Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου 2012

 

Συνέντευξη Τύπου του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Οικονομικών κ. Ευάγγελου Βενιζέλου μετά την επιστροφή του από το Eurogroup


left-red-arrow Καλησπέρα. Μόλις επέστρεψε η αποστολή από τις Βρυξέλλες και θεώρησα αναγκαίο να επικοινωνήσω με τους συντάκτες του Υπουργείου Οικονομικών και με τη βοήθειά σας με την κοινή γνώμη με τους Έλληνες πολίτες που άκουσαν βεβαίως νωρίς σήμερα το πρωί τα όσα είπαμε ο Πρωθυπουργός και εγώ από τις Βρυξέλλες, αλλά η ενημέρωση ήταν λόγω της ώρας και των συνθηκών σύντομη επιγραμματική και νομίζω ότι οι εξελίξεις είναι τέτοιες που επιβάλλουν να τις παρουσιάσουμε με αναλυτικό τρόπο για να καταλάβετε και εσείς που παρακολουθείτε τα θέματα και γνωρίζετε σε βάθος τις παραμέτρους, αλλά και ο κάθε Έλληνας και η κάθε Ελληνίδα που βρισκόμαστε.

Σπεύδω να πω ευθύς εξ αρχής ότι στην κατάσταση που βρίσκεται η χώρα και βιώνουν οι Ελληνίδες και οι Έλληνες δεν υπάρχουν προφανώς περιθώρια για πανηγυρισμούς και θριαμβολογίες, αλλά από την άλλη μεριά εάν θέλουμε να έχουμε συνείδηση των ιστορικών εξελίξεων, εάν θέλουμε να δώσουμε στους εαυτούς μας και στη χώρα μας μια νέα ευκαιρία πρέπει να ξέρουμε να αξιολογούμε και να διαχωρίζουμε τα γεγονότα, πρέπει συνεπώς να τα περιγράψουμε και να τα αποτιμήσουμε όσο γίνεται πιο ψύχραιμα και πιο αντικειμενικά.

Ξεκινάω αντίστροφα αναρωτιέμαι τι θα συνέβαινε σήμερα στην Ελλάδα, στην Ευρωζώνη, στην Ευρώπη και στην παγκόσμια οικονομία αν νωρίς σήμερα το πρωί μετά από 15 ώρες συνεδρίασης και επίπονων διαπραγματεύσεων το Eurogroup δεν κατέληγε στην έγκριση του νέου προγράμματος για την Ελλάδα και αν δεν είχε επιτευχθεί η συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα που ενεργεί στην πραγματικότητα στο όνομα του επίσημου τομέα και του ιδιωτικού τομέα που εκπροσωπείται από το IIFκαι την μικρή επιτροπή την Μόνιμη Επιτροπή των Πιστωτών.

Τι θα συνέβαινε σήμερα στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, στα εισοδήματα και τις περιουσίες των Ελλήνων πολιτών, τι προοπτικές θα υπήρχαν σήμερα για τους μισθούς, τις συντάξεις, τα εισοδήματα, τις περιουσίες, τις θέσεις απασχόλησης; Και τι επίπτωση θα υπήρχε στο νόμισμά σας, στο ευρώ, τι επίπτωση θα υπήρχε διεθνώς;

Πρόσφατα είδε το φως της δημοσιότητας μία έκθεση του IIF για τις επιπτώσεις μιας ατυχούς εξέλιξης, ένα σημείωμα ψύχραιμο, ορθολογικό, επιστημονικό, που αποτιμούσε με επιεική τρόπο τις επιπτώσεις σε επίπεδα ανώτερα του 1 τρισεκατομμυρίου ευρώ και παρουσίαζε τις επιπτώσεις όχι μόνον στην χρηματοοικονομική σφαίρα, αλλά και στη σφαίρα της πραγματικής οικονομίας: Στους ρυθμούς ανάπτυξης, στα εισοδήματα, στην κατάσταση γενικότερα των ανθρώπων.

Αυτό το εφιαλτικό σενάριο αποφεύχθηκε. Χθες, σήμερα το πρωί για την ακρίβεια, είχαμε μια θετική εξέλιξη που δεν ήταν, όπως είπα στις Βρυξέλλες, ούτε εύκολη, ούτε αυτονόητη. Γιατί δεν επιβάλλονται πάντα οι ορθολογικές αποφάσεις και συμπεριφορές, γιατί υπάρχουν συγκρουόμενα συμφέροντα, γιατί υπάρχει ένας πολύπλοκος θεσμικός μηχανισμός με 17 Κυβερνήσεις, 17 Κοινοβούλια, πολλά πολιτικά κόμματα, τοπικές ιδιορρυθμίες, υπάρχουν διεθνή συμφέροντα τα οποία δεν εκφράζονται θεσμικά, υπάρχουν αρρύθμιστες οντότητες της αγοράς που είναι επιθετικές και είναι πάρα πολλοί αυτοί οι οποίοι επένδυσαν και επενδύουν ίσως ακόμη, τώρα διαψεύδονται, πολλές ελπίδες και πολλά συμφέροντα στην αποτυχία της Ελλάδας, στην αποτυχία του παλιού και του νέου προγράμματος, στην αδυναμία της ευρωζώνης να λάβει οριστικές και εφαρμόσιμες αποφάσεις.

Άρα, πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη που δίνει στη χώρα μας μια νέα ευκαιρία και αυτή τη νέα ευκαιρία πρέπει να την αξιοποιήσουμε εμείς οι ίδιοι πρώτα στο επίπεδο της οικονομικής ψυχολογίας και της κοινωνικής ψυχολογίας, της ατμόσφαιρας, της επιθυμίας μας να διατηρηθούμε όρθιοι, ζωντανοί, να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος και να ξαναβρούμε τη θέση μας στην Ευρώπη και στον κόσμο, να βρούμε τη θέση που μας αξίζει ιστορικά, κοινωνικά, αναπτυξιακά και που δυστυχώς την έχουμε θέσει εν αμφιβόλω εδώ και πολύ καιρό, γιατί αφεθήκαμε σε μία συλλογική αμεριμνησία και οικοδομήσαμε την ψευδαίσθηση ενός εθνικού πλούτου βασισμένου σε πήλινα πόδια.

Και τώρα πρέπει να ξαναστήσουμε αυτό το οικοδόμημα, να βρει η Ελλάδα και να βρουν οι Έλληνες αυτό που είχαν και ακόμη καλύτερα. Αυτό θέλει δουλειά, δουλειά, δουλειά, συστηματική προσπάθεια, συλλογικότητα, ενότητα, συναίνεση, ευθύνη και πρέπει όλο αυτό να οικοδομηθεί σε στέρεο έδαφος με τον πιο άρτιο και ασφαλή τρόπο.

Διεξήχθηκαν χθες ή για την ακρίβεια κορυφώθηκαν χθες πολλές παράλληλες διαπραγματεύσεις. Πρώτον, η διαπραγμάτευση ανάμεσα σ’ εμάς και τους εταίρους μας, την ευρωζώνη, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για το νέο πρόγραμμα στήριξης.

Έπρεπε να εφαρμοστεί η απόφαση της 26ης Οκτωβρίου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, έπρεπε να περάσουμε από σαράντα κύματα για να φτάσουμε εδώ, αλλά δεν είχαμε μόνον αυτό. Παράλληλα διεξήχθη η διαπραγμάτευση ανάμεσα στην Ελλάδα και τον ιδιωτικό τομέα, το IIF για τον τρόπο συμμετοχής των ιδιωτών στην μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους, στο PSI. Και εμείς δεν διαπραγματευόμασταν μόνοι μας, αλλά στο πλαίσιο πολύ συγκεκριμένων εντολών του Eurogroup και σε συνεργασία με την Τρόικα, το Euro Working  Group και στην τελική φάση σε συνεργασία και με τον Πρόεδρο του Eurogroup, τον κ. Juncker. Και παράλληλα έπρεπε να λύσουμε μια σειρά άλλα θέματα εμείς με την Τρόικα, εμείς με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, προκειμένου να ολοκληρωθεί η δέσμη αυτών των συμφωνιών.

Οι χθεσινές ή μάλλον οι σημερινές πρωινές συμφωνίες των Βρυξελλών της 21ης Φεβρουαρίου είναι το αποτέλεσμα μιας μεγάλης επίπονης και πολύπλοκης διαπραγμάτευσης, μιας διαπραγμάτευσης που δεν θέλω να την συγκρίνω με άλλες ιστορικές διαπραγματεύσεις, αλλά από πλευράς όγκου οικονομικού και επιπτώσεων πολιτικών και οικονομικών και κοινωνικών, είναι ίσως η σημαντικότερη της μεταπολεμικής εποχής.

Τι έχουμε; Έχουμε την οριστική έγκριση του νέου προγράμματος των 130 δισεκατομμυρίων, με τα οποία θα μας στηρίξουν οι εταίροι μας και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο από τώρα, αρχές Μαρτίου, μέχρι και το τέλος του 2014 και επιπλέον έχουμε τη σαφή, ρητή και επίσημη δέσμευση των εταίρων μας πως θα μας στηρίξουν και μετά το πρόγραμμα, και μετά δηλαδή την 1η Ιανουαρίου του 2015 έως ότου η Ελλάδα καταστεί εφικτό να επανέλθει στις αγορές.

Πρόκειται, λοιπόν, για μία μακράς πνοής στήριξη, δηλαδή για μία σαφή πολιτική απόφαση πως η Ελλάδα είναι και θα παραμείνει μέλος της Ευρωζώνης ό,τι και να συμβεί, διότι εδώ δεν έχουμε έναν ορίζοντα τριετίας, αλλά έναν πολυετή ορίζοντα με ποιοτικό  κριτήριο ως προς τον καθορισμό του, που είναι η επάνοδος στις αγορές. Δεν υπάρχει ημερομηνία. Υπάρχει το πραγματικό γεγονός της επανόδου στις αγορές. Αυτό έχει τεράστια σημασία από πλευράς οικονομικής και κοινωνικής ασφάλειας.

Έχουμε επίσης μηχανισμούς παρακολούθησης και στήριξης του προγράμματος αυτού, που σέβονται απολύτως τη θεσμική ισοτιμία και αξιοπρέπεια της χώρας. Είναι γνωστό ότι όλες αυτές τις ημέρες διαπραγματευόμαστε σκληρά πάνω σε ιδέες που δεν συνάδουν με την αρχή της θεσμικής ισοτιμίας και της εθνικής αξιοπρέπειας των κρατών μελών.

Οι ιδέες που είχαν παρουσιαστεί για το σύστημα παρακολούθησης, για το δεσμευμένο λογαριασμό που επρόκειτο να τηρείται εκτός Ελλάδος και να έχει μεγάλα αποθεματικά, τα οποία θα ανέτρεπαν κάθε δημοσιονομική πρόβλεψη και κάθε δυνατότητα δημοσιονομικής διαχείρισης, αυτές οι ιδέες δεν πραγματοποιήθηκαν.

Αυτό που αναλαμβάνουμε είναι το αυτονόητο, πως πρέπει να μην χρεοκοπήσουμε, να μην παραλείψουμε κάποια πληρωμή σε σχέση με το εξωτερικό χρέος της χώρας, να μην περιέλθουμε σε κατάσταση default,  για να χρησιμοποιήσω το διεθνή όρο.

Αυτό πρέπει να το νομοθετήσουμε. Θα ήταν σημαντικό να μπορέσουμε να το προβλέψουμε και στο Σύνταγμά μας όπως έχει κάνει η Ισπανία. Αυτό μπορεί να γίνει μετά το 2013, και βεβαίως αυτό θα τηρείται ως σύστημα στην Τράπεζα της Ελλάδος υπό την ευθύνη της ελληνικής κυβέρνησης, πάντα σε συνεργασία με την Τρόικα, αλλά για όλα συνεργαζόμαστε με την Τρόικα καθώς είναι ο βασικός μας χρηματοδότης.

Επίσης, έχουμε μία επιβεβαίωση των βασικών πυλώνων του προγράμματος και των βασικών στόχων, δημοσιονομική προσαρμογή, ανάπτυξη, ανταγωνιστικότητα, ιδιωτικοποιήσεις, αναδιάρθρωση του κράτους και της δημόσιας διοίκησης. Έλεγχος και μείωση των τιμών, κάτι που έχει πολύ  μεγάλη σημασία. Άνοιγμα των επαγγελμάτων. Άνοιγμα της αγοράς ώστε η παραγωγή αγαθών και υπηρεσιών να γίνεται με τους καλύτερους και ανταγωνιστικότερους όρους.

Το δεύτερο που έχουμε είναι το οριστικό PSI. Το οριστικό PSI είναι δραστικότερο και ως εκ τούτου καλύτερο από αυτό που είχε συμφωνηθεί πριν από την έναρξη του τελευταίου κύκλου των διαπραγματεύσεων. Πραγματοποιήθηκαν πολύ εντατικοί κύκλοι διαπραγματεύσεων στις Βρυξέλλες και τελικά έχουμε μία γενναία συμμετοχή εθελοντική του ιδιωτικού τομέα που αποδέχθηκε να περικοπεί το χρέος που κατέχουν οι ιδιώτες σε ποσοστό 53,5% αντί για το 50% που περιλαμβανόταν στην απόφαση του Οκτωβρίου του 2011 και αυτό σε συνδυασμό με την κλιμάκωση των επιτοκίων και τις άλλες παραμέτρους του προγράμματος μας επιτρέπει να έχουμε καλύτερη επίδοση το 2020 σε σχέση με το χρέος.

Μας επιτρέπει να έχουμε ένα χρέος βιώσιμο και μας επιτρέπει βεβαίως να έχουμε και μία ετήσια δημοσιονομική διαχείριση σημαντικά ελαφρωμένη σε σχέση με το σημερινό βάρος, ελαφρωμένη από ένα βάρος άνω των 3 δισεκατομμυρίων το χρόνο.

Ό,τι και να πούμε, είναι σημαντικό το γεγονός πως μετά από δεκαετίες ολόκληρες  βρισκόμαστε στην πραγματικά ευχάριστη θέση να πούμε στους Έλληνες πολίτες ότι αφαιρέσαμε από τις πλάτες του χθες περισσότερα από 100 δισεκατομμύρια, 107 σύμφωνα με τους νέους υπολογισμούς, ίσως και παραπάνω, δισεκατομμύρια ευρώ βάρους διαχρονικού.

Αυτό είναι μια προσφορά στις νεώτερες γενιές. Μιλούσαμε για 47 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ που αφαιρούνται. Τώρα μπορούμε να μιλάμε για 50 και πλέον ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ. Το κρίσιμο και κομβικό σημείο όλης της διαπραγμάτευσης χθες ήταν να πειστούν οι θεσμοί, οι εταίροι μας, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ότι η Ελλάδα είναι βιώσιμη ως χώρα οικονομικά, άρα έχει και ένα βιώσιμο χρέος και το κριτήριο ήταν με πάρα πολύ αυστηρούς όρους, εξαιρετικά αυστηρούς όρους, με καμία επιείκεια, το 2020 να μπορούμε να έχουμε ένα χρέος όχι παραπάνω από το 120% του ΑΕΠ.

Για να φτάσουμε σ' αυτό, έπρεπε να υπάρξει πρόσθετη συμβολή στη μείωση του χρέους και από τον ιδιωτικό τομέα, PSI, αλλά και από τον επίσημο τομέα, Official Sector Involvement (OSI). Άρα η διαπραγμάτευση γινόταν παράλληλα για μεγαλύτερη συμμετοχή των θεσμικών εταίρων (ΟSI), και για μεγαλύτερη συμμετοχή των ιδιωτών (PSI), και πράγματι υπήρξε μία μείωση του χρέους μας χθες όπως θα προβληθεί μετά από οκτώ χρόνια, το 2020, της τάξεως του 8,1% του ΑΕΠ, γιατί υπήρξε μια πρόσθετη συμβολή 4,6 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ από τον επίσημο τομέα και μια πρόσθετη συμβολή 3,5 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ από τον ιδιωτικό τομέα.

Άρα έχουμε ένα άθροισμα 8,1 μονάδας του ΑΕΠ. Και ταυτόχρονα με τον τρόπο αυτό μειώνονται οι χρηματοδοτικές ανάγκες ώστε να είμαστε μέσα στο πλαίσιο των 130 δισεκατομμυρίων ευρώ στο οποίο υπολογίζεται ένα πολύ άνετο ποσό για τις ανάγκες επανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών που εμείς εκτιμούμε ότι δεν θα χρειαστεί να το χρησιμοποιήσουμε ολόκληρο, άρα έχουμε εκεί έναν μηχανισμό ασφάλειας, ένα μικρό αποθεματικό.

Για να επιτευχθεί αυτό έπρεπε να συμβάλουν οι εταίροι μας πάλι πέραν των 130 δισεκατομμυρίων ευρώ και έπρεπε να συμβάλει και το Ευρωσύστημα. Έπρεπε να συμβάλει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και οι Κεντρικές Τράπεζες των κρατών – μελών  χωρίς να παραγνωρίζεται ο ρόλος τους, γιατί πρόκειται για θεσμούς άσκησης νομισματικής πολιτικής, ιδίως η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα είναι ο ευρωπαϊκός θεσμός άσκησης νομισματικής πολιτικής, δεν είναι κερδοσκοπικός οργανισμός, είναι μηχανισμός άσκησης νομισματικής πολιτικής και στήριξης χρηματοοικονομικής των κρατών–μελών.

Άρα διαμορφώνονται νέοι μηχανισμοί, οι οποίοι συνδέουν τα υπό διανομή κέρδη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας από τη διαχείριση του ελληνικού χαρτοφυλακίου με μια πολύ γενναία μείωση των επιτοκίων του αρχικού ελληνικού δανείου και έχουμε μια μεταφορά στην Ελλάδα  των κερδών από την διαχείριση ελληνικού χαρτοφυλακίου των Εθνικών Κεντρικών Τραπεζών που κατέχουν τέτοια χαρτοφυλάκια.

Έτσι διαμορφώνεται αυτό το σχήμα των 4,6 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ που αντιστοιχεί και σε περαιτέρω μείωση των χρηματοδοτικών αναγκών κατά 1,4 δις ευρώ, το οποίο σε συνδυασμό με 1,8 δισ. ευρώ που είναι η περαιτέρω μείωση λόγω της συμμετοχής των εθνικών κεντρικών τραπεζών φθάνει σε ένα σύνολο 3,2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αλλά μεγαλύτερη σημασία έχουν τα ποσοστά του ΑΕΠ, γιατί εκεί κρίνεται η αντοχή και η βιωσιμότητα του χρέους.

Έτσι φθάσαμε στο ζητούμενο που ήταν ένα χρέος της τάξεως του 120,5% σχεδόν ακριβώς 120% το να μιλάει κανείς για μισή μονάδα μετά από τόσα χρόνια 8 χρόνια δεν έχει σημασία γιατί λίγο να ανέβουν οι ρυθμοί ανάπτυξης, ελάχιστα από το πρωτογενές πλεόνασμα αυτόματα μπορεί να πάρουν μια πολύ καλύτερη τροχιά.

Αντιλαμβάνεστε ότι όλα αυτά συνδέονται με ορισμένες θεμελιώδεις προϋποθέσεις. Προϋπόθεση πρώτη και καθοριστική ήταν να κάνουμε τη δουλειά μας εμείς να είμαστε συνεπείς, να τηρήσουμε τις υποχρεώσεις μας να ανταποκριθούμε στις προαπαιτούμενες ενέργειες.

Όπως ξέρετε μετά τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου του Σαββάτου, καταθέσαμε ως κυβέρνηση ένα επείγον νομοσχέδιο που περιλαμβάνει ύλη κυρίως των Υπουργείων Υγείας και Εργασίας, το οποίο έχει ήδη ακολουθήσει τον δρόμο του τον κοινοβουλευτικό, θα κατατεθεί σήμερα ένα κατεπείγον νομοσχέδιο για το νομικό πλαίσιο του PSI και ένα κατεπείγον νομοσχέδιο με τις βασικές προαπαιτούμενες ενέργειες που είναι σχετικές με τον Προϋπολογισμό, με τη δημοσιονομική πολιτική και με άλλα θέματα τα οποία περιλαμβάνονται κατ’ απόλυτη προτεραιότητα στο νέο πρόγραμμα και έχουν εγκριθεί από τη Βουλή την προηγούμενη Κυριακή.

Όλα αυτά πρέπει να έχουν ψηφιστεί μέχρι τις 29 Φεβρουαρίου γιατί 1 και 2 Μαρτίου έχουμε Σύνοδο Κορυφής και πρέπει στο περιθώριό της, αν όχι στην ημερήσια διάταξη της Συνόδου να μπορεί να γίνει μια θετική παρουσίαση των εξελίξεων στην Ελλάδα, αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία για την αξιοπιστία μας και για την αντίδραση της Διεθνούς Οικονομικής Κοινότητας στα θέματα αυτά.

Επίσης, υπάρχει Eurogroup πριν από τη Σύνοδο Κορυφής και εκεί θα γίνει πάλι διεξοδική συζήτηση. Αντιλαμβάνεστε ότι το να κρατάς 17 Υπουργούς και τα επιτελεία τους επί 15 ώρες μέχρι τις 7 το πρωί προκειμένου να λυθεί το ζήτημα του προγράμματος της Ελλάδος έχει μια σημασία. Σημαίνει ότι υπήρχε πλήρης συνείδηση της σημασίας που έχει αυτό για την Ευρώπη και για την διεθνή κατάσταση.

Αυτό είναι το πλαίσιο το οποίο μας επιτρέπει τώρα να κινηθούμε γρήγορα. Ήδη δόθηκε στη δημοσιότητα από τον ΟΔΔΗΧ ένα εκτενές δελτίο τύπου στο οποίο παρουσιάζονται οι βασικές παράμετροι του PSI και στην πραγματικότητα από σήμερα οι ιδιώτες πιστωτές και η Επενδυτική Κοινότητα γνωρίζει ποιο είναι το πλαίσιο μέσα στο οποίο πρέπει να κινηθούμε.

Θα ακολουθήσει μέχρι το τέλος της εβδομάδας και η επίσημη προσφορά, η οποία όμως θα έχει το ίδιο περιεχόμενο με το περιεχόμενο της ανακοίνωσης τύπου που έγινε, σε συνεργασία φυσικά με τον ιδιωτικό τομέα γιατί πρόκειται για μια εθελοντική διαδικασία, συμφωνημένη.

Θυμάστε ήδη από την περίοδο του Ιουλίου με βάση τα δεδομένα της Συνόδου Κορυφής της 21ης Ιουλίου, ότι είχαμε συζητήσει εδώ στο Υπουργείο Οικονομικών με σας διεξοδικά, για διάφορα τεχνικά προβλήματα τα οποία έχουμε αντιμετωπίσει κατά τρόπο απόλυτο και για τα οποία υπάρχουν δεσμευτικές αποφάσεις της Ευρωζώνης και του ευρωσυστήματος.

Υπάρχουν οίκοι αξιολόγησης που έχουν προειδοποιήσει ότι αφ’ ής στιγμής ξεκινάει η διαδικασία του PSI και έως ότου ολοκληρωθεί η ανταλλαγή των ομολόγων, τα ελληνικά ομόλογα δεν είναι επιλέξιμα ως εγγύηση για την χρηματοδότηση των τραπεζών. Αυτό είναι το περιβόητο SD, το Selected Default, το οποίο είναι μια αξιολόγηση, ή όπως αλλιώς λέγεται στην κατηγοριοποίηση κάθε οίκου αξιολόγησης, κάθε εταιρείας δηλαδή αυτό το ζήτημα.

Αυτό είναι κρίσιμο μόνον όταν η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το ευρωσύστημα το θεωρούν χρήσιμο. Στη δική μας περίπτωση και σύμφωνα με την απόφαση του Eurogroup και τις δεσμεύσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας υπάρχει πλήρης μηχανισμός κάλυψης των αναγκών ρευστότητας ενδιαμέσου περιόδου, η οποία ελπίζουμε ότι θα τελειώσει το ταχύτερο δυνατό και προς τον σκοπό αυτό διατίθενται όλα τα αναγκαία κεφάλαια, τα οποία κατά πάσα πιθανότητα δεν θα χρειαστούν κιόλας, ούτε προσωρινά, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις που έχει κάνει η Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία χειρίζεται με απόλυτη ψυχραιμία και με απόλυτη βεβαιότητα τα θέματα αυτά.

Αντιθέτως, θα έλεγα, ότι υπάρχει ένα πολύ θετικό μήνυμα λόγω του μηχανισμού που έχει οργανωθεί για την επανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και λόγω PSI και λόγω των ευρημάτων της Black Rock και τώρα ο κάθε καταθέτης νυν και πρώην καταθέτης, καταλαβαίνει ότι εδώ έχει ένα σταθερό αξιόπιστο τραπεζικό σύστημα πλήρως εγγυημένο γι’ αυτό μίλησα χθες στις Βρυξέλλες για την ανάγκη να οργανωθεί τώρα ένα κίνημα επιστροφής καταθέσεων.

Δεν έχει νόημα να υπάρχουν καταθέσεις που είναι καταγεγραμμένες από το  Υπουργείο Οικονομικών στο εξωτερικό και πολλές περισσότερες γιατί ένα μικρό ποσοστό πήγε στο εξωτερικό, που έχουν αποσυρθεί από τις τράπεζες και εάν δεν έχουν διατεθεί για ανάγκες οικογενειακές ή επιχειρηματικές, υπάρχουν στα σπίτια χωρίς να αποφέρουν κανένα τόκο, χωρίς να βοηθούν την εθνική οικονομία.

Αυτές οι καταθέσεις υπήρχαν στο τραπεζικό σύστημα, είναι και αυτές γνωστές. Η σχετική νομοθεσία είναι πολύ καθαρή και υποβοηθεί την επιστροφή των καταθέσεων. Νομίζω ότι ο καθένας πρέπει να σκεφθεί πολύ ψύχραιμα και έξυπνα και τώρα να στηρίξει το τραπεζικό σύστημα για να στηριχθεί και αυτός με τη σειρά του μέσα από την αγορά των επιτοκίων, γιατί έτσι θα  βοηθήσουμε όχι μόνο τους καταθέτες και τις Τράπεζες αλλά την εθνική οικονομία, τις επιχειρήσεις με δάνεια, τους καταναλωτές, την κίνηση στην αγορά ακινήτων, την εθνική οικονομία, που είναι μια αλυσίδα ενεργειών.

Ας σκεφτεί ο καθένας και ας κρίνει. Πάντως τώρα υπάρχει η πλήρης ασπίδα. Επίσης εφόσον χρησιμοποιηθούν οι διεθνώς αποδεκτοί μηχανισμοί για την οργάνωση του PSI είμαστε έτοιμοι, σε συνεργασία με το Eurogroup  και τους θεσμούς της ευρωζώνης να αντιμετωπίσουμε οποιοδήποτε άλλο πρόβλημα προκύπτει, το οποίο όμως δεν επηρεάζει καθόλου την ελληνική οικονομία, τα ελληνικά δημόσια οικονομικά. Είναι ένα ζήτημα που αφορά σχέσεις στο εσωτερικό της αγοράς, κυρίως όσους κάποια στιγμή σκέφτηκαν ότι μπορεί να επενδύσουν σε μια αρνητική εξέλιξη και τώρα βρίσκονται αντιμέτωποι με μια σταθερή θετική εξέλιξη.

Αντιλαμβάνεστε ότι αυτή η δέσμη μέτρων εάν συνδυαστεί με τη δική μας συλλογική επιθυμία και απόφαση να φύγουμε από τη μιζέρια και την απαισιοδοξία και πώς να μην είναι κανείς σε μια κατάσταση τέτοια, όταν βλέπει να υπάρχει συνεχής σωρευτική ύφεση αλλά σε εμάς εναπόκεινται να σπάσουμε το φαύλο κύκλο, να κινήσουμε την εθνική οικονομία με άλλο τρόπο, με άλλο ρυθμό και εμείς οι ίδιοι να βοηθήσουμε τη χώρα μας και τον εαυτό μας.

Αυτό απαιτεί μια νέα σύμβαση μεταξύ μας, στην πραγματικότητα ένα νέο εθνικό, κοινωνικό και αναπτυξιακό συμβόλαιο. Αυτά που έγιναν σήμερα το πρωί στις Βρυξέλλες αποτελούν τη βάση ενός εθνικού σχεδίου ανασυγκρότησης. Δεν είναι από μόνα τους το σχέδιο αλλά είναι σίγουρα θεμελιώδη χαρακτηριστικά αυτού του σχεδίου, πάνω στο οποίο μπορεί να οικοδομηθεί ο διαγωνισμός κοινωνικής προστασίας για τον οποίο έχω μιλήσει.

Γιατί έχουμε πει ότι ό,τι προκύπτει από τον αγώνα κατά της φοροδιαφυγής θα διατίθεται για τη στήριξη ευπαθών κοινωνικών ομάδων, μπορούν να κινηθούν άλλα μέτρα, όπως για παράδειγμα οι νέες ρυθμίσεις του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων για τα δάνεια των δημοσίων υπαλλήλων και γενικότερα των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα που τώρα θα βλέπουν να υπάρχει πολύ μικρότερη παρακράτηση και άρα να έχουν στο πορτοφόλι τους πολύ περισσότερα χρήματα κάθε μήνα.

Μπορούν να οικοδομηθούν μέτρα τα οποία αφορούν τους αναπήρους, τα παιδιά, τη νέα γενιά, χάρη της οποίας γίνονται όλα αυτά, προκειμένου να μη ζήσουμε αυτή την περιπέτεια, η οποία έχει ως βασική αιτία το γεγονός ότι δεν καταλαβαίναμε δυστυχώς και η ευθύνη η κολοσσιαία ανήκει στο πολιτικό σύστημα πόσο σαθρό είναι το έδαφος πάνω στο οποίο οικοδομούμε επί χρόνια, σε όλη τη μεταπολιτευτική περίοδο μια αίσθηση συνεχούς προόδου, η οποία όμως δεν είχε τις εσωτερικές εγγυήσεις και τις εσωτερικές αντιστάσεις που πρέπει να έχει μια χώρα, η οποία και μπορεί και δικαιούται να είναι μέλος της πιο μικρής ομάδας αναπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών.

Θέλω και πάλι να επαναλάβω τις ευχαριστίες μου για την ομάδα που στηρίζει την προσπάθεια αυτή. Για τον παρόντα αναπληρωτή Υπουργό τον κ. Οικονόμου, τον απόντα λόγω άλλων ασχολιών τον Φίλιππο Σαχινίδη, για τον Γενικό Γραμματέα τον Ηλία Πλασκοβίτη και επαναλαμβάνω τα ονόματα που είχα πει και χτες το βράδυ, τον  Γιώργο Ζανιά, τον εκπρόσωπό μου στο Euro Working Group που αγωνίστηκε όλες αυτές τις μέρες μαζί με εμένα και τον Πρωθυπουργό και βεβαίως τον Πέτρο Χριστοδούλου, τον  Γενικό Διευθυντή του ΟΔΔΗΧ που βρίσκεται σε συνεχή διαβούλευση και διαπραγμάτευση με όλους τους διεθνείς χρηματοοικονομικούς κύκλους για να κάνουμε αυτή την πολύ μεγάλη επιχείρηση, που είναι η μεγαλύτερη χρηματοοικονομική επιχείρηση που έχει γίνει τα  τελευταία πολλά χρόνια διεθνώς. redsq

Ε. Χρυσολωρά (Τα Νέα): Κύριε Υπουργέ μιλήσατε βασικά για τον κλειστό λογαριασμό, τον αναφέρατε σαν μια εξασφάλιση ότι δεν θα χρεοκοπήσουμε. Μπορείτε να μας πείτε πώς θα λειτουργεί αυτός ο κλειστός λογαριασμός, δηλαδή τι έσοδα θα μπαίνουν εκεί; Και δεύτερο σκέλος στην ίδια ερώτηση. Σχετικά με την εποπτεία από τις Βρυξέλλες, με ποιον μηχανισμό θα ασκείται αυτή;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Στην απόφαση της 26ης Οκτωβρίου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, περιλαμβάνεται η παράγραφος 10 την οποία είχαμε παρουσιάσει τότε, η οποία έχει ως αντικείμενο ακριβώς τον μηχανισμό παρακολούθησης. Η λογική είναι ότι η ευθύνη, για την ακρίβεια όπως είναι η έκφραση η κυριότητα του προγράμματος ανήκει στην Ελλάδα. Χρειάζεται μια νομιμοποίηση και μια αποδοχή. Και αυτή δεν είναι μια τυπική διαδικασία, είναι μια ουσιαστική διαδικασία γιατί χρειάζεται συμμετοχή της δημόσιας διοίκησης, της κοινωνίας, των κοινωνικών εταίρων, τελικά των πολιτών, των οικονομικών υποκειμένων που συγκροτούν την αγορά.

Άρα στο πλαίσιο αυτό θα υπάρχει η Task Force που μας βοηθάει αναπτυξιακά, θα υπάρχει η τρόικα, ήδη είναι εγκατεστημένο εδώ το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, θα υπάρξει ένα μόνιμο κλιμάκιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να παρέχει βοήθεια και να παρακολουθεί τα θέματα ώστε να αποδραματοποιείται αυτή η ανά τετράμηνο επίσκεψη και συζήτηση που γίνεται και η οποία πολλές φορές δημιουργεί καθυστερήσεις, εντάσεις, παρεξηγήσεις κ.ο.κ.

Ε. Χρυσολωρά (Τα Νέα): (ερώτηση εκτός μικροφώνου)

redsq Ευ. Βενιζέλος: Ανά τρίμηνο έχουμε έκθεση για την πορεία και αλίμονο αν δεν υπήρχε αυτό διότι θα είχε χαλαρώσει όλος ο μηχανισμός και δεν θα μπορούσαμε να τηρήσουμε τις προδιαγραφές του προγράμματος.

Ο δεσμευμένος λογαριασμός, ήταν ένας λογαριασμός, ο οποίος έπρεπε να έχει πάντα μέσα χρήματα που είναι αναγκαία για να εξοφλούνται οι υποχρεώσεις μας του επομένου 9μήνου, άρα μιλούσαμε για πολλά δισεκατομμύρια,  άρα για ανατροπή της δημοσιονομικής διαχείρισης και του προϋπολογισμού. Επρόκειτο για έναν λογαριασμό που θα ετηρείτο στο εξωτερικό και στην πραγματικότητα για μια μείωση δραστική της δημοσιονομικής κυριαρχίας και ανεξαρτησίας της χώρας.

Εδώ τώρα μιλάμε για μια εθνική νομοθετική ρύθμιση, η οποία αργότερα θα  γίνει και συνταγματική για να αυτοπροστατευτούμε. Για έναν λογαριασμό στην Τράπεζα της Ελλάδος όπου τηρούνται οι λογαριασμοί του δημοσίου και για μια παρακολούθηση των δόσεων που έχουμε να καταβάλλουμε, των τοκοχρεολυτικών δόσεων ή άλλων υποχρεώσεων όχι μόνο του δημοσίου αλλά και δήμων, δημοσίων επιχειρήσεων, άλλων φορέων. Γιατί θυμάστε, ότι κάποτε τρέχαμε πίσω από δύο μικρούς δήμους, οι οποίοι δεν εκπλήρωσαν υποχρεώσεις τους στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει η χώρα να βρεθεί σε κατάσταση default για λόγους τυχαίους και συμπτωματικούς.

Αυτά τώρα δεν μπορούν  να επαναλαμβάνονται. Θα υπάρχει ένα σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης, περί αυτού πρόκειται διότι ούτως ή άλλως όσο ισχύει το πρόγραμμα, οι εταίροι μας, μας δίνουν ποσά για να καλύπτουμε τις υποχρεώσεις μας, τις ανάγκες μας τις χρηματοδοτικές.

Μ. Σταυρουλάκης (ΕΡΤ): Αναφορικά με την ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών, το ποσό πόσο θα είναι τελικά, γνωρίζουμε;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Το ποσό το οποίο είχε αρχικά υπολογιστεί στο πρόγραμμα ήταν 40 δις, τώρα υπάρχει ένα ποσό το οποίο μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 50 δις αν χρειαστούν. Η Τράπεζα της Ελλάδος όμως έχει κάνει εκτιμήσεις, οι οποίες είναι πολύ πιο ρεαλιστικές.

Θα δούμε τώρα μόλις υποβληθεί και η έκθεση της εταιρείας Συμβούλων που έχει προσλάβει η Τράπεζα της Ελλάδος για να ενσωματώσει τις παρατηρήσεις της η BlackRock και τις επιπτώσεις του PSI. Θα δούμε ακριβώς πόσο είναι το κόστος αυτό. Εγώ είμαι πολύ συγκρατημένος. Θεωρώ ότι εκεί θα έχουμε ένα αποθεματικό στην πραγματικότητα.

Θ. Κανιάρης (Ριζοσπάστης): Κύριε Υπουργέ, είπατε στην αρχή ότι δεν χρειάζονται πανηγύρια κλπ. Από την τοποθέτησή σας μέχρι τώρα μας μιλήσατε για το μεγαλύτερο επίτευγμα της μεταπολεμικής περιόδου.  

redsq Ευ. Βενιζέλος: Για τη μεγαλύτερη διαπραγμάτευση σε όγκο οικονομικό.

Θ. Κανιάρης (Ριζοσπάστης): Σε όγκο οικονομικό της μεταπολεμικής περιόδου.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Ξέρετε καμία άλλη; 

Θ. Κανιάρης (Ριζοσπάστης): Τέλος πάντων, ήταν διανθισμένος ο λόγος σας με διάφορες θετικές φυσικά αναφορές.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Οι οποίες δεν είναι τίποτα μπροστά στις αρνητικές αναφορές με τις οποίες έχουν διανθίσει το λόγο τους άλλοι σήμερα.

Θ. Κανιάρης (Ριζοσπάστης): Ναι, γεγονός είναι ότι σήμερα είναι μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ημέρα. Δύο σύντομες ερωτήσεις κ. Υπουργέ: Είπατε ότι αν δεν είχε επιτευχθεί η συμφωνία, ας σκεφτόμασταν σήμερα τι θα γινόταν στην Ελλάδα, στην Ευρωζώνη, στη διεθνή οικονομία. Η ερώτησή μου είναι: Αν είναι τόσο αδύνατο το οικονομικό και κοινωνικό σύστημα, το διεθνές κοινωνικό και οικονομικό σύστημα, ο διεθνής καπιταλισμός, ώστε μια αρνητική, πιθανή αρνητική εξέλιξη χθες να έφερνε τα πάνω–κάτω. Η πρώτη αυτή.

Η δεύτερη ερώτηση: Δύο χρόνια εφαρμογής του μνημονίου, από τον Μάρτιο του 2010 μέχρι τώρα, είχαμε πολύ μεγάλες ανατροπές. Ουσιαστικά καταργήθηκε το εργατικό δίκαιο της χώρας. Οι άνεργοι, όχι οι στατιστικά άνεργοι, η πραγματική ανεργία εκτοξεύτηκε στο 1,5 εκατομμύριο ανέργους. Πετσοκόπηκαν μισθοί και συντάξεις. Έμειναν σχολεία τη χειμερινή περίοδο χωρίς θέρμανση. Διαλύθηκε το δημόσιο κοινωνικό σύστημα.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Κάντε την ερώτηση τώρα. Μην κάνετε μία πολιτική ομιλία, εντάξει. Κάντε μια ερώτηση δημοσιογραφική, σε μία ενημερωτική συνέντευξη. Πολιτικές ομιλίες μπορείτε να κάνετε σε άλλους χώρους. 

Θ. Κανιάρης (Ριζοσπάστης): Δημοσιογράφος είμαι κ. Υπουργέ, δημοσιογραφική ερώτηση κάνω. Από τη συμφωνία η οποία επιτεύχθηκε χθες, ωφελημένες σίγουρα είναι οι τράπεζες. Από τα μέτρα που πάρθηκαν, ωφελημένοι σίγουρα είναι οι επιχειρηματίες γιατί έχουν ένα φθηνό εργατικό δυναμικό. Η ερώτηση αφορά: άξιζε τον κόπο μια τέτοια συμφωνία, η οποία κυριολεκτικά έχει μετατρέψει τη χώρα σε ερείπια;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Ακούστε, επειδή την επιχειρηματολογία του Ριζοσπάστη και του Κομμουνιστικού Κόμματος την παρακολουθώ...

Θ. Κανιάρης (Ριζοσπάστης): Εγώ κάνω ερώτηση. Είμαι δημοσιογράφος του Ριζοσπάστη, αλλά εγώ κάνω την ερώτηση.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Ναι εντάξει, εσείς. Εντάσσω την ερώτησή σας στα συμφραζόμενά της και λέω το εξής: Αυτή είναι μια στρατηγική για τη χώρα. Η παραμονή της στο ευρώ και στην Ευρωζώνη. Η παραμονή της μέσα στην κοινότητα των ανεπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών.

Υπάρχει άλλη στρατηγική; Έχω αναρωτηθεί πάρα πολλές φορές. Εγώ τιμώ αυτούς που λένε ότι «ναι, έχω μια άλλη στρατηγική, έξοδο από την Ευρώπη, έξοδο από το ευρώ, επιστροφή στο εθνικό νόμισμα, στη δραχμή», ή μπορεί να μη λέγεται «δραχμή». Μπορεί να λέγεται «γρόσι», όπως μου είπε ο κ. Χαλβατζής σε μια συζήτηση που είχαμε στη Βουλή. Αυτό πρέπει να το εκτιμήσει ο ελληνικός λαός.

Εμείς αγωνιζόμαστε, κι εγώ αγωνίζομαι οκτώ μήνες εδώ έχοντας βρει μια πολύ συγκεκριμένη κατάσταση στη χώρα, στην κυβέρνηση, στην οικονομία, να διατηρηθεί η χώρα ζωντανή, να πάμε στο νέο πρόγραμμα, να πετύχουμε το PSI, να δώσουμε μία νέα ευκαιρία.

Η νέα ευκαιρία είναι ευκαιρία μέσα στο ευρώ και σε ένα επίπεδο ανάπτυξης εισοδημάτων και περιουσιών, με περικοπές, με δυσκολίες, με θυσίες, με ανεργία, με περικοπές σε συντάξεις, αλλά είναι άλλο να έχεις μια περικοπή στις συντάξεις της τάξεως του 5%, 10% ή 15% και άλλο να μην μπορεί να πληρώσουν τα ταμεία συντάξεις.

Ωφελημένες είναι οι τράπεζες; Ωφελημένες είναι οι καταθέσεις των Ελλήνων. Ωφελημένοι είναι οι μικρομέτοχοι. Ωφελημένοι δεν είναι οι μεγαλομέτοχοι, οι οποίοι βλέπουν τώρα να πρέπει να ξαναβρούν κεφάλαια για τις τράπεζές τους, γιατί ο μεγάλος μέτοχος στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα θα είναι το ελληνικό δημόσιο μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

Άρα κάποια στιγμή πρέπει στη χώρα μας να κάνουμε μία θεμελιώδη επιλογή. Δεν μπορεί να φλερτάρουμε και με τα δύο. Δεν μπορεί να λέμε «θέλω μια ευρωπαϊκή προοπτική, θέλω παραμονή στο ευρώ, αλλά δεν μπορώ να αναλάβω καμία δέσμευση, δεν μπορώ να τηρήσω τους όρους ενός προγράμματος». Αυτά πάνε μαζί.

Εγώ τιμώ, επαναλαμβάνω, όσους έχουν μία ξεκάθαρη θέση, η οποία όμως κατά τη γνώμη μου είναι εφιαλτική, εφιαλτική για τους πολίτες. Και απαντώ έτσι και στο πρώτο ερώτημά σας. Είναι τόσο ασταθές το διεθνές οικονομικό σύστημα; Είναι τόσο ασταθής ο καπιταλισμός; Ναι, τόσο. Είναι ασύμμετρος. Έχει πολύ σοβαρά δομικά προβλήματα. Κινδυνεύει από τον εαυτό του που είναι αδηφάγος, αλλά αποδεικνύεται πιο ανθεκτικός από τον υπαρκτό σοσιαλισμό. Και είναι κρίμα να θέλουμε να επιβάλλουμε στην Ελλάδα, μετά από 20 χρόνια, συνθήκες που κρίθηκαν και κατέρρευσαν πριν από 20 χρόνια.

Ν. Νώτης (24h.gr): Κύριε Υπουργέ, δύο ερωτήσεις: Η πρώτη έχει να κάνει με τα ομόλογα που έχουν στην κατοχή τους οι μικροαποταμιευτές. Τι θα γίνει με αυτά; Ποια διαδικασία θα ακολουθηθεί; Αν θα υπάρξει κάποιο όριο μέχρι το οποίο θα προστατευθούν αυτά τα χρήματα, κι αν θα υπάρξουν επιπλέον κίνητρα – επειδή αναφερθήκατε και το πρωί και τώρα – για όσους έχουν τα χρήματά τους έξω να τα επαναπατρίσουν πλέον αυτών που είχαν δοθεί.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Καταρχάς μας ενδιαφέρει να επιστρέψουν στις τράπεζες τα χρήματα που ήταν στις τράπεζες και τώρα είναι στην Ελλάδα, δεν έχουν φύγει στο εξωτερικό. Από τα 65 δισεκατομμύρια καταθέσεων που αποσύρθηκαν τα 2,5 τελευταία χρόνια, μόνο 16 έχουν φύγει επισήμως στο εξωτερικό, και είπα στη Βουλή ότι ο μεγάλος αποδέκτης είναι το Ηνωμένο Βασίλειο. Δεν είναι η Ελβετία όπως νομίζουμε.  Η διαφορά είναι συντριπτική. Είναι 3 προς 1.

Αλλά εδώ υπάρχουν χρήματα τα οποία αν δεν έχουν διατεθεί σας λέω, και ένα μεγάλο ποσοστό δεν έχει διατεθεί για επιχειρηματικές ή οικογενειακές ανάγκες, υπάρχουν και πρέπει να βοηθήσουν την εθνική οικονομία και τους καταθέτες.

Το μεγάλο κίνητρο είναι το κέρδος, η ασφάλεια, και βεβαίως δεν θέλω να μιλήσω για το πώς θα εφαρμοστούν οι νέοι κανόνες του εθνικού φορολογικού συστήματος. Εμείς θέλουμε να έχουμε μια σχέση ειλικρινείας και εμπιστοσύνης με τους πολίτες. Γι' αυτό λέω κάτι πολύ απλό. Ξέρουμε ποιοι είχαν τα λεφτά και τα έβγαλαν, είτε πήγαν στο εξωτερικό είτε είναι στο εσωτερικό. Δεν κερδίζει κανείς τίποτα κρατώντας τα χρήματα αυτά εκτός τραπεζικού συστήματος.

Εάν χρειαστεί οποιαδήποτε πληροφορία, αυτή η πληροφορία υπάρχει αλλά εμείς δε θέλουμε να κινούμεθα με μια λογική τιμωρητική, εμάς μας ενδιαφέρει η συνεργασία με τον πολίτη προς όφελος της εθνικής οικονομίας. Και βεβαίως η εντιμότητα στις σχέσεις, για να μην αδικούνται αυτοί οι οποίοι είναι ας το πούμε πιστοί στη νομιμότητα και ωφελούνται αυτοί οι οποίοι δεν είναι.

Αλλά νομίζω ότι κάποια στιγμή στη χώρα μας πρέπει να ισορροπήσουμε σ’ αυτό το δίπολο μεταξύ νομιμότητας και δική μας εκδοχής, προσωπική για τη νομιμότητα.

Δημοσιογράφος: Για τα ομόλογα των μικροκαταθετών;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Εννοείτε των φυσικών προσώπων που έχουν μέχρι 100.000 ευρώ κτλ., που είναι ένα λογικό ποσό καταθέσεων και που είναι η συντριπτική πλειοψηφία των φυσικών προσώπων που έχουν ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, είναι οι 9.500 από τις 11.000.

Τα ομόλογα ως ομόλογα θ' αντιμετωπισθούν κατά ενιαίο τρόπο. Κατηγορίες πολιτών που πρέπει ν’ αντιμετωπισθούν με ειδικό τρόπο, θ' αντιμετωπισθούν με ειδικό τρόπο ως πολίτες, όχι ως ομόλογα ή ομολογιούχοι, για να είμαστε και στο εσωτερικό και διεθνώς απολύτως ισότιμοι και δίκαιοι στη μεταχείρισή μας. Αλλά εφ' όσον υπάρχουν κατηγορίες πολιτών που πρέπει να προστατευθούν, θα προστατευθούν με ειδικούς μηχανισμούς.

Γ. Παππούς (Mega): Υπουργέ θέλω αν είναι δυνατόν, περισσότερες λεπτομέρειες γι’ αυτό τον κλειστό λογαριασμό. Δηλαδή το κεφάλαια θα μπαίνουν μέσα, πότε θα μπαίνουν μέσα και πώς θα λειτουργήσει..

redsq Ευ. Βενιζέλος: Δεν υπάρχει τίποτε άλλο πέραν αυτού που έχετε διαβάσει στη σχετική παράγραφο του χθεσινού ανακοινωθέντος του Eurogroup την οποία σας την είπα ούτως ή άλλως εγώ.

Γ. Παππούς (Mega): Από πού θα είναι αυτά τα χρήματα που θα μπαίνουν μέσα;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Κατ' αρχάς θα είναι από τα 130 δισεκατομμύρια ευρώ και δεύτερον θα είναι και από τα δικά μας έσοδα στο μέτρο που τα διαθέτουμε για να καλύπτουμε την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους.

Γ. Παππούς (Mega): Από αποκρατικοποιήσεις;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Όχι μόνο από αποκρατικοποιήσεις. Οι αποκρατικοποιήσεις ούτως ή άλλως προβλέπονται σ’ επίπεδο 19 δισεκατομμυρίων για τη χρηματοδότηση του προγράμματος. Αλλά και από φορολογικά έσοδα μπορεί να χρειαστεί να πληρώσει εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους. Η διαφορά μεταξύ πρωτογενούς πλεονάσματος και δημοσιονομικού ελλείμματος πρέπει κι αυτή να καλύπτεται, διότι το ότι η χώρα από ένα σημείο και μετά, το 2013 θα έχει πρωτογενές πλεόνασμα, δε σημαίνει ότι θα έχει και δημοσιονομικό πλεόνασμα, γιατί πάντα θα έχουμε να καλύπτουμε ένα ποσό για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες. Και αυτό το ποσό μειώνεται δραστικά γιατί μειώνεται κατά 110 δισεκατομμύρια το χρέος, μειώνεται το μέσο επιτόκιο και αυτό ελαφρύνει πάρα πολύ όχι μόνο το χρέος, αλλά και το δημοσιονομικό έλλειμμα από την άποψη αυτή.

Γ. Παππούς (Mega): Φέτος πώς θα λειτουργήσει αυτό Υπουργέ, με δεδομένο ότι φέτος θα έχουμε έλλειμμα πρωτογενές;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Φέτος χρηματοδοτούμεθα από τους εταίρους μας, τα 130 δισεκατομμύρια ευρώ καλύπτουν αυτές τις ανάγκες. Η Ελλάδα δε μπορεί να χρηματοδοτήσει ακόμη τις ανάγκες της μόνη της. Γι’ αυτό παίρνει συνολικό δάνειο 240 δισεκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή να είμαστε και λογικοί και δίκαιοι.

Παίρνουμε 240 δισεκατομμύρια ευρώ, μας λένε ότι αυτά πρέπει να πηγαίνουν ώστε να μην περιέλθει η χώρα σε κατάσταση χρεοκοπίας μη πληρώνοντας τις διεθνείς υποχρεώσεις και εμείς αντί να το αποδεχθούμε αυτό ως λογικό και δίκαιο, συζητάμε για το πώς θα γίνει μέσω της Τραπέζης της Ελλάδος και του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Πρέπει να τηρείται ο προϋπολογισμός, πρέπει να εφαρμόζεται ο προϋπολογισμός.

Αυτός ο μηχανισμός λέει πολύ απλά το εξής: Ο προϋπολογισμός που ψηφίζουμε στη Βουλή, πρέπει να τηρείται. Υπάρχει ένας Έλληνας πολίτης που αυτό δεν το καταλαβαίνει και δεν το θέλει; Πιστεύω ότι το καταλαβαίνουν όλοι και το θέλουν όλοι.

Δ. Γαλονάκη (Ην-Ων): Συγνώμη, κ. Υπουργέ μέχρι τώρα δηλαδή δεν τηρούσαμε τον κρατικό προϋπολογισμό;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Προφανώς όχι, γι’ αυτό εκτροχιάστηκε η χώρα.

Δ. Γαλονάκη (Ην-Ων): Από πού κ. Υπουργέ; Ο κόσμος ή οι κυβερνήσεις;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Οι κυβερνήσεις ποτέ και πουθενά σε μια δημοκρατία, δεν λειτουργούν από μόνες τους. Υπάρχουν αιτήματα, υπάρχουν υποσχέσεις, υπάρχουν πιέσεις, υπάρχει μια εκτίμηση των αναγκών η οποία γίνεται κατά περίπτωση. Αυτό όλο λειτουργεί μ’ έναν τρόπο τελικά συμπτωματικό και τυχαίο. Και η χώρα λειτουργώντας επί χρόνια συμπτωματικά και τυχαία, οδηγήθηκε εδώ που οδηγήθηκε. Αυτό δε μπορεί να επαναληφθεί.

Ν. Ρογκάκος (Αntenna): Κύριε Υπουργέ δυο ερωτήσεις: Η μία είναι σύντομη, θα ήθελα να μου πείτε αν στο PSI θα συμπεριληφθούν και δάνεια των ΔΕΚΟ με την εγγύηση του Δημοσίου.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Η απάντηση είναι «ναι».

Ν. Ρογκάκος (Αntenna): Η δεύτερη ερώτηση είναι πολιτική αν μου επιτρέπετε: Μέχρι και την προηγούμενη συνέντευξη που μας είχατε δώσει, λέγατε συνέχεια, επαναλαμβάνατε ότι αναλαμβάνοντας το πόσο του Υπουργού Οικονομικών σ’ αυτή τη συγκυρία, εγκαταλείψατε ή θυσιάσατε μάλλον, για να χρησιμοποιήσω τη λέξή που είχατε χρησιμοποιήσει, αν θυμάμαι καλά, κάθε πολιτική φιλοδοξία. Ισχύει η ίδια δήλωση και τώρα;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Προφανώς ισχύει. Δεν έχω υπολογίσει κανένα στοιχείο πολιτικού κόστος.

Ν. Ρογκάκος (Αntenna): Δε θα είστε δηλαδή υποψήφιος για την ηγεσία του ΠΑΣΟΚ;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Είπα ότι όσο ασχολούμαι με τα θέματα αυτά τα οποία είναι θέματα εθνικής ανάγκης και προτεραιότητας, δεν ασχολούμαι με άλλα θέματα. Μην περιμένετε σήμερα ειδικά, ν’ ασχοληθώ με άλλα θέματα και μάλιστα κομματικού χαρακτήρα. Δε θα το κάνω γιατί σέβομαι τις προτεραιότητες του έθνους και της κοινωνίας.

Χρ. Ζιώτης (Ελευθεροτυπία): Κύριε Υπουργέ, ο ειδικός λογαριασμός αυτός –θέλω να επιμείνω λίγο- θα ελέγχεται από την τρόικα;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Θα ελέγχεται από την ελληνική κυβέρνηση, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και την Τράπεζα της Ελλάδος. Όλος μας ο προϋπολογισμός όμως παρακολουθείται από την Τρόικα διότι πρέπει να βλέπουν και αυτοί όπως συμβαίνει με όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωζώνης ότι τηρούμε το Σύμφωνο Σταθερότητας και τους κανόνες δημοσιονομικής διαχείρισης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωζώνης. Γι’ αυτό έχουμε τώρα υπογράψει και την Συνθήκη για το δημοσιονομικό σύμφωνο. Δεν είναι τίποτα το διαφορετικό αυτό από τον πρόλογο της εφαρμογής του Δημοσιονομικού Κανόνα. Του Δημοσιονομικού Συμφώνου.

Διότι εάν στην Ευρωπαϊκή Ένωση είχε τηρηθεί το Σύμφωνο Σταθερότητας, δεν θα είχαμε τόσες χώρες σε πρόγραμμα, άλλες τόσες χώρες στον προθάλαμο του προγράμματος και μια γενική αβεβαιότητα που έχει φέρει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στο εσωτερικό της Ευρωζώνης.

Ν. Κουκάκης (Εστία/in.gr): Κύριε Υπουργέ, γνωρίζαμε ότι το ονομαστικό χρέος που βρίσκεται στα χέρια των ιδιωτών είναι 206 δισεκατομμύρια ευρώ. Σήμερα είδαμε λοιπόν ότι υπάρχει μια διαγραφή χρέους κατά 107 δισ. ευρώ με ένα κούρεμα 53,5%.  Αυτό σημαίνει ότι το ονομαστικό χρέος το οποίο κουρεύεται κατά 53,5% είναι 200 δισ. ευρώ και όχι 206 δισ. ευρώ.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Καλά εντάξει κάνατε τον υπολογισμό σωστά, είναι ζήτημα πρακτικής αριθμητικής.

Ν. Κουκάκης (Εστία/in.gr): Αυτή η απόκλιση των 6 δισ. ευρώ…

redsq Ευ. Βενιζέλος: Δεν υπάρχει καμία απόκλιση. Ήταν παραδείγματα σχολικά για τις ανάγκες της συζήτησης. Όλο το χρέος που συγκροτεί την δεξαμενή των ομολόγων που κατέχονται από ιδιώτες θα μειωθεί κατά 53,5%.

Ν. Κουκάκης (Εστία/in.gr): Ναι, όμως αυτό πρέπει να το αποσαφηνίσετε διότι υπάρχει μια ανακοίνωση της ελληνικής δημοκρατίας….

redsq Ευ. Βενιζέλος: Το αποσαφηνίζει ήδη η ανακοίνωση.

Ν. Κουκάκης (Εστία/in.gr): Υπάρχει μια ανακοίνωση της ελληνικής δημοκρατίας σήμερα, η οποία ξεκινάει λέγοντας ότι, το ονομαστικό χρέος που κατέχουν οι ιδιώτες είναι 206 δισεκατομμύρια ευρώ περίπου, το δέχομαι το περίπου, αλλά άλλο διακόσια και άλλο διακόσια έξι. Οπότε εσείς μου λέτε τώρα ότι είναι διακόσια λοιπόν.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Όχι δεν είπα ότι είναι διακόσια. Μπορούμε να συνεννοηθούμε;

Ν. Κουκάκης (Εστία/in.gr): Ναι βεβαίως.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Όποιο είναι το χρέος το οποίο κατά πάσα πιθανότητα είναι 206 όπως λέτε, το οδήγησε και το Γενικό Λογιστήριο όσο είναι ο κατάλογος των ομολόγων τα οποία έχουν εκδοθεί μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2011, θα μειωθεί κατά 53,5%.

Ν. Κουκάκης (Εστία/in.gr): Αυτό δεν βγάζει 107 δισεκατομμύρια ευρώ πάντως.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Δεν καταλαβαίνω ποιο είναι το επιχείρημά σας, τι θέλετε να πείτε; Το ερώτημα ποιο είναι;

Ν. Κουκάκης (Εστία/in.gr): Το ερώτημα είναι, εάν μεταξύ των 206 δισεκατομμυρίων και των 200 δισεκατομμυρίων που τελικά φαίνεται να είναι το ονομαστικό χρέος που κουρεύεται είναι 6 δισεκατομμύρια χρέος ιδιωτών που το κρατάτε απέξω.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Όχι δεν υπάρχει κάτι τέτοιο.

Ν. Κουκάκης (Εστία/in.gr): Δεν υπάρχει αυτή είναι η μια ερώτηση.

redsq Ευ. Βενιζέλος:  Με συγχωρείτε, δεν μου αρέσει αυτό το ύφος των ερωτήσεων και δεν μου αρέσει η επανάληψη από ερώτηση που έκανε ο συνάδελφός σας για τα φυσικά πρόσωπα.  Απάντησα σ’ αυτό, γιατί επανέρχεστε;

Ν. Κουκάκης (Εστία/in.gr): Εντάξει απολογούμαι για το ύφος μου. Εντάξει. Πριν λίγο κάνατε μια αναφορά ότι η χώρα θα βρεθεί πολύ σωστά σε ένα καθεστώς επιλεκτικής χρεοκοπίας, Selected Default, για ένα διάστημα…

redsq Ευ. Βενιζέλος: Το Selected Default επειδή ο κόσμος δεν καταλαβαίνει τι είναι…

Ν. Κουκάκης (Εστία/in.gr): Είναι απλά μια αξιολόγηση που δίνουν οι οίκοι, τίποτα άλλο.  Υπάρχει μια πρόβλεψη για το διάστημα το οποίο η χώρα θα βρεθεί υπό αυτό το καθεστώς…

redsq Ευ. Βενιζέλος: Όταν οι οίκοι θεωρήσουν, γιατί είναι δικός τους λογαριασμός ότι ολοκληρώθηκε η ανταλλαγή των ομολόγων αίρεται αυτομάτως και ο χαρακτηρισμός αυτός. Τώρα γιατί είναι κρίσιμος ο χαρακτηρισμός; Γιατί επηρεάζει την συμπεριφορά του ευρωσυστήματος.

Εδώ όμως το Ευρωσύστημα έχει πει με την απόφαση του Οκτωβρίου και με την απόφαση τη σημερινή του Eurogroup ότι δεν επηρεάζεται και ότι θα καλύπτει πλήρως τις χρηματοοικονομικές συναλλαγές και τη λειτουργία του τραπεζικού συστήματος στην Ελλάδα. Είναι το Interim Liquidity με το οποίο διασφαλίζεται η ενδιάμεση ρευστότητα η οποία διασφαλίζεται απολύτως. Άρα δεν υπάρχει κανένα θέμα.

Β. Δουράκης (Alpha): Συγνώμη που επιμένω να σας ρωτήσω, αλλά  επειδή εδώ και δυο χρόνια έχουμε επιδείξει μάλλον μια συμπεριφορά μη εφαρμογής των μέτρων που αποφασίζουμε. Ποια είναι η πρόβλεψη σ’ αυτή τη συμφωνία στη περίπτωση που εμείς, ποιο είναι το χειρότερο σενάριο – ας το πω έτσι – στη περίπτωση που εμείς δεν εφαρμόσουμε κάποια μέτρα, ή βγούμε εκτός των στόχων μας;

Αφ’ ενός η μια ερώτηση είναι αυτή και μια πολιτική – αν μου επιτρέπετε – επειδή είπατε ότι έχετε μια αποστολή, μόλις την ολοκληρώσετε υπολογίζετε να παραιτηθείτε; Ευχαριστώ.

redsq Ευ. Βενιζέλος:  Στο δεύτερο δεν απαντώ, γιατί θεωρώ ότι δεν συνάδει στις περιστάσεις να απαντήσω σε τέτοια ερωτήματα. Θα κάνω αυτό που πρέπει για να φέρω σε πέρας μια εντολή που μου έχει δοθεί και η οποία εναρμονίζεται πλήρως πιστεύω με τις προτεραιότητες του τόπου μας αυτή τη στιγμή, αυτό πρέπει να κάνουμε τώρα. Και ο αγώνας που δώσαμε με τον Πρωθυπουργό χθες ήταν ένας αγώνας ο οποίος δεν δόθηκε, παρά μόνον, κατ’ εντολή και στο όνομα του ελληνικού λαού των Ελλήνων πολιτών. Και είπα χθες ότι δόθηκε και στο όνομα αυτών που μπορεί να μην καταλαβαίνουν την κρισιμότητα του προγράμματος και την σημασία των αποφάσεων. Αλλά που δεν πρέπει να υποστούν τις συνέπειες μιας αποτυχίας.

Τώρα ως προς το πρώτο ερώτημά σας πρέπει να πω ότι, συμφωνώ με τον υπαινιγμό σας, ότι έχουμε δώσει πολλές φορές δείγματα ασυνέπειας, δυστυχώς. Τώρα όμως δεν έχουμε περιθώρια, πρέπει να είμαστε συνεπείς, εμπρόθεσμοι, πρέπει να τα κάνουμε όλα όσα έχουμε συμφωνήσει, γιατί αλλιώς θα πληγεί η αξιοπιστία μας, θα οδηγηθούμε πάλι σε μια αμφισβήτηση και σε μια ανακύκλωση των προβλημάτων και των προβληματισμών, ενώ πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά να αποκτήσουμε έναν ορίζοντα, να πάρουμε μια ανάσα, να γίνουμε δημιουργικοί, να αποκτήσει η ελληνική οικονομία ξανά επιθετικά χαρακτηριστικά γιατί τώρα έχει παθητικά χαρακτηριστικά και βεβαίως δεν πρέπει να χάσουμε την εμπιστοσύνη που κερδίσαμε με πάρα πολύ κόπο από τους εταίρους μας και από τους διεθνείς θεσμούς.

Γιατί εδώ καλούνται να λάβουν αποφάσεις, όχι μόνο οι χώρες της Ευρώπης, αλλά όλες οι οικονομίες του κόσμου. Πρέπει στο Διοικητικό Συμβούλιο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, να ψηφίσουν οι εκπρόσωποι της Ρωσίας, της Βραζιλίας, της Ινδίας, της Ιαπωνίας, των Ηνωμένων Πολιτειών, πρέπει να πειστούν ότι κάτι γίνεται εδώ.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.redsq

 

Tags: Η Εξέλιξη της ΚρίσηςΧρηματοοικονομική ΣφαίραΣυνεντεύξεις Τύπου