Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου στην παρουσίαση του βιβλίου του Μιλτιάδη Παπαϊωάννου «Η περιπέτεια της Δικαιοσύνης»

Πέμπτη 18 Απριλίου 2019

 

Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου στην παρουσίαση του βιβλίου του Μιλτιάδη Παπαϊωάννου «Η περιπέτεια της Δικαιοσύνης» (εκδ. Λιβάνη) που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής

  

Ο Μιλτιάδης Παπαϊωάννου είναι μια εμβληματική φυσιογνωμία και στο πεδίο της πολιτικής αλλά και στο πεδίο της δικαιοσύνης. Όπως ακούσαμε, έχει μια βαθιά βιωματική σχέση με αυτό που λέγεται δικαιοσύνη και γενικότερα κράτος δικαίου. Μια παιδιόθεν οικογενειακή σχέση. Έχει συνεπώς ένα γνήσιο και ακατάβλητο ενδιαφέρον για οτιδήποτε σχετίζεται με τη δικαιοσύνη, με την ποιότητα και την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης.

Είχε την τύχη να θητεύσει δυο φορές ως υπουργός δικαιοσύνης και να έχει μια μακρά και εξαιρετικά γόνιμη θητεία στο υπουργείο αυτό, το οποίο εξοπλισμένο με εκ του Συντάγματος αρμοδιότητες λειτουργεί ως εγγυητής της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης ή έτσι οφείλει να λειτουργεί. Ως υπουργός Δικαιοσύνης σε περιόδους ιδιαίτερα κρίσιμες ανέλαβε πολύ σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες. Υπηρέτησε και σε άλλες κυβερνητικές κυβερνητικές θέσεις από τις οποίες είχε τη δυνατότητα να παρακολουθήσει κρίσιμες πτυχές της δικαιοδοτικής διαδικασίας σε διάφορες φάσεις της σύγχρονης Ιστορίας του τόπου. Προήδρευσε της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας που είναι το κρίσιμο κοινοβουλευτικό όργανο για θέματα δικαιοσύνης, κυρίως όμως είχε συμμετοχή ενεργό και πρωταγωνιστική σε μεγάλες στιγμές της πολιτικής και δικαιοδοτικής Ιστορίας του τόπου τα τελευταία περίπου 35 χρόνια. Θα αναφέρω δυο τέτοιες στιγμές.

Περισσότερα...

ΤΑ ΝΕΑ | Ευ. Βενιζέλος: Σκευωρία εναντίον του μέλλοντος της πατρίδας

Σάββατο 13 Απριλίου 2019

Άρθρο Ευάγγελου Βενιζέλου στην εφ. ΤΑ ΝΕΑ Σαββατοκύριακο

 

Σκευωρία εναντίον του μέλλοντος της πατρίδας

 

Από τη στιγμή που άρχισε να επισημοποιείται δικαστικά η κατάρρευση της σκευωρίας Novartis, η κυβέρνηση, ο ΣΥΡΙΖΑ και οι κεκράκτες του κυβερνητικού και παρακυβερνητικού συστήματος, βγήκαν να δώσουν μια επικοινωνιακή μάχη οπισθοφυλακής. Να περιορίσουν τις απώλειες της επένδυσής τους. Ανέλαβαν έτσι οι ίδιοι, πέραν πάσης λογικής αμφιβολίας, την πλήρη «ιδιοκτησία» της σκευωρίας. Δεν μπορούν πλέον να κρυφτούν πίσω από πρωτοβουλίες της Δικαιοσύνης. Ομολογούν απροκάλυπτα τη θεσμικά ανατριχιαστική θέση τους: οι πολιτικοί αντίπαλοι της κυβέρνησης όχι απλώς τεκμαίρεται ότι είναι, αλλά αυταπόδεικτα είναι ποινικά ένοχοι για οτιδήποτε συλλάβει η νοσηρή φαντασία τους !

Δεν εκφράζουν, έστω υποκριτικά, την ικανοποίησή τους για την αρχειοθέτηση της υπόθεσης για τέσσερα πολιτικά πρόσωπα που κατηγόρησαν με τις υπογραφές και την ψήφο τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ. Δεν εκφράζουν, έστω υποκριτικά, την προσδοκία τους να ολοκληρωθεί το ταχύτερο η αρχειοθέτηση και για τα υπόλοιπα πολιτικά πρόσωπα. Όχι ! Επιμένουν στα όσα έλεγαν, πριν ο ίδιος ο αναπληρωτής υπουργός Δικαιοσύνης σαλπίσει πρώτος στη Βουλή την υποχώρηση λέγοντας ότι η υπόθεση Novartis είναι μεγάλο σκάνδαλο αλλά όχι για πολιτικά πρόσωπα.

Περισσότερα...

Ευ. Βενιζέλος: Ο κ. Πολάκης προχώρησε σε ομολογίες που αφορούν την παραβίαση του άρθρου 370Α του ΠΚ σε βαθμό κακουργήματος

Τρίτη 19 Φεβρουαρίου 2019

 

Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στη Βουλή κατά τη συζήτηση επί του ν/σ του υπουργείου Δικαιοσύνης

 

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, θα αρχίσω από τα θετικά, από την κύρωση του Πρωτοκόλλου υπ’ αριθμό 16, που προστίθεται στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Το πρωτόκολλο έχει τεθεί σε ισχύ και ήδη έχουν αρχίσει Ανώτατα Δικαστήρια κρατών-μερών της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, με πρώτο το Γαλλικό Ακυρωτικό, τον Γαλλικό Άρειο Πάγο, την Cour de Cassation, να απευθύνουν παρόμοια ερωτήματα, προκειμένου να γνωμοδοτήσει η Ολομέλεια, το μεγάλο τμήμα του Δικαστηρίου του Στρασβούργου, επάνω σε θέματα που έχουν τεράστιο ενδιαφέρον. Η πρώτη υπόθεση αφορά ένα εξαιρετικά πολύπλοκο ζήτημα βιοηθικής και την εναρμόνιση της γαλλικής νομοθεσίας και του Γαλλικού Συντάγματος με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Είναι πάρα πολύ σημαντικό ότι η Ελλάδα, με καθυστέρηση, κυρώνει το 16ο Πρωτόκολλο και είναι πολύ σημαντικό ότι τα Ανώτατα Δικαστήριά μας, τα τρία Ανώτατα Δικαστήριά μας και το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο, μπορούν πλέον να απευθύνουν παρόμοια ερωτήματα προς το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, ζητώντας να γνωμοδοτήσει επί θεμάτων αρχών. Δηλαδή επάνω στην ερμηνεία συγκεκριμένων διατάξεων της Σύμβασης και των προσθέτων Πρωτοκόλλων, προκειμένου να αποφεύγονται μετά οι ατομικές προσφυγές, οι οποίες, εφόσον ευδοκιμήσουν και οδηγήσουν σε μία απόφαση του Δικαστηρίου καταδικαστική για τη χώρα, δημιουργούν τεράστια προβλήματα άρσης του δεδικασμένου και εφαρμογής εκτάκτων ενδίκων μέσων που προβλέπονται πλέον σε όλους τους κλάδους και που πρέπει να γίνονται σεβαστά από τα Ελληνικά Ανώτατα Δικαστήρια, τα οποία, δυστυχώς, αδιαφορούν ή αποφεύγουν να σεβασθούν την υποχρέωσή τους αυτή, ιδίως ο Άρειος Πάγος, όπως έχει φανεί σε ορισμένες πολύ κρίσιμες υποθέσεις μέχρι τώρα.

Περισσότερα...

Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην Επιτροπή Αναθεώρησης στη συζήτηση για τα άρθρα 87-120

Αθήνα, 9 Ιανουαρίου 2019

 

Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου στην Επιτροπή Αναθεώρησης στη συζήτηση για τα άρθρα 87-120

 

«Τα τελευταία χρόνια βρισκόμαστε μπροστά στο φαινόμενο αυτό, ενός κυβερνητικά οργανωμένου, ελεγχόμενου και διατυμπανιζόμενου πολιτικά, παραδικαστικού δικτύου, το οποίο, βεβαίως βασίζεται στα πρόθυμα, συντηρητικής καταγωγής, «συνεργεία» που εφάπτονται με το βαθύ κράτος, έχουν προσφέρει παλαιότερα τις υπηρεσίες τους αλλού, τις προσφέρουν τα τελευταία τέσσερα χρόνια στον ΣΥΡΙΖΑ και είναι πάντα πρόθυμα να προσφέρουν και στο μέλλον υπηρεσίες, αλλά θέλω να ελπίζω ότι αυτές δεν θα γίνουν δεκτές, γιατί το φαινόμενο αυτό θα παταχθεί αλύπητα.»

  

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, είναι πολύ πλούσια η θεματολογία αυτής της ενότητας, θα κάνω ορισμένες επιλεκτικές αναφορές. Ξεκινώ από τις Ανεξάρτητες Αρχές. Δεν θα επαναλάβω αυτά που ειπώθηκαν το 2001, ήταν έντονος ο προβληματισμός για τον θεσμό των Ανεξάρτητων Αρχών. Είναι προφανές ότι οι Ανεξάρτητες Αρχές υπόκεινται σε κοινοβουλευτικό έλεγχο, η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας έχει ως βασική αποστολή τον έλεγχο επί των Κοινοβουλευτικών Αρχών, η δε ιδέα του ΣΥΡΙΖΑ να απαιτείται νόμος αυξημένης πλειοψηφίας για τη σύσταση νέας Ανεξάρτητης Αρχής, πέραν των προβλεπομένων στο Σύνταγμα, είναι μία σωστή ιδέα. Είναι εσφαλμένο, όμως, να περιορισθεί η αναγκαία πλειοψηφία στη Διάσκεψη των Προέδρων, τρία πέμπτα στη διάσκεψη των Προέδρων σημαίνει μόνον η κυβερνητική πλειοψηφία. Αντιθέτως, η μεταφορά της αρμοδιότητας σε κανονική Κοινοβουλευτική Επιτροπή θα επέτρεπε να έχουμε πλειοψηφία 3/5 στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή που έχει σύνθεση ανάλογη με τη δύναμη των κομμάτων. Η διάσκεψη δεν έχει σύνθεση ανάλογη με τη δύναμη των κομμάτων.

Περισσότερα...

Ομιλία Ευ. Βενιζέλου: Συνταγματική Αναθεώρηση και Δικαιοσύνη

Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου 2018

Ευάγγελος Βενιζέλος



Συνταγματική Αναθεώρηση και Δικαιοσύνη*

 

Ευχαριστώ τον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών για την πρόσκληση και όλους τους παρισταμένους για την συμμετοχή τους.

Α. Θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω από μια όσο γίνεται πιο επιγραμματική, υπενθύμιση του κεκτημένου της Αναθεώρησης του 2001, της τελευταίας που ασχολήθηκε με θέματα του κεφαλαίου περί Δικαστικής Εξουσίας. Με την Αναθεώρηση του 2001 συντελέστηκαν πάρα πολλές αλλαγές στο κεφάλαιο της Δικαστικής Εξουσίας, τις οποίες φαίνεται ότι τις έχουμε λησμονήσει. Δεν δικαιολογείται διαφορετικά το γεγονός ότι έχουν μείνει αναξιοποίητα τεράστια αποθέματα κανονιστικής ύλης του Συντάγματος στα θέματα τα σχετικά με την οργάνωση και λειτουργία της Δικαιοσύνης.

Θυμίζω, λοιπόν, ότι το 2001, στον πυλώνα της οργάνωσης και λειτουργίας της Δικαιοσύνης και της ενίσχυσης της εσωτερικής ανεξαρτησίας της, τροποποιήθηκε η διάταξη για την επιλογή στις κορυφαίες θέσεις με την επιβολή μέγιστης, τετραετούς, θητείας στους επιλεγομένους για τις θέσεις των προέδρων των Ανωτάτων Δικαστηρίων, του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και των γενικών επιτρόπων. Διεξήχθη πολύ μεγάλη συζήτηση επί πολλά χρόνια, από το 1995 έως το 2001, για την αλλαγή του συστήματος επιλογής. Εξετάστηκαν διεξοδικά όλες οι πιθανές λύσεις.

Περισσότερα...

Φιλελεύθερος| Ευ. Βενιζέλος: Ολίγον κατ´ολίγον διολισθαίνει η δημοκρατία

Αθήνα, 24 Σεπτεμβρίου 2018

  

Συνέντευξη Ευάγγελου Βενιζέλου στην εφημερίδα «Φιλελεύθερος»

και στη δημοσιογράφο Αλίκη Χατζή

  

- Στη δήλωση που κάνατε το βράδυ του Σαββάτου τονίσατε ότι με την αναθεώρηση του 2001 αντικαταστάθηκε συνολικά η παράγραφος 7 του άρθρου 14 του Συντάγματος που προέβλεπε μέχρι τότε ότι τα αδικήματα του Τύπου είναι αυτόφωρα. Εξακολουθεί όμως αυτό να προβλέπεται στο άρθρο 242 παράγραφος 3 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Τι ισχύει ;

Η διάταξη της παραγράφου 3 του άρθρου 242 ΚΠΔ έχει καταστεί από τη θέση σε ισχύ της αναθεώρησης του 2001, δηλαδή από τις 17.4.2001, αντισυνταγματική. Με την αναθεώρηση του 2001 καταργήθηκε ο χαρακτηρισμός συλλήβδην και απευθείας από το Σύνταγμα ως «αυτόφωρων» των αδικημάτων του Τύπου και προβλέφθηκε η θέσπιση εκτελεστικού του Συντάγματος νόμου «σχετικά με την αστική και ποινική ευθύνη του Τύπου και των άλλων μέσων ενημέρωσης και με τη ταχεία εκδίκαση των σχετικών υποθέσεων».

Η ύπαρξη συνταγματικής μέριμνας για την ταχεία εκδίκαση που πρέπει να εξειδικεύσει ο εκτελεστικός νόμος αντικαθιστά τον χαρακτηρισμό των αδικημάτων Τύπου ως «αυτόφωρων». Στον χαρακτηρισμό αυτό δεν μπορεί να επιμείνει ή να επανέλθει ο κοινός νομοθέτης, δηλαδή ο Κώδικας Ποινικής Νομοθεσίας.

Περισσότερα...

Δήλωση Ευάγγελου Βενιζέλου

Αθήνα , 17 Μαΐου 2018

Ο Ευάγγελος Βενιζέλος έκανε την ακόλουθη δήλωση:

Έχοντας απολέσει κάθε αίσθηση νομιμότητας και κάθε σεβασμό στη διάκριση των εξουσιών και την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης, ο Υπουργός Δικαιοσύνης «διαβίβασε στη Βουλή τη διάταξη του Αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ιωάννη Αγγελή δια της οποίας τίθενται στο αρχείο οι μηνύσεις των Δημητρίου Αβραμόπουλου, Αντώνη Σαμαρά και Ευάγγελου Βενιζέλου κατά των εισαγγελικών λειτουργών Ελένης Τουλουπάκη, Χρήστου Ντζούρα και Στυλιανού Μανώλη», όπως γράφεται στο δελτίο τύπου που έσπευσε να εκδώσει το Υπουργείο Δικαιοσύνης ενόψει προφανέστατα της αυριανής συζήτησης στη Βουλή! 

Από πού έως πού μια τέτοια εισαγγελική διάταξη έπρεπε να καταστεί δημόσια παρότι αφορά την ποινική προδικασία που είναι μυστική και από πού έως πού έπρεπε να διαβιβαστεί στη Βουλή; Από ποτέ διαβιβάζονται στη Βουλή οι δικογραφίες στις οποίες πρώην πρωθυπουργοί και υπουργοί είναι μηνυτές;

Περισσότερα...

Ευ. Βενιζέλος, Κύκλος Ιδεών: «Κοινό περί δικαίου αίσθημα vs κράτος δικαίου»

Αθήνα, 1 Φεβρουαρίου 2018

 

Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην εκδήλωση του Κύκλου Ιδεών «Κοινό περί δικαίου αίσθημα vs κράτος δικαίου - Το δύσκολο τρίγωνο: Δικαιοσύνη - Κοινή Γνώμη - Πολιτική»* (31.1.2018)

Ευχαριστώ ιδιαίτερα την Ιωάννα Μάνδρου που δέχτηκε να συντονίσει με τον έγκυρο τρόπο της τη συζήτησή μας, ευχαριστώ θερμότατα τον Πρόεδρο κ. Παναγιώτη Πικραμένο, τον Εισαγγελέα κ. Βασίλη Μαρκή, τους εκλεκτούς συναδέλφους Χρήστο Μυλωνόπουλο και Σταύρο Τσακυράκη γιατί αποδέχτηκαν το βάρος της συμμετοχής στη συζήτηση με εμπεριστατωμένες εισηγήσεις. Σας ευχαριστώ όλες και όλους ξεχωριστά, κα Πρέσβη του Ηνωμένου Βασιλείου, κ. Πρόεδρε και αγαπητέ Σταύρο, κ.κ. Πρόεδροι και κ.κ. Εισαγγελείς των Ανωτάτων Δικαστηρίων, κυρίες και κύριοι Δικαστές, αγαπητές φίλες και αγαπητοί φίλοι, συνάδελφοι στην επιστήμη του Δικαίου και βέβαια στη Βουλή των Ελλήνων και στον πολιτικό βίο γενικότερα, κυρίες και κύριοι. 

***

 

Θ’ αξιοποιήσω όλα όσα ακούστηκαν έως τώρα, επιχειρώντας μια οριοθέτηση των βασικών εννοιών. Ο τίτλος της εκδήλωσής είναι «Κοινό περί δικαίου αίσθημα vs κράτος δικαίου». Νομίζω ότι μπορούμε να συμφωνήσουμε σ’ έναν στοιχειώδη ορισμό του κράτους δικαίου με σχετική ευκολία. Το επιχείρησε άλλωστε πριν από λίγο ο αγαπητός Σταύρος Τσακυράκης. Ας πούμε ότι το κράτος δικαίου είναι το θεσμικό σύστημα της φιλελεύθερης δημοκρατίας. Το κράτος δικαίου είναι το κράτος στο οποίο η κρατική εξουσία οριοθετείται στη δράση της με νομικές εγγυήσεις, συνταγματικής περιωπής, τώρα δε και με εγγυήσεις διεθνούς περιωπής, οι οποίες υπερισχύουν της εθνικής νομοθεσίας ακόμη και αυτού του ίδιου του εθνικού Συντάγματος.

Περισσότερα...