5 Οκτωβρίου 2025
Ανάρτηση του Ευάγγελου Βενιζέλου για τον Γιώργο Κασιμάτη
Ο Γιώργος Κασιμάτης υπήρξε ένα σημαντικό κεφάλαιο της Ιστορίας του Συνταγματικού Δικαίου, της μεταπολιτευτικής κυρίως περιόδου παρότι ήταν ενεργός και πριν από το 1974. Διέθετε σοβαρό θεωρητικό υπόβαθρο και η διδακτική πτυχή του εαυτού του ήταν αφιερωμένη στους φοιτητές του στη Νομική Σχολή του ΕΚΠΑ.
Η ιδιότητα του νομικού συμβούλου του Πρωθυπουργού Ανδρέα Παπανδρέου την περίοδο 1981-1988 τον έφερε αντιμέτωπο με τις επιστημονικές και πολιτικές προκλήσεις των θεσμικών μεταρρυθμίσεων αλλά και των συγκρούσεων της δεκαετίας του 1980, από την αναθεώρηση του 1986 έως την περιδίνηση της περιόδου 1988-1990. Έδινε μάχες με πάθος και αναλάμβανε κόστος για τις απόψεις του, νομικές και πολιτικές.

26 Σεπτεμβρίου 2025
Ανάρτηση Ευάγγελου Βενιζέλου
Όποιοι παριστάνουν τον Κρέοντα ως προς την ( εκ ) ταφή των νεκρών, ας σκεφτούν το ταχύτερο ότι όλα τελούνται στο πλαίσιο μιας τραγωδίας η οποία δεν τελειώνει αν δεν επέλθει κάθαρση.

15 Σεπτεμβρίου 2025
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος έκανε την ακόλουθη δήλωση:
Η καταδίκη των κουκουλοφόρων μαρτύρων (επισήμως πλέον ψευδομαρτύρων) της σκευωρίας Νοβάρτις είναι ένα βήμα που έγινε δυστυχώς με μεγάλη καθυστέρηση. Το θεσμικά ελλειμματικό και δυσάρεστο είναι ότι οι ενορχηστρωτές και τα πρώτα βιολιά της σκευωρίας έχουν διαφύγει του δικαστικού ελέγχου.

31 Ιουλίου 2025
Από το γραφείο του Ευάγγελου Βενιζέλου διατυπώνονται τα ακόλουθα σχόλια -ανά σημείο- ως απάντηση σε σημείωμα «κυβερνητικών πηγών» που αναφέρεται στην πρωινή ανάρτηση του κ. Βενιζέλου.
1. Μια από τις βασικές τομές που επέφερε το ισχύον Σύνταγμα του 1975 στο κοινοβουλευτικό δίκαιο είναι η κατάργηση της απαρτίας με την έννοια της αναγκαίας παρουσίας ελάχιστου αριθμού βουλευτών για να συνεδριάζει έγκυρα η Βουλή. Το άρθρο 67 Συντ. δεν θεσπίζει ελάχιστο αριθμό βουλευτών (75/ 300) για να υπάρχει απαρτία, αλλά ελάχιστο αριθμό θετικών ψήφων για να αποφασίζει η Βουλή όταν εφαρμόζεται ο γενικός κανόνας ότι η Βουλή αποφασίζει με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών της.
2. Απαιτούμενος ελάχιστος αριθμός παρόντων βουλευτών προκειμένου να συνεδριάσει εγκύρως η Βουλή, δεν υπάρχει κατά το Σύνταγμα. Αντιθέτως υπάρχει ελάχιστος αναγκαίος αριθμός θετικών ψήφων για την έγκυρη λήψη απόφασης. Αυτός είναι ως γενικός κανόνας οι 75 βουλευτές (300/4). Σε πλήθος όμως συνταγματικών διατάξεων απαιτείται αυξημένη πλειοψηφία επί του όλου αριθμού των βουλευτών, αλλού απόλυτη πλειοψηφία (151/300), αλλού πλειοψηφία τριών πέμπτων (180/300), αλλού πλειοψηφία δύο τρίτων (200/300). Στην προκειμένη περίπτωση κατά το άρθρο 86 παρ. 3 απαιτείται η απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, όχι ως απαρτία αλλά ως ελάχιστη πλειοψηφία.

31 Ιουλίου 2025
Ανάρτηση του Ευάγγελου Βενιζέλου
Ευτελισμός των θεσμών λόγω κρίσης νομιμοποίησης - Σχόλιο για το κοινοβουλευτικό κατάντημα
Η κοινοβουλευτική πλειοψηφία της Νέας Δημοκρατίας την περίοδο 2008 -2009 αποχώρησε τρεις φορές (δύο για την υπόθεση Βατοπεδίου και μία για την υπόθεση Παυλίδη) από συνεδριάσεις της Βουλής που είχαν ως αντικείμενο προτάσεις για τη συγκρότηση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης κατά το άρθρο 86 παρ.3 εδ. β Συντ. Και τις τρεις φορές ο έλεγχος της διαδικασίας περιήλθε στους παρόντες βουλευτές της αντιπολίτευσης και δεν διεξήχθη μυστική ψηφοφορία επειδή δεν ήταν παρόντες τουλάχιστον 151 βουλευτές, όση δηλαδή είναι η αναγκαία κατά το Σύνταγμα πλειοψηφία. Οι προτάσεις για συγκρότηση επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης δεν απορρίφθηκαν αλλά παρέμειναν εκκρεμείς. Ο τότε Πρόεδρος της Βουλής αείμνηστος Δημήτρης Σιούφας, παρών ο ίδιος στην έδρα, αποδέχθηκε τη θέση της αντιπολίτευσης σεβόμενος το άρθρο 67 του Κανονισμού της Βουλής.

11 Ιουλίου 2025
Σε απάντηση των αναφορών του Υπουργού Εξωτερικών Γιώργου Γεραπετρίτη στη χθεσινή ανάρτησή του ο Ευάγγελος Βενιζέλος έκανε το ακόλουθο σχόλιο:
Αναφέρθηκα χθες στο γεγονός ότι η κυβέρνηση προκειμένου να δικαιολογήσει την τροπολογία που κατέθεσε για τη μεταχείριση των εισερχόμενων στη χώρα «παράνομα με οποιοδήποτε πλωτό μέσο που προέρχεται από την Βόρεια Αφρική», επικαλείται το άρθρο 15 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ). Ισχυρίζεται, σύμφωνα με τη δική της διατύπωση, ότι «συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 15 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, σύμφωνα με το οποίο τα συμβαλλόμενα κράτη, σε περίπτωση δημοσίου κινδύνου που απειλεί τη ζωή του έθνους, μπορούν να λάβουν μέτρα ακόμη και κατά παράβαση των υποχρεώσεων που προβλέπονται στη Σύμβαση, στο απαιτούμενο από την κατάσταση απολύτως αναγκαίο όριο.»

10 Ιουλίου 2025
Ανάρτηση του Ευάγγελου Βενιζέλου
Η κυβέρνηση επικαλείται το άρθρο 15 ΕΣΔΑ, δηλαδή το αντίστοιχο του άρθρου 48 Συντ. για την εφαρμογή του νόμου περί καταστάσεως πολιορκίας !
Στην αιτιολογική έκθεση (Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης) της τροπολογίας που κατέθεσαν οι συναρμόδιοι υπουργοί για τη μεταχείριση των εισερχόμενων στη χώρα «παράνομα με οποιοδήποτε πλωτό μέσο που προέρχεται από την Βόρεια Αφρική», περιλαμβάνεται η ακόλουθη δήλωση :
« Συντρέχουν [ δε] οι προϋποθέσεις του άρθρου 15 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, σύμφωνα με το οποίο τα συμβαλλόμενα κράτη, σε περίπτωση δημοσίου κινδύνου που απειλεί τη ζωή του έθνους, μπορούν να λάβουν μέτρα ακόμη και κατά παράβαση των υποχρεώσεων που προβλέπονται στη Σύμβαση, στο απαιτούμενο από την κατάσταση απολύτως αναγκαίο όριο.»
Ας δούμε τι σημαίνει αυτό.

13 Ιουνίου 2025
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων σχετικές με την απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ με την οποία ο νόμος για τα μη κρατικά ΑΕΙ κρίθηκε συνταγματικός και συμβατός με το Δίκαιο της ΕΕ, δήλωσε τα εξής:
Η σημερινή απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ για τον νόμο περί μη κρατικών ΑΕΙ έχει τεράστια ερμηνευτική σημασία. Χαίρομαι γιατί έγινε αποδεκτή η θεωρητική προσέγγιση που έχω προτείνει περί «επαυξημένου Συντάγματος» που προκύπτει μέσα από τη σύμφωνη με το Δίκαιο της ΕΕ και την ΕΣΔΑ ερμηνεία του Συντάγματος. Χαίρομαι γιατί βρήκε πρακτική εφαρμογή η ερμηνευτική δήλωση στο άρθρο 28 του Συντάγματος που είχα εισηγηθεί στην αναθεώρηση του 2001. Είναι τιμητικό για τον καθηγητή Β. Σκουρή, πρώην Πρόεδρο του ΔΕΕ και εμένα το γεγονός ότι το ΣτΕ υιοθέτησε τις θέσεις που αναπτύξαμε στη σχετική κοινή μας γνωμοδότηση.
Τέλος χαίρομαι γιατί, έστω με πολυετή καθυστέρηση, γίνεται ευρύτατα αποδεκτό αυτό που υποστήριζα σταθερά, ότι δεν απαιτείται να προηγηθεί αναθεώρηση του άρθρου 16 γιατί και υπό τη σημερινή μορφή της συνταγματικής διάταξης, ο κοινός νομοθέτης μπορεί να ρυθμίσει το ζήτημα των μη κρατικών ΑΕΙ.

30.5.2025
Ο Ευ. Βενιζέλος απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων σχετικά με την Ιερά Μονή στο όρος Σινά, δήλωσε:
Ερώτηση δημοσιογράφου: Μια δήλωση σχετικά με τη Μονή στο όρος Σινά. Ο Αρχιεπίσκοπος μίλησε για μια άλλη άλωση.
Ευ. Βενιζέλος: Η Αιγυπτιακή κυβέρνηση και προσωπικά ο πρόεδρος Σίσι, πρέπει να δείξουν εμπράκτως ότι η θρησκευτική ελευθερία γίνεται σεβαστή και αυτό αφορά όχι απλώς και μόνο το δικαίωμα χρήσης των ιστορικών μνημειακών χώρων της Μονής του Σινά αλλά και συνολικά τα περιουσιακά δικαιώματα της Μονής, χωρίς τα οποία δεν μπορεί να έχει οικονομικά βιώσιμη παρουσία.
Οι ελληνο-αιγυπτιακές σχέσεις είναι πάρα πολύ σημαντικές. Έχουμε αγωνιστεί επί χρόνια να τις εγκαθιδρύσουμε και να τις εξειδικεύσουμε και δεν νομίζω ότι θα δεχθεί κανείς πως η Μονή του Σινά μπορεί να γίνει αφορμή για τη διατάραξη των σχέσεων αυτών. Αντιθέτως, οι καλές σχέσεις πρέπει να οδηγήσουν και σε ένα καλό πρακτικό αποτέλεσμα.

Ευάγγελος Βενιζέλος
Για τον Χρήστο Ροκόφυλλο, 27.5.2025
Αναρωτιέμαι από τι μέταλλο ήταν φτιαγμένος ο Χρήστος Ροκόφυλλος.
Ας παρακολουθήσουμε τη διαδρομή του. Δημοκράτης εκ πεποιθήσεως, αγωνιστής θαρραλέος σε δύσκολους καιρούς, ποινικολόγος περιωπής, με μεγάλο επιστημονικό βάθος, με σπουδές στο Παρίσι, διπλωμάτης που ανέλαβε το υψηλό καθήκον της εκπροσώπησης της χώρας στο Παρίσι, στην Αγία Έδρα, στην Ουνέσκο. Διοικητής της Αγροτικής Τράπεζας.
Ταυτόχρονα, σε μια άσκηση δημοκρατικής ταπεινοφροσύνης προσωπικής, βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας. Πολιτευτής που έθεσε κατ’ επανάληψη τον εαυτό του υπό την κρίση των ψηφοφόρων και απεδέχθη το αποτέλεσμα. Αλλά το αποτέλεσμα τον τίμησε ιστορικά. Κατέλαβε θέσεις κυβερνητικές σημαντικές, κρίσιμες, όπως αυτή του αναπληρωτή υπουργού Βιομηχανίας, σε μια στιγμή που έκρινε το μέλλον της Παράταξης και της κυβέρνησης της χώρας, αλλά και αυτή του αναπληρωτή υπουργού Εξωτερικών για τις Ευρωπαϊκές Υποθέσεις που του ταίριαζε. Θα έλεγα ότι ήταν μια θέση φτιαγμένη για αυτόν.