17 Μαϊου 1998
1. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το ζήτημα της ίδρυσης ή μη ιδιωτικών πανεπιστημίων κατέστη ένα από τα λίγα σημεία διαφωνίας στην ανοικτή διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος. Η οργάνωση της ανώτατης εκπαίδευσης και ο τρόπος εισαγωγής σ' αυτήν ήταν πάντοτε για λόγους που ανάγονται στις ίδιες τις συνθήκες συγκρότησης του νεοελληνικού κράτους εξαιρετικά κρίσιμο κοινωνικό και πολιτικό ζήτημα στο μέτρο που η κατοχή των ουσιαστικών, κυρίως όμως των τυπικών προσόντων που πιστοποιεί ένα πανεπιστημιακό πτυχίο συνδέεται με τον ίδιο τον κοινωνικό καταμερισμό.
9 Μαϊου 1998
ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ των σχέσεων Κράτους και Εκκλησίας επανέρχεται κατά καιρούς στο προσκήνιο, τις περισσότερες όμως φορές με τρόπο που δεν επιτρέπει τη σοβαρή, από ιστορικής, θεσμικής και πολιτικής πλευράς, αντιμετώπισή του. Πρέπει, πρώτον, να γίνει αντιληπτό ότι είναι άλλο θέμα η ολοκλήρωση της θρησκευτικής ελευθερίας με την πλήρη κατοχύρωση όλων των ατόμων, όλων των θρησκειών και όλων των δογμάτων και άλλο θέμα η συνταγματικά ρυθμισμένη σχέση της Εκκλησίας με το Κράτος.
5 Απριλίου 1998
1. Εμμονή στον κοινοβουλευτικό χαρακτήρα του πολιτεύματος
Ολοι χωρίς καμία εξαίρεση συμφωνούν στην ανάγκη διατήρησης του κοινοβουλευτικού χαρακτήρα του πολιτεύματος. Η κυβέρνηση, που εξαρτάται από την εμπιστοσύνη της πλειοψηφίας της Βουλής, έχει την αρμοδιότητα να χαράζει τη γενική πολιτική της χώρας, ο δε πρωθυπουργός (όταν μάλιστα συμβαίνει να είναι και επικεφαλής της μονοκομματικής κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας) είναι το κεντρικό πολιτικό πρόσωπο του συστήματος διακυβέρνησης.
26 Φεβρουαρίου 1998
Το ερώτημα που μας απασχολεί, εάν το έχω προσλάβει ορθά, είναι τι ορίζεται ως Αριστερά σήμερα στην αυγή του 21ου αιώνα και της τρίτης χιλιετίας. Ξεκινώ από μια ελαφρώς «ανατρεπτική» διαπίστωση, πως τίποτα δεν είναι αυτονόητο και προκειμένου να δώσουμε απάντηση στο ερώτημα τι ορίζεται ως Αριστερά και ως αριστερή πολιτική, πρέπει να επαναδιατυπώσουμε το ιστορικά και ιδεολογικά αυτονόητο, καθώς στο πεδίο του αυτονοήτου η ιδεολογία κινδυνεύει να γίνει ιδεοληψία. Στο πεδίο επίσης του αυτονοήτου χάνεις την επαφή με την ιδεολογία σου, παύεις δηλαδή να έχεις αυτό που ονομάζουμε συνείδηση της ιδεολογίας σου.
22 Φεβρουαρίου 1998
Η αναθεώρηση του Συντάγματος εισέρχεται στην εστία του πολιτικού και δημοσιογραφικού ενδιαφέροντος μόνον αποσπασματικά και μόνον φευγαλέα. Αποσπασματικά γιατί το ενδιαφέρον επικεντρώνεται σε ελάχιστα σημεία που ορισμένοι υποθέτουν ότι έχουν πρακτικό πολιτικό ενδιαφέρον όπως ο τρόπος εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας ή η διαδικασία επιλογής της κορυφής της Δικαιοσύνης. Φευγαλέα γιατί το ενδιαφέρον παρακολουθεί τις ανάγκες της συγκυρίας και όχι το ίδιο το αυτοτελές πολιτικό βάρος που εξ ορισμού έχει κάθε διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος.
12 Φεβρουαρίου 1998
Η ΜΕΤΑΒΑΣΗ από τη βιομηχανική στη μεταβιομηχανική κοινωνία της πληροφορίας, η μετάβαση από τις αδρές και μεγάλες κοινωνικές διαστρωματώσεις της πρώτης, στην ποικιλία, την πολυδιαίρεση και τις αποχρώσεις της δεύτερης, δεν έχει αναιρέσει τον θεμελιώδη θεσμικό ρόλο του κόμματος.
Το κόμμα εξακολουθεί να συναιρεί τις επιμέρους κοινωνικές και ιδεολογικές προσεγγίσεις και να τις συνθέτει πολιτικά σε προγραμματικό λόγο και σε πολιτική πρακτική άσκησης ή διεκδίκησης της εξουσίας. Παρά τις επιφυλάξεις, παρά τη μείωση του κύρους της πολιτικής και των κομμάτων, ο κομματικός θεσμός είναι δημοκρατικά αναντικατάστατος.
6 Iουλίου 1997
[Οι ελληνικές θέσεις απέναντι στα βρετανικά επιχειρήματα για τα Ελγίνεια]
1)Το ζήτημα της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα ήταν πάντοτε ανοικτό για την Ελλάδα και για την Παγκόσμια διανόηση στην οποία περιλαμβάνονται πολλές σημαντικές προσωπικότητες της Βρετανικής ιστορίας (Λόρδος Μπάιρον, Σέλεϊ, Τόμας Χάρντι κλπ.). Από το 1982, όταν Υπουργός Πολιτισμού ήταν η αξέχαστη Μελίνα Μερκούρη, μέχρι σήμερα, τίθεται επισήμως στα αρμόδια όργανα της UNESCO, ενώ ύστερα από σχετική απόφαση του Ελληνικού Υπουργικού Συμβουλίου αυτό τέθηκε προς τη Βρετανική Κυβέρνηση τον Οκτώβριο του 1983.
22 Ιουνίου 1997
[Κατά την τελετή παραδόσεως των κειμηλίων, την περασμένη Τρίτη, στις Καρυές, ο υπουργός Πολιτισμού κ. Ευ. Βενιζέλος απηύθυνε προς τον Πρωτεπιστάτη του Αγίου Ορους την αντιφώνηση που ακολουθεί:]
Αγιε Πρώτε, Πανοσιολογιότατοι Πατέρες,
Η ευλογία του Αγιωνύμου Ορους εξαποστέλλεται σήμερα προς την πόλη της Θεσσαλονίκης, προς την πόλη του Αγίου Δημητρίου του Μυροβλήτου και του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, προς την Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, προς την Καλήν, όπως έχει χαρακτηριστεί, μετά την Καλλίστην, την βασιλίδα των πόλεων, την Κωνσταντινούπολη.
10 Ιουνίου 1997
Φοβούμαι ότι εάν το ΠAΣΟK δεν είχε συμπεριλάβει στις προτάσεις του για την αναθεώρηση του Συντάγματος την ανάγκη αποσύνδεσης της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από την αναγκαστική διάλυση της Bουλής εφόσον δεν συγκεντρώνεται στην τρίτη και τελευταία ψηφοφορία η αυξημένη πλειοψηφία των 3/5 του όλου αριθμού των βουλευτών (180/300), η εκ νέου κατάθεση της πρότασης αναθεώρησης που υπέβαλαν οι βουλευτές του ΠAΣΟK (που συνοδεύτηκε από αντίστοιχη πρόταση των βουλευτών της Nέας Δημοκρατίας) θα άφηνε μάλλον αδιάφορα τα μέσα ενημέρωσης.
23 Μαρτίου 1997
ΤΡΟΜΑΖΩ και γοητεύομαι καθώς σκέφτομαι πόσο αρχαϊκή είναι η πράξη της εγκατάστασης ενός ανδριάντα: ο ανθρωπομορφισμός της μνήμης λειτουργούσε πάντοτε ως εξορκισμός του θανάτου.
Αλλά τα πράγματα είναι πάντοτε πάρα πολύ δύσκολα, γιατί, όπως λέει και ο Ποιητής, «η αλήθεια βγαίνει ως νιόκοπο άγαλμα, μέσα από τα καθάρια νερά της μοναξιάς». Και η μοναξιά του Ελύτη ήταν η μοναξιά της γραφής του.
Το έργο οφείλεται σε μια παιγνιώδη σχέση, φιλική, ανάμεσα στον τιμώμενο και στον καλλιτέχνη, τον καθηγητή Γιάννη Παππά. Μια παιγνιώδη σχέση, που εγκαθιδρύθηκε πριν από χρόνια, η οποία μας αποδίδει τον ανδριάντα αυτό για να λέει προς τους Αθηναίους ότι «και εγώ στη δική σας πόλη έχω ζήσει». Με τον τρόπο αυτό η αιωνιότητα του ποιητή, που την ήθελε ιδιωτική, μετατρέπεται σε δημόσιο πράγμα. Οπως και η μνήμη του ποιητή είναι δημόσιο πράγμα. Εξ ου και η νομιμοποίηση και η αρμοδιότητα της πολιτείας. Γιατί, όμως, η πολιτεία έχει αρμοδιότητα στα θέματα αυτά;