληξη της διαπραγμάτευσης με την τρόικα και τους εταίρους, ή εάν έχει κάποια πραγματική αξία.

Ο προϋπολογισμός, λοιπόν, του 2015 έχει πολύ μεγάλη πολιτική αξία, γιατί είναι εκ των πραγμάτων ο προϋπολογισμός της αλλαγής σελίδας. Η χώρα ούτως ή άλλως περνά από 1ης Ιανουαρίου σε ένα άλλο θεσμικόπλαίσιο, ένα άλλο πλαίσιο σχέσεων με την Ευρωπαϊκή Ένωση και με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Το κυριότερο όμως είναι ότι ο προϋπολογισμός αυτός έχει αξία, γιατί απηχεί τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά της οικονομίας, όπως αυτά διαμορφώθηκαν μετά από πέντε θυελλώδη χρόνια προσπάθειας, τιτάνιας προσπάθειας, του ελληνικού λαού. Αυτός ο προϋπολογισμός συμπυκνώνει τις θυσίες του ελληνικού λαού.

Τι παρουσιάζει ο προϋπολογισμός;

Θετικό ρυθμό ανάπτυξης μετά από επτά χρόνια ύφεσης. Αυτό δεν είναι μια κουβέντα, δεν είναι στατιστική. Αυτό είναι η αλλαγή του κλίματος, αυτό είναι η ελπίδα κάθε επιχείρησης, κάθε οικογένειας, κάθε εργαζόμενου και κάθε άνεργου στον τόπο αυτό. Ο θετικός ρυθμός ανάπτυξης είναι αυτός που θα μας φέρει ξανά στη θέση που μας αξίζει μέσα στην Ευρώπη, μέσα στην παγκόσμια οικονομία. Ο θετικός ρυθμός ανάπτυξης είναι αυτός που απηχεί την αλλαγή των αντιλήψεων και των συμπεριφορών μέσα στην ελληνική κοινωνία και οικονομία.

Περισσότερα...

Δευτερολογία στη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων του Ελληνικού Κοινοβουλίου

Αθήνα, 11 Νοεμβρίου 2014

Δευτερολογία του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Εξωτερικών, Ευάγγελου Βενιζέλου,
στη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων του Ελληνικού Κοινοβουλίου  

Σε σχέση με την Τουρκία, προφανώς η Τουρκία έχει πλήρη συνείδηση του γεγονότος ότι η γεωγραφική της θέση και ότι η εθνοτική και θρησκευτική της ταυτότητα την καθιστά παράμετρο όλων των ανοιχτών προβλημάτων στον ευρύτερο χώρο της Μέσης Ανατολής. Όπως είπα και στην εισήγησή μου, όταν μια χώρα είναι παράμετρος τόσων προβλημάτων, μπορεί να θεωρεί ότι αποκτά μια πρόσθετη ισχύ ή ότι αποκτά τις προϋποθέσεις μιας ειδικής διεθνούς ασυλίας. Αυτό, δεν ισχύει, γιατί η διεθνής νομιμότητα τελικώς ισχύει έναντι όλων είτε γιατί, εάν πράγματι είναι επιλογή της Τουρκίας και της τουρκικής πολιτικής ηγεσίας η ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας, αυτό συνοδεύεται με μια σειρά από όρους, μια σειρά από προϋποθέσεις, τις οποίες οφείλει να σεβαστεί η Τουρκία και επί των οποίων έχει λόγο και η Ελλάδα, αλλά και η Κυπριακή Δημοκρατία, ως κράτος - μέλος της Ε.Ε.. 

Δεν μπορεί να είναι επιδίωξη της Τουρκίας η αναγνώριση του ψευδοκράτους, δεν έχει τέτοια ψευδαίσθηση και δεν έχει τέτοια ψευδαίσθηση, διότι η αναγνώριση της οντότητας αυτής απαγορεύεται ρητά από τις ισχύουσες αποφάσεις του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Το ζήτημα δεν είναι η αναγνώριση του ψευδοκράτους, αλλά η μη αναγνώριση από πλευράς της της Κυπριακής Δημοκρατίας. Από αυτό απορρέουν όλα τα προβλήματα και είχα την ευκαιρία να εξηγήσω το σχήμα που ισχύει νομικά στην Κύπρο, το οποίο πρέπει να αντιληφθεί η Τουρκία, αλλά βεβαίως, πρέπει να το αντιληφθούν και όλοι όσοι ασχολούνται με το Κυπριακό. Ο κ. Άϊντα είναι ένας πεπειραμένος πολιτικός, καλόπιστος, προοδευτικών αντιλήψεων, με μεγάλη εμπειρία στα θέματα άμυνας και εξωτερικής πολιτικής. Αφιέρωσα πολύ χρόνο στις συναντήσεις που είχα μαζί του προκειμένου να του παρουσιάσω το σχήμα αυτό. 

Περισσότερα...

Ζούμε σε μία ασυνήθιστα προβληματική συγκυρία. Υπάρχει ένας πληθωρισμός κρίσεων και προκλήσεων, ο μεγαλύτερος μετά τη διάλυση της πρώην Σοβιετικής Ένωσης

Αθήνα, 11 Νοεμβρίου 2014

Πρωτολογία του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Εξωτερικών, Ευάγγελου Βενιζέλου,
στη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων του Ελληνικού Κοινοβουλίου  

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε, 

Ευχαριστώ τις κυρίες και τους κύριους βουλευτές και εσάς φυσικά, γιατί ανταποκριθήκατε στην επιστολή μου, με την οποία ζητούσα να συγκληθεί η Διαρκής Επιτροπή, προκειμένου να ενημερωθεί για τις εξελίξεις στο πεδίο της εξωτερικής πολιτικής.

Χθες, είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε γι’ αυτά τα θέματα με τους εκπροσώπους των κομμάτων στο Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής. Όμως, όλα τα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής πρέπει να έχουν την ίδια ενημέρωση και γι' αυτό χαίρομαι που μου δίνεται η ευκαιρία να κάνω αυτή την εισαγωγή, λέγοντας πράγματα γνωστά και λιγότερο γνωστά, προκειμένου να έχουμε ένα συστηματικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο θα μπορούμε να εντάξουμε τις απορίες, τους προβληματισμούς και τους σχεδιασμούς μας, πρωτίστως.

Ζούμε σε μία ασυνήθιστα προβληματική συγκυρία. Υπάρχει ένας πληθωρισμός κρίσεων και προκλήσεων. Κατά τη γνώμη μου, ο μεγαλύτερος μετά τη διάλυση της πρώην Σοβιετικής Ένωσης και την ακύρωση του μεταπολεμικού διπολισμού. Θα έλεγα ότι στην ευρύτερη περιοχή της ευρωπαϊκής γειτονίας- και νότια και ανατολικά- εκλύεται τώρα, τους τελευταίους μήνες, ενέργεια, ίσως μεγαλύτερη από το άθροισμα της ενέργειας που είχε προκληθεί από τη διάλυση της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, τη διάλυση της πρώην Γιουγκοσλαβίας και την πρώτη φάση της λεγόμενης «αραβικής άνοιξης».

Επιπλέον, ως χώρα αντιμετωπίζουμε τα τελευταία χρόνια τη γνωστή οικονομική κρίση. Η οικονομία είναι μία παράμετρος εθνικής ισχύος και προσπαθούμε να εξουδετερώσουμε οποιαδήποτε επίπτωση της οικονομικής κρίσης στην άσκηση της εξωτερικής πολιτικής και της πολιτικής ασφάλειας και άμυνας. Η Ευρώπη, συνολικά, ως οντότητα και η Ευρωζώνη ειδικότερα, βιώνει μία καθολική κρίση, η οποία είναι όχι μόνο οικονομική αλλά και πολιτική, γιατί δεν μπορεί να συγκροτηθεί και να αποδείξει την ισχύ της ως πολιτική οντότητα. 

Περισσότερα...

Ομιλία Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Εξωτερικών Ευ. Βενιζέλου στη συνεδρίαση της Ειδικής Ομάδας για τη Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή και της Υποεπιτροπής Εταιρικών Σχέσεων του ΝΑΤΟ

Αθήνα, 4 Νοεμβρίου 2014

Ομιλία Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Εξωτερικών Ευ. Βενιζέλου στη συνεδρίαση της Ειδικής Ομάδας για τη Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή
και της Υποεπιτροπής Εταιρικών Σχέσεων του ΝΑΤΟ 

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Σας καλωσορίζω όλους στην Ελλάδα και την Αθήνα, υπό τη διττή μου ιδιότητα, όχι μόνο του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και του Υπουργού Εξωτερικών, αλλά και του μέλους του Ελληνικού Κοινοβουλίου, που αποτελεί και τη βασική μου ιδιότητα.

Θα αρχίσω δηλώνοντας το προφανές: διανύουμε μια ταραχώδη περίοδο, κατά την οποία καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε έναν πρωτοφανή αριθμό κρίσεων, κυρίως στις περιοχές της Ανατολικής Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Ανατολικής Μεσογείου.

Υπάρχει η κρίση στην Ουκρανία, όπου η παραβίαση της κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας έχει οδηγήσει σε συγκρούσεις και έχει προκαλέσει δεινά στον ουκρανικό λαό, αλλά και εντάσεις στις σχέσεις της Δύσης και του ΝΑΤΟ με τη Ρωσία. Από την πλευρά της Ελληνικής Κυβέρνησης υπάρχει ένα πολύ ξεκάθαρο και έντονο ενδιαφέρον για την άμεση σταθεροποίηση της κατάστασης στην Ουκρανία. Στη Μαριούπολη, όπου διαμένει μεγάλη ελληνο-ουκρανική κοινότητα, θρηνήσαμε πρόσφατα πολλά θύματα ελληνικής καταγωγής.

Υποστηρίζουμε σθεναρά την Oυκρανική Kυβέρνηση και τασσόμαστε υπέρ της κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας. Πιστεύουμε επίσης ότι η κρίση πρέπει να επιλυθεί διά της πολιτικής και διπλωματικής οδού, κάτι που καθιστά συνεπώς επιτακτική την ανάγκη να διατηρηθούν ανοιχτοί οι δίαυλοι επικοινωνίας με τη Ρωσία, η οποία, αντί να αποτελεί μέρος του προβλήματος, πρέπει να καταστεί μέρος της επίλυσής του. Και προσβλέπουμε στην αποτελεσματική συμβολή του νεοεκλεγέντος Κοινοβουλίου της Ουκρανίας στη σταθεροποίηση της χώρας και στην πλήρη εφαρμογή της συμφωνίας για την εκεχειρία που επετεύχθη στο Μινσκ. Ως εταίροι στο ΝΑΤΟ, πρέπει να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου να αποφευχθεί η δημιουργία νέων διαχωριστικών γραμμών στην Ευρώπη.

Περισσότερα...

Ευ. Βενιζέλος προς Συριζα: Εκβιάζετε συνειδήσεις, ταπεινώνετε θεσμούς, πλήττετε το συμφέρον της χώρας. Φοβάστε την έξοδο από την κρίση.

Αθήνα, 10 Οκτωβρίου 2014

 Παρέμβαση Ευάγγελου Βενιζέλου, Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης  και Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, στην Ολομέλεια της Βουλής  
μετά την ομιλία του Προέδρου του Συριζα κ. Τσίπρα

Κύριε Πρόεδρε.

Δεν περίμενα ότι η κομματική πρόωρη αλαζονεία μπορεί να οδηγήσει σε τέτοιου βαθμού ατοπήματα. Ο κ. Τσίπρας προηγουμένως, από το Βήμα της Βουλής, ούτε λίγο ούτε πολύ, με τρόπο δημοκρατικά και θεσμικά προκλητικό, πρωτοφανή και αδιανόητο, υπονόμευσε ανοικτά και απροκάλυπτα το εθνικό συμφέρον, υπονόμευσε τη διαπραγματευτική θέση της χώρας, στην τελική φάση της πορείας εξόδου από το μνημόνιο, την τρόικα και την κρίση. Θέλησε να παρεμποδίσει την Κυβέρνηση να συνάψει την οριστική συμφωνία εξόδου, σε σχέση με το χρέος και με την επιστροφή της χώρας στην ομαλότητα, γιατί προφανώς ενοχλείται βαθιά από την ιδέα ότι χάνει το παιχνίδι του, το μνημόνιο και την τρόικα.

Έβλαψε συνειδητά το εθνικό συμφέρον, ενώπιον και των θεσμικών πιστωτών και των αγορών. Έβλαψε τον Έλληνα, τις προοπτικές του, τον άνεργο και κάθε επιχείρηση. Έβλαψε τα πάντα. Την εθνική οικονομία και την εθνική υπόθεση.

Για να το κάνει αυτό εκβίασε ανοιχτά τη Βουλή και τους θεσμούς. Προσέβαλε τον εν ενεργεία Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον κ. Κάρολο Παπούλια, τον ταπείνωσε, τον ευτέλισε ως σύμβολο της εθνικής ενότητας και έκανε και το μείζον ατόπημα να στηρίξει όλους τους εκβιαστικούς υπολογισμούς του στις ψήφους της Χρυσής Αυγής.

Περισσότερα...

Το ολοκληρωμένο σχέδιο εξόδου από το μνημόνιο και την τρόικα, 7 σημείων, θα καταστεί «συμφωνία εξόδου» με τους εταίρους πριν από την διαδικασία εκλογής του ΠτΔ

Αθήνα, 10 Οκτωβρίου 2014

 Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου, Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης  και Προέδρου του ΠΑΣΟΚ στην Ολομέλεια της Βουλής  κατά την τρίτη ημέρα συζήτησης επί της παροχής ψήφου εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, την προηγούμενη εβδομάδα αναλάβαμε δύο σημαντικές πολιτικές πρωτοβουλίες:

·        Πρώτον, δηλώσαμε εκ μέρους της Κυβέρνησης και της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας ότι η διαδικασία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας θα ξεκινήσει τον Φεβρουάριο στο πλαίσιο των συνταγματικών προδιαγραφών και της κοινοβουλευτικής πρακτικής των τελευταίων δεκαετιών.

·        Δεύτερον, αποφασίσαμε να ζητήσουμε την ανανέωση της εμπιστοσύνης της Βουλής προς την Κυβέρνηση, θέλοντας έτσι να δώσουμε ρητή και έμπρακτη απάντηση στα σενάρια, στους εμπόρους της αβεβαιότητας, στη «φούσκα» της εφόδου προς την εξουσία που φαντασιώνονται κάποιοι.

Η χώρα απέκτησε έτσι εθνικό χρονοδιάγραμμα και η Κυβέρνηση την πρωτοβουλία των κινήσεων.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η πρόταση εμπιστοσύνης δεν είναι μια απλή συμβολική επιβεβαίωση της δεδηλωμένης κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας. Είναι αυτό που συμβαίνει τις τελευταίες τρεις μέρες στην Αίθουσα αυτή, η μεγάλη εφ’ όλης της ύλης κοινοβουλευτική συζήτηση για τη στρατηγική εξόδου από το Μνημόνιο και την επιτήρηση της Τρόικας.

Είπε η Αντιπολίτευση ότι η πρόταση υπεβλήθη σε μια απονομιμοποιημένη Βουλή. Τότε γιατί η ίδια η Αντιπολίτευση είχε επιχειρήσει να υποβάλει πρόταση μομφής λίγο πριν τη λήξη της προηγούμενης κοινοβουλευτικής συνόδου;

Περισσότερα...

Ο ελληνικός λαός έχει ιστορική μνήμη, ιστορική ευφυΐα και ένστικτο, είμαι αισιόδοξος ότι θα ανακοπεί κάθε κύμα ανευθυνότητας που εμφανίζεται στη χώρα μας

Αθήνα, 9 Οκτωβρίου  2014

 Παρέμβαση του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελου Βενιζέλου,

κατά τη δεύτερη μέρα της συζήτησης επί της πρότασης εμπιστοσύνης στη Βουλή

Κύριε Πρόεδρε, έχω ζητήσει το λόγο για μια μικρή παρέμβαση για να ακούσει το Σώμα και ο ελληνικός λαός την πραγματικότητα στα ουσιώδη θέματα που αφορούν τη ζωή του.

Το ελληνικό δημόσιο χρέος σε όρους πραγματικούς, σε όρους καθαρής παρούσας αξίας, έχει μειωθεί κατά 180 δισεκατομμύρια και σε ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ κατά 80%. Πριν από λίγες μέρες σε μια από τις πιο έγκυρες γερμανικές εφημερίδες δημοσιεύθηκε ανάλυση σύμφωνα με την οποία αν στην ελληνική περίπτωση εφαρμοστούν οι ορθοί κανόνες αποτύπωσης τους χρέους, αυτοί που ισχύουν διεθνώς στις επιχειρήσεις και όχι τα στατιστικά στερεότυπα τα οποία ισχύουν επειδή οι αγορές εγκλωβίζουν και αιχμαλωτίζουν τα κράτη, το ελληνικό δημόσιο χρέος θα ήταν 60% του ΑΕΠ, μικρότερο από το χρέος που με τον ίδιο υπολογισμό έχει το Βέλγιο, η Πορτογαλία, η Ιταλία.

Αυτό το ζουν οι Έλληνες φέτος, γιατί φέτος δεν έχουμε μόνο πρωτογενές πλεόνασμα. Κι όταν λέω και φέτος, εννοώ τη χρονιά που έρχεται το 2015 γιατί ήδη για το 2014 αυτά έχουν αποδειχθεί. Με το φετινό προϋπολογισμό του 2015 δεν έχουμε μόνο πρωτογενές πλεόνασμα 2,9% σχεδόν 3% - ως διαρθρωτικό πλεόνασμα, δηλαδή κυκλικά προσαρμοσμένο λόγω της ύφεσης και της συγκυρίας, έχουμε το μεγαλύτερο στον κόσμο, μεγαλύτερο κι από τη Σιγκαπούρη, που ήταν το μοντέλο διεθνώς - αλλά θα έχουμε και δημοσιονομικό έλλειμμα συμπεριλαμβανομένου του κόστους εξυπηρέτησης του χρέους μόλις 1%. Όταν άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αγωνίζονται για το στόχο του 3% του συμφώνου σταθερότητας.

Περισσότερα...