Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2014
Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου, Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, στην συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας
Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, αρχίζει σήμερα η κορυφαία θεσμική διαδικασία της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας. Η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι μια διαδικασία συναίνεσης, έτσι τη θέλησε το Σύνταγμα από το 1975, δεν είναι ένας μηχανισμός πόλωσης και τεχνητής πρόκλησης εκλογών.
Στην ιστορία της μεταπολίτευσης μόλις μια φορά οδηγήθηκε η χώρα σε εκλογές λόγω αδυναμίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας, το 1990, αλλά αυτό ήταν συμφωνημένο να γίνει ούτως ή άλλως γιατί η Κυβέρνηση, η λεγόμενη Οικουμενική, είχε εξ αρχής περιορισμένο χρόνο ζωής.
Αντιλαμβάνεστε ότι ιδίως μέσα σε μια τόσο κρίσιμη οικονομική και κοινωνική συγκυρία, είναι πολύ σημαντικό η διαδικασία αυτή να αποκτήσει ξανά τα θεσμικά χαρακτηριστικά της. Εν πάση περιπτώσει σήμερα διεξάγεται ο πρώτος από τους τρεις γύρους και συνεπώς οι επόμενες δέκα περίπου μέρες είναι ιδιαίτερα κρίσιμες, αλλά και χρήσιμες για τον τόπο.
Για πρώτη φορά διασταυρώνονται χρονικά δυο τόσο κρίσιμες διαδικασίες: μια θεσμική, η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας και μία που βρίσκεται σε εξέλιξη: η διαπραγμάτευση με τους εταίρους για το μέλλον της χώρας, μιας διαπραγμάτευση πολυεπίπεδη, που δεν αφορά απλά και μόνο την ολοκλήρωση του λήγοντος προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και την επόμενη σελίδα, τον θώρακα προστασίας της χώρας εκτός Μνημονίου και εκτός τρόικας.
Αθήνα, 7 Δεκεμβρίου 2014
Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου, Προέδρου του ΠΑΣΟΚ και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης στη Βουλή κατά τη συζήτηση επί του προϋπολογισμού 2015
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, το κρίσιμο ερώτημα, καθώς βρισκόμαστε στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2015, είναι εάν αυτός ο προϋπολογισμός που καλούμαστε να ψηφίσουμε είναι ένας εικονικός, ένας τυπικός και ανούσιος προϋπολογισμός, γιατί εξαρτάται από την κατάληξη της διαπραγμάτευσης με την τρόικα και τους εταίρους, ή εάν έχει κάποια πραγματική αξία.
Ο προϋπολογισμός, λοιπόν, του 2015 έχει πολύ μεγάλη πολιτική αξία, γιατί είναι εκ των πραγμάτων ο προϋπολογισμός της αλλαγής σελίδας. Η χώρα ούτως ή άλλως περνά από 1ης Ιανουαρίου σε ένα άλλο θεσμικό πλαίσιο, ένα άλλο πλαίσιο σχέσεων με την Ευρωπαϊκή Ένωση και με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Το κυριότερο όμως είναι ότι ο προϋπολογισμός αυτός έχει αξία, γιατί απηχεί τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά της οικονομίας, όπως αυτά διαμορφώθηκαν μετά από πέντε θυελλώδη χρόνια προσπάθειας, τιτάνιας προσπάθειας, του ελληνικού λαού. Αυτός ο προϋπολογισμός συμπυκνώνει τις θυσίες του ελληνικού λαού.
Τι παρουσιάζει ο προϋπολογισμός;
Θετικό ρυθμό ανάπτυξης μετά από επτά χρόνια ύφεσης. Αυτό δεν είναι μια κουβέντα, δεν είναι στατιστική. Αυτό είναι η αλλαγή του κλίματος, αυτό είναι η ελπίδα κάθε επιχείρησης, κάθε οικογένειας, κάθε εργαζόμενου και κάθε άνεργου στον τόπο αυτό. Ο θετικός ρυθμός ανάπτυξης είναι αυτός που θα μας φέρει ξανά στη θέση που μας αξίζει μέσα στην Ευρώπη, μέσα στην παγκόσμια οικονομία. Ο θετικός ρυθμός ανάπτυξης είναι αυτός που απηχεί την αλλαγή των αντιλήψεων και των συμπεριφορών μέσα στην ελληνική κοινωνία και οικονομία.
Αθήνα, 11 Νοεμβρίου 2014
Δευτερολογία του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Εξωτερικών, Ευάγγελου Βενιζέλου,
στη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων του Ελληνικού Κοινοβουλίου
Σε σχέση με την Τουρκία, προφανώς η Τουρκία έχει πλήρη συνείδηση του γεγονότος ότι η γεωγραφική της θέση και ότι η εθνοτική και θρησκευτική της ταυτότητα την καθιστά παράμετρο όλων των ανοιχτών προβλημάτων στον ευρύτερο χώρο της Μέσης Ανατολής. Όπως είπα και στην εισήγησή μου, όταν μια χώρα είναι παράμετρος τόσων προβλημάτων, μπορεί να θεωρεί ότι αποκτά μια πρόσθετη ισχύ ή ότι αποκτά τις προϋποθέσεις μιας ειδικής διεθνούς ασυλίας. Αυτό, δεν ισχύει, γιατί η διεθνής νομιμότητα τελικώς ισχύει έναντι όλων είτε γιατί, εάν πράγματι είναι επιλογή της Τουρκίας και της τουρκικής πολιτικής ηγεσίας η ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας, αυτό συνοδεύεται με μια σειρά από όρους, μια σειρά από προϋποθέσεις, τις οποίες οφείλει να σεβαστεί η Τουρκία και επί των οποίων έχει λόγο και η Ελλάδα, αλλά και η Κυπριακή Δημοκρατία, ως κράτος - μέλος της Ε.Ε..
Δεν μπορεί να είναι επιδίωξη της Τουρκίας η αναγνώριση του ψευδοκράτους, δεν έχει τέτοια ψευδαίσθηση και δεν έχει τέτοια ψευδαίσθηση, διότι η αναγνώριση της οντότητας αυτής απαγορεύεται ρητά από τις ισχύουσες αποφάσεις του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Το ζήτημα δεν είναι η αναγνώριση του ψευδοκράτους, αλλά η μη αναγνώριση από πλευράς της της Κυπριακής Δημοκρατίας. Από αυτό απορρέουν όλα τα προβλήματα και είχα την ευκαιρία να εξηγήσω το σχήμα που ισχύει νομικά στην Κύπρο, το οποίο πρέπει να αντιληφθεί η Τουρκία, αλλά βεβαίως, πρέπει να το αντιληφθούν και όλοι όσοι ασχολούνται με το Κυπριακό. Ο κ. Άϊντα είναι ένας πεπειραμένος πολιτικός, καλόπιστος, προοδευτικών αντιλήψεων, με μεγάλη εμπειρία στα θέματα άμυνας και εξωτερικής πολιτικής. Αφιέρωσα πολύ χρόνο στις συναντήσεις που είχα μαζί του προκειμένου να του παρουσιάσω το σχήμα αυτό.
Αθήνα, 11 Νοεμβρίου 2014
Πρωτολογία του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Εξωτερικών, Ευάγγελου Βενιζέλου,
στη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων του Ελληνικού Κοινοβουλίου
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε,
Ευχαριστώ τις κυρίες και τους κύριους βουλευτές και εσάς φυσικά, γιατί ανταποκριθήκατε στην επιστολή μου, με την οποία ζητούσα να συγκληθεί η Διαρκής Επιτροπή, προκειμένου να ενημερωθεί για τις εξελίξεις στο πεδίο της εξωτερικής πολιτικής.
Χθες, είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε γι’ αυτά τα θέματα με τους εκπροσώπους των κομμάτων στο Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής. Όμως, όλα τα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής πρέπει να έχουν την ίδια ενημέρωση και γι' αυτό χαίρομαι που μου δίνεται η ευκαιρία να κάνω αυτή την εισαγωγή, λέγοντας πράγματα γνωστά και λιγότερο γνωστά, προκειμένου να έχουμε ένα συστηματικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο θα μπορούμε να εντάξουμε τις απορίες, τους προβληματισμούς και τους σχεδιασμούς μας, πρωτίστως.
Ζούμε σε μία ασυνήθιστα προβληματική συγκυρία. Υπάρχει ένας πληθωρισμός κρίσεων και προκλήσεων. Κατά τη γνώμη μου, ο μεγαλύτερος μετά τη διάλυση της πρώην Σοβιετικής Ένωσης και την ακύρωση του μεταπολεμικού διπολισμού. Θα έλεγα ότι στην ευρύτερη περιοχή της ευρωπαϊκής γειτονίας- και νότια και ανατολικά- εκλύεται τώρα, τους τελευταίους μήνες, ενέργεια, ίσως μεγαλύτερη από το άθροισμα της ενέργειας που είχε προκληθεί από τη διάλυση της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, τη διάλυση της πρώην Γιουγκοσλαβίας και την πρώτη φάση της λεγόμενης «αραβικής άνοιξης».
Αθήνα, 10 Οκτωβρίου 2014
Παρέμβαση Ευάγγελου Βενιζέλου, Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, στην Ολομέλεια της Βουλής
μετά την ομιλία του Προέδρου του Συριζα κ. Τσίπρα
Κύριε Πρόεδρε.
Δεν περίμενα ότι η κομματική πρόωρη αλαζονεία μπορεί να οδηγήσει σε τέτοιου βαθμού ατοπήματα. Ο κ. Τσίπρας προηγουμένως, από το Βήμα της Βουλής, ούτε λίγο ούτε πολύ, με τρόπο δημοκρατικά και θεσμικά προκλητικό, πρωτοφανή και αδιανόητο, υπονόμευσε ανοικτά και απροκάλυπτα το εθνικό συμφέρον, υπονόμευσε τη διαπραγματευτική θέση της χώρας, στην τελική φάση της πορείας εξόδου από το μνημόνιο, την τρόικα και την κρίση. Θέλησε να παρεμποδίσει την Κυβέρνηση να συνάψει την οριστική συμφωνία εξόδου, σε σχέση με το χρέος και με την επιστροφή της χώρας στην ομαλότητα, γιατί προφανώς ενοχλείται βαθιά από την ιδέα ότι χάνει το παιχνίδι του, το μνημόνιο και την τρόικα.
Έβλαψε συνειδητά το εθνικό συμφέρον, ενώπιον και των θεσμικών πιστωτών και των αγορών. Έβλαψε τον Έλληνα, τις προοπτικές του, τον άνεργο και κάθε επιχείρηση. Έβλαψε τα πάντα. Την εθνική οικονομία και την εθνική υπόθεση.
Για να το κάνει αυτό εκβίασε ανοιχτά τη Βουλή και τους θεσμούς. Προσέβαλε τον εν ενεργεία Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον κ. Κάρολο Παπούλια, τον ταπείνωσε, τον ευτέλισε ως σύμβολο της εθνικής ενότητας και έκανε και το μείζον ατόπημα να στηρίξει όλους τους εκβιαστικούς υπολογισμούς του στις ψήφους της Χρυσής Αυγής.
Αθήνα, 10 Οκτωβρίου 2014
Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου, Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Προέδρου του ΠΑΣΟΚ στην Ολομέλεια της Βουλής κατά την τρίτη ημέρα συζήτησης επί της παροχής ψήφου εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, την προηγούμενη εβδομάδα αναλάβαμε δύο σημαντικές πολιτικές πρωτοβουλίες:
· Πρώτον, δηλώσαμε εκ μέρους της Κυβέρνησης και της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας ότι η διαδικασία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας θα ξεκινήσει τον Φεβρουάριο στο πλαίσιο των συνταγματικών προδιαγραφών και της κοινοβουλευτικής πρακτικής των τελευταίων δεκαετιών.
· Δεύτερον, αποφασίσαμε να ζητήσουμε την ανανέωση της εμπιστοσύνης της Βουλής προς την Κυβέρνηση, θέλοντας έτσι να δώσουμε ρητή και έμπρακτη απάντηση στα σενάρια, στους εμπόρους της αβεβαιότητας, στη «φούσκα» της εφόδου προς την εξουσία που φαντασιώνονται κάποιοι.
Η χώρα απέκτησε έτσι εθνικό χρονοδιάγραμμα και η Κυβέρνηση την πρωτοβουλία των κινήσεων.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η πρόταση εμπιστοσύνης δεν είναι μια απλή συμβολική επιβεβαίωση της δεδηλωμένης κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας. Είναι αυτό που συμβαίνει τις τελευταίες τρεις μέρες στην Αίθουσα αυτή, η μεγάλη εφ’ όλης της ύλης κοινοβουλευτική συζήτηση για τη στρατηγική εξόδου από το Μνημόνιο και την επιτήρηση της Τρόικας.
Είπε η Αντιπολίτευση ότι η πρόταση υπεβλήθη σε μια απονομιμοποιημένη Βουλή. Τότε γιατί η ίδια η Αντιπολίτευση είχε επιχειρήσει να υποβάλει πρόταση μομφής λίγο πριν τη λήξη της προηγούμενης κοινοβουλευτικής συνόδου;
Αθήνα, 9 Οκτωβρίου 2014
Παρέμβαση του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελου Βενιζέλου,
κατά τη δεύτερη μέρα της συζήτησης επί της πρότασης εμπιστοσύνης στη Βουλή
Κύριε Πρόεδρε, έχω ζητήσει το λόγο για μια μικρή παρέμβαση για να ακούσει το Σώμα και ο ελληνικός λαός την πραγματικότητα στα ουσιώδη θέματα που αφορούν τη ζωή του.
Το ελληνικό δημόσιο χρέος σε όρους πραγματικούς, σε όρους καθαρής παρούσας αξίας, έχει μειωθεί κατά 180 δισεκατομμύρια και σε ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ κατά 80%. Πριν από λίγες μέρες σε μια από τις πιο έγκυρες γερμανικές εφημερίδες δημοσιεύθηκε ανάλυση σύμφωνα με την οποία αν στην ελληνική περίπτωση εφαρμοστούν οι ορθοί κανόνες αποτύπωσης τους χρέους, αυτοί που ισχύουν διεθνώς στις επιχειρήσεις και όχι τα στατιστικά στερεότυπα τα οποία ισχύουν επειδή οι αγορές εγκλωβίζουν και αιχμαλωτίζουν τα κράτη, το ελληνικό δημόσιο χρέος θα ήταν 60% του ΑΕΠ, μικρότερο από το χρέος που με τον ίδιο υπολογισμό έχει το Βέλγιο, η Πορτογαλία, η Ιταλία.
Αυτό το ζουν οι Έλληνες φέτος, γιατί φέτος δεν έχουμε μόνο πρωτογενές πλεόνασμα. Κι όταν λέω και φέτος, εννοώ τη χρονιά που έρχεται το 2015 γιατί ήδη για το 2014 αυτά έχουν αποδειχθεί. Με το φετινό προϋπολογισμό του 2015 δεν έχουμε μόνο πρωτογενές πλεόνασμα 2,9% σχεδόν 3% - ως διαρθρωτικό πλεόνασμα, δηλαδή κυκλικά προσαρμοσμένο λόγω της ύφεσης και της συγκυρίας, έχουμε το μεγαλύτερο στον κόσμο, μεγαλύτερο κι από τη Σιγκαπούρη, που ήταν το μοντέλο διεθνώς - αλλά θα έχουμε και δημοσιονομικό έλλειμμα συμπεριλαμβανομένου του κόστους εξυπηρέτησης του χρέους μόλις 1%. Όταν άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αγωνίζονται για το στόχο του 3% του συμφώνου σταθερότητας.
Αθήνα, 5 Αυγούστου 2014
Ενημέρωση Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων από Αντιπρόεδρο Κυβέρνησης και ΥΠΕΞ Ευ. Βενιζέλο για τις εξελίξεις στη Λωρίδα της Γάζας
Κυρία Πρόεδρε, ευχαριστώ πολύ εσάς και την Επιτροπή για την ευαισθησία σας και την πρόσκληση που απευθύνατε σε εμένα, υπό την ιδιότητά μου του Υπουργού των Εξωτερικών, για το τεράστιο πρόβλημα στην Γάζα.
Καταρχάς υπάρχει μία ευτυχής συγκυρία. Λίγες ώρες πριν, όπως γνωρίζετε, συμφωνήθηκε επιτέλους μία προσωρινή εκεχειρία, η οποία ελπίζουμε και ευχόμαστε να γίνει σεβαστή και να μετατραπεί από προσωρινή σε οριστική. Τις προηγούμενες ημέρες, δυστυχώς, ζήσαμε πολλές φορές αυτή την εμπειρία της εξαγγελίας της συμφωνίας για εκεχειρία, η οποία στην συνέχεια παραβιάσθηκε και κατέρρευσε και, ως εκ τούτου, είμαστε πολύ επιφυλακτικοί, αλλά ταυτόχρονα οφείλουμε όλοι ως διεθνής κοινότητα να πιέσουμε προς αυτή την κατεύθυνση.
Αθήνα, 31 Μαρτίου 2014
Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου, Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, στη συζήτηση επί της πρότασης μομφής
κατά του Προέδρου της Βουλή
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, λυπάμαι πραγματικά για την εντυπωσιακή ευκολία, με την οποία ο Πρόεδρος και η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ χρησιμοποιούν το ακραίο μέσο της αποχώρησης από τη συνεδρίαση της Βουλής. Η αποχώρηση από τη συνεδρίαση της Βουλής είναι ένα ακραίο γεγονός, το οποίο συνδέεται με στιγμές έντασης που αφορούν την ουσία του δημοκρατικού και κοινοβουλευτικού πολιτεύματος της χώρας.
Όταν ανοίγουμε το δρόμο των θεσμικών τεχνασμάτων, της καταστρατήγησης του Συντάγματος, προκειμένου να παρεμποδίσουμε τη νομοθετική λειτουργία της Βουλής, προκειμένου να καθυστερήσουμε τεχνητά την άσκηση του νομοθετικού έργου και να δημιουργήσουμε πρόβλημα διεθνούς αξιοπιστίας στη χώρα, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα δημοκρατικής λειτουργίας, κανένα πρόβλημα θεσμών. Κάνουμε μία επιλογή η οποία είναι ριψοκίνδυνη για τον τόπο, αλλά και για εμάς τους ίδιους.
Έτσι χθες, ο κ. Τσίπρας εγκλωβίστηκε στην επιλογή του, ο εγκλωβισμός αυτός συνεχίστηκε με την υποβολή πρότασης μομφής κατά του Προέδρου της Βουλής και συνεχίζεται τώρα με την εκ νέου αποχώρηση από τη Βουλή, επειδή - λένε -παραβιάζεται ο Κανονισμός. Πράγματι ο Κανονισμός προβλέπει με ποια σειρά δίνεται ο λόγος στη Βουλή και δόθηκε .
Θα επανέλθω στα όσα είπα χθες πάρα πολύ συνοπτικά σε σχέση με το θεσμικό και νομικό ζήτημα το οποίο ετέθη.
Αθήνα, 30 Μαρτίου 2014
Τοποθέτηση του Αντιπροέδρου της κυβέρνησης και Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελου Βενιζέλου,
επί της πρότασης δυσπιστίας κατά του Υπουργού Οικονομικών από τον ΣΥΡΙΖΑ
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ υπέβαλε, σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής κατά την άποψή του, πρόταση δυσπιστίας που στρέφεται κατά του Υπουργού Οικονομικών.
Θέση της Κυβέρνησης είναι ότι η πρόταση αυτή υποβάλλεται κατά τρόπο απαράδεκτο, σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής και ως εκ τούτου καλώ τον κύριο Πρόεδρο της Βουλής να απορρίψει ευθύς αμέσως την υποβληθείσα αυτή πρόταση ως απαράδεκτη.
Σύμφωνα με το άρθρο 84 παράγραφος 2 του Συντάγματος, η Βουλή με απόφασή της μπορεί να αποσύρει την εμπιστοσύνη της από την Κυβέρνηση ή από μέλος της. Η πρόταση δυσπιστίας όμως δεν μπορεί να υποβληθεί ξανά, εάν δεν παρέλθει εξάμηνο από την υποβολή προηγούμενης πρότασης δυσπιστίας, όπως λέει ευθύς αμέσως, το δεύτερο εδάφιο της ίδιας παραγράφου.
Ερμηνεύουμε το Σύνταγμα αναγόμενοι στις αρχές που το διέπουν, στις αρχές που διέπουν ένα σύγχρονο κοινοβουλευτικό σύστημα διακυβέρνησης. Το κοινοβουλευτικό σύστημα διακυβέρνησης διέπεται από την αρχή της δεδηλωμένης και πιο συγκεκριμένα, από το 1975 και μετά στη χώρα μας, από την αρχή της κυβερνητικής σταθερότητας, που αποτελεί ρητή και ευδιάκριτη αρχή της λειτουργίας του πολιτεύματός μας.